W-10 installeren op Lenovo Yoga met eMMC geheugen lukt niet.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frederic46
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-08 09:58
Op deze laptop (Yoga 300-11lBY) is de herstelpartitie verwijderd. Nu probeer ik via USB W-10 te installeren (legacy-boot!) maar ik krijg de volgende foutmelding:
Kan Windows niet op deze schijf installeren. De hardware van deze computer ondersteunt mogelijk het opstarten in deze schijf niet. Zorg ervoor dat de schijfcontroller is ingeschakeld.

Wanneer ik boot via UEFi dan zie ik geen stations.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Details en eerdere acties.

De laptop:
Lenovo Yoga 300-11lBY (ideapad). Serial: P200GSB4. Model: 80M000BCNX. Einddatum garantie 2018-02-19.
Bios heeft de laatste versie.
Intel Pentium N3540 @ 2,16Ghz, 4Gb intern en 64 Gb eMMC.
De jonge dame heeft deze laptop veel in de tas gehad voor school. Genoeg gebruiksporen dus maar hardware lijkt OK.

Ontstaan van de fout.
Een grote update liep fout door ruimtegebrek en daarna bleef de laptop rebooten.
Als één van de kids hier problemen heeft dan gaat direct een USB-stick erin, alle partities worden verwijderd en dan een frisse installatie. Ook bij deze Yoga geprobeerd maar helaas dus.
Zoeken op internet gaf dat ik in UEFI-mode moest booten (dat lukte niet met mijn Win-7 usb-tool). Toen de W-10 media-creation-tool gebruikt en UEFI boot is daarna wel mogelijk.
Maar toen de melding: Kan Windows niet op deze schijf installeren. De geselecteerde schijf heeft een GPT-partitiestijl.
Na wat gehannes met o.a. mbr-tool/diskpart ziet de schijf er zo uit:
Volume 0
Ltr C
Label Geen
Fs NTFS
Type Partition
Size 58 GB
Status Healthy
Info Leeg
En met de W-10 USB maar weer proberen.

Boot opties geprobeerd:
Uefi Sec.boot enabled; geen stations gevonden.
Uefi Sec.boot disabled; geen stations gevonden.
Legacy boot 3 foutmeldingen
Windows moet op een NTFS geformatteerde partitie geïnstalleerd worden.
Het type partitie is niet herkend
Kan Windows niet op deze schijf installeren. De hardware van deze computer ondersteunt mogelijk het opstarten in deze schijf niet. Zorg ervoor dat de schijfcontroller is ingeschakeld.

Lenovo support:
Ondanks garantie geen support omdat ik zelf de herstelpartitie heb verwijderd. Ik kan een Recovery Media kopen (ruim 40 euro) maar garantie dat dit gaat werken krijg ik niet. Dit vind ik teveel geld en dan stop ik liever in een Samsung EVO SSD (ligt hier werkloos). Er is ruimte voor alleen is dan weer een kabeltje nodig (PN: 5C10J08424 a 25 euro). En of dit feilloos gaat werken is ook nog maar afwachten. Zo ja dan heeft ze voortaan genoeg SSD-ruimte en het schijnt sneller dan eMMc.

Soort harddisk/vastgesoldeerd geheugen.
In de bios staat bij hard disk: Samsung CGND3R.
Het lijkt dat het iets te maken met het soort geheugen. Deze Samsung CGND3R is geen harddisk maar geheugen (eMMC). Dit gedraagt zich anders dan een SSD/HD. Wanneer ik boot met Universal Boot-CD dan zien de meeste harddisktools ook GEEN harde schijf.

Forum Lenovo met info hierover

Poging Ubuntu.
Met Ubuntu-live-CD geboot en deze ziet het eMMC als een SD-kaart. Daar kan ik dan Ubuntu op installeren maar ook daar is weer niet van te booten. Ubuntu vanaf USB draait verder prima (alles doet het) maar dan is het wel erg traag (en overigens is Ubuntu voor de dame geen optie).

