Ik zou voor de eerste maal een windows-pc zelf in elkaar steken. Ik heb dan ook in de loop van de voorbije maanden al verschillende video's gezien en het lijkt me met voldoende geduld een voldoende haalbare en erg leuke uitdaging. Bovendien ken ik best wat mensen om indien nodig om wat raad te vragen. Graag had ik ook jullie mening en advies over de samenstelling.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
dagelijks gebruik + virtualisatie + games + toekomst
- dagelijks gebruik: video afspelen, web, office, (ik heb vaak meerdere applicaties open staan)
- virtualisatie: ik zou comfortabel 1 tot 3 VMs (totaal >12gb) willen kunnen draaien om wat bij te leren rond de werking van hadoop + datascience applicaties. Bij momenten is dat nogal memory intensief dus ik voorzie graag vrij geheugenruimte om indien nodig 16Gb uit te breiden naar 32Gb)
- games: momenteel gta, fallout, ... De videosettings hoeven daarbij zeker niet op ultra te staan
- toekomst: het voornaamste is dat ik weer 3 jaar verder kan met die pc.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoop om zeker beneden de 1200€ te blijven en zou hem zelf in elkaar steken.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De randapparatuur verhuist allemaal mee dus enkel de case + inhoud zit in deze prijs. Momenteel werk ik op 2 schermen van 23' en ik zou dit jaar nog graag een overgang maken naar ultrawide scherm maar ook dit reken ikzelf niet mee in de bovengrens. Een extra harddisk is niet nodig gezien de meeste data terug te vinden is op NAS
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik kom van een 3 jaar oude laptop met onboard video dus ik zal er sowieso op vooruit gaan. Door een combinatie van de bbg van juli met de grotere case en een aantal componenten uit de bbg van mei kom ik tot onderstaande
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
geen voorkeur
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
ik zou graag in de case nog wat ruimte overhouden voor uitbreidingen
- vrije plaats beschikbaar om extra memory toe te voegen
- vrije plaats voor toevoegen van 2 extra harddisks
Ga je overklokken?
neen
Wat verwacht je van ons?
Ik vermoed dat bovenstaande pc momenteel zeker wel zou voldoen. Het is echter moeilijk in te schatten wat mijn verlangens binnen de komende 3 jaar zullen zijn. Ik vermoed dat ik binnen die periode ook wel graag eens gebruik zou maken van virtual-reality. Dat voorzie ik echter zeker nog niet voor de komende 6 maanden en ik sta niet huiverachtig om nu te kiezen voor flink lagere specs en na 1.5 jaar een hardware-update te doen indien dit financieel gezien volgens jullie een betere keuze zou zijn.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
dagelijks gebruik + virtualisatie + games + toekomst
- dagelijks gebruik: video afspelen, web, office, (ik heb vaak meerdere applicaties open staan)
- virtualisatie: ik zou comfortabel 1 tot 3 VMs (totaal >12gb) willen kunnen draaien om wat bij te leren rond de werking van hadoop + datascience applicaties. Bij momenten is dat nogal memory intensief dus ik voorzie graag vrij geheugenruimte om indien nodig 16Gb uit te breiden naar 32Gb)
- games: momenteel gta, fallout, ... De videosettings hoeven daarbij zeker niet op ultra te staan
- toekomst: het voornaamste is dat ik weer 3 jaar verder kan met die pc.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoop om zeker beneden de 1200€ te blijven en zou hem zelf in elkaar steken.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De randapparatuur verhuist allemaal mee dus enkel de case + inhoud zit in deze prijs. Momenteel werk ik op 2 schermen van 23' en ik zou dit jaar nog graag een overgang maken naar ultrawide scherm maar ook dit reken ikzelf niet mee in de bovengrens. Een extra harddisk is niet nodig gezien de meeste data terug te vinden is op NAS
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik kom van een 3 jaar oude laptop met onboard video dus ik zal er sowieso op vooruit gaan. Door een combinatie van de bbg van juli met de grotere case en een aantal componenten uit de bbg van mei kom ik tot onderstaande
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler | € 213,95 | € 213,95 |
| 1 | Gigabyte GA-AB350-GAMING 3 | € 113,95 | € 113,95 |
| 1 | Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GB | € 314,95 | € 314,95 |
| 1 | Fractal Design Define S | € 79,90 | € 79,90 |
| 1 | Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM | € 24,90 | € 24,90 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 127,- | € 127,- |
| 1 | Corsair RM550x | € 90,- | € 90,- |
| 1 | Crucial MX300 m.2 525GB | € 158,- | € 158,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.122,65 | |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
geen voorkeur
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
ik zou graag in de case nog wat ruimte overhouden voor uitbreidingen
- vrije plaats beschikbaar om extra memory toe te voegen
- vrije plaats voor toevoegen van 2 extra harddisks
Ga je overklokken?
neen
Wat verwacht je van ons?
Ik vermoed dat bovenstaande pc momenteel zeker wel zou voldoen. Het is echter moeilijk in te schatten wat mijn verlangens binnen de komende 3 jaar zullen zijn. Ik vermoed dat ik binnen die periode ook wel graag eens gebruik zou maken van virtual-reality. Dat voorzie ik echter zeker nog niet voor de komende 6 maanden en ik sta niet huiverachtig om nu te kiezen voor flink lagere specs en na 1.5 jaar een hardware-update te doen indien dit financieel gezien volgens jullie een betere keuze zou zijn.
- Graag had ik van jullie bevestiging dat de componenten bij mekaar passen.
- Videokaart: kies ik voor mijn gebruik best nu lagere specs en doe ik een upgrade na 2 jaar? wat denken jullie qua bang-for-buck?
- ssd: sata VS m2 zie ik niet bijzonder veel prijsverschil. Ik vermoed dat ik dan beter zit bij m2 en dus die extra euro's nuttig besteed zijn?