Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

BPM-wijzigingen 2018?

Pagina: 1
Acties:

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Ik had de illusie dat Nederland eindelijk eens wat ging doen aan de BPM/-afgunst aanschafbelasting om toch eens een klein beetje meer te voldoen aan wat we een verenigd Europa noemen (ja, ik ben een hopeloze optimist). Helaas vertelde mijn autoverkoper me dat ze het toch weer voor elkaar gaan krijgen om het in 2018 weer wat gaan doen om het te verhogen. Op een beetje middenklasser kan dat toch al snel zo'n 1000 euro meer zijn. In een land waar we al hard aangepakt worden bij de aanschaf (Op m'n huidige auto van 2016 zit maar liefst 7300 euro BPM en BTW. Absurd.)

Echter, ik kan daar vrij weinig van terugvinden op het web. Het enige wat ik hierover kan vinden is een klein summier stukje bij de Belastingdienst;
Het bpm-tarief van een personenauto is afhankelijk van de CO2-uitstoot. De CO2-uitstootgrenzen voor benzineauto’s en dieselauto’s worden vanaf 2016 aangescherpt.
Weet iemand waar ik deze info wel kan vinden?

Ik wil graag afsluiten met de melding dat ik het absoluut belachelijk vind hoe de Nederlandse autokoper zo hard wordt uitgeknepen maar aan de andere kant subsidies uitdelen die nog lachwekkende zijn als je ziet hoe dat uitgepakt heeft.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-10 12:51
Zie `Autobrief II' op https://www.rijksoverheid...n/2015/06/19/autobrief-ii en dan vanaf pagina 9. Let wel dit zijn beleidsvoornemens, dus YMMV. De bijbehorende wet is hier te vinden maar ik ben te lui om die voor je te lezen ;) https://www.eerstekamer.n...t_uitwerking_autobrief_ii

[ Voor 27% gewijzigd door Thijs8472 op 10-07-2017 11:40 ]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:32
Ja, je hebt het slecht, ik leef met je mee. Je kunt blijkbaar een nieuwe auto kopen van 25K+.
https://www.rijksoverheid...n/2015/06/19/autobrief-ii

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Thijs8472 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 11:39:
Zie `Autobrief II' op https://www.rijksoverheid...n/2015/06/19/autobrief-ii en dan vanaf pagina 9. Let wel dit zijn beleidsvoornemens, dus YMMV. De bijbehorende wet is hier te vinden maar ik ben te lui om die voor je te lezen ;) https://www.eerstekamer.n...t_uitwerking_autobrief_ii
Ik zie op pagina twee al twee keer de verlaging van de BPM genoemd worden;
We verlagen de belasting van personenauto's en motorrijwielen (BPM) geleidelijk tot 2020 met gemiddeld 12%.
We verlagen de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor reguliere personenvoertuigen met gemiddeld 2%; dit wordt mede mogelijk gemaakt door een verhoging van de MRB van de meest vervuilende dieselpersonen- en dieselbestelauto’s.
De praktijk is dat in elk afgelopen kalenderjaar er een ruime stijging heeft plaatsgevonden.

• voske
  • Laatst online: 17-11 23:45
De uitwerking van het eerdere beleidsvoornemen staat in Staatsblad 2016, 275: de Wet uitwerking Autobrief II.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2016-275.html

De hoogte van de BPM is bepaald in artikel 9 van de Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992. Als je op wetten.nl kijkt, zie je de huidige tariefopbouw.

In de Wet uitwerking autobrief II staan een aantal wijzigingen van artikel 9 per 2018, namelijk in artikel XI en artikel XII.

Artikel XI wijzigt de uitstootgrenzen.
Artikel XII regelt de verlaging van de bedragen.

Be yourself, no matter what they say ...

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Voor zover ik weet is de BPM met name voor hele dure auto's flink verlaagd sinds het op CO2-uitstoot is gebaseerd. Een percentage van een hele hoge aanschafprijs was veel meer dan de huidige BPM.

Elke keer dat je in de file staat mag je je realiseren dat je 4 keer meer voertuigbelasting betaalt dan de overheid aan wegen uitgeeft. De geldhonger van de overheid is niet te stillen, en nog is het niet genoeg, want de overheid leent ook nog.
Ondertussen rijden er van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat 7 dagen per week vrijwel lege bussen met zware dieselmotoren door elke woonwijk van Nederland.

[ Voor 15% gewijzigd door RemcoDelft op 10-07-2017 11:47 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gunner schreef op maandag 10 juli 2017 @ 11:13:
Helaas vertelde mijn autoverkoper me dat ze het toch weer voor elkaar gaan krijgen om het in 2018 weer wat gaan doen om het te verhogen.
Datzelfde gedrag zie je ook bij energie verkopers. Die geven aan dat je NU vast moet zetten voor een paar jaar omdat de prijzen gaan stijgen. Vervolgens gaan de prijzen jaren lang omlaag. Ik zou iemand die afhankelijk is van verkopen niet vertrouwen als het gaat om dit soort zaken. Hij is er bij gebaat om NU auto's te verkopen en zal dus graag aangeven dat het in de toekomst duurder wordt en je maar beter nu kan kopen.

