Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 304426

Topicstarter
Hoi,

Recentelijk heb ik een hele grote set M42 lenzen mogen ontvangen. Deze wil ik graag kunnen gebruiken op mijn digitale camera. Momenteel heb ik een Nikon D3300. Na veel googlen kom ik er achter dat een adapter hiervoor niet bestaat. Of althans, een adapter waarmee je op oneindig kan focussen. Omdat zo'n adapter 3 euro kost heb ik de gok toch gewaagd maar helaas is resultaat niet om over naar huis te schrijven.

Hierna heb ik op ebay een adapter gekocht met een optisch element erin. Zowel volgens de verkoper als volgens diverse fora zou dit soelaas moeten bieden. De 300mm telelens kan hiermee op oneindig focussen, maar de rest van de lenzen helaas niet. Het lijkt er op dat dit gigantisch kwaliteitsverlies en chromatische abberaties met zich meebrengt. IK kan het echter niet vergelijken met een adapter zonder optisch element en weet dus niet of het aan de lens ligt of niet. Wijd open is de 300mm iig onbruikbaar. Veel slechter dan mijn goedkope tamron 70-300mm lens bijvoorbeeld.

Naar wat ik begrijp zijn systeemcamera's/MFT (ik zit niet goed in de terminologie) of Canon DSLRs wel geschikt voor dit soort lenzen. Ik wil graag een adapter zonder optisch element. Enerzijds om kwaliteitsverlies te voorkomen maar vooral omdat ik graag de lenzen in hun 'zuivere' vorm wil gebruiken. Dit puur op gevoel en niet om andere redenen.

Nu is mijn vraag aan jullie wat de goedkoopste oplossing is hiervoor. Eigenlijk wil ik een tweedehands camera kopen waar deze lenzen wel op passen. Omdat mijn eerdere googlepogingen foutieve informatie opleverden vraag ik hier wat mijn opties zijn. Ik wil geen camera uit het jaar kruik, maar specs vergelijkbaar met mijn Nikon D3000 uit 2009 of 2008 vind ik genoeg. Ik wil maximaal 100 euro, maar eigenlijk 70 euro uitgeven. Kan dit?

Verder, deze lenzen gebruik ik nu op een analoge camera met (volgens mij) 35mm film. Gewoon standaard filmrolletjes van de drogist. Met welke sensorgrootte vergelijkt dit? En maakt dit nog uit?

Voor het geval het uit maakt:
Ik heb 2x een 50mm lens, f/1.8 en f/1.4. Verder een 300mm f/5.6 en een 28mm f/2.8.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 304426 op 09-07-2017 19:13 ]

Beste antwoord (via Anoniem: 304426 op 10-07-2017 17:19)

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-07 13:11
Canon werkt ook natively, het heeft namelijk te maken met de Flange focal distance. Dit is de afstand van de mountplaat tot de sensor/film. Bij M42 is die 45.46 mm. Huidige SLR mounts:

Canon EF: 44.00 mm
Pentax K: 45.46 mm
Nikon F: 46.50 mm

Dit betekent dat als je de lens op 1.46mm van een Canont EF mount plaatst, de lens dus de afstand heeft waarvoor die bedacht. Dit zelfde geldt voor Pentax. Bij de Nikon F moet de lens dus dichter naar de sensor toe dan de mount toelaat, vandaar dat dat dus niet werkt.

Over het algemeen kan je zeggen dat als een lens bedacht is voor een mount met een langere flange focal length dan de flange focal length van de body, het gewoon gaat werken. Zo kan bijvoorbeeld het meeste SLR glas prima op een mirrorless met een adapter, maar een mirrorless lens op een SLR gaat niet.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Anoniem: 304426 zie:
[Testcase] Mijn goedkoopste objectief aan het werk...
voor wat ervaringen met een M42 objectiefje op een Nikon D800E. Weliswaar geen scherpstelling op oneindig, omdat ik geen adapter met optisch element gebruikt heb....

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Op een Pentax DSLR zijn M42 lenzen met een simpele adapter prima te gebruiken. optisch geen enkel probleem. Het enige wat soms in de weg zit is een diafragma-pin zoals ik meemaakte bij een setje Mamiya lenzen. Die heb ik vast moeten lijmen of, als dat niet ging, weg moeten slijpen.
Er is wel verschil tussen de low budget adapters en de originele Pentax adapter. De Pentax werkt probleemloos. De goedkope adapters willen wel eens vast blijven zitten in de bajonetvatting.

