ADSL 50mbit vs Glasvezel 50 mbit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-04 20:19
Hallo,
Ik heb nu telfort internet ADSL 50mbit. Is opzicht prima internet, soms niet altijd stabiel. Straks ga ik verhuizen en heb ik de mogelijkheid om glasvezel te nemen. Dit wil ik natuurlijk graag. Is glasvezel 50mbit aanzienlijk sneller dan ADSL of merk je dat verschil niet echt? Ik ben benieuwd naar ervaringen. Ga straks het wel veel gebruiken voor films streamen (1080P en 4K), online game op PS4 en veel apparaten zitten op wi-fi. Wat raden jullie aan?
Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-06 13:32
Mwah, met glasvezel heb je wel een lagere latency, wat opzich wel fijn is met gamen. Qua snelheid en de snelheid van streamen e.d. zal je met een 50Mbit glasvezel abonnement niet veel merken tegenover 50Mbit ADSL.

Glasvezel is (mijn ervaring) wel iets stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-04 20:19
Bedankt voor reactie. Jammer dat daar toch zo'n weinig verschil in zit en dan gelijk naar 100mbit toe moet.. Ik ga eerst testen hoe glasvezel bevalt en kan dan altijd nog naar 100mbit als dit noodzakelijk is. Sowieso zit er een hoop op de kabel dus sowieso stabieler dan wi-fi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:38
50 Mbit = 50 Mbit

Onderscheid zal je dus niet moeten zoeken in snelheid maar in latency of stabiliteit.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:33

Shunt

Boe

Je upload is natuurlijk bij een glas 50/50 abonnement aanzienlijk hoger als een DSL 50/5 ? abonnement.
Je zult met name merken dat het uploaden van dingen zoals in je Onedrive of een grote mail of een plaatje een stuk sneller zal gaan.

Verder is het met ADSL natuurlijk altijd maar de vraag of je de snelheid van 50 mbit wel gaat halen. Je bent daar erg afhankelijk van kwaliteit van koper in eigen huis en van de buurt / wijk kast naar jouw huis.

Bij glas weet je eigenlijk 100% zeker dat je bekabeling tot aan je huis in orde is en de bekabeling van je glas aansluiting naar je modem ook.

Het grootste verschil zit hem in het plafond van de internet snelheden. Waar je provider bij ADSL allemaal trucjes moet toepassen om boven de 60 mbit te komen welke weer erg afhankelijk zijn van de kwaliteit van je bekableing kun je met een glasvezel verbinding probleemloos naar 1000mbit (mits ze bij de provider de juiste apparatuur hebben)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:35

Wildfire

Joy to the world!

Kan het even niet laten, maar we hebben het hier niet over ADSL maar over VDSL.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Het grootste verschil tussen xDSL en glas is dat DSL asymetrisch is, en glas meestal symetrisch.
Daar komt nog bij dat glas 50Mbit = 50Mbit en bij DSL 50 Mbit is _maximaal_ 50 Mbit. Afhankelijk van de afstand naar je aansluiting in de straat zal dit minder kunnen zijn. Ik heb een dramatisch geval gezien in zuid Limburg, tegen de Belgische grens waar er max 5Mbit overbleef, en helaas daar geen andere mogelijkheden voor snel(ler) internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-06 11:44
De echte snelheid van je internetverbinding is de tijd die het kost om een server te bereiken en moet je meten in milliseconden. De getallen in mbit/s die eigenlijk vermeld worden als snelheid zijn eigenlijk de bandbreedte van de verbinding.

Een zekere bandbreedte op het ene medium is altijd gelijk aan dezelfde bandbreedte op een ander medium. Omdat er gebruik wordt gemaakt van verschillende technieken kan de echte snelheid echter wel verschillen, wat bij glasvezel vergeleken met DSL ook het geval is.

