Auto audio storing probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 943603

Topicstarter
goede morgen/middag/avond

Ik heb een probleem met mijn speakers in de auto. Ik heb een storing/ruis/brom ( noem het verder een storing ) over de speakers en dit variert na mate het toerental omhoog of omlaag gaat. Deze storing heb ik eigelijk ook als de auto niet aan staat maar alleen op contact aan staat. Normaal zou ik zeggen dat dit een dynamo ruis is, maar aangezien ik een bmw 1serie heb en mijn accu achterin de auto ligt betwijfel ik of dit een dynamo ruis is, er loopt namelijk geen stroom kabel van voor naar achter. Alleen een rca kabel aangezien die uit mn radio komt.

Nou wil ik morgen ( maandag ) een onstoorder er tussen gaan zetten op mn plus en min kabel want deze stoort vaak heb ik gelezen op forums.

Nou heb ik nog een vraag, is t relevant om te kijken/testen om de min kabel van de radio eventueel ook ergens op t frame te gooie. Waarvan ik een vermoede heb dat die daar al op zit.

Eveneens heb ik ook geprobeerd wat er gebeurd als ik de min kabel 80cm maak maar dit maakte geen verschil. Op het moment is deze 1,50m

Even een uitlegje wat ik gedaan heb.

Li & Re voor heb ik een compo setje die naar de versterker achter in mn kofferbak gaat.

Li & Re achter heb ik driewegspeakers die ook naar de versterker gaat in mn kofferbak.

Li voor onder de bestuurders stoel heb ik een sub zitten die ik met speaker draad heb aangesloten achter mn radio naar de versterker toe. Dit omdat ik niet mijn stoel er uit wou halen om hem te verbinden met de versterker.

Plus en min kabel zijn 16kwadraat
Remote kabel 2,5 kwadraat
Speaker draad 2,5 kwadraat

2 x 2 tulpkabels en remote kabel vanuit de radio naar de versterker toe.

Nog meer helderheid nodig? Laat het me graag zsm weten wil het graag zsm afmaken🙈

Bedankt voor het lezen en ik hoop dat iemand de goude tip heeft.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-08 12:12
Stroomkabels bij je speakerdraden liggen of de kabels naar je versterker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-08 11:32
Zou eerst eens de aarde van je versterker en van de radio bekijken.

[ Voor 43% gewijzigd door Mixpower op 09-07-2017 16:52 ]

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Min kabel van mn versterker zit rechtstreeks op mn accu aangezien als je hem op je carroserie doet hij ook naar de accu gaat alleen dan via je carro. ( heb alsnog wel geprobeerd wat het effect zou zijn hoor op mn carro maar dat heeft geen verschil. )

Min kabel van mn radio, ja.. ik kan er weinig van maken zo ver ik wat weet van car audio installaties is er niks dat in me opkomt dat zegt dat t mn radio is. Dit is eigelijk praktische gezien eigelijk onmogelijk. ( denk ik )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De stroom kabels liggen inderdaad bij de draden van de speakers, gister geprobeerd wat het effect zou zijn bij kortere kabels eveneens geen verandering:/ ( en geprobeerd deze van de speaker draden af te houden maar dat lukt eigelijk nauwelijks dit omdat ze samen omhoog lopen naar de versterker z'n 5-10 cm lopen ze naast elkaar

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 943603 op 09-07-2017 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Ligt je tulpkabel naast je voedingskabel van de versterker of langs de kabel van de subwoofer? Dit geeft namelijk precies het effect wat je beschrijft.

[ Voor 13% gewijzigd door plaspvd op 09-07-2017 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmm nouja, mn subwoofer ligt onder de bestuurders stoel. Deze zit standaard in de auto, ( aan beide kanten bestuurders kant en bijrijders kant ) dus mijn tulp kabel ligt zoiezo langs de bekabeling van de subwoofer maar ook langs de kabel van een compo setje.

Heb alleen de bestuurders kant aangesloten want deze geeft meer als voldoende bass

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 943603 op 09-07-2017 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-08 14:26
Massakabel niet goed. 100% zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoe weet je dan zeker dat het de massa kabel is? Deze is namelijk bevestigd aan de accu zelf terug. Dit omdat dit eigelijk de beste plek is zover ik wat weet en in mijn geval ook de kortste is.

