Roamingkosten door naburig niet zone1 land

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Voor het eerst sinds het ingaan van de nieuwe EU regels omtrent roaming ben ik in het buitenland. Een goed moment om het vrij roamen uit de bundel uit te testen! Wij zijn een paar dagen in Corfu, Griekenland geweest. Dit Griekse eiland ligt voor de kust van Albanie. Nu begrijp je waarschijnlijk al wat komen gaat: we waren dus niet met een Griekse operator verbonden, maar met een Albanese.. en dat is dus juist geen zone1 land..

Op zich kan ik die 60 euro prima betalen, maar de SMSjes van Ziggo geven een interessant beeld:
- 5 Juli: SMS van Ziggo met tips voor Griekse land
- 6 Juli: (vrij snel achter elkaar) 2 SMSjes met eerst een waarschuwing dat 80% van het roaming bedrag bereikt is, en vervolgens dat het maximum bereikt is.
- 7 Juli: SMS bericht van Ziggo met tips voor albanie. :)

Mijn vraag nu, kan ik nog iets ondernemen richting Ziggo, of moet ik dit toch maar als leergeld beschouwen? Want dit is toch best link als je je in een grensregio bevindt. Het is niet echt praktisch om de hele tijd je network operator in de gaten te houden!

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:15
Bel Ziggo en geef aan dat het bericht over Albanie te laat aangekomen was, waardoor je er niet van op de hoogte was. Dan merk je vanzelf of ze wat kunnen doen voor je.

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:44
Leuk verdienmodel voor de Albanese telco's om een paar flinke masten neer te zetten daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willy84
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-11-2024
Heeft het Griekse netwerk blijkbaar een slechter bereik. Heb dit met Turkije en Rhodes ook gehad alleen had het toen wel in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Je zou eigenlijk per land willen instellen of je wilt kunnen roamen, en hoeveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:46

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Letterlijk de grenzen zoeken zeg maar. Ik doe een door emotie gestuurde gooi: het is leergeld. Je had kunnen zien dat je met een Albanese provider bent verbonden en niet jouw roaming mogelijkheden vol open te zetten, want Ziggo hoort toch te waarschuwen.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PinokkioTV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-08-2024
Je kunt best een beroep doen op coulance, maar wees je vooral ook bewust van je eigen verantwoordelijkheid :)

iPad Air2 Nokia 5/6/7+/8/7.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-09 21:42
Bij T-Mobile ben je altijd beschermd omdat je voor niet EU landen bewust een bundel moet activeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 18:54
PWA777 schreef op zondag 9 juli 2017 @ 13:36:
Bij T-Mobile ben je altijd beschermd omdat je voor niet EU landen bewust een bundel moet activeren.
Dat denk ik dus niet. Die 'bundel' die je bedoelt is volgens mij Travel & Surf, maar daarmee koop je een bundel om de kosten te drukken. Als je die bundel niet koopt, betaal je gewoon het normale tarief voor internetten in dat land... !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:42
pa2ra schreef op zondag 9 juli 2017 @ 14:57:
[...]

Dat denk ik dus niet. Die 'bundel' die je bedoelt is volgens mij Travel & Surf, maar daarmee koop je een bundel om de kosten te drukken. Als je die bundel niet koopt, betaal je gewoon het normale tarief voor internetten in dat land... !
Dat gebeurt alleen als je daar zelf echt voor hebt gekozen. Tot die tijd is toegang tot internet geblokkeerd en beland je via de webbrowser altijd eerst bij de roamingportal waar je een keuze moet maken tussen een Travel&Surfpas, betalen per MB of geen internet.

Pas als je zo'n pas koopt of kiest voor betalen per MB, is internet beschikbaar. En bij de aanschaf van zo'n pas gaat de sluis weer dicht zodra de MB's op zijn of de tijdsduur is verstreken.

[ Voor 16% gewijzigd door rclahsen op 09-07-2017 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-09 21:42
pa2ra schreef op zondag 9 juli 2017 @ 14:57:
[...]

