PC upgrade advies cpu,mobo,ram etc

Pagina: 1
Acties:

• twizz
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-10-2025
Ik zoek een?
PC Upgrade. Knelpunt in huidige configuratie is te weinig werkgeheugen.
16gb ddr2 ram is erg duur en de rest van mijn componenten zijn weliswaar voldoende voor de doeleinden maar wel verouderd. Daarom upgrade naar ddr4 ram met bijbehorende mobo die dat aankan en cpu. Bovendien kan ik de snelheid van de ssd kaart niet optimaal benutten met deze componenten.

Wat is je budget?
500

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn huidige configuratie:

Processor
AMD Phenom(tm) 9550 Quad-Core Processor
Speed 2.2 GHz
Number of Cores 4
Video Card
ATI Radeon HD 3870
Dedicated Memory 512 MB
Total Memory 4.0 GB
Ram
3x2 GB ddr2 (1x2gb is defect)
Verder:
SSD 128gb
Harddisk 2 TB (3 jaar oud)
Harddisk 600gb (8 jaar oud)

Ik gebruik mijn pc voornamelijk voor internet, muziek en photoshop. Ik gebruik twee monitoren en heb het liefst veel programma's (en tabs) tegelijk aan.

Ik ben dit van plan te kopen:
Intel® Core i5-7500, 3,4 GHz (3,8 GHz Turbo Boost) socket 1151 processor
€ 219,-*
Ballistix 16 GB DDR4-2400 Kit, Werkgeheugen
€ 144,90*
Toshiba DT01ACAxxx, 2 TB Harde schijf
€ 66,90*
MSI B250M BAZOOKA, socket 1151 moederbord
€ 87,90*

1. Zijn dit goede keuzes?
2. Heb ik een extra koeler nodig? Welke stille koeler is aan te raden voor deze nieuwe setup?
3. Hoe weet ik of de huidige voeding goed genoeg is? (Hoe kan ik erachter komen welke ik nu heb?)

Ik wil het liefst mijn Grafische kaart meenemen in nieuwe systeem omdat het voldoende is waarvoor ik mijn pc gebruik. Is dit mogelijk? (qua aansluitingen bijvoorbeeld) Op mijn mobo zit een pci express x16 aansluiting. Volgens benchmarks is m'n gfx card beter dan de ingebouwde gfx in de i5. Klopt dit?

Reden voor intel cpu is lagere energieverbruik en ingebouwde gfx (in het geval mjin kaart kapot gaat).

[ Voor 6% gewijzigd door twizz op 09-07-2017 19:17 ]

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 22:39
Gezien je huidige cpu nog voldoet, is een i5 niet nodig. Een pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed is al ruim 2 keer sneller dan jouw huidige CPU.

Jouw grafische kaart is nog net iets sterker dan de iGPU van de G4560. De G4600, i3's, en i5's hebben een sterker iGPU dan jouw grafische kaart. Het verschil merk je niet, behalve misschien als je twee 2160p (4k) schermen wilt aansluiten. Gezien het stroomverbruik en extra herrie zou ik de GPU dus bij het grofvuil zetten. Let wel even op de aansluitingen die je nodig hebt voor je monitors, deze moeten wel aanwezig zijn op het moederbord.

2400 MHz ram en de B250M zijn erg goede keuzes, de HDD is aan de luide kant. Mocht je waarde hechten aan stilte, kan ik pricewatch: Toshiba E300 (Bulk), 2TB aanbevelen. Ik heb zelf een DTxxxxxxx variant, en het is het luidste component in mijn kast, waar ik nog steeds een beetje verdrietig van word.

De voeding heeft een sticker erop zitten waar het modelnummer opstaat. Ik kan aan de hand van de overige componenten wel concluderen dat je zelfs de beste voedingen uit die periode inmiddels aan vervanging toe zijn. Ik zou hier Voeding advies en informatie topic - Deel 33 iets uitzoeken wat je bij de winkel waar je de rest van de componenten bestelt, vrij goedkoop mee kunt bestellen. Laag vermogen is natuurlijk ruim voldoende.

Een Intel boxed koeler is niemand aan te raden, pricewatch: Scythe Byakko of pricewatch: Arctic Freezer i11 of pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim zijn wel stil.

• twizz
Thanks! Ik hecht zeker waarde aan stilte dus ik ga voor die E300 hdd. Ik zal dan kijken voor die voeding, en het vervangen in de nieuwe setup.

Ik snap alleen niet hoe 3.5 ghz dual core 2x zo goed is als mijn 2.2 ghz quad core. Het zal dan vast te maken hebben met de andere specs dan de ghz. Qua prijs is die cpu ook wel interessant. Alleen is het niet goed verkrijgbaar. Bij veel winkels uit voorraad. Je hebt wel een punt dat een i5 niet per se nodig is aangezien huidige cpu voldoet dus ik zou kunnen kijken naar een goedkopere. Voordeel is lagere prijs, nadeel is minder future proof. En ik wil ook liever niet de cpu (weer) veranderen in de komende 4 jaar als het eenmaal in het systeem zit.

Het is gevoelsmatig ook raar om van quad core naar dual core te gaan terwijl ik juist multitasken belangrijk vindt, maar dat maakt dus niet veel uit in de praktijk?

De moederbord heeft een hdmi aansluiting en ook een dvi-d. Voor het hoofdscherm gebruik ik dan de hdmi en de tweede scherm, die niet altijd aan is, de dvi-d. Stel ik ga deze tweede monitor vervangen met een die een hdmi aansluiting heeft, heb ik dan een probleem of kan ik de hdmi aansluiting op de moederbord splitten?

Wat betreft de koeler denk ik dat ik voor de 'be quiet! Pure Rock Slim' ga.

[ Voor 27% gewijzigd door twizz op 09-07-2017 20:27 ]

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-01 08:19
Gebruik je nu windows 10?

De laatste generatie processors van zowel intel als amd ondersteunen alleen windows 10

Dus je zal verplicht over moeten stappen als je nog geen windows 10 hebt

[ Voor 24% gewijzigd door ETHART op 09-07-2017 20:49 ]

• lactaxative
twizz schreef op zondag 9 juli 2017 @ 20:21:
Ik snap alleen niet hoe 3.5 ghz dual core 2x zo goed is als mijn 2.2 ghz quad core. Het zal dan vast te maken hebben met de andere specs dan de ghz. Qua prijs is die cpu ook wel interessant. Alleen is het niet goed verkrijgbaar. Bij veel winkels uit voorraad. Je hebt wel een punt dat een i5 niet per se nodig is aangezien huidige cpu voldoet dus ik zou kunnen kijken naar een goedkopere. Voordeel is lagere prijs, nadeel is minder future proof. En ik wil ook liever niet de cpu (weer) veranderen in de komende 4 jaar als het eenmaal in het systeem zit.
Tja, het is een langstaande mythe dat je verschillende generaties processoren met elkaar kunt vergelijken op basis van kloksnelheid. Wikipedia: Megahertz myth De G4560 is overigens een dual-core met 4 threads, wat je in de praktijk als 2.66 cores kunt tellen. De single-core snelheid is echter zoveel sneller(+168%), dat zelfs de multicore nog +84% overhoudt. http://cpu.userbenchmark....D-Phenom-9550/3892vsm2319

De verkrijgbaarheid is inderdaad een probleem, een paar weken terug kon je dan naar de G4600 maar ik zag net dat deze ook slecht leverbaar is. Ik moet zeggen dat ik met zowel Megekko als CD-ROM land goede ervaring heb qua leveren op het moment dat gezegd wordt te leveren, en beiden zeggen 3 dagen levertijd.

Wat wijs is qua i5 en G4560 blijft altijd lastig. Een G4560 setje kost zo'n 270 euro, een i5 setje zo'n 400. Een i5 zou dus 1.5 keer zo lang mee moeten gaan om een betere koop te zijn. In multi-core is hij wel ongeveer 50% sneller, echter zijn de single-core prestaties ongeveer gelijk.
(http://cpu.userbenchmark....l-Core-i5-7500/3892vs3648) Beiden zijn belangrijk, en je moet ook rekening houden met het feit dat snelheidseisen exponentieel oplopen, waardoor een G4560 naar mijn mening een betere keuze is.
Het is gevoelsmatig ook raar om van quad core naar dual core te gaan terwijl ik juist multitasken belangrijk vindt, maar dat maakt dus niet veel uit in de praktijk?

De moederbord heeft een hdmi aansluiting en ook een dvi-d. Voor het hoofdscherm gebruik ik dan de hdmi en de tweede scherm, die niet altijd aan is, de dvi-d. Stel ik ga deze tweede monitor vervangen met een die een hdmi aansluiting heeft, heb ik dan een probleem of kan ik de hdmi aansluiting op de moederbord splitten?
HDMI kun je niet splitten. Eventueel zou je de dvi-d kabel wel kunnen omzetten naar HDMI met een verloopje van een euro of 10.
Wat betreft de koeler denk ik dat ik voor de 'be quiet! Pure Rock Slim' ga.
Om verder op de Windows comment in te haken. De meeste mensen hebben OEM versies van Windows, welke gebonden zijn aan je moederbord. Je zult vermoedelijk dus wel een nieuwe code moeten kopen. pricewatch: Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-01 08:19
Met windows 10 kun je ook je 3870 niet meer gebruiken helaas.

• twizz
ETHART schreef op zondag 9 juli 2017 @ 21:01:
Met windows 10 kun je ook je 3870 niet meer gebruiken helaas.
Ik heb windows 10. De grafische kaart werkt gewoon.

Ik was dit trouwens van plan
https://www.howtogeek.com...ur-pc%E2%80%99s-hardware/

@lactaxative Als de snelheidseisen exponentieel oplopen waarom is een minder snelle processor een betere keuze? omdat het goedkoper is en daarom makkelijker upgradable?

edit: link verkeerd gelezen, dat wordt dus nieuwe windows kopen

[ Voor 47% gewijzigd door twizz op 10-07-2017 01:34 ]

• lactaxative
twizz schreef op zondag 9 juli 2017 @ 22:37:
@lactaxative Als de snelheidseisen exponentieel oplopen waarom is een minder snelle processor een betere keuze? omdat het goedkoper is en daarom makkelijker upgradable?
Als je de 36% die de i5 gemiddeld sterker is dan een g4560 samen met een rits aan willekeurige waardes in een plaatje gooit, krijg je iets als onderstaands. Natuurlijk moet je je niet aan het aantal jaren oid vasthouden. Het laat echter wel zien waarom goedkope systemen over het algemeen bijna net zolang meegaan als dure systemen.

g4560 vs i5 v2

Verder zijn de verbeteringen de laatste 6 jaar in CPU land zo klein dat upgrades hier amper nodig zijn. Dat is ook weer geen garantie voor de toekomst, maar de verwachting is niet dat dit spontaan omslaat. De levensduur van CPU's gaat dus omhoog, waardoor je cpu/mobo/ram setjes gaat afschrijven op features die het moederbord heeft. Je huidige moederbord ontbreekt bijvoorbeeld usb 3 op, en heeft netwerk- en audiochips die niet meer van deze tijd zijn.

De B250M mortar heeft met DisplayPort (kan een 4k scherm op), volwaardig M.2 slot, usb 3.0 en usb-c de meeste features die op het moment mogelijk 'eraan gaan komen'. Over een jaar of 7 gaat het echter om de features die nog niet verzonnen zijn op het moment.

Natuurlijk is toekomst voorspellen geen absolute wetenschap, en kan ik het ook fout hebben.

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-02 18:14

Praetextatus

the dutch_paki

lactaxative schreef op maandag 10 juli 2017 @ 11:57:
[...]

Als je de 36% die de i5 gemiddeld sterker is dan een g4560 samen met een rits aan willekeurige waardes in een plaatje gooit, krijg je iets als onderstaands. Natuurlijk moet je je niet aan het aantal jaren oid vasthouden. Het laat echter wel zien waarom goedkope systemen over het algemeen bijna net zolang meegaan als dure systemen.

[afbeelding]

Verder zijn de verbeteringen de laatste 6 jaar in CPU land zo klein dat upgrades hier amper nodig zijn. Dat is ook weer geen garantie voor de toekomst, maar de verwachting is niet dat dit spontaan omslaat. De levensduur van CPU's gaat dus omhoog, waardoor je cpu/mobo/ram setjes gaat afschrijven op features die het moederbord heeft. Je huidige moederbord ontbreekt bijvoorbeeld usb 3 op, en heeft netwerk- en audiochips die niet meer van deze tijd zijn.

De B250M mortar heeft met DisplayPort (kan een 4k scherm op), volwaardig M.2 slot, usb 3.0 en usb-c de meeste features die op het moment mogelijk 'eraan gaan komen'. Over een jaar of 7 gaat het echter om de features die nog niet verzonnen zijn op het moment.

Natuurlijk is toekomst voorspellen geen absolute wetenschap, en kan ik het ook fout hebben.
Sorry maar wat jij nu zegt is dus echt kul. Je gaat er voor gemakshalve van uit dat bij toegenomen zwaarder gebruik het verschil tussen beide systemen gelijk blijft? Zo werkt het helaas niet ;)

Ik heb maar de link erbij gepakt die je eerder hebt aangehaald:
verschil bij zwaar gebruik

@twizz Als je budget het toelaat, koop alsjeblieft de i5. Je geeft zelf aan dat je veel tabs open hebt, en photoshop gebruikt. PS heeft baat bij wat zwaadere systemen en ook multitasken gaat langer zonder dat je systeem gaat haperen. Koop het BESTE wat IN JE BUDGET past. Je zult er langer van kunnen genieten.

En nog iets. Houd alsjeblieft ook je GPU nog. Deze is gewoon een stuk sneller dan de iGPU van de Intel. Kijk of je geintegreerde gpu van je processor sterk genoeg is voor wat jij doet. Zoja, zet dan de HD3870 op marktplaats ofzo en anders zet je de HD3870 gewoon over naar je nieuwe config.

@lactaxative Nee de HD3870 kan geen 4k trekken. Heel simpel daar zijn de aansluitingen niet geschikt voor ;)

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-02 18:14

Praetextatus

the dutch_paki

lactaxative schreef op zondag 9 juli 2017 @ 20:01:
Gezien je huidige cpu nog voldoet, is een i5 niet nodig. Een pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed is al ruim 2 keer sneller dan jouw huidige CPU.

Jouw grafische kaart is nog net iets sterker dan de iGPU van de G4560. De G4600, i3's, en i5's hebben een sterker iGPU dan jouw grafische kaart. Het verschil merk je niet, behalve misschien als je twee 2160p (4k) schermen wilt aansluiten. Gezien het stroomverbruik en extra herrie zou ik de GPU dus bij het grofvuil zetten. Let wel even op de aansluitingen die je nodig hebt voor je monitors, deze moeten wel aanwezig zijn op het moederbord.

2400 MHz ram en de B250M zijn erg goede keuzes, de HDD is aan de luide kant. Mocht je waarde hechten aan stilte, kan ik pricewatch: Toshiba E300 (Bulk), 2TB aanbevelen. Ik heb zelf een DTxxxxxxx variant, en het is het luidste component in mijn kast, waar ik nog steeds een beetje verdrietig van word.

De voeding heeft een sticker erop zitten waar het modelnummer opstaat. Ik kan aan de hand van de overige componenten wel concluderen dat je zelfs de beste voedingen uit die periode inmiddels aan vervanging toe zijn. Ik zou hier Voeding advies en informatie topic - Deel 33 iets uitzoeken wat je bij de winkel waar je de rest van de componenten bestelt, vrij goedkoop mee kunt bestellen. Laag vermogen is natuurlijk ruim voldoende.

Een Intel boxed koeler is niemand aan te raden, pricewatch: Scythe Byakko of pricewatch: Arctic Freezer i11 of pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim zijn wel stil.
Echt waar haal je dit vandaan? Volgens de spec sheets zit er 1 tot 2 DB verschil in geluid tussen beide HDD's. Hoe kom jij aan de info dat de door @twizz aangehaalde HDD luid zou zijn?
zie de datasheet van beide schijven:
https://www.toshiba.eu/Co..._Hard_Drive_Datasheet.pdf
https://toshiba.semicon-s...Axxx-Product-Overview.pdf

@twizz Je hebt echt geen aparte koeler nodig. Gebruik eerst de koeler die mee is gegeven door Intel bij de CPU. Als deze niet toereikend is kun je nog altijd een aparte koeler aanschaffen. Voor standaard gebruik zijn deze in ieder geval ruim voldoende.

Overigens, je kunt ook nog kijken naar RYZEN als processor. Zijn een stuk meer bang voor buck en vallen ook binnen jouw budget.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Waarom zo duur met die Core i5? Zijn huidige cpu is een eerste generatie Phenom op 2,2GHz. Een Celeron loopt al rondjes om dat ding heen ondanks dat die maar 2 cores heeft.

Ik zou Ryzen willen aanbevelen boven die Core i5-7500; 6cores/12threads vs 4cores/4threads voor hetzelfde geld. Als je niet gaat overklokken is een A320 bordjje met DDR4-2666 geheugen meer dan voldoende.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• lactaxative
Praetextatus schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 20:36:
Sorry maar wat jij nu zegt is dus echt kul. Je gaat er voor gemakshalve van uit dat bij toegenomen zwaarder gebruik het verschil tussen beide systemen gelijk blijft? Zo werkt het helaas niet ;)

Ik heb maar de link erbij gepakt die je eerder hebt aangehaald:
[afbeelding]
Wat? Het verschil tussen de systemen is afhankelijk van het gebruik? Mijn punt is dat het verschil in kracht tussen de processoren klein is, en gezien de eisen exponentieel over tijd oplopen, dit uiteindelijk een lage invloed op 'future-proofness' heeft. Ik denk niet dat je het punt hebt begrepen, gezien je geen argument geeft behalve 'systemen veranderen bij zwaarder gebruik'.

Waarom kijk je uberhaupt alleen naar multi-core, en negeer je het probleem van de 7400 en 7500, de single-core welke gelijk is aan een Pentium? (wat juist de kracht van een intel build zou moeten zijn momenteel)
@twizz Als je budget het toelaat, koop alsjeblieft de i5. Je geeft zelf aan dat je veel tabs open hebt, en photoshop gebruikt. PS heeft baat bij wat zwaadere systemen en ook multitasken gaat langer zonder dat je systeem gaat haperen. Koop het BESTE wat IN JE BUDGET past. Je zult er langer van kunnen genieten.
Meerdere tabs tegelijk open hebben trekt drie keer niets van een CPU. Koop het duurste wat je eventueel kunt betalen is toch wel het slechtste advies wat ik ooit op Tweakers gelezen hebt, Je kunt dan ook elke game build aanbevelen een 1080 Ti te kopen om op 1080p60Hz te gamen.

