Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Tijdelijke game freezes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:58
Mijn vraag
Sinds het tijdperk van Windows 8 heb ik last van het probleem dat games met enige regelmaat (lees: soms 1x per uur, soms elke 5mins) tijdelijk stoppen met laden van data;

Wat ik hiermee bedoel is dat alle game assets die al geladen zijn het blijven doen, maar nieuwe assets lijken niet geladen te worden. Vaak kan ik nog wel blijven lopen, maar een nieuw deel van de kaart laadt niet. Als ik een menu open blijft alles hangen.

Dit duurt ongeveer tussen de 30 seconden en een minuut; Daarna laadt ineens alles weer, en gaat alles weer door.

Hier een paar foto's van het probleem:
Afbeeldingslocatie: http://images.cannonfodder.nl/windowsFreeze/20170709_091342351_iOS.jpg
Hier zijn alle linker assets wel geladen, de rechter niet; Ik kan ook door 't menu lopen. Alle nieuwe afbeeldingen worden simpelweg niet geladen. Na 30s komt de rest ineens tevoorschijn.
Afbeeldingslocatie: http://images.cannonfodder.nl/windowsFreeze/20170709_092445323_iOS.jpg
Hier zie je rechtsbovenin een zwart stuk op de mini-map. Geluid stopt hier ook (of blijft loopen). Hij is hier vastgelopen omdat ik een menu open.

Het is Windows versie overstijgend; Lees, in Windows 7 had ik hier (zover ik me kan herinneren) geen last van. Sinds Windows 8 speelt 't. De task (in dit geval Witcher 3) kan ik niet killen; Het blijft draaien tot de 30-60s voorbij zijn.

- Dit speelt met en zonder overclock
- Met met zonder virusscanner
- Verschillende games
- Verschillende geheugenreepjes
- Verschillende SATA-ports
- Verschillende BIOS-versies
- Verschillende drivers

Het enige dat ik op dit moment niet kan controleren is of 't wellicht ligt in de beschikbaarheid van de disk. Ik heb hier alleen geen andere disks liggen om te kijken of 't probleem daarmee opgelost is. Mn games staan op een losse disk (te weinig space op dit moment op mn maindisk). Ik zou graag willen testen met bijv. een kleine continue datastream of de disk beschikbaar is.

Windows 10 zelf blijft daarentegen wel functioneren (ook het nieuw launchen van task manager bijvoorbeeld).

Mijn vraag aan jullie:
- Herkend iemand dit probleem en heeft iemand tips?
- Kent iemand een tooltje om een kleine (KB/s) read stream te genereren vanaf een disk, die meldingen geeft zodra hij niets kan lezen (ik kan 'm niet vinden iig)

Zelf ben ik meer een Linux/OSX gebruiker, en daarmee zou ik 't nog met een dd kunnen proberen, maar werkelijk geen idee hoe ik dit onder Windows zou moeten doen.

Alle reacties

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Je foto's staan op z'n kop en je hebt letterlijk nul informatie gegeven over wat voor systeem je hebt. Begin daar eens mee.

The devil is in the details.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Een externe schijf is zeer langzaam, dus daar kan het va daan komen.
+ je schijf kan defect zijn, dan krijg je ook een freeze, heb je smart al uitgelezen van de hd.
Speed test van alle schijven?
Harde schijven te vol?
Virussen?
Netwerk probleem? als er ook data van het internet komt.
Te weinig geheugen? waardoor swappen van geheugen gebeurt, dus alles vertraagt.

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ik zou zeggen: Drivers of GPU :)