Auto radio [JVC KD-R481] geeft slechtgeluid met hoog volume.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 943971

Topicstarter
Beste lezer,

Ik heb laatst een nieuwe auto radio(JVC KD-R481) + een setje voorspeakers (Caliber CDS 13G) gekocht voor mijn Peugeot 106. Makkelijk te installeren etc. Nu zit ik met een probleem.. Ik krijg erg slecht geluid wanneer ik muziek speel op hoog volume, en dan vooral met flinke bassen. Dit gebeurd met het afspelen van CD's en ook met muziek via de AUX.

Nou heb ik al flink aan de settings van de auto radio gezeten, maar niks wil het geluid beter maken..
Ook heb ik een andere autoradio muziek laten spelen door dezelfde speakers, die gaf wel een mooi vol en goed geluid. Het kan dus niet aan de bedrading of de speakers liggen lijkt me?

Het lijkt er op dat er een één of andere begrenzer o.i.d in de radio zit, maar geen idee hoe ik die kan uitschakelen. 8)7

Ik hoop dat jullie hier misschien een antwoord op hebben en eventuele oplossingen!

Thanks!

Louis

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Losse versterker voor je speakers er tussen zetten. Die ingebouwde versterkers gaan vaak clippen/oversturen bij te hoog vermogen.

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@DennusB Wat ik dan vreemd vind, is dat de autoradio 4 x 40W zou aan moeten kunnen. Ik heb 2 voor speakertjes van 40W. Voor de rest ook geen achterspreakers en geen subwoofer.

En die andere ouwe autoradio kan ook gewoon zonder problemen CD's afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:50
Oke, Ten eerste, je autoradio levert never nooit niet de 40w die ze beloven. Dat is eerder tussen de 12W en de 18W RMS afhankelijk van de kwaliteit van de radio. Ten tweede, die caliber speakers is eigenlijk eerste klas prut, alle waarde naar zijn geld zullen we maar zeggen. Ten derde, een peugeot 106 is een holle klankast met 0 isolatie, dus "bas" ga je never nooit niet uit 13cm speakers halen.

Dat gezegd hebbende ; volgens mij heeft jouw JVC ergens in zijn menu een optie zitten voor "high power" iets in die trant, zet die maar eens uit. Ik vermoed gewoon dat je jvc in de clip gaat op die caliber speakers.

Als je goed geluid wilt ;

* demp je deuren met bitumen
* kijk of het mogelijk is om 16/17cm in je deur te plaatsen, het liefst een composet ( losse woofer en tweeter met scheidingsfilter)
* Zet een versterker tussen je radio en speakers.
* voor aanvullend laag eventueel 6x9" in de hoedenplank, maar dan niet a la sjonnie stijl door middel van 2 gaten er in te zagen en de speakers er in te kwakken. Men doet dat als volgt ; je neemt een stuk mdf en maak daarvan een goedeplank, zaagt 2 gaten eruit voor de speakers, monteer de speakers aan de onderkant van de plank, en aan de bovenkant een mooi stofje eroverheen, zo zie je de speakers niet zitten.
* nog niet genoeg laag? Dan kan je een subje erin knallen voor aanvullend laag.

'goed" geluid is voor iedereen anders, maar een 106 is nu eenmaal zo goed als niet geisoleerd, waardoor je veel rijgeluid heb en de bas al snel wegvalt door allerlei resonerende geluiden van de auto en motor zelf.

Rest mij nog het volgende gezien je met een "andere radio" wel goed geluid hebt ;

Zeker weten dat je speaker bedrading 100% correct is ? +/- van de speakers is ook echt +/- op de betreffende lokatie op je ISO stekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Een 106 heeft nu niet echt de beste isolatie, volgens mij zelfs gedeeltelijk kaal staal van chassis als deurpaneel.

Dan gaat het nooit goed komen, of je moet gaan isoleren. Vooral meteen achter de speaker, wat speakerschuim erachter doet al wonderen, nu zijn je deuren de klankkasten, en dat zijn wel de slechtste klankkasten haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Galaxis Ik verwacht inderdaad niet het beste geluid in een 106, maar zoals ik al zei, heb ik met een andere radio geluid gekregen waar ik zeer tevreden mee was. Ik ga nog maar een keer de bedrading nakijken dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 948589

Er zijn inderdaad een heleboel factoren die het geluid mooi laten klinken. Het spijt me om te zeggen, maar beiden componenten zijn enorm goedkoop, en dit merk je dan ook terug in de kwaliteit van het geluid.

Het kost een hoop geld om het geluid mooi en zuiver te krijgen. Wat ik zou adviseren is toch wel echt kijken of je 16cm speakers kwijt kunt in de deur in combinatie met eventueel een 'speakerkit' qua isolatie. Hiermee ga je al een klein beetje winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 29-12-2021 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:50
Brazos schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 00:32:
[...]

'Loudness' bedoel je denk ik, als je die uitzet kan je inderdaad een stuk harder zonder vervorming.
Nee niet loudness, loudness is slechts een domme EQ boost voor de lage tonen, die wil je eigenlijk niet gebruiken.

Wellicht dat de optie die ik bedoel niet in jouw radio aanwezig is. Ik heb in de auto van de vrouw een JVC zitten van €300 geloof ik. Model nummer weet ik zo niet, maar daar in het menu zit een optie voor de interne versterker van de radio te bedienen. Ik vrees dat dit in jouw radio niet aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herian10
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-04 18:38
hier heb je misschien iets aan
http://www33.jvckenwood.com/pdfs/B5A-1347-01.pdf
pagina 9 en 10
op pagina staat iets van amp gain versterker gedeelte aan te passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos