Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sebbsss
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 03-03 11:35
Hallo iedereen,

Zelf heb ik nooit echt geweten wat ik wou in mijn leven, door de afgelopen maanden alles op een rijtje te hebben gezet heb ik de keuze gemaakt om voor mij zelf te beginnen.

Ik heb altijd al graag camera werk willen doen, bruiloften, promotie, clipshooting, noem maar op. Het is bij mij nooit verder gekomen dan een update op mijn Sony action cam, en het gebruik van iMovie op mn iPhone. Na mijn week in Griekenland dit jaar heb ik definitief een punt achter mijn twijfel gezet, ik wil wat maken van dit.

Afgelopen week heb ik een iMac aangeschaft met Final Cut Pro X, supper vet programma! ik heb wat kunnen spelen met beelden die nog op mijn action cams stonden, heel interessant hoe diep je eigenlijk wel niet kan gaan.

Om mijn lange verhaal nu kort te gaan houden was de laptop met de camera en alles nij elkaar een investering van 4500 euro. Wat ik persoonlijk erg veel geld vind, ook al weet ik dat het het waard is, wetend dat ik echt wat ga maken van dit.

Nu heb ik als Camera een Sony FDR AX100, de reden waarom ik deze camera heb aangeschaft? Om dat het een Sony Camera is die wua budget paste bij waar ik mijn eigen promotie in wou filmen maar waarvan ik niet zeker weet of het een goede camera is voor bruiloften en verjaardagen, of andere projecten waar ik het voor wil gebruiken. Ik heb de camera getest en het beeld is echt prachtig, voor al als je al die tijd alleen een Action cam heb gehad.

Alleen twijfel ik heel erg of ik wel de juiste camera aangeschaft heb, aangezien ik niet veel verstand heb van lenzen, diameters, zoom range daarvan enzv.. het belangrijkste vind ik dat de autofocus zn werk doet en dat ik 4k kan opnemen (omdat ik dit uit eindelijk als eigen beeld matriaal wil gebruiken om mij beeld opnames te promoten, en om dat 4k toch de toekomst is, denk ik), nu zit ik met de FDR AX100 op een bedrag van 1599 euro. Wat een middelprijs is als ik kijk naar bijv. de Sony A7S, waar je alleen al 3000.- voor de body betaald.

De vraag is daarom ook, zou ik dan niet alleen moeten kijken naar een Sony cameras, zoals ik nu bijvoorbeeld toch de Sony RX10 Miii op het oog heb anders dan de FDR AX100 die ik nu heb.

Ik ben echt op zoek naar een allround filmcamera die veelzijdig te gebruiken is, 4k kan opnemen en waar ik een goed begin mee kan draaien voor het doel waar om ik dit doe? Mijn eigen productie.

Zouden jullie mij misschien kunnen helpen en/of tips kunnen geven wat ik met dat budget nog meer kan bereiken?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 01:52
Je hebt het al gekocht, toch :? Ga het dan gewoon gebruiken in plaats van weer opnieuw te beginnen en van alles uit te zoeken.

Gear draagt maar een klein deel bij aan wat je uiteindelijk oplevert, je zal het gewoon echt moeten gaan gebruiken. Dan leer je vanzelf wat goed werkt en wat beter zou kunnen, en dan kan je naar iets anders gaan kijken, mits dat echt nodig is.

Hahn wijzigde deze reactie 09-07-2017 13:02 (3%)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sebbsss
quote:
Hahn schreef op zondag 9 juli 2017 @ 13:02:
Je hebt het al gekocht, toch :? Ga het dan gewoon gebruiken in plaats van weer opnieuw te beginnen en van alles uit te zoeken.

Gear draagt maar een klein deel bij aan wat je uiteindelijk oplevert, je zal het gewoon echt moeten gaan gebruiken. Dan leer je vanzelf wat goed werkt en wat beter zou kunnen, en dan kan je naar iets anders gaan kijken, mits dat echt nodig is.
Bij MediaMarkt heb je tot twee weken de tijd om te kijken of het product bevalt, ook met de verkoper heb ik dit afgesproken omdat ik de twijfel had tussen de Sony FDR AX100 en Sony AX10 Miii.

Sebbsss wijzigde deze reactie 09-07-2017 13:09 (5%)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Hahn
quote:
Sebbsss schreef op zondag 9 juli 2017 @ 13:07:
[...]

Bij MediaMarkt heb je tot twee weken de tijd om te kijken of het product bevalt, ook met de verkoper heb ik dit afgesproken.
Je hebt deze camera toch ook met een reden gekocht? Of heb je zomaar eentje uitgekozen en naar de kassa gelopen?

Sowieso vind ik het heel vreemd dat je voor 4500 euro een computer en een camera koopt, terwijl je nul ervaring hebt met camera's.

Als je dan toch dingen terug kunt brengen, waarom zou je niet beginnen met een standaard computer en een instapcamera en daarmee leren omgaan, in plaats van geld in veel te dure hardware steken terwijl je er niet eens mee om kan gaan?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik denk dat je in de startpost al een goede afweging maakt waar je rekening mee moet houden; je wil zowel zaken als bruiloften doen (dus stabiel, scherp en kleur-echt beeld) maar ook clips/actioncams (waar je je nu al enigszins mee bezig hebt gehouden).

