NAS voor MKB bedrijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tammesp
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-12-2025

Tammesp

Next is now

Topicstarter
Informatie vooraf:

Opslag van Data voor een MKB-Bedrijf. Er zijn zo'n 12 mensen die op een NAS gaan werken. Momenteel maken we gebruik van Sharepoint online, maar dat werkt niet naar behoren. We willen een NAS die we lokaal kunnen benaderen voor snellere bestand overdracht. We hebben 2 locaties: 1e locatie gebeuren de grote bestand overdrachten en de 2e locatie zijn alleen kleine office bestanden van een paar KB/MB

Mijn vraag

Wat voor NAS is geschikt? Het gaat puur om data opslag en verwerken, voor de rest doen wij er niets mee. En dat werkmobiel middels een applicatie de bestanden kunnen bereiken.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows 10/7 systemen
Werkmobiel op Android en van Apple

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Omdat het alleen om bestanden gaat, is er volgens mij geen krachtige NAS nodig, deze modellen lijken mij wel wat:

pricewatch: Synology DiskStation DS216play

pricewatch: QNAP TS-231P

Zijn de bovenstaande apparaten krachtig genoeg voor wat ik wil?

Samsung Galaxy S23+ - Samsung Galaxy Watch4 Classic - Lenovo Thinkpad E15

Beste antwoord (via Microkid op 22-07-2017 08:07)

• ZaPPZion
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-08-2025
Misschien is een freenas systeem wat voor jullie? ZFS met snapshots in een zakelijke omgeving is echt super fijn, geen verloren bestanden meer (mits natuurlijk wel op de NAS gesaved). Daarnaast ook mogelijkheden tot bijvoorbeeld OwnCloud etc voor gemakkelijke toegang elders ter wereld, eigenlijk je eigen gehoste sharepoint dus.

Ik weet niet hoe tech-savy je bent, maar in principe zijn freenas systemen niet heel ingewikkeld om zelf te bouwen. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een kant-en-klaar freenas systeem :).

Natuurlijk is Synology ook gewoon een goede optie. Ik zweer echter bij de snapshot functionaliteit van ZFS, geen problemen meer met (domme) collega's die over je bestanden heen saven en zo :)

Je kiest hier voor een 2-bay nas zie ik. Ik neem aan dat je dan de schijven een mirror wilt maken?
Houd er rekening mee dat raid 1 niet hetzelfde is als backups, die moet je nog steeds maken :) Vooral een offsite-backup is erg belangrijk als je je gegevens veilig wilt houden.

[ Voor 16% gewijzigd door ZaPPZion op 10-07-2017 19:04 ]

Alle reacties

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:57
Ik adviseer, je de DS1517+ of DS716II+.
Zoals ook Synology altijd de + modellen adviseerd en bouwt voor de zakelijke markt !
Eventueel met HGST 3 of 4TB HDD's, in RAID6 voor de DS1517+

Degelijk cloud back-up is daarbij natuurlijk ook aan te raden, en offsite back-ups..

[ Voor 12% gewijzigd door FlorisVN op 10-07-2017 18:42 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• ZaPPZion
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-08-2025
Misschien is een freenas systeem wat voor jullie? ZFS met snapshots in een zakelijke omgeving is echt super fijn, geen verloren bestanden meer (mits natuurlijk wel op de NAS gesaved). Daarnaast ook mogelijkheden tot bijvoorbeeld OwnCloud etc voor gemakkelijke toegang elders ter wereld, eigenlijk je eigen gehoste sharepoint dus.

Ik weet niet hoe tech-savy je bent, maar in principe zijn freenas systemen niet heel ingewikkeld om zelf te bouwen. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een kant-en-klaar freenas systeem :).

Natuurlijk is Synology ook gewoon een goede optie. Ik zweer echter bij de snapshot functionaliteit van ZFS, geen problemen meer met (domme) collega's die over je bestanden heen saven en zo :)

Je kiest hier voor een 2-bay nas zie ik. Ik neem aan dat je dan de schijven een mirror wilt maken?
Houd er rekening mee dat raid 1 niet hetzelfde is als backups, die moet je nog steeds maken :) Vooral een offsite-backup is erg belangrijk als je je gegevens veilig wilt houden.

[ Voor 16% gewijzigd door ZaPPZion op 10-07-2017 19:04 ]

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:57
Synology werkt ook uitstekend met snapshots, owncloud etc. !
Voordeel is dat Synology een kant en klaar product is, wat tevens met garantie aan te raden is voor zakelijk gebruikt al helemaal !

Ik adviseer eens te kijken naar de + series van Synology, gemaakt voor de zakelijke markt..

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Modellen die je noemt zijn veel te licht, zijn home NASjes voor 1-2 users.

Voor met zn 12en zou ik iets nemen met minimaal 4 tot 8 disks en een aardige cpu.

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-12-2025

Jeoh

blaat

FlorisVN schreef op maandag 10 juli 2017 @ 18:42:
Ik adviseer, je de DS1517+ of DS716II+.
Zoals ook Synology altijd de + modellen adviseerd en bouwt voor de zakelijke markt !
Eventueel met HGST 3 of 4TB HDD's, in RAID6 voor de DS1517+

Degelijk cloud back-up is daarbij natuurlijk ook aan te raden, en offsite back-ups..
Ik zou dan inderdaad voor de DS1517+ gaan en niet voor de DS716II+. Dat scheelt in de toekomst weer een extra NAS aanschaffen omdat je schijven vol zitten (en daarna zet je desnoods een DX517 er naast).