TS geeft aan dat de huidige CPU geen bottleneck voor hem is. Hieruit kun je afleiden dat hij niet bepaald een extreme gebruiker van photoshop is, en dat een relatief dure CPU ook onzin is.
En nog iets. Houd alsjeblieft ook je GPU nog. Deze is gewoon een stuk sneller dan de iGPU van de Intel. Kijk of je geintegreerde gpu van je processor sterk genoeg is voor wat jij doet. Zoja, zet dan de HD3870 op marktplaats ofzo en anders zet je de HD3870 gewoon over naar je nieuwe config.
Wat een rare claim. http://gpu.userbenchmark....-Kaby-Lake/m7879vsm178724
@lactaxative Nee de HD3870 kan geen 4k trekken. Heel simpel daar zijn de aansluitingen niet geschikt voor ;)
Dat zeg ik nergens. Ik zeg dat een B250M bazooka dat kan. Dat is een moederbord. Daar zit een Displayport op. Displayport kan al jaren 4K weergeven.
Praetextatus schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 20:48:
Echt waar haal je dit vandaan? Volgens de spec sheets zit er 1 tot 2 DB verschil in geluid tussen beide HDD's. Hoe kom jij aan de info dat de door @twizz aangehaalde HDD luid zou zijn?
Ten eerste omdat ik reviews lees. https://nl.hardware.info/...rgeleken-geluidsproductie Ten tweede omdat ik beide in mijn behuizing zonder geluidsdemping heb zitten, en het verschil met name idle gewoon kan horen.
Specs, serieus? Gaan we ook nog monitoren op dynamic contrast ratio vergelijken?
@twizz Je hebt echt geen aparte koeler nodig. Gebruik eerst de koeler die mee is gegeven door Intel bij de CPU. Als deze niet toereikend is kun je nog altijd een aparte koeler aanschaffen. Voor standaard gebruik zijn deze in ieder geval ruim voldoende.
Je verwacht hoog gebruik, oftewel hoge stress voor de CPU en bijbehorende hitteproductie, en adviseert dan een intel boxed koeler? Ik snap hem niet meer.
Overigens, je kunt ook nog kijken naar RYZEN als processor. Zijn een stuk meer bang voor buck en vallen ook binnen jouw budget.
Dan zit je weer met die oude GPU die zoals je zelf al aangeeft geen 4K kan weergeven, terwijl dit wel kan. Ook is de iGPU gewoon sterker, zie boven.

Voor de HD 610 die in de G4560 zit kun je overigens wel discussieren dat de GPU sterker is. Zoals ik hier boven al aangeef, merk je daar echter niets van bij beeldweergave gebruik. Er zijn meer dan voldoende mensen die hier zonder problemen een 4k scherm op runnen.

Excuses mocht ik in deze post jouw ad hominae stijl hebben over genomen.
NitroX infinity schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 23:24:
Waarom zo duur met die Core i5? Zijn huidige cpu is een eerste generatie Phenom op 2,2GHz. Een Celeron loopt al rondjes om dat ding heen ondanks dat die maar 2 cores heeft.

Ik zou Ryzen willen aanbevelen boven die Core i5-7500; 6cores/12threads vs 4cores/4threads voor hetzelfde geld. Als je niet gaat overklokken is een A320 bordjje met DDR4-2666 geheugen meer dan voldoende.
Zit je weer aan die GPU vast, toch niet optimaal lijkt me. APU's worden weleens tijd. |:(

• NitroX infinity
  • Nu online
lactaxative schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 23:35:
[...]

Zit je weer aan die GPU vast, toch niet optimaal lijkt me. APU's worden weleens tijd. |:(
Ja, ben ik het mee eens dat die APU's mogen komen. Ik zou wel een A8-7600 willen aanraden omdat die al een stuk betere prestaties heeft op zowel cpu als gpu gebied en weinig kost, maar om nou nog iets van €100 in nieuw DDR3 geheugen te stoppen of €80 in tweedehands is ook niet aan te raden. Dan betaal je voor het geheugen ongeveer hetzelfde als voor de cpu en het moederbord samen. Alleen met 8GiB is zo'n setje nog te verantwoorden.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• twizz
Allemaal bedankt voor jullie hulp.

Na lang nadenken gaat dit het worden:

Intel Core i5 7500 - 3.4 GHz - € 188,95
MSI B250M BAZOOKA - Motherboard - € 81,00
Ballistix 16 GB DDR4-2400 Kit, Werkgeheugen - € 139,90
be quiet! Pure Power 10 400W - 56

De prijzen zijn bij alle componenten dus verlaagd, scheelt bijna 42 euro in een maand tijd.

Hierbij neem ik mn gfx card mee en was ik van plan op mp een w10 licentie te kopen voor 15euro.

