Toon posts:

Kortsluiting het systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

vandaag heb ik mijn 2e systeem in elkaar gezet.
Alles is goed aan gesloten, moederbord raakt de behuizing niet. Kabel zitten er stevig in, geen gebogen pinnetjes of dingen hard handig erin gestopt. Antistatische handschoenen gedragen.
Toen ik klaar was en het systeem aan wou zetten met de schakelaar op de voeding kwam er direct kortsluiting, aardlekschakelaar ging uit. System fans hebben niet gedraaid ook die van de CPU en GPU niet. Geen teken van leven gezien dus denk zelf dat het aan die voeding ligt, en dat ik hoogstwaarschijnlijk een voeding die defect was heb gekregen. Had na de eerste keer nog een keer de voeding aangezet omdat er de aller eerste keer een hoge stroompiek komt, maar toen weer kortsluiting met de aardlekschakelaar. Toen heb ik alles los gekoppeld van de voeding en eerst alleen het moederbord aangesloten, weer niks geen teken van leven maar ook geen kortsluiting dit keer, alsof de voeding dood is. Voeding er uit gehaald en losgekoppeld en los even in een stopcontact gedaan, niks geen kortsluiting geen teken van leven ect. Is mijn voeding stuk? Of kan er een ander onderdeel zijn die dit veroorzaakt heeft? En hoe kan ik hier achter komen, aangezien ik nog maar 6 dagen de tijd hebt voor retour.

Na dus 2x kortsluiting te hebben gehad heb ik de voeding los gekoppeld van alles en opnieuw alleen in moederbord gedaan, toen ik de stroom schakelaar van de voeding aan deed kwam er geen kortsluiting alleen er gebeurde niks qua system fans ect. Moet ik hier voor eerst de power button ook nog aan hebben geklikt (na dat je de schakelaar van de voeding hebt aan gedaan) voordat er een teken van leven te zien is: fans die draaien, geluid uit de kast. Want misschien dat de voeding het wel doet, want na 2x kortsluiting kwam er geen kortsluiting meer als ik de schakelaar van de voeding aan deed alleen heb dus nog niet op de power button gedrukt (vergeten). Maar de voeding eruit gehaald omdat ik bang ben voor verdere schade. Hoe kan ik testen of de voeding het doet zonder deze in mijn systeem te koppelen? Want dan weet ik eigenlijk of het hier aan ligt of niet.

Mijn systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 213,95€ 213,95
1MSI B350 PC Mate€ 97,33€ 97,33
1Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G€ 301,29€ 301,29
1Seagate Barracuda, 2TB€ 66,95€ 66,95
1Cooler Master MasterBox Lite 5€ 47,99€ 47,99
1BenQ GW2270H Zwart€ 107,-€ 107,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 127,-€ 127,-
1Corsair RM550x€ 90,-€ 90,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.051,51

Heb dus een 550 watt, is dat misschien ook te veel of moet dat niks uit maken met dat systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:24
Heb je wel afstands buisjes tussen het moederbord en de behuizing gedaan ?

Zo ja, zitten deze ook allemaal op de juiste plek ?
Echt alleen op de plekken waar het moederbord gaten heeft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dylan111111 schreef op zondag 9 juli 2017 @ 23:43:
Heb je wel afstands buisjes tussen het moederbord en de behuizing gedaan ?

Zo ja, zitten deze ook allemaal op de juiste plek ?
Echt alleen op de plekken waar het moederbord gaten heeft zitten.
Yes daar ligt het niet aan.
Net alles afgesloten en alleen de CPU en moederbord aangesloten ging de PC voor de eerste keer aan, toen ik de HDD en GPU aansloot weer kortsluiting, GPU lost gekoppeld nog steeds kortsluiting.
Hij deed het net dus wel, dus het ligt niet aan de voeding en CPU in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:23

rdejongjr

Gnome

kun je eens een foto maken hoe alles is aangesloten en gemonteerd?
(juiste montagegaten van de voeding gebruikt, dat kan nog wel eens spannende effecten geven?)