Normaliter worden alle plannen op prinsjesdag bekend gemaakt dus tot die tijd (of tot de plannen uitlekken) valt er nog weinig concreets te zeggen.
RemcoDelft schreef op maandag 10 juli 2017 @ 11:46:
Elke keer dat je in de file staat mag je je realiseren dat je 4 keer meer voertuigbelasting betaalt dan de overheid aan wegen uitgeeft. De geldhonger van de overheid is niet te stillen, en nog is het niet genoeg, want de overheid leent ook nog.
Prachtig, geldhonger van de overheid _O- Dan heb je het nog niet echt begrepen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Tsurany schreef op maandag 10 juli 2017 @ 11:54:
Datzelfde gedrag zie je ook bij energie verkopers. Die geven aan dat je NU vast moet zetten voor een paar jaar omdat de prijzen gaan stijgen. Vervolgens gaan de prijzen jaren lang omlaag. Ik zou iemand die afhankelijk is van verkopen niet vertrouwen als het gaat om dit soort zaken. Hij is er bij gebaat om NU auto's te verkopen en zal dus graag aangeven dat het in de toekomst duurder wordt en je maar beter nu kan kopen.
Ik hoor wat je zegt, maar ik heb absoluut geen twijfels over zijn oprechtheid, dit ook omdat hij echt wel weet dat nu niets ga aanschaffen. En een aantal modellen hebben sowieso momenteel al 6 maanden levertijd dus eerder dan 2018 gaat dan al niet meer lukken en dus voor hem nog minder reden om niet de waarheid te spreken.

Blijft staan dat ik het vreemd vind dat er in die autobrief gesproken wordt over afbouw van de BPM maar daar in de praktijk niets van blijkt.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gunner schreef op maandag 10 juli 2017 @ 12:02:
[...]

Ik hoor wat je zegt, maar ik heb absoluut geen twijfels over zijn oprechtheid, dit ook omdat hij echt wel weet dat nu niets ga aanschaffen. En een aantal modellen hebben sowieso momenteel al 6 maanden levertijd dus eerder dan 2018 gaat dan al niet meer lukken en dus voor hem nog minder reden om niet de waarheid te spreken.
Leg dan maar eens uit hoe hij kan weten dat de tarieven omhoog gaan terwijl daar nog geen officiële bekendmaking voor is? Hij speculeert dus, het zijn geen feiten.
Blijft staan dat ik het vreemd vind dat er in die autobrief gesproken wordt over afbouw van de BPM maar daar in de praktijk niets van blijkt.
De BPM wordt dusdanig aangepast dat auto's met een lage uitstoot een lagere BPM krijgen en auto's met een hogere uitstoot een hogere BPM krijgen. Er is dan ook niet gesteld dat de volledige BPM en MRB verlaagd zou worden, het zou budgetneutraal uitgevoerd worden. Dat betekent dat als een aantal mensen minder gaan betalen ook een aantal mensen meer gaan betalen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Tsurany schreef op maandag 10 juli 2017 @ 12:13:
[...]

Leg dan maar eens uit hoe hij kan weten dat de tarieven omhoog gaan terwijl daar nog geen officiële bekendmaking voor is? Hij speculeert dus, het zijn geen feiten.
Hij zegt die informatie hoger uit de organisatie te hebben. De plannen zullen voor ons wel bekend worden op Prinsjesdag ja, maar de grote importeurs hebben die informatie lijkt me wel wat eerder.

Overigens valt me nu op dat mijn auto sinds aanschaf van een A naar een C-label is gegaan dus dat verklaart wel de BPM-verhoging voor dat specifieke model.

• voske
Tsurany schreef op maandag 10 juli 2017 @ 12:13:
[...]

De officiële bekendmaking staat in mijn bericht van 11.45 uur ;)

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

voske schreef op maandag 10 juli 2017 @ 13:37:
[...]

De officiële bekendmaking staat in mijn bericht van 11.45 uur ;)
En dat kan nog steeds aangepast worden door een nieuwe regering. Het enige wat er nu concreet is zijn plannen om de tarieven op een bepaalde manier aan te passen. Aantal klassen en bijbehorende tarieven wijzigen. En op basis daarvan worden sommige auto's goedkoper en andere auto's duurder.

[ Voor 31% gewijzigd door Tsurany op 10-07-2017 14:03 ]

• voske
We hebben het hier niet over een plan, maar over een wet die is gepubliceerd in het Staatsblad. De enige mogelijkheid is dus om een nieuw wetsvoorstel in te dienen bij de Tweede Kamer dat vervolgens ook nog de Eerste Kamer moet passeren. Deze wet is echter de uitwerking van het Autobelastingplan over 2017 tot en met 2020 en bevat dus wijzigingen over al die jaren. Bovendien moest deze wet budgetneutraal zijn. Daar kan je dus niet zomaar in gaan wijzigen.

Pagina: 1