50 mbit is voor 95% van de gezinnen meer dan genoeg. Daarmee kan je gelijktijdig een 4K Netflix-stream bekijken en online gamen en de rest een beetje laten whatsappen en dergelijke. Kom je nu te kort op dit gebied? Ik denk dat je met je huidige VDSL abo als geen ander kunt weten of 50 mbit genoeg is
Ben je actieve downloader en maak je veel gebruik van torrents, nieuwsgroepen of download je iedere dag je Steam-library opnieuw? Dan kan je eens kijken naar een hogere snelheid. Doe je dit niet? Dan is er in jouw situatie 0,0 verschil te merken tussen 500 mbit en 50 mbit.
Veel wifi-verbindingen tegelijkertijd (sowieso, wat is 'veel'?) zou nooit een probleem moeten zijn, en is bovendien meer afhankelijk van je router dan van je internetverbinding.
Ping van glas is lager, waardoor de Tweakers frontpage in theorie 10 tot 20 milliseconde eerder op je scherm staat. Dat maakt glas wel degelijk sneller dan VDSL. Maar of je nou een 20mbit, 50mbit, 100mbit of 500mbit abo neemt: op glas staat die Tweakers frontpage altijd even snel op je scherm. Ik zou wel daarom sowieso voor glasvezel gaan.
Mijn advies? Zoek de goedkoopste provider op die glas aanbied en neem het goedkoopste pakket. Bijna overal (wel even checken dus) mag je elke maand upgraden naar een hogere snelheid, dus dat kan altijd nog.
KPN, Telfort (en XS4all, daarover later meer) het is allemaal gewoon onderdeel van KPN. Verschillen zitten 'm in service en kortingen als je ook een mobiel abonnement hebt. Maar als je glas eruit ligt, dan staat de KPN helpdesk je misschien wat vriendelijker te woord dan die van Telfort, maar in beide gevallen mag je een dag thuisblijven voor de monteur en duurt het oplossen even. Talloze andere providers zoals NLE, Tele2 en Online leveren (voor zover ik weet) tegenwoordig allemaal dezelfde Experia Box-router en dezelfde TV-kastjes voor hetzelfde product.
XS4all levert voor z'n meerprijs een 4G simkaart zodat, stel dat je glasvezel er ooit uitligt, je 500 mb 'backup' data hebt. Een prepaidkaartje van 500mb is goedkoper dan de meerprijs die XS4all vraagt. Verder leveren ze een Fritzbox router. Net als Fiber Nederland trouwens.
T-Mobile Vast en de kleinere partijen hebben wel hun eigen hardware.