Hoi allemaal,
We zijn hier aan het kijken voor een goede storage oplossing. Deze moet zo goedkoop mogelijk zijn, schaalbaar en high available. Daarom zat ik te denken aan GlusterFS, omdat hier later servers aan toegevoegd kunnen worden. Graag zou ik wat advies willen over de aankoop van server(s) hiervoor. We willen voor nu een HA opstelling met 2 servers, en genoeg HDD-bays voor de toekomst.
De storage zal vooral gebruikt worden als fileserver met zowel kleine(paar MB) als grote files (tot 100GB+). Schrijfsnelheid is dus wel vereist maar een constante high performance is overbodig.
Om het een beetje betaalbaar te houden zit ik te denken aan een DIY server met de volgende specs:
Bedankt voor de hulp!
We zijn hier aan het kijken voor een goede storage oplossing. Deze moet zo goedkoop mogelijk zijn, schaalbaar en high available. Daarom zat ik te denken aan GlusterFS, omdat hier later servers aan toegevoegd kunnen worden. Graag zou ik wat advies willen over de aankoop van server(s) hiervoor. We willen voor nu een HA opstelling met 2 servers, en genoeg HDD-bays voor de toekomst.
De storage zal vooral gebruikt worden als fileserver met zowel kleine(paar MB) als grote files (tot 100GB+). Schrijfsnelheid is dus wel vereist maar een constante high performance is overbodig.
Om het een beetje betaalbaar te houden zit ik te denken aan een DIY server met de volgende specs:
- Behuizing: Supermicro CSE-847E16-R1K28LPB(als het goed is zit er een voeding bij)
- Mobo: Supermicro X10SRL-F
- CPU: Intel Xeon E5-1620 v4
- Geheugen: Kingston ValueRAM 32GB DDR4
- HDDs: Seagate Enterprise capacity 8TB 7200rpm
- Iemand ervaring met GlusterFS en of deze hardware goed is of overkill?
- Hoe zit het met de connectie van de HDD backplane naar het mobo. Weet iemand hoe dit precies zit en of ik hier een extra RAID controller voor nodig heb? Tot nu toe alleen met pre-build servers gewerkt. Waarschijnlijk gaan we RAID 10 gebruiken.
- Heb ik eventueel iets gemist?
- Iemand nog suggesties (anders dan externe HDDs/tape) voor nog een idee voor off-site backup van grote files met maar een 40MB/s upload?
Bedankt voor de hulp!