Betaalbare (manageable) UPS met display voor thuiscluster

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
Ik zoek een kleine, betrouwbare, manageable UPS met display. Deze wil ik gebruiken als piekstroomfilter en om spanningsverlies te voorkomen. (Het is al eens gebeurt dat d'r per ongeluk een zekering om ging waarmee mijn hele thuiscluster plots zonder spanning kwam.)

Wat gaat er aan hangen?
  • 3x HP Microserver Gen8 (2x Proxmox met 1x SSD, 1x FreeNAS met 1x USB & 4x HDD)
  • 1x Zyxel GS1900 switch (L2 managed)
  • 1x AP (Asus RT)
  • 1x Ziggo modem (Ubee)
Switch en AP wil ik mogelijk later vervangen, switch door een managed L3 PoE exemplaar. Ziggo modem word een nieuwer exemplaar. Wellicht dat er in de toekomst nog een extra Microserver of zelfs iets heel anders bij komt te hangen.

Rundowntime is redelijk afhankelijk van de kosten. Op dit moment is mijn budget bepaald op "maximaal een paar honderd EUR" maar heel specifiek is dat niet. Als ik de ideale UPS voor 500 EUR vind, zal ik dat sneller betalen dan als ik voor dat geld compromissen moet sluiten.

Wel vind ik het belangrijk dat ik die UPS aan mijn netwerk kan hangen zodat ik 'm uit kan lezen (monitoring, hij moet dus minimaal SNMP kletsen) en het is fijn als 'ie met Proxmox en FreeNAS kan connecten zodat als de stroom langer weg valt, zij een controlled shutdown kunnen krijgen.

Ik heb geen merkvoorkeuren, wel wil ik absoluut een display op de voorkant zodat ik ook buiten de management software kan zien wat het opgenomen en afgegeven vermogen is, wat het voltage is dat 'ie binnen krijgt, wat zijn belasting is en hoe lang de UPS verwacht te hebben bij stroomuitval.

Voorkeur voor form-factor is "towermodel", hij komt in de meterkast te staan onder mijn servers. Ik heb daar geen plek voor 19" spullen. (Helaas, want het is erg verleidelijk een van de UPSen die op kantoor straks over is d'r aan te hangen. Heel misschien dat ik dat toch ga overwegen en ga kijken of ik 'm eventueel op zijn kant kan zetten maar het word wel spannend dan.)

[ Voor 0% gewijzigd door unezra op 10-07-2017 23:18 . Reden: 2x Microserver --> 3x Microserver ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:31
SNMP maakt het duur... Als eBay / 2e hands een optie is dan zijn die APC smartslot-kaartjes wel redelijk goedkoop aan te komen

Heb je 2 of 3 Microservers? Op je Proxmox-servers wil je natuurlijk liever niet met USB werken, maar op de FreeNAS-machine moet het kunnen, dan heb je een stuk meer opties als het nieuw moet :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Paul schreef op maandag 10 juli 2017 @ 10:56:
SNMP maakt het duur... Als eBay / 2e hands een optie is dan zijn die APC smartslot-kaartjes wel redelijk goedkoop aan te komen

Heb je 2 of 3 Microservers? Op je Proxmox-servers wil je natuurlijk liever niet met USB werken, maar op de FreeNAS-machine moet het kunnen, dan heb je een stuk meer opties als het nieuw moet :)
Ik heb 3 Microservers. :)
2 daarvan vormen een Proxmox cluster, de 3e is mijn FreeNAS machine.

Qua SNMP, het is geen must maar het lijkt me wel ontzettend fijn. Juist omdat ik dan eens wat dingen kan gaan meten als stroomverbruik. (Dat kan ook wel op een managed powerslof maar die zijn ook niet bepaald gratis.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ga voor APC. Desnoods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
APC, LiteOn, andere merken, het is me om het even.
Punt is dat er zo ontzettend veel keuze is en nog een paar minder bekende merken, dat ik door de bomen het bos niet meer zie en op zoek ben naar een stukje advies welk merk en welk type nuttig zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
unezra schreef op maandag 10 juli 2017 @ 23:17:
Qua SNMP, het is geen must maar het lijkt me wel ontzettend fijn. Juist omdat ik dan eens wat dingen kan gaan meten als stroomverbruik. (Dat kan ook wel op een managed powerslof maar die zijn ook niet bepaald gratis.)
Dat kan ook over USB :) http://www.apcupsd.org/ma...oring-and-tuning-your-ups / http://networkupstools.org/ddl/APC/Smart-UPS_1500.html

Bijvoorbeeld de pricewatch: APC Smart-UPS C 1500VA LCD 230V

Op het werk zweert het facilitair bedrijf bij Eaton en daar hangt een paar miljoen aan servers en storage aan: pricewatch: Eaton 5P 1150 Global Tower

Lite, ECO of bij APC: Back-UPS heeft vaak een lelijke sinus, de pro of smart-modellen hebben in deze prijsklasse waarschijnlijk nog steeds geen true sinus maar het is in ieder geval geen blokgolf meer.