Dat stelt direct eisen aan een camera; ik kan me voorstellen dat je zaken als een zeer goede/snelle auto-focus nodig hebt voor action-beelden en een stabilisatie-rig. Maar voor een bruiloft zou een schoulder-rig en/of statief met goede microfoon veel belangrijker zijn.

Verder lijkt me het zinvol dat je eens nadenkt over accuduur; het lijkt me uitermate teleurstellend als je halverwege het Ja-woord een pauze moet inlassen omdat jouw accu op 0% staat. Terwijl bij een action-movie je toch vaak korte clips schiet en tussendoor je accu kan vervangen.

Verder natuurlijk een aantal default zaken; snelheid van wegschrijven, burst-modes voor foto's, wel/geen preferred modes etc.

Add and message me on XBL for FM7 or FH4: OctagonQontrol

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sebbsss
quote:
Hahn schreef op zondag 9 juli 2017 @ 13:10:
[...]

Je hebt deze camera toch ook met een reden gekocht? Of heb je zomaar eentje uitgekozen en naar de kassa gelopen?

Sowieso vind ik het heel vreemd dat je voor 4500 euro een computer en een camera koopt, terwijl je nul ervaring hebt met camera's.

Als je dan toch dingen terug kunt brengen, waarom zou je niet beginnen met een standaard computer en een instapcamera en daarmee leren omgaan, in plaats van geld in veel te dure hardware steken terwijl je er niet eens mee om kan gaan?
Omdat ik ervaring heb in het gebruik van actions cams, tot nu toe kocht ik elk jaar een update van Sony's nieuwe action cam, maar daar zie ik tot nu geen verandering meer in, en ik ben mij bewust voor welke scene je het beste 30 of 60 of 120 frames ps moet filmen, of welke scene je moet gebruiken voor wat je gaat doen, je beeldstabilisatie. Ik heb een goede laptop waar ik Pinnacle Pro al heel wat geeddit hebt.

Het feit dat ik over 4500 euro aan MacBook en camera koop is om dat ik nu dieper in wil gaan op deze aspecten, maar ben ik niet van mening dat als er nog wat onzekerheid is over het feit of ik wel of niet de juiste camera heb aangeschaft om in te stappen dat jij vind dat ik beter een instap camera en laptop had moeten kopen.

Wat ik al aangaf, ik wil wat gaan maken van dit, en is de reden dat ik hier vraag naar tips voor een eventuele allound camera's waar van jullie denken dat deze aan mijn behoeftes zou kunnen voldoen, is om dat ze welkom zijn. Wellicht ben ik toch beter af met een andere camera, zoals ik in mijn vorige antwoord aangaf. Ik heb nog twee weken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hahn
Maar waarom een iMac kopen van duizenden euro's, als je zegt een goede laptop te hebben :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sebbsss
quote:
MAX3400 schreef op zondag 9 juli 2017 @ 13:15:
Ik denk dat je in de startpost al een goede afweging maakt waar je rekening mee moet houden; je wil zowel zaken als bruiloften doen (dus stabiel, scherp en kleur-echt beeld) maar ook clips/actioncams (waar je je nu al enigszins mee bezig hebt gehouden).

Dat stelt direct eisen aan een camera; ik kan me voorstellen dat je zaken als een zeer goede/snelle auto-focus nodig hebt voor action-beelden en een stabilisatie-rig. Maar voor een bruiloft zou een schoulder-rig en/of statief met goede microfoon veel belangrijker zijn.

Verder lijkt me het zinvol dat je eens nadenkt over accuduur; het lijkt me uitermate teleurstellend als je halverwege het Ja-woord een pauze moet inlassen omdat jouw accu op 0% staat. Terwijl bij een action-movie je toch vaak korte clips schiet en tussendoor je accu kan vervangen.

Verder natuurlijk een aantal default zaken; snelheid van wegschrijven, burst-modes voor foto's, wel/geen preferred modes etc.
De accuduur van de FDR AX100 komt goeduit de test, je kan op een accu met 4k zo'n 3 tot 3 en een half uur filmen. of 1080p is dat zo'n 5 uur. maar extra accu's is een goede oplossing denk ik ^^.

Dat ik twijfel over de Sony RX10 Miii en FDR AX100 is om het feit of het voor instap model dan niet beter is een soort van spiegelreflex model, ( ook al kan je lens er niet van vervangen ) te gebruiken, omdat je dan wel meer kan spelen met je focus. MAar ik denk dat dat het stukje ervaring is in deze modellen camera die ik niet heb.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sebbsss
quote:
Hahn schreef op zondag 9 juli 2017 @ 13:39:
Maar waarom een iMac kopen van duizenden euro's, als je zegt een goede laptop te hebben :?
Omdat ik gebruik wil maken van FinalCut, en ik vind dat je met Pinnacle Pro niet zo diep in kan gaan op je footage als bij FinalCut. Dat is een persoonlijke mening, denk ik?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hahn
quote:
Sebbsss schreef op zondag 9 juli 2017 @ 13:46:
[...]