Je kunt het vergelijken met snelwegen. Stel DSL is een vierbaansweg waar je 80 mag, en glasvezel is een tweebaansweg waar je 160 mag. Over beide wegen kunnen in dezelfde tijd evenveel auto's, maar de individuele auto's zijn bij de tweebaansweg veel sneller op de plaats van bestemming.

Kanttekening bij dit voorbeeld is dat de capaciteiten van glasvezel ook nog vele malen groter zijn dan die van DSL verbindingen. Een glasvezelverbinding van 50mbit/s is ongeveer een 400-baansweg waarvan maar twee stroken open zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:33

Shunt

Boe

@Wildfire en in de volksmond dus nog steeds ADSL genoemd. Gaat nog steeds over die twee / vier verrotte stukjes koper. :P Maar je hebt inderdaad gelijk.

@BAJansen Zoek eens op snelheid internet en je komt overal de bandbrede tegen. Je hebt gelijk dat als je het over de zuivere definitie hebt van snelheid je eerder naar latencies gaat kijken dan bandbreedte maar ook hier als je het over snelheid hebt gaat het in de volksmond over de bandbreedte.

Verder is een bandbreedte op een ander medium niet altijd gelijk. Bij ADSL heb je altijd een groter stukje overhead (geen idee of dat tegenwoordig nog is) maar daar kan je modem op 50mbit/s in trainen en je daadwerkelijke download snelheid kan dan 48/45mbit/s zijn.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

4K streamen en online gamen met de PS4?

Dan weet je toch al dat NetFlix op ongeveer 25Mbit per stream zit en dat "gewoon" 1080-beeld van de TV op ongeveer 13Mbit komt. Dus als 1 persoon TV kijkt op de hoogste kwaliteit, eentje op NetFlix een goede 4K-release kijkt, dat je dus maar 12Mbit (oftewel 1.5MB/s bandbreedte) overhoudt voor je PS4.

Iets zegt me dat je helemaal niet doordacht hebt wat downstream/upstream doet of nodig is ten opzichte van jouw requirements. Aangezien glas-providers eigenlijk best goedkoop zijn met hun opties, zou ik dus direct naar 100MBit gaan of hoger. Het nadeel is dat je in ieder geval 1 jaar vast zit aan deze opties en pas volgend jaar een lagere snelheid/abonnement mag afsluiten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:14

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Das niet helemaal waar. Zoals je zelf al latency aanhaald kan dat ook flink invloed in de daadwerkelijke transfer snelheid hebben. Net als fragmentatie, al speelt dat tegenwoordig met ADSL geen rol meer.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-06 11:44
@Shunt Iedereen en ik zelf vaak ook noemt de bandbreedte snelheid ja, maar aangezien TS zich afvroeg of 50mbit/s of glas 'sneller' is dan 50mbit/s op DSL leek het me wel handig om dit toch even zo uit te leggen.

Met mijn vergelijking bedoelde ik natuurlijk de bruikbare bandbreedte. Als KPN aangeeft dat je haalbare snelheid 50mbit/s is traint je modem iets hoger in zodat je 50mbit/s overhoudt. 10BASE-T ethernetkaarten werden ook niet verkocht als 20mbit/s terwijl dit de fysieke bandbreedte was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:32
MAX3400 schreef op zondag 9 juli 2017 @ 16:20:
[...]
Dan weet je toch al dat NetFlix op ongeveer 25Mbit per stream zit en dat "gewoon" 1080-beeld van de TV op ongeveer 13Mbit komt. Dus als 1 persoon TV kijkt op de hoogste kwaliteit, eentje op NetFlix een goede 4K-release kijkt, dat je dus maar 12Mbit (oftewel 1.5MB/s bandbreedte) overhoudt voor je ps4.[...]
Tv streams gaan op glasvezel niet van je eigen bandbreedte af. De netwerken waarbij dat wel het geval was (met 100mbit modem) zijn als het goed is nu allemaal al omgezet. Blijft nog een paar wijken over waar je pech kan hebben. Even een maandje 500 nemen en je zit op een gbit poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:00
50 mbit is voor 95% van de gezinnen meer dan genoeg. Daarmee kan je gelijktijdig een 4K Netflix-stream bekijken en online gamen en de rest een beetje laten whatsappen en dergelijke. Kom je nu te kort op dit gebied? Ik denk dat je met je huidige VDSL abo als geen ander kunt weten of 50 mbit genoeg is :P

