Keuze voor een nieuwe macbook pro

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op het moment ben ik opzoek naar een nieuwe laptop. Ik heb al wat vooronderzoek gedaan. Ik kwam uit op twee modellen, een uit 2014 en een uit 2015.

Link model 2014: pricewatch: Apple MacBook Pro 15,4" Retina (2014) 2,5GHz 512GB

Link model 2015: pricewatch: Apple MacBook Pro 15,4" Retina (2015) 2,2GHz 256GB

Ik had nog enige twijfel tussen de twee modellen om de volgende redenen. De 2014 editie die ik zou nemen heeft een snellere processor dan de laptop uit 2015. Het verschil tussen de processors is niet heel erg groot en daarom was ik benieuwd of de 2015 editie niet alsnog beter was. Qua uiterlijk zijn ze identiek maar misschien is de 2015 versie van binnen dusdanig verbeterd dat deze met de iets mindere processor alsnog betere prestaties kan leveren. Daarnaast wilde ik zeker weten of de 2015 editie van de link ook een drukgevoelige touchpad heeft. Ook was ik benieuwd of de RAM-snelheid van de 2015 editie beter is dan die van de 2014 editie en hoeveel effect dit heeft op de prestaties.

Uiteindelijk draait het er bij mij om of de voordelen van de iets snellere processor van het 2014 model opwegen tegen de misschien betere bouw en besturing van de 2015 editie. Ik kom er zelf echt niet uit en was benieuwd of u mij misschien kon vertellen welke laptop dan toch echt beter is.

Alvast bedankt voor de input!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:45

mr.paaJ

generatie cmd+z

In 2015 heeft de MBP forcetouch gekregen, snelle zoektocht op typenummer bevestigt dat.

Ze hebben dezelfde generatie processor, 4770HQ vs 4870HQ, die 2014 is dus iets sneller. Sterker nog, die 2014 lijkt de extra GPU te hebben en is dus ook op grafisch gebied sneller. Dat is dus technisch gezien de betere.

Qua software ondersteuning verwacht ik geen verschil. Vrijwel zelfde hardware dus zullen ze wel dezelfde OS upgrades krijgen.

[ Voor 23% gewijzigd door mr.paaJ op 09-07-2017 10:53 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 20:44

MazeWing

The plot thickens...

Het 2015 model heeft Force touch en een stuk snellere SSD (nvme). In de dagelijkse praktijk ga je daar meer profijt van hebben dan de iets snellere cpu van het 2014 model.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar is 256gb genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dat ligt er geheel aan wat je ermee wilt doen, dat heb je vooralsnog niet vertelt :)

Daarnaast is het wel handig om te vertellen wat je budget is, en waarom je juist bij deze twee modellen bent uitgekomen. Wellicht is er een geheel ander model beter geschikt voor jouw doel :)

[ Voor 53% gewijzigd door Daedalus op 09-07-2017 14:01 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is voor videoediting, photoshop, documenten zoals word en powerpoint.

Ik wilde voor Apple gaan en dit waren naar mijn idee de beste modellen.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2017 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:36

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op zondag 9 juli 2017 @ 14:28:
Het is voor videoediting, photoshop, documenten zoals word en powerpoint.

Ik wilde voor Apple gaan en dit waren naar mijn idee de beste modellen.
Met video editing in Final Cut kan je je library het beste extern bewaren. Al je clips blijven namelijk in de library bestaan, ook na het verwijderen van de losse externe bestanden. Te bewerken bestanden kan je wel even bewaren op je SSD, dan heb je net wat lekkere respons.

Als je Premiere gaat gebruiken speelt dat niet maar zou ik toch het archief van je clips extern houden, dan gaat 256GB wel lukken. Wil je per se alles op je laptop houden, dan zal je extra moeten investeren in 512GB of meer.

[ Voor 6% gewijzigd door nelizmastr op 09-07-2017 18:27 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Als je premiere will gebruiken kun je beter niet voor Apple gaan met een Dell XPS 15 kopen. Die heeft een GTX 1050 met CUDA dat aanzienlijk sneller is in Premiere dan zelfs de nieuwste en duurste MacBook Pro

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:36

nelizmastr

Goed wies kapot

Maar als je Final cut gaat gebruiken render je weer sneller dan de dikste quad core pc laptop, dus dat weegt wel mee :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar speelt de videokaart een grote rol in première en andere programma's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 16:35
Verwijderd schreef op zondag 9 juli 2017 @ 21:21:
Maar speelt de videokaart een grote rol in première en andere programma's?
Niet met een mac iig. Premiere zuigt balle op oS X. FcP is echt ordes van grootte sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar de vraag was of de videokaart een grote rol speelt bij première. En ik hoor op YouTube dat editen en zo er wel goed mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

De videokaart speelt pas een rol wanneer ie CUDA heeft (dus nVidia) Dan gaat het bewerken ermee een stuk sneller. Dit is echter vooral merkbaar bij 4K. Wanneer je enkel 1080p edit ga je weinig verschil merken.

Ga je echter Premiere vergelijken met Final Cut Pro (beide met 4K) dan maakt FCP compleet gehakt van Premiere. Dit heeft voornamelijk te maken met de uitmuntende optimalisaties die Apple heeft gedaan. Elk Adobe pakket is ronduit waardeloos geoptimaliseerd. Iets dat met elke versie erger en erger lijkt te worden.

Hoogtepunt hiervan is toch wel Lightroom. Volgens een onderzoek doet Lightroom 6 er ruim 2,5x zo lang over om exact dezelfde foto's te verwerken (importeren + 1:1 preview maken) dan Lightroom 2
Je zou verwachten dat software in de loop der tijd sneller en sneller zou worden. Kennelijk niet bij Adobe....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Doe je iets met de Mac wat de GPU aanspreekt? Dan is dat het enige wat boeit.

Doe je echter niet iets met de GPU dan zou ik kiezen voor het model met 512 GB SSD (meest futute-proof) of anders nog simpeler, de goedkoopste.

* Delerium denkt dat je niet teveel over keuzes moet nadenken.
Ook op een wat oudere trackpad kan je heel gelukkig leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 16:35
Verwijderd schreef op maandag 10 juli 2017 @ 08:57:
Maar de vraag was of de videokaart een grote rol speelt bij première. En ik hoor op YouTube dat editen en zo er wel goed mee gaat.
You're asking the wrong question.

Geen enkele videokaart in welke mac dan ook maakt ook maar iets uit met Premiere. Zoals ik eerder al aangaf is premiere daar gewoon sowieso al niet goed voor. Dat moet je lekker op windows draaien. Ik snap best dat het ff balen is aangezien FCP heel anders werkt, maar het is de overstap zeer zeker waard. Je kunt namelijk met veel minder hardware veel meer doen. op het moment dat je gaat kijken naar een tweedehands mac voor video-editing is de volgende stap kijken naar de juiste tools voor the job en dat is niet premiere. Naast dat het veel meer kost in aanschaf is het ook nog eens vele malen trager en kosten simpele bewerkingen dus veel meer tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen voor de input! Ik zal mijn aankoop nog echter even uitstellen.
Wel tof om te zien dat deze community on spot antwoorden geeft.
Pagina: 1