Toon posts:

Één van de eerste Apple II's in Nederland

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb van een kennis een Apple II computer gekregen met de opdracht er eens naar te kijken. Doet 'ie het nog? Staat er nog wat op?

Deze Apple II is van haar man geweest die een paar jaar geleden is overleden. Hij was toen deze PC uitkwam al actief in de programmeerwereld en hij was een groot gadget-freak. Dit schijnt dan ook één van de eerste 10 in Nederland te zijn geweest.
Brengt mij op mijn eerste vraag: Is dat als feit zijnde te achterhalen, en heeft dat invloed op de waarde?

Van de disk-readers onder de monitor snap ik nog wat het zijn en wat ze doen. nu zitten er ook nog 2 draaiknopjes bij waarvan ik geen flauw idee heb waarvoor ze zijn en wat ze doen. Iemand enig idee? Zou graag foto's hierbij willen posten maar blijkbaar heb ik daar niet genoeg karma voor als nieuw lid.

Ik ben net bezig geweest met afstoffen en aansluiten van dit mooie apparaat. Helaas toen ik hem aanzette, was het enige noemenswaardige effect een korte knetter en een stinkend luchtje.

Het doel is om dit apparaat te verkopen. Nu heb ik er next-to-0 verstand van, laat staan dat ik een prijskaartje hieraan kan hangen.

Ik heb al wel ergens gelezen dat ze met het "Apple II" logo op de kap al meer waard zijn dan zonder.

Oftewel, kan iemand mij vertellen wat die draaiknopjes kunnen zijn (losse zwarte kastjes) en wat zou het geheel waard kunnen zijn? en wat zou de beste plek zijn om dit te verkopen aan een apple-verzamelaar?

Beste antwoord (via Verwijderd op 10-07-2017 20:13)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:50

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op zondag 9 juli 2017 @ 16:23:
Dit schijnt dan ook één van de eerste 10 in Nederland te zijn geweest.
Nee, bij de importeur destijds (ITT Uithoorn) werd dat niet vast gelegd. Daarnaast lijkt het mij ook vrij stug aangezien de betreffende importeur ook Apple II's gebruikte en er al meer dan 20 had staan.
Van de disk-readers onder de monitor snap ik nog wat het zijn en wat ze doen. nu zitten er ook nog 2 draaiknopjes bij waarvan ik geen flauw idee heb waarvoor ze zijn en wat ze doen. Iemand enig idee?
Daarmee kan je de ID instellen.
Ik ben net bezig geweest met afstoffen en aansluiten van dit mooie apparaat. Helaas toen ik hem aanzette, was het enige noemenswaardige effect een korte knetter en een stinkend luchtje.
Hopelijk alleen je voeding, maar anders grote kans dat nu zowel je controller board als alle device controllers stuk zijn aangezien er geen filtering plaats vind op de 5v lijn. Die voedingen zijn op latere leeftijd erg kritisch met de 230V van tegenwoordig (was toen 220V).

Daarnaast krijg je er niet al te veel voor tenzij je nog leuke expansion boards hebt (al zijn dat ook bedragen van een paar honderd euro max). Had er zelf ook nog een paar staan, na een aantal maanden op ebay weg gedaan aan een hobby club voor een paar tientjes (en ik had ze over compleet).

Een apple I of III had veel interessanter geweest ;)

[ Voor 12% gewijzigd door DukeBox op 09-07-2017 17:03 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Had je al gegoogled op "apple 2 manual"? Vond binnen enkele seconden een aantal PDF's die jou ook kunnen helpen.

Verkopen doe je op https://tweakers.net/aanbod/ of op http://www.ebay.nl maar dan zou ik je aanraden om exact (!!!!) te beschrijven welk onderdeel wel werk, niet werkt, eventuele defecten etc. etc. etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op zondag 9 juli 2017 @ 16:23:
Dit schijnt dan ook één van de eerste 10 in Nederland te zijn geweest.
Nee, bij de importeur destijds (ITT Uithoorn) werd dat niet vast gelegd. Daarnaast lijkt het mij ook vrij stug aangezien de betreffende importeur ook Apple II's gebruikte en er al meer dan 20 had staan.
Van de disk-readers onder de monitor snap ik nog wat het zijn en wat ze doen. nu zitten er ook nog 2 draaiknopjes bij waarvan ik geen flauw idee heb waarvoor ze zijn en wat ze doen. Iemand enig idee?
Daarmee kan je de ID instellen.
Hopelijk alleen je voeding, maar anders grote kans dat nu zowel je controller board als alle device controllers stuk zijn aangezien er geen filtering plaats vind op de 5v lijn. Die voedingen zijn op latere leeftijd erg kritisch met de 230V van tegenwoordig (was toen 220V).

Daarnaast krijg je er niet al te veel voor tenzij je nog leuke expansion boards hebt (al zijn dat ook bedragen van een paar honderd euro max). Had er zelf ook nog een paar staan, na een aantal maanden op ebay weg gedaan aan een hobby club voor een paar tientjes (en ik had ze over compleet).

Een apple I of III had veel interessanter geweest ;)

[ Voor 12% gewijzigd door DukeBox op 09-07-2017 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

@Verwijderd Als je ook de 5MB HDD hebt, die is wel wat waard ;)