Omdat ik gebruik wil maken van FinalCut, en ik vind dat je met Pinnacle Pro niet zo diep in kan gaan op je footage als bij FinalCut. Dat is een persoonlijke mening, denk ik?
Natuurlijk is het een persoonlijke keuze om daarvoor te gaan, net zoals het mijn persoonlijke mening is dat ik het een hele vreemde keuze vind.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 01:44

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Het klinkt mij allemaal een beetje als impulsaankopen en dan achteraf pas na gaan denken of het wel de juiste keuze was. FinalCut vind je nu leuk werken omdat je er wat action cam filmpjes mee hebt bewerkt maar that's it?

Voordat je zelf eens degelijk onderzoek gaat doen naar wat je wil gaan doen en wat je daar voor nodig hebt kunnen we weinig voor je doen ben ik bang. Je geeft zelf ook al aan compleet geen verstand te hebben van filmen (action cam = aanzetten en gaan, geen filmen imho). Wil je hier écht je werk van maken, dan moet je flink aan de bak om te leren en te oefenen en dat doe je naar mijn mening het beste met een simpele instap kit.

Wat je ook voor spullen nu mag hebben, als je op een bruiloft staat en het wil niet sta je mooi voor aap ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Zeiss Milvus 25mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Nu online
Het is niet de camera wat een fotograaf goed maakt. Je wilt na wat filmpjes schieten ineens de professionele kant op gaan en bruiloften, promotiefilms en (muziek?)clips gaan vastleggen?

Ik denk dat je realistisch moet zijn en dat je moet weten dat dat niet zomaar van de ene op de andere dag van de grond gaat komen. De genoemde voorbeelden en zeker bruiloften zijn wel even andere koek dan wat leuke filmpjes met een action cam. Er is geen ruimte om fouten te maken en als je niet weet wat je doet, zal dat het enige zijn wat je doet (fouten maken). Resultaat? Ontevreden klanten en daarmee slechte reclame.

Tenzij je goed in de slappe was zit, en een baan optioneel is, zou ik nog eens goed nadenken over je strategie in dit alles.

Duurdere cameras geven je meer mogelijkheden, maar compositie en regie van de uiteindelijke film komt toch echt van degene achter de camera.

LA-384 wijzigde deze reactie 09-07-2017 14:55 (8%)

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zzw | Fuji X-T20 ~ 12mm ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-230

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sebbsss
Inderdaad, duurdere camera's geven je meer mogelijkheden, maar degene achter de camera heeft het meeste in handen. Impulsieve aankopen kan ik het niet noemen, aangezien dit echt mijn interesse wekt en ik hier al zo lang over denk, en dat ik daar nu een stap voor heb gemaakt geeft mij alleen maar een goed gevoel. Ik zal inderdaad mijn research moeten gaan doen wat betreft mijn strategie in dit alles.

Ik denk dat met de gear die ik nu heb ik moet gaan uitvinden waar nou mijn kwaliteiten liggen en op basis daarvan zal mijn richting van zelf bepaald worden en het nu nog helemaal niet relevant is of ik wel of niet op evenmenten, clipshooting of bruiloften moet gaan staan. Tot niet tijd mij zelf ontwikkelen en kijken of dit in mijn vingers zit.

Bedankt voor de eerlijkheid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hahn
quote:
LA-384 schreef op zondag 9 juli 2017 @ 14:53:

Duurdere cameras geven je meer mogelijkheden, maar compositie en regie van de uiteindelijke film komt toch echt van degene achter de camera.
Wat zijn die 'meer mogelijkheden' dan? Wat kan je met een 4000 euro Canon 5D4, wat je niet met een 400 euro instap-DSLR zou kunnen? Ik hoor graag concrete voorbeelden :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Nu online
Bij fotocamera's maken de lenzen idd een groter verschil dan de body, maar volgens mij gaat het hier om een videocamera met vaste lens. Zonder in de specs te duiken, kan ik me voorstellen dat een duurdere camera een betere, veelzijdigere lens aan boord heeft.

Full frame tov instap dslr biedt (zover ik weet) iets scherpere foto's en meer scherptediepte dankzij de grotere sensor, maar ook een groter groothoekbereik bij gelijke lens en minder ruis bij hogere iso. Een beter vergelijk is tussen een ¤100,- lens en een ¤2000,- lens met gelijke brandpuntsafstand. De duurdere lens zal scherper en zeer waarschijnlijk ook lichtsterker zijn, wat je weer meer opties biedt bij bepaalde omstandigheden, denk dan aan binnen- en nachtfotografie uit de hand. Iets wat bij bewegende onderwerpen wel van pas komt.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zzw | Fuji X-T20 ~ 12mm ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-230

Acties:
  • +1Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: december 2006
  • Nu online

M!chel

aka Kroegtijger

quote:
Hahn schreef op zondag 9 juli 2017 @ 15:18:
[...]

Wat zijn die 'meer mogelijkheden' dan? Wat kan je met een 4000 euro Canon 5D4, wat je niet met een 400 euro instap-DSLR zou kunnen? Ik hoor graag concrete voorbeelden :)
Hier wat duidelijke voorbeelden wat er out of the box beter is aan een dure camera:

Steam: Kroegtijger

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hahn
quote:
M!chel schreef op zondag 9 juli 2017 @ 15:37:
[...]