Ik zou absoluut niet zelf gaan zitten kloten met een homebrew oplossing. Dat is leuk voor thuis, niet voor een bedrijf waar ze gewoon moeten kunnen vertrouwen op stabiliteit.

[ Voor 13% gewijzigd door Jeoh op 21-07-2017 22:02 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:28
Snap hoe dan ook niet hoe je op het idee komt om een 'play' te nemen voor MKB en 'puur om data opslag'.
Verder wat de rest zegt, gewoon ook in het MKB segment blijven desnoods via: https://www.synology.com/nl-nl/support/nas_selector

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-12-2025

job

Navi schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 21:51:
Modellen die je noemt zijn veel te licht, zijn home NASjes voor 1-2 users.
De play is een gekke keus. Maar de 216+ of desnoods de gewone 216 is snel genoeg voor 10 of meer gebruikers. Belangrijker is wat de nas allemaal moet gaan doen, en hoeveel opslagruimte ernstig is.

• Tammesp
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-12-2025

Tammesp

Next is now

Topicstarter
Wat een reacties!

De NAS word alleen gebruikt voor data opslag en syncen van de bestanden tussen de systemen en de NAS. Dan komt een DS216+|| al aardig in de buurt toch? En thuis heb ik nu een QNAP NAS, wat mij heel goed bevalt. en de tegenhanger van de DS216+|| is QNAP TS-251A-2G

pricewatch: QNAP TS-251A-2G

pricewatch: Synology DiskStation DS216+II

We hebben iets van 500GB aan bestanden. Dus het loopt niet eens in de terabytes.

Ik zie een zelfgebouwd NAS systeem niet echt zitten, voor thuisgebruik ideaal. Maar dit moet zoals boven gezegd gewoon stabiel goed werken.

Is een DS1517+ NAS niet overkill voor wat wij het gebruiken?

Later dit jaar wil ik dan een 2e NAS erbij kopen( die komt in het 2e pand van ons bedrijf te staan), om naar elkaar te back-uppen. En dan bij 1 NAS ook naar de cloud, dan zitten we veilig volgens mij.

Samsung Galaxy S23+ - Samsung Galaxy Watch4 Classic - Lenovo Thinkpad E15

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:45
Tammesp schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 11:37:
Wat een reacties!

De NAS word alleen gebruikt voor data opslag en syncen van de bestanden tussen de systemen en de NAS. Dan komt een DS216+|| al aardig in de buurt toch? En thuis heb ik nu een QNAP NAS, wat mij heel goed bevalt. en de tegenhanger van de DS216+|| is QNAP TS-251A-2G

pricewatch: QNAP TS-251A-2G

pricewatch: Synology DiskStation DS216+II

We hebben iets van 500GB aan bestanden. Dus het loopt niet eens in de terabytes.

Ik zie een zelfgebouwd NAS systeem niet echt zitten, voor thuisgebruik ideaal. Maar dit moet zoals boven gezegd gewoon stabiel goed werken.

Is een DS1517+ NAS niet overkill voor wat wij het gebruiken?

Later dit jaar wil ik dan een 2e NAS erbij kopen( die komt in het 2e pand van ons bedrijf te staan), om naar elkaar te back-uppen. En dan bij 1 NAS ook naar de cloud, dan zitten we veilig volgens mij.
Ik zou voor een bedrijf geeneens aan beginnen om zelf iets te bouwen. Uiteindelijk ben je er altijd mee tijd aan kwijt dan een qnap of synology. En gezien tijd geld is, zou ik het zeker niet doen.

Zelf heb ik een synology en heb geen ervaring met qnap. Ik merk wel dat de software van synology prima is. Uiteindelijk doe ik meer op mijn nas dan verwacht.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Waar lopen jullie tegenaan met Sharepoint online, met andere woorden, ligt het aan de opzet van het opslaan? Of is het traag? Misschien kan het pijnpunt wel weggehaald worden ipv vervangen voor een lokale storage oplossing (nu kunnen ze 24/7 bij hun bestanden vanuit elke plek van de wereld, met een NAS lokaal zit je weer met open poorten, cryptolockers, back-ups... de hele reutemeteut)

Jullie hebben 500GB storage in gebruik, dat is peanuts, maar ik raadt dan wel aan om voor een 4bay minimaal te gaan, ook al plaatst je nu maar 2 schijven, je hebt dan uitbreidingsmogelijkheden (qua prijs valt het wel mee, tussen de 2 en 4 bay + series)

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-12-2025
Eens met hierboven: Een 4-bay NAS geeft je veel meer mogelijkheden, zeker als je ook naar elkaar gaat repliceren.

Qnap is een solide merk, maar net als met Synology staat of valt het met de juiste keuze voor een passend model en de inrichting van de NAS en je netwerk.

Kies een NAS met ruimere specs dan je denkt nodig te hebben. Zou zonde zijn om voortijdig alsnog iets beters te moeten kopen en met de juiste argumentatie is dit je moment om passend budget te vragen.

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:28

The GUI

ClickOps < DevOps

Als offsite backup zou je nog een one-way sync naar Onedrive in kunnen stellen. Dan heb je ook versiebeheer en kan je verwijderde bestanden herstellen.
(Ga ervan uit dat jullie gebruik maken van Office 365 vanwege Sharepoint Online).

Volvo EX40 Ultra Twin Motor MY26 | 13,2 kWp ZZW

Pagina: 1