Nee, als je geen bundel koopt moet je handmatig roaming activeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
DeBolle schreef op zondag 9 juli 2017 @ 12:51:
Letterlijk de grenzen zoeken zeg maar. Ik doe een door emotie gestuurde gooi: het is leergeld. Je had kunnen zien dat je met een Albanese provider bent verbonden en niet jouw roaming mogelijkheden vol open te zetten, want Ziggo hoort toch te waarschuwen.
Het is meer dat ik er helemaal niet bij stil heb gestaan dat ik uberhaupt in de buurt van een niet-zone1 land zat. Desalniettemin, zelfs als ik het wist zou ik dus roaming niet echt kunnen gebruiken, omdat ik niet constant kijk waarmee ik verbonden ben. Een optie om niet met andere carriers te verbinden zou dan best handig zijn (we waren met een auto aan het rondrijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:54
Elke telefoon die ik tot nu toe heb gehad had de mogelijkheid om handmatig een carrier te kiezen. Check de instellingen van je toestel maar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Ik kan me goed voorstellen dat zoiets totaal ongemerkt gaat. Het zou op Corfu niet gauw bij me opkomen dat ik met een Albanese provider verbonden kan zijn, zeker niet als ik niet eerst een welkomstbericht ontvang. Daarnaast heb ik geen flauw idee welke namen de Griekse en Albanese providers hebben dus om te roepen dat je dat vanzelf ziet aan de netwerknaam gaat ook alleen maar op wanneer je die vantevoren bestudeerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 13:39

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

ASW1 schreef op zondag 9 juli 2017 @ 18:44:
Ik kan me goed voorstellen dat zoiets totaal ongemerkt gaat. Het zou op Corfu niet gauw bij me opkomen dat ik met een Albanese provider verbonden kan zijn, zeker niet als ik niet eerst een welkomstbericht ontvang. Daarnaast heb ik geen flauw idee welke namen de Griekse en Albanese providers hebben dus om te roepen dat je dat vanzelf ziet aan de netwerknaam gaat ook alleen maar op wanneer je die vantevoren bestudeerd hebt.
Bij aanmelden op het Albanese netwerk had Ziggo je een welkomst sms met tariefinformatie moeten sturen. Kan je die niet over het hoofd gezien.

TS heeft het wel over een sms met tips over Albanië maar ik kan uit het verhaal niet opmaken of dit de welkomst sms is met tariefinformatie of een ander soort bericht.

Antenne en masten malloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
The_Wireless_Guy schreef op zondag 9 juli 2017 @ 21:28:
[...]

Bij aanmelden op het Albanese netwerk had Ziggo je een welkomst sms met tariefinformatie moeten sturen. Kan je die niet over het hoofd gezien.

TS heeft het wel over een sms met tips over Albanië maar ik kan uit het verhaal niet opmaken of dit de welkomst sms is met tariefinformatie of een ander soort bericht.
Het welkomstbericht kwam dus inderdaad een dag later. :)

Alstublieft, enkele mobiele tips voor Albanië.
1. Mobiel internetten? Vul bij de APN-instellingen van uw mobiel in: internet.ziggo.nl
Kijk voor hulp op ziggo.nl/startroaming
2. Maximum dataverbruik in het buitenland: 60,50 euro/maand, tenzij u de limiet gewijzigd heeft. Limiet verhogen? Sms naar 1200: RLIMIT bedrag (bijvoorbeeld: RLIMIT 100)
3. Gebruik wifi en houd uw internetkosten laag.

Dit zijn de tarieven: bellen naar Nederland: 2,00/minuut, gebeld worden: 1,50/minuut, sms versturen: 0,50/sms, data: 10,00/MB.

Prijzen zijn in euro. Noodoproep 112 - gratis. Ziggo Klantenservice 1200 - gratis of 0031680191200 - roaming kosten. Meer informatie op ziggo.nl.

Prettig verblijf, Ziggo

Met 10 EUR per MB gaat het best hard..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Al contact opgenomen met Ziggo? Ik zou de situatie uitleggen en duidelijk aangeven dat je in Griekenland was en niet tijdig een SMS had gekregen dat je met een Albanees netwerk verbonden was.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Het zou me niet eens verbazen wanneer die tarief sms-en opzettelijk vertraagd worden door de Albanese maffia telco's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M66B
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
ehoutgast schreef op zondag 9 juli 2017 @ 12:50:
Je zou eigenlijk per land willen instellen of je wilt kunnen roamen, en hoeveel.
Als je Android gebruikt, dan kun je roaming eenvoudig beperken tot EU-landen met NetGuard (ik ben de auteur). De standaardinstelling is om helemaal geen roaming toe te staan en met een instelling kun je roaming in de EU (alleen) toestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:01
Ook in België gelijkaardig verhaal:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170721_02981527
Hier op een Grieks eiland.
Dus ondanks afschaffen, toch nog best opletten
Pagina: 1