Hier wat duidelijke voorbeelden wat er out of the box beter is aan een dure camera:

[video]
Ik weet heel goed wat er beter is aan een duurdere camera, ik probeerde alleen een punt te maken :>

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

quote:
M!chel schreef op zondag 9 juli 2017 @ 15:37:
[...]

[video]
Het verschil is dat je met een slechte camera amateur beelden schiet in slechte kwaliteit. Met een goeie camera schiet je nog steeds amateurbeelden maar dan in goeie kwaliteit }:O

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Zeiss Milvus 25mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: december 2006
  • Nu online

M!chel

aka Kroegtijger

^ Ja, helaas denken veel mensen dat duurder materiaal ook professionelere beelden opleverd.
Maar als je met instap spullen al moeite hebt, dan word het met dure spullen echt niet beter of makkelijker. (in de meeste gevallen eerder moeilijker)

Steam: Kroegtijger

Acties:
  • 0Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 15-12 22:19
quote:
Hahn schreef op zondag 9 juli 2017 @ 15:18:
[...]

Nou, met één druk op de knop van AI Servo naar one shot Focus gaan! By far its best feature :P

Anyhow, on a more serious note.. Dus je wilt videograaf worden? Kan, leuk plan, wil ik ook some day. Maarrrr... 4.5k is inderdaad geen kleine investering.. Én ik vraag mij waar je zit met ervaring... Want...

Gear maakt niet de video/foto en al maak je de beste video's/foto's bij lange na geen garantie op werk. Genoeg fotografen om mij heen die vaak mooiere platen maken dan ik, maar geen werk hadden. En andersom, fotografen met mindere foto's die toch werk hadden.

Dus we hebben min of meer drie kanten: Skills, Gear en ondernemersschap. En dan nog de aanloop fase van 2 tot 3 jaar alvorens je 10k per jaar omzet (als fotograaf dan), aldus een statistieken bureau toen ik startte. Ikzelf heb er iets langer over gedaan, but we're ok now.

Even bot gezegd komt je verhaal nu over als, jeuj ik heb een camera gekocht en nu ben ik videograaf. And that's not how it works.Dus ik ben heel erg benieuwd naar context, wat heb je al gedaan? Heb je nu gewoon een baan? Heb je een video opleiding oid gedaan? Misschien dat uit die context wat nuttigers komt om 4.5k te spenderen.

Oh en by the way, beste advies wat ik je kan geven.. Men zegt altijd dat het heel moeilijk is en blablabla (lees hierboven), maar er zijn mensen die het doen, dus jij kan het ook.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sebbsss
quote:
analogworm schreef op zondag 9 juli 2017 @ 15:54:
[...]

Nou, met één druk op de knop van AI Servo naar one shot Focus gaan! By far its best feature :P

Anyhow, on a more serious note.. Dus je wilt videograaf worden? Kan, leuk plan, wil ik ook some day. Maarrrr... 4.5k is inderdaad geen kleine investering.. Én ik vraag mij waar je zit met ervaring... Want...

Gear maakt niet de video/foto en al maak je de beste video's/foto's bij lange na geen garantie op werk. Genoeg fotografen om mij heen die vaak mooiere platen maken dan ik, maar geen werk hadden. En andersom, fotografen met mindere foto's die toch werk hadden.

Dus we hebben min of meer drie kanten: Skills, Gear en ondernemersschap. En dan nog de aanloop fase van 2 tot 3 jaar alvorens je 10k per jaar omzet (als fotograaf dan), aldus een statistieken bureau toen ik startte. Ikzelf heb er iets langer over gedaan, but we're ok now.

Even bot gezegd komt je verhaal nu over als, jeuj ik heb een camera gekocht en nu ben ik videograaf. And that's not how it works.Dus ik ben heel erg benieuwd naar context, wat heb je al gedaan? Heb je nu gewoon een baan? Heb je een video opleiding oid gedaan? Misschien dat uit die context wat nuttigers komt om 4.5k te spenderen.

Oh en by the way, beste advies wat ik je kan geven.. Men zegt altijd dat het heel moeilijk is en blablabla (lees hierboven), maar er zijn mensen die het doen, dus jij kan het ook.
Ik snap je. Ik heb ondanks dat ik nu een vaste baan in de automotive heb, een applicatie en media beheer opleiding gedaan, en is mijn keuze nu gevallen om dat ik dit echt interessant en leuk vind, dit dus al zo lang achter mij aan loopt.

Ik ben niet iemand die onder de indruk is door wat andere denken of vinden, al waardeer ik ieder zn mening. Als je iets wil bereiken en je gaat er voor en werkt er ook hard voor dan lukt alles. Ik voel dat ik hier iets van kan maken en ik geloof daar in, spreken met beelden, om een ander iets uit te leggen wat met woorden niet lukt. Zo heeft alles wel een pylosophie

Ik heb zo juist wat in elkaar gezet waardoor deze interesse is ontstaan, hoe amateuristisch het er ook uit ziet, hoe meer zin ik krijg om er mee aan de slag te gaan. meer aan context kan ik ook niet geven

Ja, ik weet dat er bij professioneler werk heel veel meer komt kijken, en dat is t m juist. daar liggen mijn interesses.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koeitje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 15-12 16:04

Koeitje

Back-up tiems now?