[ Voor 10% gewijzigd door Paul op 11-07-2017 09:22 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
@Paul
Hmmm, helaas geen SNMP maar wellicht is dat inderdaad een te heftige eis in deze prijsklasse.
Beide UPSen zien er wel goed uit.

Weet je toevallig of er ook iets is als apcupsd voor Lite-On en of zo'n tool eventueel weer via de snmpd van Linux of een andere manier uit te lezen is?

Ik zit te denken als zinvolle workaround, d'r een raspberry PI aan te knopen die eigenlijk maar 1 taak heeft: beheer van de UPS. (En dus een upsd te draaien waaarop de andere servers kunnen acteren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
unezra schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 15:00:
Weet je toevallig of er ook iets is als apcupsd voor Lite-On
Ik ken Lite-On niet als UPS-merk, ze staan ook niet in de pricewatch?
en of zo'n tool eventueel weer via de snmpd van Linux of een andere manier uit te lezen is?
Een snel rondje Google leert me dat er in ieder geval voor apcupsd wel wrappers zijn die OIDs toevoegen aan snmpd, lijkt me dat dit voor nut ook wel moet kunnen.
Ik zit te denken als zinvolle workaround, d'r een raspberry PI aan te knopen die eigenlijk maar 1 taak heeft: beheer van de UPS.
Je hebt al een fysieke bak, FreeNAS. Al kan ik me indenken dat je die liever niet belast met custom software?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Paul schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 15:07:
[...]
Ik ken Lite-On niet als UPS-merk, ze staan ook niet in de pricewatch?
Ik zit te dromen. Ik bedoel EATON natuurlijk...
[...]
Een snel rondje Google leert me dat er in ieder geval voor apcupsd wel wrappers zijn die OIDs toevoegen aan snmpd, lijkt me dat dit voor nut ook wel moet kunnen.
Dan is daar iig 1 probleem minder. :)
[...]
Je hebt al een fysieke bak, FreeNAS. Al kan ik me indenken dat je die liever niet belast met custom software?
Nee, FreeNAS hou ik liefst zo zuiver mogelijk. Ook wat makkelijker met upgrades enzo. Hoewel ik op mijn Proxmox machines wel de HP tools installeer zodat ik inzicht heb in de onderliggende HP hardware. Maar op de eoa manier ben ik met mijn Proxmox machines wat makkelijker in custom spullen dan mijn NAS. Die probeer ik echt zo stock mogelijk te houden.

Een simpele Raspi achtige die ik eigenlijk als een soort van USB/Serial2Network module gebruik klinkt dan nog wel nuttig. Webinterface d'r op en ik kan zo historische gegevens uitlezen.

Qua display lijkt de EATON (ik wil weer Lite-ON typen...) wat uitgebreider. Op kantoor hebben we d'r een paar staan, maar dan de 19" variant met netwerk. Erg mooie bakken.

Netwerk is wel het mooiste maar die dingen zijn dan ook way duurder. 500 EUR is wel redelijk aan de grens, aan de andere kant, we gaan straks hier in huis wat zaken verbouwen en dan is de kans op stroomuitval direct wat groter. (Server enzo gaan dan ook even tijdelijk naar boven.)

Dat is wel het moment dus om voor en UPS te zorgen. Internet plat boeit niet zo maar met name FreeNAS kan het minder fijn vinden als zomaar de stroom er af getrokken word. (Al heb ik ook ervaring met een NetBSD of OpenBSD doosje (Sparc IPX) die, kwam ik later achter, minstens 2 jaar lang iedere avond hard werd uitgezet en de volgende dag weer werd opgestart. Nooit problemen mee geweest.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Je zou nu voor een USB EATON kunnen gaan en als die dingen op kantoor weggegooid worden kunnen kijken of je de netwerkkaart mag hebben (dat lijkt, net als bij APC, een soort smartslot te zijn)?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Paul schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 16:27:
Je zou nu voor een USB EATON kunnen gaan en als die dingen op kantoor weggegooid worden kunnen kijken of je de netwerkkaart mag hebben (dat lijkt, net als bij APC, een soort smartslot te zijn)?
Hmmm, kan er wel een netwerk kaart in die kleine EATON's en APC's?
Want dat zou inderdaad interessant zijn. (Of zelf 2e hands zo'n kaart aanschaffen, kan natuurlijk ook.)

