Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi bereik beroerd - mesh of toch losse router?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.681 views

Vraag

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:11

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
We hebben thuis een standaard wifi probleempje... namelijk dat het bereik erg tegenvalt. :'(

In het kort een schets: Ik gebruik een enkele ASUS RT-N66U router die redelijk achterin het huis staat (bij ziggo AOP).
Het huis is 10x13 meter, en heeft een begane grond + 1e verdieping met houten vloer.
De achtertuin heeft een veranda op 15 meter afstand van het huis.

Nu is het probleem dat voorin het huis (begane grond + 1e verd) en bij de veranda de verbinding nagenoeg nihil is.
Ik heb al aardig wat geprobeerd, zoals settings aangepast, firmware geupdate, plaatsing (rotatie, hoogte) router veranderd, antenneposities veranderd etc.
Dit levert enkele Db signaalsterkte extra op, maar bij lange na niet voldoende.

Ik zit met veel interesse te kijken naar de wifi mesh systemen, bv de Ubiquiti AmpliFi HD.
Hiermee zal ik de problematiek in huis wel oplossen, maar zal ook de veranda een acceptabele verbinding/snelheid halen?
Ik kan bv wel een satelliet tegen een buitenmuur plaatsen, maar het zijn vrij dikke muren (dubbelsteens + isolatie + voorzetmuur) zodat ik niet zeker weet of de veranda wel te bereiken valt.
Aan de andere kant kan ik met mijn laptop weer wel '2 streepjes' wifi krijgen bij de veranda. Alleen alle Apple apparatuur (ipad, iphone ,macbook) niet... en het wordt toch wel heel erg op prijs gesteld door de rest van het zin als het wel vlekkeloos werkt :D

Wat ik wel zie, is dat de satellieten van dit systeem niet outdoor geschikt zijn. Als dat niet werkt, kan ik dan wel een _andere_ mesh satelliet van Ubiquiti aan het systeem koppelen die wel outdoor geschikt is?

Of zou in plaats van een mesh systeem een ASUS RT-AC88U ook afdoende zijn?

Kortom, vragen :)
Wat ik wel weet:
- van belang is overal bereik, tegen een fatsoenlijke snelheid; dus gewoon netflix kunnen streamen op HD kwaliteit onder de veranda 8)
- prijs is iets minder van belang
- worry-free aansluiten
- roaming, dus geen gepruts met bv 2 asus routers die hun aangesloten clients weigeren te laten gaan.

nope

Alle reacties

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:12
Als je dan toch al bij ubiquity aan het kijken was....
-paar accespoints
-outdoor utp kabel die je naar de veranda legt (liefst 2 of 3)
-8poorts poe switch
-cloudkey

Volgens mij ben je dan echt wel klaar

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
Bedankt, maar ik was vergeten te vermelden dat ik het niet zie zitten om UTP naar m'n veranda te trekken :)
Dit ivm nodige hak - en breekwerk, daar heb ik niet zo'n zin in; daarom wil ik het eigenlijk gewoon met wifi-only oplossen.

nope

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-09 21:03
Als geld niet zo'n probleem is Kun je het toch uitbesteden?

Het is misschien wat gedoe, maar wel iets waar je jaren plezier van kan hebben. Mesh is op alle vlakken een compromis en zou ik zelf nooit aanbevelen.

Als je simpelweg een sterkere router/ap neemt gaat je telefoon/tablet/laptop niet opeens sterker terugzenden. Het blijft 2-weg verkeer.

Als je echt zekerheid wilt dat je nu, en in de toekomst, altijd voldoende bereik/throughput hebt dan is een kabel de enige manier om dit te garanderen. Als je dat met wi-fi enigszins wilt evenaren dan is een bekabelde verbinding tussen je modem/router en de ap's eigenlijk een must.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bloody schreef op zondag 9 juli 2017 @ 17:59:
Bedankt, maar ik was vergeten te vermelden dat ik het niet zie zitten om UTP naar m'n veranda te trekken :)
Dit ivm nodige hak - en breekwerk, daar heb ik niet zo'n zin in; daarom wil ik het eigenlijk gewoon met wifi-only oplossen.
Wacht even...

Je hebt nu al een meer dan competente WiFi-AP (de N66U is niet meer de nieuwste, maar het verschil zit vooral op performance bij goed signaal - bij slecht signaal gan je niet veel winst halen met zelfs neusje van de zalm). Dat krijgt het niet voor elkaar om van A naar B dekking te geven...

...dus wil je dat vervangen door een ander systeem met lagere specs (nagenoeg alle mesh-systemen gebruiken 2x2 MiMo backhaul) en dan verwacht je dat het opeens wel gaat werken 8)7

Mesh biedt meerwaarde bij grote huizen met nauwelijks dempende bouwmaterialen, zeg maar typische US suburbia bungalow waar een Silicon Valley engineer (die het bedacht , surprise, surprise...) in woont. Jouw situatie is exact omgekeerde: bescheiden oppervlakte maar flinke demping door bouwmaterialen. Dan moet je op een of andere manier - dat geen WiFi is - door die bouwmaterialen (lees: muren) heen om het probleem op te lossen.

Nu zijn er zat alternatieven voor Ethernet, maar gemeenschappelijke factor is dat ze altijd (soms zeer fors) duurder zijn dan een kabel, zelfs met legkosten meegerekend, en dat je krijgt waar je voor betaalt, waarbij de goedkoopste net zo storingsgevoelig zijn als WiFi.

Van meest tot minst volwaardig alternatief:
- POF (~ EUR 300 voor point-to-point, volle Gigabit, via bestaande electrabuizen)
- MoCA 2.0 (~ EUR 120 voor point-to-point, ~400Mbps stabiel, via bestaande coax)
- MoCA 1.1 (~ EUR 120 voor point-to-point, ~175Mbps stabiel, via bestaande coax)
- Homeplug AV2.0 / G.hn MiMo (~ EUR 80 voor point-to-point, max 400Mbps, maar geen garantie op stabiliteit of minimale performance, ~75Mbps is bij goede randaarde te verwachten, bij gebrek daaraan ongeveer de helft. via stroomnet)
- Homeplug AV / G.hn SiSi (~ EUR 30 voor point-to-pojnt, max 200Mbps, maar geen garantie op stabiliteit of minimale performance, ~20Mbps is - als het verbinding maakt - waarschijnlijker. via stroomnet).

20m Cat6 UTP kost nog geen twee tientjes incl aansluitmateriaal en kan tot 10Gbps leveren.

You choose

Oslik blyat! Oslik!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
:) Het gaat mij inderdaad niet om de brute snelheid, maar meer om het bereik.

Ik heb wel eens eerder naar bv MoCa en Homeplug gekeken, maar in al deze gevallen is het mij niet duidelijk hoe en/of roaming ondersteund wordt.
Daar heb ik diverse topics op nagelezen, en overal zie ik verwijzingen naar ubiquiti apparatuur, dus vandaar mijn idee om het met de Ubiquiti Amiplify HD te proberen.

Overigens, de UAHD heeft toch 3x3 MiMo backhaul?

Zou in dit geval een ASUS RT-AC88U toch de betere keus zijn? Heeft deze inderdaad een beter bereik dan m'n eigen ASUS RT-N66U?

[ Voor 12% gewijzigd door bloody op 10-07-2017 09:05 ]

nope

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:36
Ok, ik denk dat jij het grootte plaatje mist.

15 meter door de (open) lucht is om bij je veranda te komen is een peulenschil voor wifi. Zowel voor je router en tablets/iphones is dat geen probleem. Zet je router buiten/voor een open raam/deur en je zal op de veranda waarschijnlijk prima bereik hebben.

Het probleem zit hem in die muur. Zoals je zelf al zegt is dat dubbelsteens + isolatie + voorzetmuur en dat is genoeg om veel van het signaal of zelfs het hele signaal van de router en tablet/iphones tegen te houden. (Apple heeft niet het beste wifi bereik; al dat aluminium maakt het niet makkelijk voor de antennes in/van die apparatuur) Je moet dus het liefst zorgen dat je met wifi niet door die muur hoeft.

Om dat voor mekaar te krijgen kun je een outdoor accesspoint buiten hangen. Die outdoor accesspoint moet echter op een manier aangesloten worden op jouw netwerk.

Daarvoor zijn verschillende opties. Van alle oplossing een paar meter UTP kabel is dan echt het beste! Een wifi backhaul van zo'n wifi-mesh zal zelf ook last hebben van die muur. Een mesh lost de demping van die dikke muur niet magisch op!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

bloody schreef op maandag 10 juli 2017 @ 08:56:
:) Het gaat mij inderdaad niet om de brute snelheid, maar meer om het bereik.
Maar je wil wel HD kunnen streamen met Netflix? Dan heb je dus wel een bepaalde snelheid nodig. Volgens de kennisbank van Netflix minimaal een verbinding van 5 megabit. Voor ultra HD is dat overigens 25 megabit.
Zou in dit geval een ASUS RT-AC88U toch de betere keus zijn? Heeft deze inderdaad een beter bereik dan m'n eigen ASUS RT-N66U?
Een andere router gaat het probleem niet oplossen; de situatie veranderd immers niet. Een toevoeging op de infrastructuur wel. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een (outdoor) accespoint die je ergens in de tuin neerzet.

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 10-07-2017 09:43 ]

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden, maar ik wil het toch wifi-only oplossen :+
Dit omdat ik geen mogelijkheden zie om netwerk naar buiten te gaan leggen

Wat ik inderdaad kan doen zoals Groentjuh al soort-van-suggereert, is een AP voor het raam op de 1e verdieping zetten. Zo skip ik de muur naar de tuin toe + heb ik beter bereik op de 1e verdieping.

Of bv gewoon 2xUbiquiti AmpliFi HD Router en dan kijken hoe het loopt.

nope

• Qlimaxxx
bloody schreef op maandag 10 juli 2017 @ 10:13:

Wat ik inderdaad kan doen zoals Groentjuh al soort-van-suggereert, is een AP voor het raam op de 1e verdieping zetten. Zo skip ik de muur naar de tuin toe + heb ik beter bereik op de 1e verdieping.

In je vorige post vroeg je iets met betrekking tot roaming en MoCa. MoCa is niks anders dan een point to point verbinding die het ethernet signaal over een Coax kabel transporteert. Op de MoCa adapter bij je router sluit je uiteraard de router aan. Op de adapter aan de andere zijde van de coax kabel sluit je bijv. een computer of in dit geval een AP aan.

Bottomline blijft dat een kabel het beste is. Maar als je coax hebt liggen kies dan gewoon voor de MoCa oplossing. Zoals gezegd blijft die muur een probleem voor de Mesh oplossing. Daarnaast zullen je devices vlakbij een satteliet kiezen voor verbinding via de satteliet, terwijl rechtstreeks met de router misschien een hogere throughput geeft(1 hop minder), je device gaat meestal voor het sterkste signaal, zonde naar throughput te kijken.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-11 19:27
bloody schreef op maandag 10 juli 2017 @ 08:56:
Ik heb wel eens eerder naar bv MoCa en Homeplug gekeken, maar in al deze gevallen is het mij niet duidelijk hoe en/of roaming ondersteund wordt.
Tja, wat versta je onder roamen. Zolang je kabel lang genoeg is roamen ze uitstekend, zodra je kabel te kort wordt of je die uit het apparaat haalt heb je geen connectie meer.

Het punt van MoCa en HomePlug is dat je een bedrade netwerkaansluiting maakt op een plek waar je geen UTP naartoe kunt of wil leggen maar waar wel coax of elektriciteit ligt. Van daaruit trek je een netwerkkabel naar je 2e access point... Hoe je roamt tussen je 1e en 2e AP hangt af van die AP's en van de instellingen (bij voorbeeld zendvermogen naar beneden zetten zodat je telefoon / tablet eerder overschakelt ipv probeert vast te houden aan de AP waar je net vandaan bent gelopen) op beiden.

Er zijn wel varianten met ingebouwde AP (ik gebruik er bij mijn schoonmoeder een, werkt uitstekend voor haar), maar in de basis doen MoCa en HomePlug geen wifi :)

[ Voor 8% gewijzigd door Paul op 10-07-2017 11:25 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je hebt al een prima router. Ik zou dan gewoon accesspoints kopen. :)

Ik weet niet of je op de veranda reeds stroom hebt, in dat geval zou je dan bijvoorbeeld ook gebruik kunnen maken van powerline adapters. Op de veranda leg je dan een (outdoor) accespoint. :)

Zo hoef je geen kabels te trekken naar de veranda toe.

[ Voor 34% gewijzigd door CH4OS op 10-07-2017 11:39 ]

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-10 21:51

Je hoeft niet perse naar de Amplifi serie te stappen. Je kunt ook een UAP AC PRO halen en die met een UAP MESH (buiten model) in Wireless uplink modus laten verbinden.
Dan heb je perfect bereik buiten en kun je binnen op een normale manier accesspoint monteren.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:12

boormachine van een vakman ? (je zei dat geld geen rol speelt)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-11 16:57
Anders neem je contact met ziggo op, vraag je naar het extra wifi punt.

Deze kun je 30dagen kosteloos gebruiken, bevalt het niet stuur je het ding toch gewoon binnen 30dagen terug? Betaal je ook nergens voor ;)

Kan je in ieder geval testen of het een goed bereik heeft.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
In dat geval hoop ik niet dat je een beetje nieuwe ruiten in je huis hebt zitten, die kunnen ook flink dempen.

Trek gewoon een kabel. Kan/wil je dit niet, láát dan een kabel trekken. Wifi-only gaat alleen maar gejank opleveren.

