Receiver valt uit bij hoog volume

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentecost_iii
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-08-2021
Receiver: Yamaha RX-V379
Speakers: Jamo S426

Als de receiver op vrij hoog volume staat, valt die soms uit, als hij op surround ingesteld staat. Zelfde volume met enkel de fronts lukt prima.
Als ik hem dan terug aan zet, komt op display "check SP wires".
Scheelt er dan effectief iets met de speakerkabels? Want voor de fronts gebruik ik precies dezelfde. Het zijn wel maar eenvoudige, dunne kabels uit de doe-het-zelver.
Of kan het zijn dat de achterste speakers gewoon te zwak zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:56

job

Ik kom op internet verschillende topics tegen waar gesproken wordt over dezelfde melding.
https://www.google.nl/search?q=%22check+SP+wires%22
Heb je de tips daar al gevolgd? (oftewel, heb je alle draden al gecontroleerd en opnieuw aangesloten?).

[ Voor 24% gewijzigd door job op 09-07-2017 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentecost_iii
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-08-2021
Ja, maar het lijkt bij hen niet meteen gepaard te gaan met hoog volume, eerder met te zwakke speakers en dergelijke (of mijn google-skills zijn ondermaats :()
Mijn receiver en speakers zouden nochtans een goede match moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:56

job

In de topic die ik vind wordt ook gesproken over hogere volumes wanneer het probleem optreedt.

[ Voor 36% gewijzigd door job op 09-07-2017 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:14
Hogere volumes vraagt ook meer vermogen, die opgave bij speakers en receivers betekent niet dat ze dat constant vragen/leveren ongeacht het volume.

Kijk idd eerst even of de speakerkabel wel goed aangesloten zit. Er mogen geen draadjes buiten de aansluiting vallen. Kijk ook even of de kabel zelf niet beschadigd is.

Verder, hoe dun is de kabel? Alles >1,5mm zou zeker genoeg moeten zijn. 0,75 in principe ook, tenzij hele lange lengtes. Dunne en lange kabel zorgt voor wat meer weerstand en daarmee meer vermogen om tot een bepaald volume te komen. Dat gecombineerd met relatief ongevoelige speakers en slechte afstelling van evt subwoofer, kan ervoor zorgen dat je receiver snel tegen z'n max aanloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-10 23:38

Jag

pentecost_iii schreef op zondag 9 juli 2017 @ 15:27:
Receiver: Yamaha RX-V379
Speakers: Jamo S426

Als de receiver op vrij hoog volume staat, valt die soms uit, als hij op surround ingesteld staat. Zelfde volume met enkel de fronts lukt prima.
Als ik hem dan terug aan zet, komt op display "check SP wires".
Scheelt er dan effectief iets met de speakerkabels? Want voor de fronts gebruik ik precies dezelfde. Het zijn wel maar eenvoudige, dunne kabels uit de doe-het-zelver.
Of kan het zijn dat de achterste speakers gewoon te zwak zijn?
Ik zou eerst goed kijken of er niet ergens kortsluiting gemaakt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:09
Even een vraagje, gebeurt dit alleen met warm weer. Is je binnenhuis temperatuur wat hoog? Zo ja, dan zou de thermische beveiliging van je versterker kunnen aanslaan.

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:31
Speaker impedantie juist ingesteld?

Als je bekabeling goed is, kan het ook gewoon zijn dat je receiver te licht is.

De 300 serie is de instap, en heeft niet heel veel vermogens reserve.
2 speakers vol gas gaat net, maar 4 of 5 kan dan net teveel gevraagd zijn van de voeding en eindtrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

apollo13 schreef op zondag 9 juli 2017 @ 15:56:
Even een vraagje, gebeurt dit alleen met warm weer. Is je binnenhuis temperatuur wat hoog? Zo ja, dan zou de thermische beveiliging van je versterker kunnen aanslaan.
^ dát :P ^

Als de temps van kamer of receiver hoog zijn, stel de receiver dan als test eens helemaal vrij op.
Dus uit de evt. kast/meubel en zónder een ander apparaat er op geparkeerd dat de ventilatie belemmert. ;)

Schroef desnoods de metalen kap van de receiver los en laat een ventilator koude lucht naar binnen blazen.
Is het probleem dan magisch verholpen dan moet er aan een betere ventilatie worden gedacht.
Pagina: 1