Zijn iOS website beperkingen te omzeilen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tipex
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:55
Onze dochter van 9 heeft haar eigen iPad (iOS 10.3.2) waar we de website beperkingen op hebben geactiveerd om zo te voorkomen dat er al te vreemde websites tevoorschijn komen.

Nu kwamen er net een drietal registratie mailtjes binnen van datingsites (lexa.nl, parship.nl en xclub.nl) waarvoor ze zich zou hebben aangemeld. Ze geeft natuurlijk aan dat dat ze dat niet gedaan aan, en we zijn ook wel geneigd dat te geloven. Het vage is dat deze websites zijn toegevoegd aan de lijst van expliciet toegestane website, iets wat alleen mogelijk is als je de pincode weet en die kan ze eigenlijk niet weten.

Dan is het alleen de vraag hoe kunnen deze sites hier dan toch aan zijn toegevoegd. Behalve deze 3 websites stonden er nog wel 30 of 40 hele foute websites in deze lijst, en dan echt sites waar een kind van 9 niets te zoeken heeft en ook niet uit zichzelf naar op zoek gaat.

Ze geeft zelf aan dat ze vreemde sites te zien kreeg sinds ze de app sling kong had geïnstalleerd en het niet durfde te vertellen aan ons.

Iemand hier enige verklaring voor?

Nintendo Friend Code: SW-2156-2589-6793

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

geneigd te geloven
Met alle nuance; de manier waarop je post is opgebouwd, vermoed ik dat dochter meer weet van iOS dan de ouders? De zinsnede komt zeker op mij over alsof dochter wel bewust bij Lexa is aangemeld alhoewel dat volledig onwaarschijnlijk nut heeft gezien de leeftijd.

Komt de iPad uit de winkel of is deze viavia aangeschaft? Vooralsnog klinkt het alsof dat ding geen standaard-installatie heeft of een bepaalde root/backdoor/jailbreak toegang. Ook vraag ik me af of de iPad niet gejailbreakt is; kan me voorstellen dat dat financieel aantrekkelijker is om bepaalde apps gratis/goedkoper te kunnen installeren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• tipex
Ik mag hopen dat ze niet meer weet van iOS want ik develop apps voor iOS beroepsmatig :) De iPad is verder origineel, heeft geen jailbreak / root oid. Als software developer vind ik het wel zo netjes om app netjes te kopen. Het verdien model vandaag de dag is natuurlijk advertenties, en met name in kinder apps zijn die in overvloed te vinden.

Ze heeft inmiddels wel toegegeven dat ze zich heeft aangemeld op die sites nadat ze daar via een advertentie uit de sling kong app op der ipad was voorbij was gekomen, kennelijk in de hoop dat ze daar dan credits voor zou krijgen.

Zelf verder nog geen vreemde advertenties in die app kunnen vinden maar ze zou me ze laten zien als ze weer voorbij kwamen.

Het gekste is dat ze in de lijst van expliciet toegestane websites terecht zijn gekomen, of er is een soort van exploit waar misbruik van wordt gemaakt of ze weet de pincode wel degelijk. Ik heb hem in elk geval gewijzigd om te kijken de lijst nu wel schoon blijft.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:31

aex351

I am the one

In plaats van zo controlerend bezig te zijn, lijkt het mij handiger om haar tekst en uitleg te geven wat voor sites dat zijn. Want waarom maak je je druk? Alsof je echt denkt dat je bepaalde zaken blijvend kan afschermen. Als ze ermee leert om te gaan kan ze zelf een beslissing nemen.

< dit stukje webruimte is te huur >

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
En-en kan ook. Jij hebt vroegah toen je dertien was vast te horen gekregen dat je niet jezelf laveloos moest gaan zuipen door je ouders, en werd ook nog eens in de winkel gestopt als je toch die fles Blue Curacou wilde kopen :+

Het staat ook los van de vraag of er bekende omwegen zijn (of dat de pincode is geraden).

Via Google zie ik wel een methode om de restrictions te omzeilen, al weet ik niet of dat ook werkt en het vereist een PC en aanpassing van configuratiebestanden. Kan, maar pincode raden is misschien makkelijker voor dochter. @tipex misschien wil je sowieso de pincode langer & complexer maken. Bijv een dozijn karakters ipv 4 cijfers. En vraag haar zelf hoe ze zich heeft aangemeld.

(Ook mogelijk: pa of ma heeft het apparaat gebruikt en is vergeten de beveiliging weer aan te zetten ;) )

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-11 15:26

MrMonkE

★ EXTRA ★

ZIjn er wellicht kinderen op haar school of in haar omgeving die dat email hebben en deze registraties doen?
Je kunt namelijk gewoon op een website het registratie process in gaan en dan haar email gebruiken. Je kunt dan de registratie als 'grapjas/pester' niet afmaken maar die email komt wel in de inbox van je dochter.

Deze sites kunnen vast zien vanaf welk IP dit heeft plaatsgevonden.

★ What does that mean? ★

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Nee, ze zijn niet standaard te omzeilen, maar er is wel een manier om digitaal ondertekende configuratie profielen via een browser te verspreiden en accepteren.

• tipex
@aex351 het gaat ons er met name om dat ze geen explicite websites voorgesteld krijgt, dating sites hebben we geen probleem mee behalve dat ze niet helemaal de doelgroep is.

Het is meer een technisch vraagstuk, wat zou ze gedaan kunnen hebben op der ipad om al die websites in de uitzonderingen lijst te hebben gekregen.

De pincode is inmiddels gewijzigd dus dat kan het niet meer zijn.

Pagina: 1