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
Er is al veel gezegd over kabels trekken etc, maar ik ben nog wel op zoek naar een antwoord op:

- kan ik met een extra AP aan een kabel dan wel fatsoenlijke roaming/handoff hebben? Hoe voorkom ik dat een client aan een AP blijft plakken ook al heeft een andere AP op dat moment beter bereik? (non-mesh vraag :P )

- zijn er routers die NET wat sterker zijn dan m'n huidige ASU SRT-N66U qua bereik? Ik mis net een klein beetje power zo lijkt het, dus een iets sterkere router zou ook prima zijn. Ik kan alleen nergens vinden wat de relatieve sterkte van mijn router is, vergeleken met nieuwere modellen, dus ik hoop dat jullie wat ervaring hebben hiermee.

nope

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:37
- Ja, als de routers WDS ondersteunen. Of als je de client even uit/aan zet.
- Nee, je kunt een MegaWatt aan zender plaatsen, de miezerige MilliWatjes van je clients kunnen niet terug praten.

De oplossing:
Met een kabel een accesspoint op een zichtbare locatie plaatsen op de plek waar je nu geen bereik hebt.

Ik heb pas mijn TP Link Archer C7 vervangen voor een pricewatch: MikroTik RB962UiGS-5HacT2HnT hAP ac
Wifi is fantastisch, zelfs op zolder 60Mb op 5GHZ, veel beter dan dat enorme ding van TP Link.
2.4 is nog steeds prut omdat die band erg druk is, ondanks dat de mikrotik veel meer vermogen heeft.

Alleen vraag je om:
- worry-free aansluiten
En dat haalt hij niet.
Tenzij je wel in bent voor een leertraject?

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 11-07-2017 07:48 ]

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
aha, blijkbaar was ik op zoek naar WDS, wist niet dat er een naam voor was :)
Leertraject is geen probleem hoor, maar ik wil gewoon een robuust netwerk waar ik (bijna) geen omkijken naar heb. Is ook wel een beetje frustratie hoor ;) elke keer aanhoren van het gezin dat de wifi het weer eens niet doet :P

tnx allen, ik ga er even over nadenken en meld wel wat ik doe / gedaan heb!

nope

• Qlimaxxx
bloody schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 07:03:
Er is al veel gezegd over kabels trekken etc, maar ik ben nog wel op zoek naar een antwoord op:

- kan ik met een extra AP aan een kabel dan wel fatsoenlijke roaming/handoff hebben? Hoe voorkom ik dat een client aan een AP blijft plakken ook al heeft een andere AP op dat moment beter bereik? (non-mesh vraag :P )
Het probleem met roamen van clients is dat de beslissing gemaakt wordt door een client. Niet elke client doet dit even handig. Het is dus zaak dat je het voor een client zo overzichtelijk mogelijk maakt om een keuze te maken. Als de AP's dicht bij elkaar zijn moet je bijvoorbeeld het zendvermogen terugschroeven zodat het voor je client niet is alsof 2 AP's lopen te schreeuwen.

Ik vermoed niet dat je hier problemen mee gaat krijgen aangezien je router nu al niet goed bereik heeft op de veranda. Bijna elke client moet dus duidelijk kunnen zien welk AP het beste is om mee te verbinden.

Het grootste probleem waar je overigens tegenaan zal lopen is dat als je via Skype of FaceTime belt dat hij even wegvalt als je van de ene kant van je huis naar de andere kant loopt. En zelfs dat gebeurt al niet altijd.

Het maakt dan ook niet uit of je de AP met kabel, MoCa, point to point of hoe dan ook verbind. De reden dat kabel het beste werkt is dat je dan een goede uplink kan garanderen en dat is minstens net zo belangrijk als de prestaties van het AP zelf.
- zijn er routers die NET wat sterker zijn dan m'n huidige ASU SRT-N66U qua bereik? Ik mis net een klein beetje power zo lijkt het, dus een iets sterkere router zou ook prima zijn. Ik kan alleen nergens vinden wat de relatieve sterkte van mijn router is, vergeleken met nieuwere modellen, dus ik hoop dat jullie wat ervaring hebben hiermee.
Nogmaals, die zijn er vast. Je loopt dan echter tegen 2 problemen aan:
1. In Nederland mag je officieel op max 100mW zenden. Nu kun je met trucs wel op 200mW zenden maar dit haalt niks uit. Sterker nog, je hebt er zelf geen baat bij en je bent je buren alleen tot last(die druk je als het ware weg).
2.Leuk dat je AP/router een groot bereik richting je client device heeft. Je smartphone of tablet heeft nog steeds het zelfde kleine/zwakke antenne systeem en kan niet opeens op een hoger vermogen zenden. Internet is 2-weg verkeer en zonder upload heb je er niks aan.

Misschien dat je met plaatsing iets kan bereiken, maar verreweg de meest effectieve manier om meer bereik te creëren is dus met AP's.

• Rud5G
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-05 11:45
PoE + router op de veranda.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-11 09:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Rud5G Bedankt voor je toevoeging, maar ik mag toch hopen dat de TS na ruim één jaar wel een oplossing gevonden heeft.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.