Met een gimbal ga je vast mooie beelden kunnen maken met die Sony. Ik neem aan dat je die erbij hebt gekocht?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Met je enthousiasme zit het wel goed ;) Denk er nog even goed over na wat je nu gaat doen, normaal gesproken bouw je het rustig op, vaak vanuit hobby. Zomaar zonder ervaring instappen is best een risico al is je enthousiasme nog zo groot.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sebbsss
@Koeitje Nee, wel naar gekeken maar dat is voor later.

@Ventieldopje Waar een wil is, is een weg.

Bedankt allemaal voor jullie eerlijk meningen en voor het reageren!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 02:24

SomerenV

It's something!

quote:
Sebbsss schreef op zondag 9 juli 2017 @ 18:14:
@Koeitje Nee, wel naar gekeken maar dat is voor later.

@Ventieldopje Waar een wil is, is een weg.

Bedankt allemaal voor jullie eerlijk meningen en voor het reageren!
Hier nog even een ongezouten mening vanuit een cameraman. Zelf werk ik met een Panasonic GH4 in combinatie met wat Canon-lenzen, maar ik heb ook gewerkt met diverse Sony-camera's, Canon-camera's, Panasonic en JVC, zowel groot als klein. Uiteindelijk is het de cameraman die voor de mooie plaatjes zorgt. Een goede cameraman kan zelf met een gebrekkige camera mooie dingen maken, maar duurder betekent vaak wel een beter dynamisch bereik, meer kleurinformatie (goed voor kleurcorrecties), minder ruis in slecht licht en een scherper beeld.

Wat jouw camera betreft kan ik zeggen dat je in het professionele circuit eigenlijk nooit een camcorder tegen komt. Praktisch iedereen filmt met spiegelreflex/mirrorless (Panasonic GH4/5, Sony A7(S), Canon 80D/6D/5D). Een aantal jaar geleden ten tijde van de Canon EOS 550D was dat nog ondenkbaar en flink wat mensen verklaarden mij voor gek omdat ik een fotocamera kocht voor videowerk, maar inmiddels zijn dat soort camera's niet meer weg te denken. De camcorder wordt daarentegen nog altijd een beetje gezien als het amateurcameratje. Sure, er komen tegenwoordig leuke beelden uit, maar het heeft 0 uitstraling. Puur en alleen al om die reden had ik voor een ander model camera gekozen. Dan was ik eerder begonnen met een Canon 80D (of een Canon 7**D) in combinatie met 2 lenzen. Daar mee aanrommelen, spelen, portfolio opbouwen en zo uitbreiden. Dan heb je wel geen 4K maar slechts een klein deel van de klanten kan dat afspelen dus dat maakt niet uit. Zelf kan ik er wel in filmen maar in de praktijk gaat vrijwel alles nog altijd op 1080p.

Zo'n vakantievideo is trouwens op geen enkele manier te vergelijken met een professionele video. Dat is echt een héél ander beestje :+ Dan komen er nogal wat zaken bij kijken, dus verkijk je daar niet op ;)

SomerenV wijzigde deze reactie 09-07-2017 20:33 (5%)

EightZero Drive | Facebook | Youtube | Tweakers topic

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sebbsss
Van de vakantie video ben ik mij dat maar al te bewust. Maar thnx voor de reactie.

Wat betreft de camera, die heb ik vanmiddag gewoon netjes terug gebracht om dat ik nu eerst wil kijken wat voor een camera echt een goede stap zou zijn om dit werk te gaan doen, ondanks dat ik wel een mac heb ben ik niet van plan om die terug te brengen aan gezien ik het edditen via FinalCut wel erg soepel vind lopen en overzichterlijk vind, en dan heb ik het nog niet eens over al de opties die je er voor terug krijgt.

Ik ben altijd erg fan geweest van Sony en de overstap op Canon heb ik wel overzien, maar dan weet ik niet op welk model ik het beste kan nemen, ik zit momenteel in te lezen wat de essentie is van lenzen en ik moet toegeven dat ik ipv de FDR AX100 een AX10miii wou nemen, maar mij twijfel word groot als ik dit nu lees.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

quote:
Sebbsss schreef op zondag 9 juli 2017 @ 21:10:
Van de vakantie video ben ik mij dat maar al te bewust. Maar thnx voor de reactie.

Wat betreft de camera, die heb ik vanmiddag gewoon netjes terug gebracht om dat ik nu eerst wil kijken wat voor een camera echt een goede stap zou zijn om dit werk te gaan doen, ondanks dat ik wel een mac heb ben ik niet van plan om die terug te brengen aan gezien ik het edditen via FinalCut wel erg soepel vind lopen en overzichterlijk vind, en dan heb ik het nog niet eens over al de opties die je er voor terug krijgt.

