Bass-geluid dempen (naar buren toe)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nexz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-08 07:50
Wij willen binnenkort een van onze kamers omtoveren tot thuisbioscoop. Nu weet ik hoe irritant het voor de buren kan zijn om constant een sub te horen stampen, dus ik wil de overlast voor onze buren zo veel mogelijk beperken.

Na veel zoeken ben ik eigenlijk alleen maar topics op het internet tegengekomen die gaan over mensen die juist last hebben van hun buren en daar zelf maatregelen voor willen treffen. Ik speel al met het idee om voor de subwoofer een "Subdude" o.i.d. te kopen, en de hoeken van de contactmuur (hoek A en B ) met de buren te voorzien van basstraps. Wat voor soort basstraps dit worden, ben ik nog niet over uit; advies daarvoor wordt ook op prijs gesteld :).

Mijn vraag is eigenlijk, zijn er nog meer maatregelen die ik kan treffen, en zijn de maatregelen die ik in gedachten heb afdoende? Om het geheel visueel te maken heb ik een kleine schets van de toekomstige situatie gemaakt en bijgevoegd. Het budget voor het dempen is zo'n 300 euro.

Bioskamer + Measurements

Beste antwoord (via Nexz op 11-07-2017 23:33)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09 12:08

Jag

Dat dempt nauwelijks sublaag. Dempen van sublaag lukt alleen maar met overgangen in dichtheid creeren, zoals dat acoustiblok ook doet. Dus van lucht (lage dichtheid), naar beton (hoge dichtheid) naar lucht (lage dichtheid). Maar daarvoor moet je de hele kamer opnieuw bouwen zo ongeveer, dus dat is niet reeel. Alleen maar demping toevoegen heeft alleen zin voor midhoog, dat doet op sublaag niks.

Wat wel helpt is je sub zo neer zetten dat ie niet hard hoeft. En evt nog de pieken uit de response halen met EQ. Je zou bijvoorbeeld kunnen investeren in een MiniDSP + umik.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:08
Je noemt geen budget, dus wellicht vind je hier wat handige informatie. 5 seconden googlewerk.
https://www.soundandvisio...p-your-home-theater-quiet

Bij mijn weten zijn bass traps beperkt effectief en vooral bedoeld om de akoestiek te verbeteren. Het volume kan dan iets naar beneden, maar het isoleert geen geluid naar de buren.

[ Voor 33% gewijzigd door LA-384 op 09-07-2017 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nexz
LA-384 schreef op zondag 9 juli 2017 @ 13:00:
Je noemt geen budget, dus wellicht vind je hier wat handige informatie. 5 seconden googlewerk.
https://www.soundandvisio...p-your-home-theater-quiet
Dan heb ik verkeerde trefwoorden gebruikt, want mijn zoekacties gaven nul op rekest. (Als je weet waar je moet zoeken dan is het makkelijk ;-)).

Edit: Budget toegevoegd aan de startpost

[ Voor 12% gewijzigd door Nexz op 09-07-2017 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-09 13:44

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Acoustiblok is briljant spul met helaas een bijkomend prijskaartje. Heb ooit eens op NGC of DSC iets erover gezien; ze hadden toen de "rubbermatten" uitvoering en daar een kubus van gebouwd. Iemand ging in die kubus zitten en op 15m werd een dubbele luchthoorn van een Amerikaanse locomotief gestart. De persoon in de kubus hoorde absoluut niets.

Ik vraag me alleen af of jouw tekening rekening houdt met "overige" trillingen; ik kan me zo voorstellen dat de muur naar de buren ook naar boven/beneden geluid doorgeeft dus ook jouw vloer zou eens een goede inspectie moeten krijgen of je daar niet een extra isolatie onder moet aanbrengen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Soundproofing with Acoustiblok
MAX3400 schreef op zondag 9 juli 2017 @ 13:06:
...... Heb ooit eens op NGC of DSC iets erover gezien; ze hadden toen de "rubbermatten" uitvoering en daar een kubus van gebouwd. Iemand ging in die kubus zitten en op 15m werd een dubbele luchthoorn van een Amerikaanse locomotief gestart. De persoon in de kubus hoorde absoluut niets.
.......