[ Voor 26% gewijzigd door Yahrr op 09-07-2017 19:50 ]

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:13

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Voor Nikon heb je een adapter met glas nodig, die zijn best te vinden maar wel iets duurder dan 3 euro ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ventieldopje schreef op zondag 9 juli 2017 @ 21:13:
Voor Nikon heb je een adapter met glas nodig, die zijn best te vinden maar wel iets duurder dan 3 euro ;)
Klopt. had er iets van 22 euro voor betaald maar deed alsnog niet wat ik hoopte
ehtweak schreef op zondag 9 juli 2017 @ 19:28:
@Anoniem: 304426 zie:
[Testcase] Mijn goedkoopste objectief aan het werk...
voor wat ervaringen met een M42 objectiefje op een Nikon D800E. Weliswaar geen scherpstelling op oneindig, omdat ik geen adapter met optisch element gebruikt heb....
Bedankt. Ik zoek echter wel een manier om op infinity te focussen!
Yahrr schreef op zondag 9 juli 2017 @ 19:49:
Op een Pentax DSLR zijn M42 lenzen met een simpele adapter prima te gebruiken. optisch geen enkel probleem. Het enige wat soms in de weg zit is een diafragma-pin zoals ik meemaakte bij een setje Mamiya lenzen. Die heb ik vast moeten lijmen of, als dat niet ging, weg moeten slijpen.
Er is wel verschil tussen de low budget adapters en de originele Pentax adapter. De Pentax werkt probleemloos. De goedkope adapters willen wel eens vast blijven zitten in de bajonetvatting.
Top! Merci :) Maar ik wil bij voorkeur niet iets wijzigen/slopen/aanpassen aan mijn lenzen, In hoeverre is het echt noodzakelijk met een Pentax DSLR?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Micktator
Canon werkt ook natively, het heeft namelijk te maken met de Flange focal distance. Dit is de afstand van de mountplaat tot de sensor/film. Bij M42 is die 45.46 mm. Huidige SLR mounts:

Dit betekent dat als je de lens op 1.46mm van een Canont EF mount plaatst, de lens dus de afstand heeft waarvoor die bedacht. Dit zelfde geldt voor Pentax. Bij de Nikon F moet de lens dus dichter naar de sensor toe dan de mount toelaat, vandaar dat dat dus niet werkt.

Over het algemeen kan je zeggen dat als een lens bedacht is voor een mount met een langere flange focal length dan de flange focal length van de body, het gewoon gaat werken. Zo kan bijvoorbeeld het meeste SLR glas prima op een mirrorless met een adapter, maar een mirrorless lens op een SLR gaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Micktator schreef op maandag 10 juli 2017 @ 15:44:

Prima :) Dan haal ik ergens een oude Canon EOS 1000D ofzo van marktplaats. Bedankt iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
Anoniem: 304426 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 17:19:
[...]

Prima :) Dan haal ik ergens een oude Canon EOS 1000D ofzo van marktplaats. Bedankt iedereen.
ProTip: haal een adapter met een "confirmation chip", "AF chip" of hoe ze die dingen ook noemen. Want Canon heeft de fan-tas-tische keuze gemaakt, dat de camera niet aan focus confirmation doet als het geen lens detecteert (Nikon doet dit wel). Daarom zit er dus een chipje op de adapter waardoor de Camera denkt dat er een EF lens opzit, waardoor je dus wel focus confirmation hebt. Zoals bijvoorbeeld deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-07 09:33

bobcom

Dedicated dabbler

Voor een budgetoplossing kun je het beste een gebruikte Canon kopen. Ik heb tijden gespeeld met een 40D met een M42-adapter. Wel met een focus-confirm-chip erop, zodat ik ook door de zoeker kon scherpstellen (anders is live view de enige reele optie). Ook nog wat gestoeid met een X-E1 met adapter, maar ik liep vooral stuk op het feit dat je van alle oude lenzen alleen het centrum gebruikt: met een cropfactor van 1,5 gedraagt een 50 mm zich als een korte tele (75mm), en die 28mm wordt een beetje wijde standaard - 42mm. Daarom ben ik uiteindelijk overgestapt op een A7, met adapters voor M42, Nikon, Minolta en LTM.

Overigens: beter een ofzo (<5x(x)d) dan een 40D of 1000D: op alle camera's jonger dan de 500d kun je Magic Lantern zetten, wat je in staat stelt om focus peaking en zelfs met een focus confirm-chip focus trapping te doen: highlights in kleur op de plekken waar je contrast =plm scherpte) het hoogst is, of zelfs automatische sluiteractivatie als je beeld scherp is.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Ik heb een Sony A65 en meerdere M42 lenzen. Dit werkt perfect met een simpele ring (zonder glas). De Helios 55mm (swirley bokeh) is echt geweldig scherp. Wat een lens! :)

Samen met focus peaking is het handmatig scherpstellen geen probleem.

[ Voor 17% gewijzigd door ixl85 op 10-07-2017 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Zelf heb ik voor mijn M42's een Pentax K10D gekocht, met name omdat je dan ook nog stabilisatie hebt.