Ik ben altijd erg fan geweest van Sony en de overstap op Canon heb ik wel overzien, maar dan weet ik niet op welk model ik het beste kan nemen, ik zit momenteel in te lezen wat de essentie is van lenzen en ik moet toegeven dat ik ipv de FDR AX100 een AX10miii wou nemen, maar mij twijfel word groot als ik dit nu lees.
Beginnen met een Canon EOS 7**D in combinatie met een kitlens (18-55) en 50mm is een prima begin. Vrijwel iedereen begint daar mee en dan heb je een leuk bereik en een lichtsterke lens. Van daaruit kun je uitbreiden als je bereik mist, of meer groothoek, meer lichtsterke tussen de 10 en 50mm, etc. Nikon zou ook een optie zijn, maar daar zie je eigenlijk niemand mee filmen. Panasonic is ook een goede. De G80 bijvoorbeeld, maar wel een stukje duurder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sebbsss
quote:
SomerenV schreef op zondag 9 juli 2017 @ 21:19:
[...]

Beginnen met een Canon EOS 7**D in combinatie met een kitlens (18-55) en 50mm is een prima begin. Vrijwel iedereen begint daar mee en dan heb je een leuk bereik en een lichtsterke lens. Van daaruit kun je uitbreiden als je bereik mist, of meer groothoek, meer lichtsterke tussen de 10 en 50mm, etc. Nikon zou ook een optie zijn, maar daar zie je eigenlijk niemand mee filmen. Panasonic is ook een goede. De G80 bijvoorbeeld, maar wel een stukje duurder.
Oke
quote:
SomerenV schreef op zondag 9 juli 2017 @ 21:19:
[...]

Ik zat daar al naar te kijken, ik zat te denken aan een budget van zo'n 1500 tot 1700 euro. Ik heb altijd alles van Sony, van mijn PsPro tot aan mn TV. Ik heb daarom ook het idee dat ik daar aan wil blijven hangen, ik zat zo juist te kijken naar Canon maar zie door de bomen het bos niet meer, voor al met al die lenzen, ondanks dat denk ik dat ik een goede keuze heb gemaakt om te gaan voor een andere camera. Het is nu alleen nog even uit vogelen welke het beste bij mij past.

Een canon80D + 18-55mm lens heb ik voor mij open staan, alleen ben ik nog aan t in lezen wat de lenzen beteken voor het beeld wat je wil schieten, ik denk dat qua prijsklasse het een goed begin is en ik vrije keuze heb om daar nog een lens bij aan te schaffen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 00:24
quote:
Sebbsss schreef op zondag 9 juli 2017 @ 15:13:
Inderdaad, duurdere camera's geven je meer mogelijkheden, maar degene achter de camera heeft het meeste in handen. Impulsieve aankopen kan ik het niet noemen, aangezien dit echt mijn interesse wekt en ik hier al zo lang over denk, en dat ik daar nu een stap voor heb gemaakt geeft mij alleen maar een goed gevoel. Ik zal inderdaad mijn research moeten gaan doen wat betreft mijn strategie in dit alles.

Ik denk dat met de gear die ik nu heb ik moet gaan uitvinden waar nou mijn kwaliteiten liggen en op basis daarvan zal mijn richting van zelf bepaald worden en het nu nog helemaal niet relevant is of ik wel of niet op evenmenten, clipshooting of bruiloften moet gaan staan. Tot niet tijd mij zelf ontwikkelen en kijken of dit in mijn vingers zit.

Bedankt voor de eerlijkheid!
Dit lijkt me het schoolvoorbeeld van een impulsieve aankoop. Je wil videograaf worden dus je koopt een camcorder en komt dan hier vragen of het wel een goede keuze is. Hoe impulsief wil je het hebben? Waarom doe je niet van te voren wat research over welke camera goed geschikt is voor wat jij wilt filmen?

Let wel, ik zeg niet dat je dan maar geen videograaf moet worden, maar pak het dan wel verstandig aan! Doe research en begin met iets wat goedkoper is en uitbreidbaar is en breidt je tools uit naarmate je er steeds meer mee gaat doen en je tegen de grenzen van je apparatuur aanloopt. Nu heb je voor veel geld iets gekocht waar je binnen de kortste keren al tegen grenzen aanloopt en dan mag je wéér gaan 'investeren'.

Nog even inhoudelijk ingaan op je video. Ik vind hem zo'n 2 minuten te lang en niet interessant genoeg om mijn aandacht vast te houden. Wat betreft reis video's vind ik deze heel erg mooi: https://vimeo.com/38073758 , maar ook https://vimeo.com/28454865 of https://vimeo.com/58313264 bijvoorbeeld. Misschien is Vimeo sowieso wel een goede tip; ze hebben daar namelijk een "video school" waar je allerlei dingen kan leren over het maken van video's, met verschillende opdrachten die je kan doen: https://vimeo.com/blog/category/video-school

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sebbsss
quote:
Ramon schreef op zondag 9 juli 2017 @ 22:51:
[...]

Dit lijkt me het schoolvoorbeeld van een impulsieve aankoop. Je wil videograaf worden dus je koopt een camcorder en komt dan hier vragen of het wel een goede keuze is. Hoe impulsief wil je het hebben? Waarom doe je niet van te voren wat research over welke camera goed geschikt is voor wat jij wilt filmen?

Let wel, ik zeg niet dat je dan maar geen videograaf moet worden, maar pak het dan wel verstandig aan! Doe research en begin met iets wat goedkoper is en uitbreidbaar is en breidt je tools uit naarmate je er steeds meer mee gaat doen en je tegen de grenzen van je apparatuur aanloopt. Nu heb je voor veel geld iets gekocht waar je binnen de kortste keren al tegen grenzen aanloopt en dan mag je wéér gaan 'investeren'.