Het nieuwe schooljaar is gelukkig nog ver weg. Bijbaantje en bijleggen voor een nieuwe laptop is natuurlijk ook een optie ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-09 19:51
Al eens geprobeerd om in uefi mode te starten en de Intel storage driver te injecteren? En maak eens opnieuw de USB via de media creation tool, kan zijn dat de image niet helemaal 100% is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je wil installeren in legacy mode moet je de schijf in MBR indeling zetten. GPT gaat niet werken, alle UEFI en secure features moeten dan uit.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:38
Verder klopt het volgende wat je aangeeft niet:
frederic46 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 12:24:
Toen de W-10 media-creation-tool gebruikt en UEFI boot is daarna wel mogelijk.
Maar toen de melding: Kan Windows niet op deze schijf installeren. De geselecteerde schijf heeft een GPT-partitiestijl.
Als je werkelijk in UEFI boot modus start dan kan er juist alleen op schijven met GPT-partitiestijl geïnstalleerd worden, je boot hier dus alsnog in Legacy modus.
Diskpart
list disk
select disk ?
clean

Vervang ? met de EEC geheugen schijf, waarschijnlijk 0. Daarna moet je sowieso kunnen installeren omdat de partitiestijl gewist is. Verder raad ik juist aan om in UEFI te installeren in plaats van in Legacy modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizxt
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-09 02:05
Destijds ook een zelfde euvel gehad, voor mij was de enige oplossing instaleren via cd/dvd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-08 14:22
De boel op UEFI/Safeboot instellen. Externe (USB) optische drive er aan hangen en via een DVD de boel installeren.

Na het kopiëren zal hij aftellen van 10 naar 0 en gaan her-starten. Op dat moment kan je de CD (drive) al verwijderen. Hij zal dan de installatie afronden en zal de installatie zelf nooit zien/weten dat er een optische drive aan gehangen heeft (in het kader van "houd je installatie zo schoon mogelijk").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frederic46
Naar aanleiding van reacties (bedankt daarvoor) hier wat aanvullingen.

Drivers vind ik op de Lenovo site alleen in exe-files. Uitvoeren kan dus niet en wanneer ik er tijdens installatie naar toe blader worden geen drivers gezien. Op de site van Intel weet ik ook niet waar te zoeken .
Ik zou ook niet weten waar ik naar moest zoeken.

Met diskpart convert MBR en convert GPT geprobeerd. Melding: Virtual disk service error. The specified disk is not convertible. CD’roms and DVD are examples of disks that are not convertible. Ook ‘çlean’ bleef zonder resultaat.
Op gewone harde schijven heb ik dit soort acties eerder gedaan maar nu lukt het gewoon niet. En dit is dan waarschijnlijk omdat het eMMC-geheugen niet gezien wordt als schijf??

De USB-stick heb ik geprobeerd in een andere laptop en daar voltooide de installatie prima. Die stick is dus OK. Wat het verschil is door installatie vanaf USB-DVD te doen is mij niet duidelijk maar ik ga dit toch ook maar eens proberen. Moet ik nog wel even ergens een externe speler ophalen dus dat gaat nog even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frederic46
Update:

Ik heb de DVD gebrand. Inderdaad geen enkel verschil met een USB-stick.
Wanneer ik boot in Uefi-mode zie ik dus nog steeds geen stations.
Middels Boot Legacy zie ik wel het eMMc geheugen (58Gb) maar met dus de melding dat ik daar niet op kan installeren omdat er niet vanaf kan worden geboot.

Maar wellicht spannender :o

Ik heb 1 driver voor opslag en 5 voor de chipset gedownload, uitgepakt en op een usb-stick gezet.
3 lieten zich op de Yoga installeren maar leverde geen zichtbaar station op.

De driver voor iets dat heet i2c-controller liet de laptop crashen. En wat valt op? Exact dezelfde stopcode als waar deze narigheid mee begon (update die crasht, bootloop, geprutst van mijn kant .....).

SYSTEM THREAD EXCEPTION NOT HANDLED
Wat mislukte: iaioi2ce.sys
Rondgoogelend veel over foute stuurprogramma's. En vaak oplossingen om eea onder windows te fixen. Maar ja, moet ik het toch eerst geinstalleerd krijgen.

En als laatste. Wanneer ik tijdens de installatie (geen station gevonden, driver laden) ga bladeren dan ziet hij het eMMc geheugen als SD-kaart (C:). Klik ik deze aan dan onverwachte fout 0x505.

Maar Ubuntu zag het eMMc ook al als SD-kaart. Waarschijnlijk zit hier toch het probleem en is een oplossing ver weg. En heb ik de laptop van de dame gebricked :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Ik ben niet helemaal wakker...
Maar misschien is het handig om Rufus een Bootable Windows 10 USB aan te maken.

Rufus maakt hem bootable met GUID partitiontable en MBR.

En trouwens eMMc is bestaat gewoon uit NAND chips en zijn eigenlijk hetzelfde als SD-kaart.
Pagina: 1