Ben je actieve downloader en maak je veel gebruik van torrents, nieuwsgroepen of download je iedere dag je Steam-library opnieuw? Dan kan je eens kijken naar een hogere snelheid. Doe je dit niet? Dan is er in jouw situatie 0,0 verschil te merken tussen 500 mbit en 50 mbit.

Veel wifi-verbindingen tegelijkertijd (sowieso, wat is 'veel'?) zou nooit een probleem moeten zijn, en is bovendien meer afhankelijk van je router dan van je internetverbinding.

Ping van glas is lager, waardoor de Tweakers frontpage in theorie 10 tot 20 milliseconde eerder op je scherm staat. Dat maakt glas wel degelijk sneller dan VDSL. Maar of je nou een 20mbit, 50mbit, 100mbit of 500mbit abo neemt: op glas staat die Tweakers frontpage altijd even snel op je scherm. Ik zou wel daarom sowieso voor glasvezel gaan.

Mijn advies? Zoek de goedkoopste provider op die glas aanbied en neem het goedkoopste pakket. Bijna overal (wel even checken dus) mag je elke maand upgraden naar een hogere snelheid, dus dat kan altijd nog.

KPN, Telfort (en XS4all, daarover later meer) het is allemaal gewoon onderdeel van KPN. Verschillen zitten 'm in service en kortingen als je ook een mobiel abonnement hebt. Maar als je glas eruit ligt, dan staat de KPN helpdesk je misschien wat vriendelijker te woord dan die van Telfort, maar in beide gevallen mag je een dag thuisblijven voor de monteur en duurt het oplossen even. Talloze andere providers zoals NLE, Tele2 en Online leveren (voor zover ik weet) tegenwoordig allemaal dezelfde Experia Box-router en dezelfde TV-kastjes voor hetzelfde product.

XS4all levert voor z'n meerprijs een 4G simkaart zodat, stel dat je glasvezel er ooit uitligt, je 500 mb 'backup' data hebt. Een prepaidkaartje van 500mb is goedkoper dan de meerprijs die XS4all vraagt. Verder leveren ze een Fritzbox router. Net als Fiber Nederland trouwens.
T-Mobile Vast en de kleinere partijen hebben wel hun eigen hardware.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Richh als we dan toch aan het vergelijken slaan... >:)

Jammer dat er weer zo generaliserend over "50 mbit is voor 95% van de gezinnen meer dan genoeg" gesproken wordt. :|
Het lijkt wel een marketinguitspraak van een kabelaar. :X

Zie ook deze aandachtspunten: ehtweak in "[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie"
  • Xs4all levert niet dezelfde FRITZ!Box als Fiber...
  • Xs4all levert een 'gratis' 1750E WiFi extender.
  • Xs4all geeft z'n klanten een fixed IPv4 en een range IPv6 adres(sen)
  • Xs4all kent een hoge mate van vrije port security configurations.
  • Inclusief een aantal F-Secure licenties
  • Bij een aantal abo vormen een Spotify premium abo
  • En de SIM kaart is niet alleen bedoeld voor als de verbinding er uit ligt, maar kan gewoon altijd gebruikt worden
  • AMS-IX routering is bij Xs4all net ietsje directer dan bij de andere ISPs
  • VoiP SIP account gegevens zijn vrij beschikbaar
Uiteraard hangt het van de consument af, of je prijs stelt op die verschillen c.q. of het je wat waard is...
Leuk feitje: het stroomverbruik van de Ziggo mediabox is bijna TIEN keer zo hoog als dat van de IPTV decoder van de KPN (sub)merken... :+

