29uc88 ips of 1440p of va/tn? Wil snel een nieuwe monitor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Veryoldsoul]
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-04-2024
Mijn vraag
Na meer dan een jaar gewacht te hebben op de nieuwe modellen van samsung, ga ik waarschijnlijk over een andere boeg. Waarom de Va panelen van samsung niet? Dat lees je in wat ik al gevonden of geprobeerd heb. Na meer dan een jaar(en eigenlijk langer) ben ik het wachten tevens ook flink zat en wil ik inmiddels gewoon een fatsoenlijke monitor :+ :+ :+

Op dit moment neig ik het meest naar een 21:9 lg UltraWide(29uc88-B). Nieuw leuk/productief en past bij mijn eerdere gevoel voor een 24'' bij bepaalde shooters. Maar ik twijfel nog over alternatieven. 34'' 21:9 zal kwa ruimte en grafische kracht waarschijnlijk te veel van het goede worden. Een 32'' 16:9 zou weer te veel verticaal vlak hebben of mij wel ver naar achteren forceren, denk ik. 1440P op 27/28'' zit ik vooral nog over te pijnzen. De hogere PPI heb ik nog wel eens over gedroomd. Scheelt weer in AA & AF settings die ik anders probeer te maximaliseren met mijn huidige T260.
29'' UW van dichtbij of 27'' 1440p van iets verder weg, daar komt het waarschijnlijk op neer. Ik was gewend aan 26'' 1920 x 1200 en dat was merkbaar kwa ppi.

De laatste aankoop van een monitor was 8+ jaar geleden dus een miskoop komt wel zwaar aan.
Kleur/contrast en zwartwaarden staan vooraan in mijn beslissing. backlightbleed en Ips glow staan daar achter als game verpestende effecten. Deze effecten moeten minimaal zijn ook al is dit amper tot niet mogelijk. De meeste spellen die ik speel zijn grotendeels in het donker en ik stoor mij er snel aan. Wel zijn de meeste spellen die ik speel, geschikt voor UltraWide. Ik ben gewend aan 5ms geadverteerde GtG en heb hier maar op enkele momenten lichte problemen mee. Verbetering zou fijn zijn maar niet om compromissen op te nemen. 144Hz zou ook een lichte verbetering zijn maar ik draai liever hoge textures dan 144hz. Hoe vaak het handig is, is mij nog de vraag. Ik heb zelden uit mijzelf de noodzaak gevoeld zegmaar. Ik heb gevoelige ogen en wil graag met instellingen kunnen spelen zonder rare restricties. Een scherm met strobe zou dus ook een miskoop kunnen zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Amd R9 380x
- I7 6700K
- 16 gb 3200
- Tv voor films/series/docu's/etc
- Oude Samsung t260(16:10) ook al is dit voor mij een ondermaatse monitor kwa kleuren ed. Hiervoor was ik gewend aan een samsung 226Bw voor lange tijd. De laatste is echter kapot maar had wel acceptabele kleuren. Mocht alsnog beter.
-Monitorstandaard net boven ooghoogte vanwege neklachten. Op dit moment minder dan 1 meter afstand maar dit kan uitgebreid worden tot iets meer dan 1 meter.
- Geluidsysteem want nutteloze monitorboxen :Z

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
In de zoektocht naar kleuren en zwartwaardes kwam ik bij de Va panelen van samsung. Deze blijken echter nog niet ontwikkeld genoeg voor wat ze willen bereiken naar mijn inziens. Ik heb met name naar de 24cfg gekeken maar meerdere andere panelen hebben dezelfde of vergelijkbare problemen.
Ik heb dus een jaar gewacht op de revisies van samsungs Va panelen. Forumtopics van 300+ pagina's meerdere keren doorgelezen. De 24cfg70(73 later) op het oog. Dit zijn voor mij de gebreken op volgorde van zwaar naar negeerbaar: De strobe schijnt vermoeiend voor gevoeilige ogen te zijn, De helderheid is niet in te stellen wanneer je de monitor in principe normaal wilt gebruiken(weer pijn en geen keuze), Black smears/black crush(voor mij de doorslaggever op veel andere problemen), Grote kans nog op paarse of groene tinten door de normale kleuren heen(dit effect lijkt vaker op te treden bij wat ik van plan ben te gaan doen), Een iris op een scherm die voor donkere en lichtere delen zorgt, een 144hz functie die wel of alsnog slecht op 120hz werkt?(flikkeren was dan misschien een mogelijkheid). Als dit niet genoeg redenen zijn, ben ik misschien nog wat vergeten wat je altijd mag vragen. Mocht iemand positief nieuws over de andere panelen van samsung hebben dan ben ik daar mogelijk nog geinteresseerd in maar dan moet het wel een stuk minder problematisch zijn.

Geen Va paneel naar alle waarschijnlijkheid dus wat nu. Tn zal altijd kwa kleuren achterblijven? Ips zonder backlightbleed niet mogelijk? Beamers zijn duur en lastig kwa lichtinval? 7(8)7
Ik moet een compromis maken en misschien dat ik een kleine hoeveelheid aan bleeding wel aan kan. Tot nu toe kijk ik naar de LG 29Uc88-B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-09 11:09
Zoveel tekst en ik weet nog niet wat je met de monitor wilt gaan doen. :+ In ieder geval, je hebt een 380X. Als dit om AAA games gaat, zal 1440p geen succes worden. 2560x1080 zal denk ik nog wel gaan. Ook aan de 144 Hz zul je niet veel hebben, gezien je zelden boven de 60-70 fps zult geraken.

Als zwartwaardes belangrijk voor je zijn, is een VA monitor de beste keuze. TN is naar mijn mening eigenlijk nooit voor iemand een optie (behalve e-sports fanaten misschien). Backlight bleed vind ik eigenlijk een beetje overdreven. Er zijn natuurlijk panelen waarbij het heel erg is, maar over het algemeen gaat het vrij aardig. Het zijn natuurlijk wel degenen met problemen die het hardst schreeuwen.

IPS en VA zijn vrijwel gelijkwaardig, behalve dat IPS betere kleurwaardes kan hebben (maar dat meestal niet heeft), en dat VA betere zwartwaardes en dus contrast heeft (eigenlijk in alle gevallen). De responstijden zijn ~1-2 ms voor TN monitoren en ~5 ms voor VA/IPS, niet iets om je druk over te maken.