Internet draadloos delen vanaf computer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikschoonbeek
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-02-2022
Ik zoek een goedkope manier om draadloos het internet te delen dat ik op mijn laptop heb.

Het zit namelijk zo dat ik in de gemeenschappelijke ruimte van de studentenflat waar ik woon alleen toegang heb tot het wi-fi netwerk genaamd Eduroam. Om van dit netwerk gebruik te kunnen maken moet je student zijn (of docent oid), je moet kunnen inloggen op dit netwerk.

Binnenkort wil ik met wat mensen samen gaan werken in deze ruimte, en de meerderheid kan niet inloggen op dit netwerk.

Om iedereen toch internet aan te kunnen bieden zoek ik iets van een goedkope dongel, zodat een man of 10 (hoe meer hoe beter, tot max 20 personen, hoewel ik denk dat het er waarschijnlijk minder dan 10 zullen worden) kan internetten via mijn laptop. We zullen allemaal in dezelfde kamer zitten, geen muren tussen ons, dus het bereik hoef maar tot enkele meters te zijn.

We zullen samen gaan programmeren, er zal waarschijnlijk geregeld een youtube filmpje gekeken worden door de verschillende gebruikers. Dus een beetje bandbreedte is wel handig. De Eduroam verbinding hier is gelukkig vrij goed.

Wat is je budget?
Ik hoop op een bedrag van niet meer dan €30

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citomaster
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:38
Niet om te muggenziften, maar als jouw vrienden geen toegang hebben tot eduroam, dan zijn ze dus - neem ik aan - geen student. Dan horen ze dus ook geen toegang te hebben tot Eduroam.

Er zijn overigens genoeg applicaties te vinden om een Wi-Fi kaartje of dongle te gebruiken als access point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:29
Je kan je eigen laptop als hotspot instellen?

https://support.microsoft...ur-pc-as-a-mobile-hotspot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:19
Je weet dat studenten en medewerkers van andere onderwijsinstelling ook kan inloggen op Eduroam. Misschien kunnen die mensen ook een inloggen met hun account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn-
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:24
hoe komt het internet nu op je laptop binnen bedraad of draadloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik zou aan de beheerders van het netwerk vragen hoe je dit moet doen. Je zult vast niet de eerste en de enige zijn met een dergelijk verzoek en er is ongetwijfeld reden dat alleen studenten gebruik mogen maken van dat netwerk.

Waarom contact opnemen met de beheerders / helpdesk? Omdat als jij de regels overtreed, ze met een beetje pech jouw account blokkeren. Dat mogen ze doen, want je maakt immers onder voorwaarden gebruik van dat netwerk en dan ben je verder van huis.

Verder hangt het er totaal vanaf hoe het netwerk beveiligd is of het mogelijk is de verbinding te delen en hoe moeilijk / makkelijk dat is.

Als het niet meer is dan een draadloos netwerk met een key is het simpel, laptop of GSM als mobile hotspot instellen en gaan. Als het bedraad is en er zit geen noemenswaardige beveiliging op: router aanschaffen van een paar tientjes.

Als het ingewikkelder is dan dat kan het zijn dat je pech hebt en het niet kan. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Eduroam heeft totaal geen beveiliging. Heb zelf de verbinding vaker gedeeld, als ik wel internet had, maar anderen niet. Dit waren trouwens wel studenten die een eigen account hebben, maar eduroam heeft nog eens kuren. Dan kun je bijvoorbeeld wel op je mobiel inloggen, maar niet op je laptop, erg vervelend tijdens een project, dus dan maar een hotspot. Gewoon de ingebouwde functie om jouw laptop als hotspot te laten functioneren gebruiken. (op wifi icoontje klikken en dan staat er al letterlijk de optie om een hotspot te maken) Je logt gewoon in op eduroam vervolgens zet je de hotspot aan en loggen ze in op de hotspot met het wachtwoord dat bij de hotspot hoort. Op een hotspot kunnen trouwens maximaal 8 personen, maar misschien dat 2 mensen een hotspot van de hotspot kunnen maken, maar dat zou ik niet weten.

Ik kan me alleen wel voorstellen dat het niet helemaal de bedoeling is en dat je echt problemen kunt krijgen als ze erachter komen. Je kunt natuurlijk ook een simpel 4G voor thuis abonnement / mobiel internet abonnement (mag vaak niet gedeeld worden) gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door hoi1234 op 09-07-2017 13:32 ]

Pagina: 1