Overcapaciteit warmtepompboiler tbv vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjuul CNC
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-02-2024
Beste 700.000 technische neefjes,

Om de zoveel tijd komt er weer een leek met het idee om een (warmtepomp)boiler te gebruiken om de vloerverwarming op te stoken... vandaag vervul ik deze rol😁

Sinds april hebben we een nieuwe cv installatie, die bestaat uit een luchtverwarmer en gasketel. (Brink Elan 25 + Intergas Kombi Kompakt HR 36/48)
In de kelder, kruipruimte en spouw lopen kanalen waardoor er in alle ruimtes verwarmde lucht kan worden ingeblazen. De luchtverwarmer blaast het huis in 15min op temperatuur (echt waar).

De vorige eigenaar heeft het huis zelf laten bouwen en toen ook de onder verdieping (excl. hal) voorzien van vloerverwarming (4 groepen 80m2, voorzien van een eigen afzonderlijke ketel 8)7 )

Op dit moment kan ik met de nieuwe ketel ook de vloerverwarming stoken dmv een zoneklep, een retour temperatuur regeling zorgt ervoor dat deze als bij-verwarming fungeert. Indien nodig zou ik er de kamer ook mee kunnen stoken als hoofd verwarming maar omdat dan de thermostaat niet meer aan springt wordt de rest van het huis te koud.

Nu wil ik graag een warmtepomp boiler gebruiken voor het tapwater. Mijn nieuw cv en slimmemeter leert mij dat ik voor €200 aan warm tapwater gebruik... aangezien een wp niet alleen op lucht kan werken krijg ik hem nooit terugverdiend aan tapwater alleen...
Onze warm watervraag is erg voorspaarvoorspelbaar, in de praktijk staat hij dus 95% van de tijd niks te doen.

Een wp-boiler is na aftrek relatief goedkoop, als ik het niet gebruikte vermogen in de vloerverwarming kan stoppen kan ik er veel meer rendement uit halen. Ook maakt het niks uit als hij wat onder gedimensioneerd is aangezien het slechts een aanvullend systeem is.

Praktisch gezien wil ik een wp-boiler die voorzien is van een spiraal voor een extra zonnecollector zodat ik die kan gebruiken voor de vloerverwarming, het warme tapwater stuur ik nog eens door de cv ketel zodat deze het eventuele tekort aan temp kan aanvullen.

Op deze manier kan ik de wp-boiler voor het volle vermogen inzetten, de bedoeling is dan dat hij als "gas-snoeper" wordt terug verdiend.

Schakeltechnisch wil ik het zo maken dat ik de vloerverwarming nog kan omschakelen tussen cv en wp-boiler. hierdoor zou ik de wpb kunnen overrulen als deze het echt niet meer trekt door een te lage COP of bij opstarten van de verwarming.

Wellicht een heleboel werk voor een klein beetje energie voordeel, maar een leuk project is ook niet verkeerd.

Ben benieuwd naar jullie mening,
Groeten Sjuul

Naast dit projectje ga ik in de zelfde reeks nog een aantal zaken doen:

De vloer van de onder verdieping een extra isolatie laag geven van 10cm PIR via de kruipruimte en kelder.

De warme luchtkanalen vernieuwen, beter isoleren en voorzien van kleppen zodat ik de inblaas per ruimte kan regelen.

De lucht verwarmer zuigt de lucht aan via drie aanzuig punten, één in de woonkamer, één in de hal en één in de kelder zuigt buitenlucht aan. Hierop komen ook kleppen zodat ik in de winter geen vrieslucht hoef te verwarmen en als ik de houthaard stook in de woonkamer deze warme lucht kan rondpompen naar andere vertrekken.