Bij sluiting aan de secundaire kant van een voeding zou hij enkel in de beveiliging moeten schieten en niet je automaat/aardlek er uit laten knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-09 14:34
Zit alles op hetzelfde (hopelijk) geaarde stopcontact/stekkerblok ?
De aardfout-schakelaar mag inderdaad niet uit springen. Die zit er zelfs om jou te beschermen...
Best de voeding niet meer gebruiken lijkt me. Dit klinkt toch niet helemaal pluis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hij doet het hoor, dit waren de boosdoeners:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bwvdcjhr.jpg

Had deze gebruikt, werden geleverd bij de behuizing, om de voeding vast te zetten vond dus net in het tasje van de voeding 4 schroeven. Had ze omgewisseld met de schroeven van de foto, en ja hoor hij doet het!

Als nog bedankt voor alle snelle en goeie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-09 14:34
idd, als die binnen in de voeding iets raken aan de 220v kant floept de aardfout-bescherming er zo uit.
Nu weet je meteen waarom die aardfout schakelaar tegenwoordig verplicht is, ander had je een flinke tik kunnen krijgen bij aanraken van de kast...

Wel top dat je dit snel gevonden hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToasterxD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 21:28
Ai best gevaarlijk! Fijn dat het is opgelost!

[img]http://cache.www.gametracker.com/server_info/173.199.108.129:3084/b_560_95_1.png[/img]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:23

rdejongjr

Gnome

Verwijderd schreef op maandag 10 juli 2017 @ 00:48:
Hij doet het hoor, dit waren de boosdoeners:
Had deze gebruikt, werden geleverd bij de behuizing.
Weet je dat zeker, volgens de handleiding zouden die er niet perse bij zitten.
Wellicht van je eerste systeem?

Verder de algemene tip aan iedereen, 3 keer kijken /meten/lezen voordat je iets doet waarvan je het nog niet eerder hebt gedaan en/of 100% zeker van bent.
zeker met het onderdeel waar 230 op komt te staan

Al zie ik helaas vaak genoeg de gekste dingen voorbij komen waarbij ik de vragende partij nog geen schoenen met veters zou toevertrouwen.
Wellicht een leuke aanvullig op de voorbeeld-startpost, een fotogalerij ivm globaal optische keuring.
Afstandsbusjes, juiste type schroeven op de bedoelde plekken, koelers juist gemonteerd, kabels fatsoenlijk op de juiste plek aangedrukt en ga zo maar door.

Goh, het lijkt wel of ik stagiaires heb gehad. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
rdejongjr schreef op maandag 10 juli 2017 @ 01:28:
[...]

Weet je dat zeker, volgens de handleiding zouden die er niet perse bij zitten.
Wellicht van je eerste systeem?

Verder de algemene tip aan iedereen, 3 keer kijken /meten/lezen voordat je iets doet waarvan je het nog niet eerder hebt gedaan en/of 100% zeker van bent.
zeker met het onderdeel waar 230 op komt te staan

Al zie ik helaas vaak genoeg de gekste dingen voorbij komen waarbij ik de vragende partij nog geen schoenen met veters zou toevertrouwen.
Wellicht een leuke aanvullig op de voorbeeld-startpost, een fotogalerij ivm globaal optische keuring.
Afstandsbusjes, juiste type schroeven op de bedoelde plekken, koelers juist gemonteerd, kabels fatsoenlijk op de juiste plek aangedrukt en ga zo maar door.

Goh, het lijkt wel of ik stagiaires heb gehad. :X
Ja deze schroeven werden geleverd bij de Sharkoon behuizing. De schroeven v/d Corsair zaten goed verstopt onder de kabels in het tasje waardoor ik ze over het hoofd had gezien. Had dus de Corsair uit de behuizing gehaald om alle onderdelen 1 voor 1 te controleren op kortsluiting of iets dergelijks en toen deed het systeem het gewoon zonder problemen. Dat was het moment dat een belletje ging rinkelen, dacht dus eerst dat het aan de behuizing zelf lag aangezien het een krappe bedoeling is waar de voeding zit. Uiteindelijk de bijbehorende schroeven gevonden en hij werkt nu probleemloos. Dacht eerst dat die schroeven van Sharkoon voor de voeding waren aangezien ik dacht dat bij de Corsair niks geleverd werd en deze schroeven langer waren, toch even te eigenwijs. Gelukkig is het wel goedgekomen 👍

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2017 02:07 ]

Pagina: 1