Zit ondertussen even te kijken, dit is iig het losse kaartje:
https://azerty.nl/product...op-afstand-bestdock-sleuf

Lijkt zo even niet snel een UPS van onder de 500 EUR te zijn waar dat in past. Als iemand nog tips heeft, of een ander kaartje hou ik me aanbevolen en anders ga ik Azerty eens mailen.

Zowaar!
Als ik kijk naar deze UPSen:
http://powerquality.eaton.com/5P850TG.aspx?cx=5
http://powerquality.eaton.com/5P1550TG.aspx?CX=5

Dan is daar dit kaartje voor te vinden:
http://powerquality.eaton...nnectivity/Network-MS.asp

Bij Azerty denk ik dat het deze is:
https://azerty.nl/product...-afstand-100mb-lan-rs-232

En die zou volgens eaton.com zowel in de 5P850G als in de 5P1550G moeten kunnen.
De EATON ziet er hoe dan ook in diverse vormen heel goed uit.

Even bij Azerty gekeken:
https://azerty.nl/product...ps-160-290-wisselstroom-v
https://azerty.nl/product...ps-160-290-wisselstroom-v

Het is te doen. Veel geld, maar te doen.

Qua full 19", dat is hardstikke gaaf maar past niet in die ruimte en zo'n kleinere UPS is voor thuis eigenlijk gewoon goed genoeg. Minimaal servertje (x86 formaat raspi) er aan en hobbelen maar.

[ Voor 25% gewijzigd door unezra op 18-07-2017 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Is dat zwarte plaatje op die eerder gelinkte 5P 1150 (plaatje) niet zo'n slot?

Specs bij Eaton zelf: Communications Card Slots: 1 slot for Network-MS card, ModBus-MS or Relay-MS cards

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Paul schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 13:56:
Is dat zwarte plaatje op die eerder gelinkte 5P 1150 (plaatje) niet zo'n slot?

Specs bij Eaton zelf: Communications Card Slots: 1 slot for Network-MS card, ModBus-MS or Relay-MS cards
Yep, het lijkt er inderdaad op.
(Ik zat net mijn post te editten.)

Alleen zijn er meerdere soorten kaartjes. Die voor de niet-rackmount UPSen zijn wat kleiner.
Dat lijkt het verschil te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Hij is besteld!
Het is deze combinatie geworden:

Zojuist eindelijk besteld.  
De UPS dan, niet de SuperMicro server.

http://powerquality.eaton.com/5P1550TG.aspx

Vind het nog steeds behoorlijk veel geld voor een UPS thuis, maar in the end denk ik dat ik er wel heel blij mee ga zijn. :) UPS, spanningsfilter, remote powerswitch en nog via mijn netwerk te managen ook.

Op naar een (nog) beter netwerk thuis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:17

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

unezra schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 21:10:
Hij is besteld!
Het is deze combinatie geworden:

Zojuist eindelijk besteld.  
De UPS dan, niet de SuperMicro server.

http://powerquality.eaton.com/5P1550TG.aspx

Vind het nog steeds behoorlijk veel geld voor een UPS thuis, maar in the end denk ik dat ik er wel heel blij mee ga zijn. :) UPS, spanningsfilter, remote powerswitch en nog via mijn netwerk te managen ook.

Op naar een (nog) beter netwerk thuis!
Ziet er goed uit, kijk uit naar je resultaten. Welke snmp tool gebruik je of wil je gaan gebruiken voor monitoring?

* Tomba bookmarkt topic

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Tomba schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 21:18:
[...]

Ziet er goed uit, kijk uit naar je resultaten. Welke snmp tool gebruik je of wil je gaan gebruiken voor monitoring?

* Tomba bookmarkt topic
Zonder pardon Zabbix. Dat moet ik thuis nog een keer gaan inrichten, nog niet van gekomen. (Zoals altijd, de schilder stelt zijn schilderwerk uit en de automonteur rijd in een oud barrel.)

Maar Zabbix omdat ik daar ook zakelijk prima ervaringen mee heb en ik thuis als het even kan graag spullen gebruik die ik op kantoor ook gebruik. Op die manier leer ik van de dingen die ik thuis doe en kan ik een deel hobby beschouwen als studie.

Helemaal fijn, als er weer wat ruimte in mijn planning zit, kan ik daadwerkelijk thuis labs gaan bouwen op mijn privé apparatuur en die als studieuren verantwoorden. Wat ook daadwerkelijk zo is. (Daarbij werkt het voor mij vaak beter om niet maar een beetje random rond te klooien maar echt een doel te hebben en dingen te gebruiken.)

Pagina: 1