[ Voor 21% gewijzigd door ehtweak op 09-07-2017 20:07 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:00
ehtweak schreef op zondag 9 juli 2017 @ 19:46:
@Richh als we dan toch aan het vergelijken slaan... >:)

Jammer dat er weer zo generaliserend over "50 mbit is voor 95% van de gezinnen meer dan genoeg" gesproken wordt. :|
Het lijkt wel een marketinguitspraak van een kabelaar. :X
Marketing spoort mensen eerder aan om een duurder abonnement te nemen dan men daadwerkelijk nodig is toch?
Zie ook deze aandachtspunten: ehtweak in "[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie"
  • Xs4all levert niet dezelfde FRITZ!Box als Fiber...
  • Xs4all levert een 'gratis' 1750E WiFi extender.
  • Xs4all geeft z'n klanten een fixed IPv4 en een range IPv6 adres(sen)
  • Xs4all kent een hoge mate van vrije port security configurations.
  • Inclusief een aantal F-Secure licenties
  • Bij een aantal abo vormen een Spotify premium abo
  • En de SIM kaart is niet alleen bedoeld voor als de verbinding er uit ligt, maar kan gewoon altijd gebruikt worden
  • AMS-IX routering is bij Xs4all net ietsje directer dan bij de andere ISPs
  • VoiP SIP account gegevens zijn vrij beschikbaar
Uiteraard hangt het van de consument af, of je prijs stelt op die verschillen c.q. of het je wat waard is...
Point taken. Dat maakt het aantal verschillen een stuk groter dan waar ik van op de hoogte ben. Excuses!

Al heb ik het vermoeden dat TS deze voordelen niet de verhoogde abonnementsprijs waard vind :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-06 11:52

qless

...vraag maar...

Ben ik nou de enige die dit ADSL noemen op tweakers irritant vindt. ADSL is max 8 mbps, ADSL2+ 24 mbps en 50 mbps is VDSL2.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouda
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:41

Wouda

^C^C^C^C^C

@qless Ach, het is beide asymmetrisch en DSL. De consument is gewend om internet over koper ADSL te noemen. Gelukkig noemen we kabelinternet gewoon kabelinternet en niet DOCSIS3.

Ontopic: Zelf heb ik vanaf november een glasaansluiting in mijn nieuwe woning, dus ben al aardig wezen windowshoppen.

Voor mij zijn de grootste voordelen van glas tegenover koper, dat je verbinding (bijna altijd) symmetrisch is. Tegenwoordig synchroniseer ik alles met iCloud, en dan is het wel prettig dat je snel kunt uploaden. Daarnaast lijkt het mij een goed idee als de consument volledig overgaat op glas. Het is zo zonde dat KPN er nog brood in ziet te investeren in koper.

De keuze tussen providers zal voor mij vooral gaan om de volgende punten:
  • Hoe snel werkt het tv kastje?
  • Krijg ik een IPv4 en een IPv6 adres?
  • Hoe vrij ben ik in mijn routerkeuze?
  • Hoe is de support?
Het kleine beetje extra latency maakt voor mij dan niet zoveel meer uit, zeker niet omdat ik standaard al draadloos werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRyzenDude
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:45
Keuze tussen kies ik glas of adsl...altijd keuze glas vanwege stabiliteit en beter voorbereid op de toekomst.
ADSL/VDSL etc is gewoon oud en zeer storingsgevoelig op de koperkabel.

je leeft maar 1 x maak er dan ook in 1x wat van en maak geen half werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ik heb 13 jaar glasvezel gehad, nuenen 2003. Helaas verhuisd waar het ziggo of vdsl is. Heb voor vdsl van telfort gekozen ivm pakketkorting icm mobiel.

De upload is wel lager natuurlijk, zit op 48 up en 100 down. Heb het nu een half jaar en bnog nooit instabiel geweest en merk gren verschil in spelletjes. Of dit nu pubg is of wat dan ook.

Dus nee vdsl is prima, maar uiteraard als er fibre ligt, lekker nemen.
Pagina: 1