Ik zal het eerst met stock cooler proberen en als die niet goed genoeg is neem ik een be quiet koeler.

Een bijkomende reden dat ik toch voor deze setup kies is dat ik de optie open houd om in de toekomst een goede gfx kaart te kopen voor de volgende gta of eventueel een game die uitkomt en een must gaat zijn om te spelen. Als ik een i3 of celeron zou nemen vervalt die optie. Verder heb ik het idee dat deze i5 redelijk goed bang for buck is. Slechtere alternatieven zijn niet goedkoper genoeg. Ik kan wel een 7400 voor 159 kopen via TI-84shop. Het verschil is dus 30 euro voor 0.4 ghz. verder geen ervaring met die webshop ook, bij een normale pc winkel zoals azerty is het 11 euro duurder.

Ik heb gedacht aan een Ryzen maar ik heb altijd AMD gehad en wil voor intel gaan deze keer, voornamelijk omdat het minder energie verbruikt en me minder schuldig hoef te voelen als ik mn pc aan laat staan.

Ik kan ook kiezen voor een ballistix 16 gb ram met 1 kaart en die kost een paar euro goedkoper. Nu heb ik gekozen voor 2x8 omdat dual mode sneller is, en ook mocht er 1 kapot gaan ik het systeem nog kan gebruiken op de andere. Zijn dit goede redenen?

Als er aanmerkingen zijn hoor ik het graag.

[ Voor 27% gewijzigd door twizz op 23-08-2017 22:49 ]

• NitroX infinity
  • Nu online
Je wilt voor intel gaan maar met Intel krijg je momenteel gewoon minder waar voor je geld.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 201,95€ 201,95
1ASRock AB350M Pro4€ 78,75€ 78,75
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 135,52€ 135,52
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 53,49€ 53,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 469,71

Dit setje zal je langer mee gaan dan die i5 vanwege de extra cores en threads.

• twizz
De meningen zijn wat dat betreft wel verdeeld
Het verschil in processor merk je in de alledaagse taken volgens mij niet echt, alleen wanneer je gamed. En wanneer ik photoshop gebruik of ga renderen in een 3d programma.

Ook verwacht ik dat intel met een antwoord komt op de Ryzen wat het interessant maakt om te wachten

keuzes....

edit: waarom kies je trouwens voor die corsair ram ipv ballistix? Die corsair is 10 euro duurder, er staat dat het 5 euro goedkoper is maar blijkt uiteindelijk niet zo te zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door twizz op 25-08-2017 15:17 ]

• twizz
Oke dus 5 maanden later 8)7 en ik heb de knoop doorgehakt wat betreft processor en ram
De prijzen van computeronderdelen in het algemeen zijn sterk verhoogd heb ik gemerkt.

het is geworden:
gpu: i3 8100
ram: Ballistix 16 GB DDR4-2400 Kit

De reden dat ik voor deze gpu ben gegaan is dat ik het voor 90 euro in een sale heb kunnen kopen waardoor de keuze wat makkelijker werd.
De ram is in de tussentijd 35 euro duurder geworden maar was ook in de aanbieding waardoor het maar 5 euro duurder is geworden uiteindelijk.

wat ik nog ga kopen:
mobo: msi x370 sli plus (eur 152)
hdd: seagate barracuda 4tb (eur 99)
voeding: be quiet! Pure Power 10 400W (eur 65)

De moederbord is wel aan de dure kant en heeft veel opties die ik niet ga benutten maar de goedkopere coffee lake moederborden komen pas in maart en ik wil wel graag de best mogelijke geluidskaart.

Heeft iemand misschien suggesties om deze build te verbeteren?

[ Voor 15% gewijzigd door twizz op 13-12-2017 20:25 ]

• NitroX infinity
  • Nu online
Je bedoeld een MSI moederbord met Z370 chipset toch? X370 is voor AMD.

• twizz
NitroX infinity schreef op woensdag 13 december 2017 @ 21:25:
Je bedoeld een MSI moederbord met Z370 chipset toch? X370 is voor AMD.
Ja, klopt.
Pagina: 1