Nog even inhoudelijk ingaan op je video. Ik vind hem zo'n 2 minuten te lang en niet interessant genoeg om mijn aandacht vast te houden. Wat betreft reis video's vind ik deze heel erg mooi: https://vimeo.com/38073758 , maar ook https://vimeo.com/28454865 of https://vimeo.com/58313264 bijvoorbeeld. Misschien is Vimeo sowieso wel een goede tip; ze hebben daar namelijk een "video school" waar je allerlei dingen kan leren over het maken van video's, met verschillende opdrachten die je kan doen: https://vimeo.com/blog/category/video-school
Mijn vakantie filmpje was puur om te laten zien waar voor mijn interesses zijn gevallen. Ik ben mij bewust van het feit dat er heel veel bij komt kijken. Zoals je misschien al hebt gelezen, vind ik sit erg interessant. Ik heb mij vandaag ook aangemeld voor een cursus! :-)

Impulsieve aankoop? Klopt helemaal. En ik ben daarom ook in gaan zien dat ik de foute camera heb gehaald. Veel te enthiousiast, na vanavond veel gelezen te hebben ben ik van mening dat ik er nog lang niet ben maar ik kijk er naar uit om hier alles van te leren, ik ga morgen kijken voor een EOS 80D. Als ik zo lees wat de camera aan specs heeft, met de opties die deze camera biedt, lijkt mij dit een goed model om deze wereld te gaan verkennen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 15-12 15:38
De camera is maar de helft of een kwart van je gear he. Een goede rig, audio recorder, goede mic, paar goede lenzen, tas, kabels en ander klein zut. Ben je zo ¤2000 mee verder zonder heel raar te doen.

If it ain't broken, don't fix it

• analogworm
quote:
Sebbsss schreef op zondag 9 juli 2017 @ 21:52:
[...]

Oke
[...]

....

Een canon80D + 18-55mm lens heb ik voor mij open staan, alleen ben ik nog aan t in lezen wat de lenzen beteken voor het beeld wat je wil schieten, ik denk dat qua prijsklasse het een goed begin is en ik vrije keuze heb om daar nog een lens bij aan te schaffen.
Theoretisch inhoudelijk antwoord op wat compositie, lenzen, kleuren etc etc voor de verhaallijnen doen kan je lezen in dit boek: The visual story Het gaat vrij diep in op waarom scenes op een bepaalde manier geschoten worden met voorbeelden van de 'beste' films. Ik vond het in ieder geval reuze interessant.

Ookal vond ik op de fotovakschool de theoretische lessen eigenlijk het irritantst, het zijn wel die theoretische lessen geweest waardoor je je intuitie begrijpt en je je kan verbeteren. Als ik zo je context lees, klinkt het alsof je je op fundamentele vlakken nog flink kan en moet ontwikkelen. Ofwel, ga lekker door, filmpjes maken, ontdekken en boeken lezen. hier en daar er mee bijklussen en voor je het weet ben je een 'echte' videograaf. ;)

@SomerenV en vele anderen hier kunnen je vast goed door alle verschillen van verschillende (video)camera's helpen. Ikzelf ben Canon gewend met een 5DIV en een C100. En vind zelf dat ondanks dat Dslr's prachtige video's kunnen maken, de features van een 'echte' video camera je leven een stuk makkelijk maken. Niet daarmee zeggende dat je dan maar 5 tot 15k moet verpatsen op een C100. Maar misschien dat bijvoorbeeld de mirrorless Panasonic's of Sony's toch net wel even die handigheidjes hebben voor video die een canon Dslr mist.

• Koeitje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 15-12 16:04

Koeitje

Back-up tiems now?

quote:
SomerenV schreef op zondag 9 juli 2017 @ 20:30:
[...]

De camcorder wordt daarentegen nog altijd een beetje gezien als het amateurcameratje. Sure, er komen tegenwoordig leuke beelden uit, maar het heeft 0 uitstraling.
Dat is niet zozeer het probleem, het is eerder dat de sensoren in die camcorders formaat ini-mini zijn en je een enigszins filmachtige look kan vergeten.

En natuurlijk niet de gimbal, audio etc. vergeten.

• Sebbsss
quote:
analogworm schreef op maandag 10 juli 2017 @ 01:39:
[...]

Theoretisch inhoudelijk antwoord op wat compositie, lenzen, kleuren etc etc voor de verhaallijnen doen kan je lezen in dit boek: The visual story Het gaat vrij diep in op waarom scenes op een bepaalde manier geschoten worden met voorbeelden van de 'beste' films. Ik vond het in ieder geval reuze interessant.