Prima ding, al zeg ik het zelf. Grote voordeel is dat een K10D zo'n prosumer ding is, lekker veel knopjes en wieltjes :P Wel heeft ie erg snel last van ruis, maar dat hoort bij de leeftijd.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

ixl85 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 17:34:
Ik heb een Sony A65 en meerdere M42 lenzen. Dit werkt perfect met een simpele ring (zonder glas). De Helios 55mm (swirley bokeh) is echt geweldig scherp. Wat een lens! :)

Samen met focus peaking is het handmatig scherpstellen geen probleem.
True, maar juist vanwege de mogelijkheid om Magic Lantern te gebruiken zou ik de voorkeur geven aan Canon. Met een optie als trap focus heb je tenminste nog een kans op een scherpe foto met een bakbeest als een 300mm M42-lens (Orestegor?).

Btw: ben wel benieuwd welke lenzen er nog meer in die collectie zitten. Ts?

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:54
Veel mirrorless camera's hebben focus peaking, waarmee je ook de focus van een MF lens goed krijgt. Ik heb alleen geen echt beeld wat die tweedehands doen. Sony A7 heeft FF als voordeel, maar die zijn nog vrij prijzig, zeker gezien het genoemde budget.

[ Voor 21% gewijzigd door ijdod op 10-07-2017 18:48 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Top dat iedereen zo goed meedenkt :) Ik wacht nog even met het blind bestellen van een camera dan. Zeker dat verhaal over magic lantern klinkt erg goed! En het is natuurlijk altijd leuk om een beetje te tweaken met een camera die je toch tweedehands hebt.
bobcom schreef op maandag 10 juli 2017 @ 17:55:
[...]

True, maar juist vanwege de mogelijkheid om Magic Lantern te gebruiken zou ik de voorkeur geven aan Canon. Met een optie als trap focus heb je tenminste nog een kans op een scherpe foto met een bakbeest als een 300mm M42-lens (Orestegor?).

Btw: ben wel benieuwd welke lenzen er nog meer in die collectie zitten. Ts?
Niet heel veel bijzonders volgens mij. Ik heb:
  • Pentacon auto 1.8/50 multi coating 2x (1 van oma en 1 van een tante)
  • Panagor PMC auto wide-angle 28mm f/2.8
  • Tamron auto 300mm f/5.6
  • Kenlock mc tor 1:28 28mm
Er zat verder nog veel meuk tussen als kapotte flitser, kleurfilters daarvoor, macro extension tubes (volgens mij). Wat UV filters.

en ,van een tweaker overgenomen:
Super multi coated takumar 1:1.4/50. Vooral deze lens wil ik gebruiken, ik heb momenteel geen enkele 50mm prime in mijn collectie. Dan ook nog 1.4 maakt het natuurlijk feest.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 304426 op 10-07-2017 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
Top! Merci :) Maar ik wil bij voorkeur niet iets wijzigen/slopen/aanpassen aan mijn lenzen, In hoeverre is het echt noodzakelijk met een Pentax DSLR?
Ik denk dat het aan mijn Mamiya setje ligt. Bij Mamiya stak de bajonet iets verhoogd uit de body en de fabrikant gebruikte die ruimte bij hun lensontwerpen. Een 50mm paste probleemloos, een 28mm moest ik half weg slijpen.
Maar als ik jouw lenzenset zie verwacht ik geen problemen. Ik lees dat Canon ook een goede optie is maar als je Takumar zegt... :)

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Zonder focus peaking of een fatsoenlijk matglas is scherpstellen echt een ellende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yahrr
Anoniem: 159816 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 19:47:
Zonder focus peaking of een fatsoenlijk matglas is scherpstellen echt een ellende.
Valt mee. De focus-indicator werkt ook goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Even een edit van mijn opmerking inzake Canon of Pentax: Canon heeft het voordeel dat je er met adapters diverse andere lenzen op kunt zetten, plus het Magic Lantern-aspect. Bij M42-lenzen op Pentax geeft de body zelf je al focus confirm. Je hebt alleen een klein adaptertje nodig in de K-mount van de body (made bij Pentax, de aftermarket-types zijn soms heel moeilijk uit de vatting te krijgen). Pentax heeft bovendien naast trap focus, (maar alleen op het middelste focus-punt) ook in-body-stabilisatie. Wordt dus een fotofinish wie de beste papieren heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
Aanvullend op bobcom:
De originele Pentax adapter kost nieuw ca € 50,00. Voorbeeld:
https://www.cameranu.nl/n...42-naar-pentax-k#tab-info
Als je een aftermarket koopt, voor veel minder, let er dan op dat het een type is die IN de bajonet valt. Er zijn er ook die een flens hebben waardoor je van het bajonetsysteem gebruik kunt maken maar die vergroten de afstand tot de sensor met de bijbehorende scherpstelproblemen. Voorbeeld:
https://www.ebay.com/b/M4...-PK-Camera/30059/bn_81972
Zoals bobcom al aan gaf zijn de goedkopere adapters soms moeilijk te verwijderen, maar als je toch alleen maar M42 lenzen gebruikt is dat mogelijk niet zo'n probleem.

Pagina: 1