Een "water" airco mbv een grondwaterput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-05 16:14
Als je een apart circuit hebt voor de vloerverwarming, dan zou ik daar gewoon een "echte" warmtepomp aanhangen. Die heb je ook voor " weining " met de huidige subsidies. De vloer stook je permanent op pakweg 21 graden en dan blijft de rest van je huis waarschijnlijk wel warm genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JH Veenstra
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:58
hallo,

alweer een ouder bericht, maar wellicht is het nog interessant.

hoe is je ervaring met deze setup @Sjuul CNC ?
ik heb hier ook aan zitten denken, maar ik kan weinig online vinden over deze creatieve manier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 14:02

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

JH Veenstra schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:07:

hoe is je ervaring met deze setup @Sjuul CNC ?
ik heb hier ook aan zitten denken, maar ik kan weinig online vinden over deze creatieve manier. :)
Dan heb je mijn 2 enorme wpb topics zeker gemist :)
Continu verwarmen kan je vergeten en zo groot is die overcapaciteit helemaal niet.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JH Veenstra
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:58
Daar is de man van de "de" topic op tweakers @Speedy-Andre . Mijn complimenten betreft die topic.

Echter was daarmee niet mijn vraag beantwoord. Als je met lage temperatuur je huis verwarmt, bijvoorbeeld vloerverwarming" en je laat de vloer verwarming door je WPB lopen. Hoeveel energie neemt hij dan vanuit de WTB. Kan jij mij vertellen wat de invoer T is en de uitgaande T? Natuurlijk is dit afhankelijk van de boiler inhoud. Spiraal warmteoverdracht coëfficiënt.
Ik ben er van bewust dat de WPB niet het hele huis kan opwarmer. Maar als je als een finetuner na de WTB plaatst, bijvoorbeeld een elektrische cv of doorstroomverwarmer, dan haal je toch een hoog rendement ten opzichte van een lage investering.

Mee eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 14:02

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

JH Veenstra schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:20:
Daar is de man van de "de" topic op tweakers @Speedy-Andre . Mijn complimenten betreft die topic.

Echter was daarmee niet mijn vraag beantwoord. Als je met lage temperatuur je huis verwarmt, bijvoorbeeld vloerverwarming" en je laat de vloer verwarming door je WPB lopen. Hoeveel energie neemt hij dan vanuit de WTB. Kan jij mij vertellen wat de invoer T is en de uitgaande T? Natuurlijk is dit afhankelijk van de boiler inhoud. Spiraal warmteoverdracht coëfficiënt.
Ik ben er van bewust dat de WPB niet het hele huis kan opwarmer. Maar als je als een finetuner na de WTB plaatst, bijvoorbeeld een elektrische cv of doorstroomverwarmer, dan haal je toch een hoog rendement ten opzichte van een lage investering.

Mee eens?
Dank voor het compliment, verwarmen met airco's komt ook uit mijn koker (al sinds 2015).

Niet eens wat het hoge rendement betreft, wel dat de investering vrij laag is :)
Wat ik voor handen heb is dat de spiraal van bijv. een Atlantic Explorer V3 16kW warmte kan overdragen bij 60 graden.
Die 60 graden haal je niet onderin een boiler, dat is ongeveer 10 graden minder dan het setpoint van bijvoorbeeld 55 graden.
Dan het vermogen, een wpb kan meestal niet meer dan 1,8kW warmte leveren waarvan een deel voor de voorraad nodig is.
Om de simpele reden dat er (liever) niet meer warmte uit gaat dan er in komt stel ik dat je een wpb tijdelijk extra kan belasten maar niet continu.

De spiraal van 16kW zal denk ik bij 40 graden nog wel 8kW af kunnen geven en daar is de wpb vervolgens 5 uur mee zoet om dat weer op te warmen (als die 8kW een uur lang duurt).
Bij gebrek aan vloerverwarming kan ik dat niet testen, maar een cv radiator van 1200W zorgt al dat mijn wpb niet meer stopt met verwarmen.

Met vloerverwarming zit je al snel aan een groot oppervlak, je zal iets moeten maken dat zorgt dat er niet continu warmte uit de wpb wordt onttrokken zodat deze niet te ver afkoelt.

Dan nog het rendement, in de winter is dat vrij laag (cop van 2-3) dus het kost aardig wat stroom.
In mijn topics die je duidelijk niet hebt doorgespit staan ervaringen van mensen die destijds zelfs een wpb alleen voor de cv ondersteuning hebben neergezet, het hangt van de gas- en stroomprijs af of je dat (nog steeds) moet willen.

Een wpb gebruikt 400-600W en dat zou dan een hele dag kunnen duren.
Zuigt de wpb lucht aan vanuit de woning dan daalt het rendement nog verder want die warmte stook je bij.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Pagina: 1