Ookal vond ik op de fotovakschool de theoretische lessen eigenlijk het irritantst, het zijn wel die theoretische lessen geweest waardoor je je intuitie begrijpt en je je kan verbeteren. Als ik zo je context lees, klinkt het alsof je je op fundamentele vlakken nog flink kan en moet ontwikkelen. Ofwel, ga lekker door, filmpjes maken, ontdekken en boeken lezen. hier en daar er mee bijklussen en voor je het weet ben je een 'echte' videograaf. ;)

@SomerenV en vele anderen hier kunnen je vast goed door alle verschillen van verschillende (video)camera's helpen. Ikzelf ben Canon gewend met een 5DIV en een C100. En vind zelf dat ondanks dat Dslr's prachtige video's kunnen maken, de features van een 'echte' video camera je leven een stuk makkelijk maken. Niet daarmee zeggende dat je dan maar 5 tot 15k moet verpatsen op een C100. Maar misschien dat bijvoorbeeld de mirrorless Panasonic's of Sony's toch net wel even die handigheidjes hebben voor video die een canon Dslr mist.
Okee. Ik heb eens even gekeken naar de a6000 series van sony in vergelijking met de Canon d80. Wat ik mij alleen afvraag is, het feit dat Mirrorless camera's nu een punt bereiken serieuze vervangers te gaan worden van DSLR camera's meent wel te zeggen dat als ik voor bijvoorbeeld een a6300 een keuze op langere termijn zou maken, ook door zn 4k opties. Aan de andere kant komt het er op neer dat je met een 80D een veel langere batterij duur heeft en ook is de AF in video mode vele malen sneller, waar ik toch van plan mee ben veel te gaan spelen. Wat lenzen betreft, daar ben ik nog druk mee bezig. Maar de Canon d80 staat voor nu nog wel boven aan bij mij.

Zou jij kunnen uitleggen over wat voor een handigheidsjes jij het hebt, waar Sony en Panasonic boven Canon uitsteken?

• Sato
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 22:43
quote:
Sebbsss schreef op maandag 10 juli 2017 @ 08:40:Aan de andere kant komt het er op neer dat je met een 80D een veel langere batterij duur heeft
Bij fotografie zeker. (Afhankelijk van gebruik uiteraard.)

Maar gaat dat bij videografie nog wel op?
Gebruik je dan niet constant het LCD achterop, Waardoor je stroomverbruik gelijk is met mirror-less?
Een DSLR kan het dan nog steeds winnen omdat de accu theoretisch groter kan zijn, Maar het verschil zal lang niet zo groot zijn als bij fotografie. En aangezien het per camera model verschilt zal je het dus individueel moeten bekijken.

Dit is overigens een oprechte vraag, Ik heb geen ervaring met filmen. Maar hoop te voorkomen dat je wederom een verkeerde keuze maakt op basis van incorrecte informatie.

Overigens meen ik mij te herinneren dat die Sony A6300 vrij snel te warm wordt en uitschakelt als je 4k filmt, Maar dat zal je zelf even na moeten zoeken.

• SomerenV

SomerenV

It's something!

quote:
Sebbsss schreef op maandag 10 juli 2017 @ 08:40:
[...]

Okee. Ik heb eens even gekeken naar de a6000 series van sony in vergelijking met de Canon d80. Wat ik mij alleen afvraag is, het feit dat Mirrorless camera's nu een punt bereiken serieuze vervangers te gaan worden van DSLR camera's meent wel te zeggen dat als ik voor bijvoorbeeld een a6300 een keuze op langere termijn zou maken, ook door zn 4k opties. Aan de andere kant komt het er op neer dat je met een 80D een veel langere batterij duur heeft en ook is de AF in video mode vele malen sneller, waar ik toch van plan mee ben veel te gaan spelen. Wat lenzen betreft, daar ben ik nog druk mee bezig. Maar de Canon d80 staat voor nu nog wel boven aan bij mij.

Zou jij kunnen uitleggen over wat voor een handigheidsjes jij het hebt, waar Sony en Panasonic boven Canon uitsteken?
Ik lees vooralsnog héél veel twijfel en heel veel gebrek aan kennis bij je. Misschien een idee om je eerst goed in te lezen op de verschillende camera's (of cameratypen) en daarna pas weer vragen te gaan stellen. Er zijn nogal wat verschillen tussen camera's, verschillen in wat ze kunnen en qua video is er belachelijk veel informatie waar je mee aan de bak moet voordat je iets fatsoenlijks kunt maken. Dat allemaal voorkauwen hier is bijna niet te doen.

• analogworm
quote:
Sebbsss schreef op maandag 10 juli 2017 @ 08:40:
[...]

Zoals ik al zei, ik weet niet zeker welke modellen van Sony en Panasonic deze features hebben en of ze ze echt hebben. Want mijn referentie is een 5DIV, C100 en een Atomos extern scherm. Maar video features die ik fijn vind zijn bijvoorbeeld Zebra's, Focus confirmation en Waveform. Basically zijn het handigheidjes om goed te kunnen zien of je opnamen technisch kloppen zodat je niet afhankelijk bent van je schermpje. Daarnaast vind ik het regelen van Audio op de DSLR nog steeds ondermaats. Dat gezegd hebbende maakt Magic Lantern op een DSLR een hoop goed.

Ik denk trouwens dat waar jij je op moet focussen bij de aanschaf is in welk ecosysteem wil ik mij inkopen? En niet enkel op de features van het instapsysteem. Het ecosysteem bepaald uiteindelijk je upgrade path en wisselen van merk blijft een dure aangelegenheid.

Een tweede reden waarom ik denk dat een mirrorless systeem wel bij je past is dat deze makkelijker passen op kleine gimbals. Met wat je liet zien lijkt me een gimbal wel op zijn plaats.
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True