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Guitarist Cameron Schmitz on Nat'l Geo Showdown series

[ Voor 80% gewijzigd door icegodd op 09-07-2017 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Basstraps hebben alleen zin als er 1 specifieke frequentie is die resoneert in je ruimte.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nexz
@icegodd @MAX3400

Zeer interessant, maar ik ben al prijzen van +- 100 eur per strekkende meter tegengekomen... Dat wordt een duur geintje :-). Het moet wel een beetje betaalbaar blijven :-(.

@Juup Goed om te weten, kennelijk heb ik mij daar niet goed genoeg op ingelezen.

Zou een extra voorzetwand (gips) met een laag steenwol nog iets kunnen betekenen?

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +2 Henk 'm!

• Jag

Jag

Dat dempt nauwelijks sublaag. Dempen van sublaag lukt alleen maar met overgangen in dichtheid creeren, zoals dat acoustiblok ook doet. Dus van lucht (lage dichtheid), naar beton (hoge dichtheid) naar lucht (lage dichtheid). Maar daarvoor moet je de hele kamer opnieuw bouwen zo ongeveer, dus dat is niet reeel. Alleen maar demping toevoegen heeft alleen zin voor midhoog, dat doet op sublaag niks.

Wat wel helpt is je sub zo neer zetten dat ie niet hard hoeft. En evt nog de pieken uit de response halen met EQ. Je zou bijvoorbeeld kunnen investeren in een MiniDSP + umik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-08 15:48
Inderdaad met bovenstaande. Zet je subwoofer op een locatie neer waar hij op je luisterpositie het het hardst klinkt zonder dat hij daadwerkelijk hard staat.

Misschien nog i.c.m zo'n trill ding in je bank zodat je je het geluid niet gigantisch hard hoeft te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verder kan je behalve zorgen dat de sub niet direct via muur/vloer trilt weinig eraan doen. Je volume redelijk houden dat helpt wel een hoop. Of je hele opstelling draaien waardoor het niet tegen de muur naar de buren aan zit. (Maar ik neem aan dat dat hier niet zomaar kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:42
Holy.

Shit.

Als gitarist is dit droomspul. Ik heb best een kamer over.... :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quanza
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-09 01:04
Eerst een SubDude gebruikt, nu een set SVS Soundpath onder de subwoofer zitten. Duidelijk hoor/voelbaar minder trillingen richting vloer en muren. Zeker aan te raden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag

Jag

Dat werkt alleen voor subs die uit zichzelf veel trillen. In principe hoort een speaker behuizing niet mee te trillen. De meeste geluidsoverdracht vindt dan ook gewoon via de lucht plaats.

Een bass shaker vind ik ook nog wel een goede suggestie. Dan voel je het sub zonder dat het heel hard hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-09 14:52
Tbv de akoestiek zou ik de inrichting van je home cinema ook 90 graden draaien. Dus de achterkant van de bank naar je buren gericht. Je kunt dan je surroundspeakers verder achter je bank kwijt, wat de surround ervaring bevordert (je moet je bank dan dus iets vd muur af plaatsen). Daarnaast staat je sub dan veel verder van de muur vd buren af.

[ Voor 8% gewijzigd door RobbieB op 09-07-2017 22:40 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

Hoever de sub van de muur afstaat zal niet veel uitmaken. Het is heel anders dan buiten, binnen valt het geluid niet met 6dB per verdubbeling afstand af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nexz
Bass shaker in de bank vind ik eigenlijk ook niet zo'n gek idee, i.c.m. een woofer op een ietwat normaal/laag level. Wellicht dan wel even de bank op rubberen/vilten pootjes zetten om doordreunen te voorkomen. Wat betreft het voorzetwandje, dat gaan we dan maar niet doen.

@Jag Als ik een receiver gebruik, zou ik het equalizen toch daaraan kunnen overlaten i.p.v. een miniDSP? Of biedt de miniDSP toch nog voordelen t.o.v. de receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Nou, dan moet je wel een receiver kiezen die dat ook goed kan. Pioneers kunnen dat bijvoorbeeld, en sommige Yamaha modellen. Daarmee kan je handmatig parametrische EQ filters (3 stuks) instellen op je sub en mains. De meeste receivers doen het automagisch (Audessey bijv), en dan is het all-bets-are-off. Wat dat betreft is een miniDSP wel een mooie oplossing, maar je zou evt alleen kunnen beginnen met een umik en een keer meten met REW om te zien hoeveel winst je nou zou kunnen halen als je een miniDSP toe zou voegen.
Pagina: 1