( eerst had ik 10 kwadraad en nu 16 kwadraad en duidelijk geen verschil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterm90
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-08 13:57
Je moet de min/massa van je radio rechtstreeks op de minpool van je accu aansluiten.
Dan zit het in hetzelfde circuit als je versterkers. En ja je chassis zit officieel aan de min maar probeer dit eerst. 100% dat het dan is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Niet online
Heb je toevallig een jack->tulp kabel liggen? Als je die aansluit samen met je telefoon? Als er dan nog ruis is, kan je de tulpkabel uitsluiten. Is er wel ruis, je tulpkabel verleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Niet online
Dubbel

[ Voor 95% gewijzigd door plaspvd op 09-07-2017 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou goed even een update,

Als eerst grappig dat een jackplug werkt op die manier op je versterker!

Maar helaas die storing blijft. ( hoge piep )

Tevens ploppen de speakers en sub ook als de radio aan springt een malig.

Maargoed dan zeg je dat ik de tulp kabel anders moet leggen? Ik heb even mn radio er uit getrokken en mn remote en tulp kabel even dwars door t midden van de auto gegooit en direct aangesloten op de versterker en nog steeds is er die piep..

Ik ben wel op een radeloos padje gezet want ik weet het zelf namelijk echt even niet meer. A.s. Woensdag krijg ik z'n apparaat binnen die je op de min en plus punt zet van de accu en door verbind met de plus naar de versterker. ( een soort van ontstoorder maja dit is natuurlijk t probleem verleggen ipv oplossen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ook de gain staat trouwens helemaal uit. Voordat ik dit vergeet te melden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En mistermerlijn, dit betekend dan dus dat als ik de versterker op mn chassis vast zet hij op t zelfde circuit als die van de radio en dit werkt helaas dus niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Iemand nog enig idee? 🙈 Want ik weet het echt niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:57

FeaR

In GoT we trust

Het is niet toegestaan je eigen topic binnen 24 uur te kicken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 100% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-08 01:32

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Antennekabel in de autoradio even goed aandrukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Fear : wat bedoel je?

Brazos : nee, als de tulpkabel niet is aangesloten is de storing er niet meer.

Icephase : nee dat is het niet want die zit goed waar ik zeker van ben

UPDATE! UPDATE!

Ben alweer iets verder!

Inderdaad iets met de massa, het heeft dus duidelijk wel verschil als je hem op het carroserie zet ( even goed opgeschuurd! )

Maargoed probleem nog niet helemaal verholpen! Fluit is er bijna helemaal uit, maar hoor hem nog heeel zachtjes als ik wat gas geef, alleen de gain staat helemaal uit zeg maar. Met andere woorden als ik de gain nu helemaal open draai hoor ik wel die fluittoon weer hard. Wat is hier tegen te doen? Gaat hiervoor wel z'n filter werken?

Ik wil namelijk het liefst dat filter helemaal niet gebruiken! Maargoed we zijn een stapje verder. Weten jullie hiervoor iets?

[ Voor 64% gewijzigd door Anoniem: 943603 op 11-07-2017 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke goed, ik weet ondertussen waar t probleem vandaan komt.

Andere radio dus geinstalleerd een wat oudere en daar ben ik er achtergekomen dat als ik de tulpkabels wat beweeg dat die storing ( wegvalt of terugkomt ) nou denk ik dat ik een andere radio dan moet gaan nemen of niet?

Filter zit er trouwens ondertussen ook tussen.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 943603 op 12-07-2017 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 134% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Probleem opgelost!

Conclusie,

- radio was stuk, waarschijnlijk op t printplaatje wat doorgebrand of los gegaan dat de min contact maakte me de tulpkabels! Dit is helaas niet uit te sluiten door een kabel op de ijzere omhulsing van de radio aan te sluiten naar t carroserie!

Maar goed voor verdere mensen die problemen krijgen met een dynamo ruis en of een bromment geruis doe het volgende :

- sluit een kabeltje aan op de radio het frame naar je carroserie ( houd deze zo kort mogelijk ) schuur wel even op te plekje waar je de kabel op vast maakt even goed!

- min kabel van je versterker op je carroserie en houd deze ook zo kort mogelijk! Schuur goed alle plekken op waar je kabels vast zet op je carroserie!

- als je een radio wat vaker gebruikt hebt en je hebt een dynamo ruis die NIET op te lossen is door een massa kabel zorg dan dat je jou radio op iemand anders zijn installatie even kunt gebruiken of je daar ook die storing hebt! Is die daar ook? Is het je radio! Is het daar niet is het waarschijnlijk een massa probleem!

Iedereen die mij geholpen heeft met alle tips of de moeite heeft genomen om het te lezen bedankt!
Pagina: 1