Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artsnjiw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 26-09-2024
Goedemorgen,
De laptop van mijn dochter valt uit wanneer je hem aanzet. Je ziet de lichtjes aangaan bij het inschakelen, maar je ziet geen bios of Windows scherm komen.

Nu weet ik al dat in ieder geval de accu defect is, maar aan het netstroom deed hij het wel. De Windows had al moeite met de tijd. Deze liep niet goed. Nu begin ik te denken dat misschien de batterij op het mobo vervangen moet worden. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-08 16:42

Lappieboy

voltijd nerd

Om wat voor laptop gaat het?
Als de Cmos batterij leeg is dan hoort de laptop nog wel te starten maar geeft hij een melding met de POST.
Eventueel kan je de laptop even loskoppelen van de stroom, accu eruit en de aan/uit knop 30 seconden inhouden.
Daarna de stroom er weer aan.(zonder accu)
Blijft de laptop wel aan staan ondanks dat je geen beeld krijgt?

* En ook niet onbelangrijk! Wat heb je zelf al geprobeerd. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Lappieboy op 09-07-2017 10:39 ]

Truth is, the game was rigged from the start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artsnjiw
Hij blijft niet aan staan. Je zet hem aan, scherm blijft zwart en gaat na ongeveer 8 seconden weer uit.
Ik heb hem zelf al proberen te starten zonder accu, zonder netstroom doet hij het sowieso al niet vanwege de accu.

Je tip werkte helaas niet :'(

Het gaat om de volgende laptop:
pricewatch: Acer Aspire V3-571G-53214G50M

[ Voor 9% gewijzigd door artsnjiw op 09-07-2017 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

Kan je bij de geheugen modules?
Mochten dat er 2 zijn dan kan je even kijken wat de laptop doet met 1 module. (Even wisselen van slot.)

Heb je trouwens ook nog een andere adapter die je kan gebruiken?

[ Voor 20% gewijzigd door Lappieboy op 09-07-2017 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artsnjiw
De geheugenmodules zal ik later even moeten bezien. Kom ik op terug. Maar als er iets met de hardware is, begint hij toch te piepen?

De adapter heb ik net bekeken, die werkt.

Ik neigde zelf eerst naar de batterij van het mobo, ook vanwege de klok in Windows die al regelmatig verkeerd liep, maar zo simpel hoeft het niet te zijn begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

Lang niet alle laptops zullen gaan piepen wanneer er een fout word geconstateerd met eventuele hardware.
Ik kan een hele lijst gaan opnoemen met misschien scenario's maar daar heb je vrij weinig aan.
Naar mijn weet kan het de batterij(CR2032) niet zijn.
De laptop zal gewoon starten en een melding geven. (of dit moet een unieke uitzondering zijn)
Wat je denk ik nog kan doen zijn een andere adapter proberen en het geheugen even herplaatsen.

Als reactie op het hoeft niet simpel te zijn;
Het kan ook best de GPU zijn die te warm is geworden en er geen zin meer in heeft.
Dan is het een kwestie van container........(alleen dat is een beetje doem scenario)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artsnjiw
Ik zal op een rustig moment eens naar het geheugen kijken, dan kan ik daar even de tijd voor nemen omdat te proberen.

Los van het probleem nu, de klok kan normaliter wel een indicatie zijn voor de batterij toch?

Ze verteld neet dat de laptop is zo'n vijf dagen geleden normaal gebruikt (en afgesloten). Ik zal eens in mijn omgeving horen of ik eventueel een andere adapter kan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

Jazeker, de klok is idd een goede indicatie daarvoor.
Zelfde als een melding bij het starten dat de CMOS checksum niet klopt.
Maar wat ik net al benoemde, dan krijg je dus wel een melding bij het starten. ;)
Misschien dat iemand anders nog ideeën heeft of aanvullingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artsnjiw
Ja, wie weet. Maar ik heb al een stappenplan gevonden om de laptop te openen en zo te zien zitten de geheugenmodules wel op een ideale plek. ;)
Naar het schijnt moet de bovenkant open als je bij de batterij moet zijn. Dat is dan weer jammer. :/

Aanvulling: ik zie dat er 1 geheugenmodule inzit.

[ Voor 9% gewijzigd door artsnjiw op 09-07-2017 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

Misschien is dat laatste dan te overwegen als je de laptop überhaupt weer werkend krijgt?
Zou wel jammer zijn dat je erg veel moeite moet doen voor niks. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artsnjiw
Ik heb hem toch maar helemaal open geschroefd, kon het niet laten. Ik heb de batterij er uit gehaald en later opnieuw erin gestopt, de boel weer dichtgeschroefd. Wat denk je? Hij start weer op...

Enig idee wat het dan geweest kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

Oh, dat is bijzonder!
Toevallig niet nog wat anders gedaan? los gehad?
Het is bij mij niet bekend dat je zulke problemen door de cmos batterij kan krijgen....nog nooit van gehoord.
Misschien dat er ergens een kabeltje niet lekker zat of iets anders kortsluiting veroorzaakte.
En anders, tja.....voor alles is een 1e keer. :P

Fijn dat de boel het weer doet.
Hoop voor je dat het zo blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artsnjiw
Ik heb verder niets anders los gehad dan alleen maar die batterij er uit gehad. Voor de rest ben ik van de dingen afgebleven.

Heel bijzonder met wat het zou kunnen zijn. Ik hoop ook dat het zo blijft, tot nu toe gaat het in ieder geval goed.
Pagina: 1