Welke 10Gb switch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Welke switch voor een server met 2 x 10GBASE-T interfaces
Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb een server met een pricewatch: Supermicro X10SDV-4C-TLN2F mITX moederbord. Deze heeft 2 10GBASE-T interfaces. Ik zou deze graag gebruiken op 10Gb snelheid. Ik loop echter tegen het probleem aan dat er wel (betaalbare) switches zijn met 10Gb uplinks, maar deze zijn allemaal SFP+. Ik zoek dus een oplossing om mijn 10GBASE-T interface te kunnen gebruiken op mijn LAN.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als ik de pricewatch filter kom ik uit op de D-Link 1510-20 switch. Deze heeft 2 10Gb SFP+ uplink poorten. Ik ben bang dat ik hier niet ver mee ga komen, want ik zie nergens een mogelijkheid om SFP+ met 10GBASE-T te verbinden.
Wie weet er een oplossing?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2017 22:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Er zijn genoeg 10Gbit switches, die dingen kosten je alleen een nier. Geef eens aan wat het mag kosten? Anders de oplossing die hierboven gegeven wordt.

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  Watch S7  AirPods Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat draadje had ik al doorgewerkt. De conclusie was (1,5 jaar geleden) dat 10Gb van SFP+ naar 10GBASE-T eigenlijk niet gaat. Goedkoopste oplossing is om voor volledig SFP+ te gaan... maar dan zitten die 2 10Gb interfaces er voor niets op... :-/

Ik zie nu net in de PW een Asus unmanaged switch pricewatch: Asus XG-U2008

Als ik het goed begrijp kan deze gewoon 10GBASE-T doen (met CAT6a kabel) right?

Ik geloof dat ik een winner heb: https://www.asus.com/Networking/XG-U2008/specifications/
8 maal 1Gb en 2 maal 10GBASE-T.... _/-\o_

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2017 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Er zijn wel meer die dat hebben: categorie: Netwerk switches

Maar zonder LAGG/BOND of MPIO ga je niet zo heel veel merken van die 10G interfaces, tenzij je 10 clients hebt die allemaal 1Gbit tegelijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat zijn switches die buiten de categorie 'betaalbaar' vallen. Daarbij zijn dit _allemaal_ switches met SFP+ uplink. Het was net het probleem dat SPF+ alleen via een media converter van EUR200,- + kan praten met 10GBASE-T.
Ik heb thuis diverse 1Gb apparaten en 2 AP' s die 1.3Gb aankunnen. Op dit moederbord zitten 2 10GBASE-T interfaces en nu ze er op zitten, wil ik ze het liefst ook kunnen gebruiken. Met deze asus switch heb ik eigenlijk precies wat ik nodig heb.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2017 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-03 14:26
Wil je echt 2x 10GB van je server aansluiten op een switch met de overige apparaten op 1Gb?
Lijkt me vrij nutteloos :-)

Als je die server gewoon met 2x1Gb aansluit heb je waarschijnlijk al meer dan voldoende. Hoe vaak trek je namelijk 2x gbit vol vanaf je server naar je overige apparaten?

Als je nu 10GB naar je server en 10Gb naar bijvoorbeeld je werkstation PC hebt, kan ik me er nog iets bij voorstellen. Die AP's hebben ook gewoon gigabit ethernet dus ehmm, 1.3Gb doen ze dan ook niet naar je server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Heb je al eens gekeken Of je infrastructuur werkelijk tekort schiet? Je AP's kunnen 1,3 Gb aan, maar dat is een theoretisch maximum, effectief moet je wrs blij zijn met de helft of minder.
Het zou zonde zijn om € 200+ uit te geven voor een rendement van 0%

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Tens schreef op zondag 9 juli 2017 @ 11:38:
Heb je al eens gekeken Of je infrastructuur werkelijk tekort schiet? Je AP's kunnen 1,3 Gb aan, maar dat is een theoretisch maximum, effectief moet je wrs blij zijn met de helft of minder.
Het zou zonde zijn om € 200+ uit te geven voor een rendement van 0%
Theoretisch gezien moet je ook blij zijn met de helft, want die 1,3Gbps is inderdaad beide kanten tegelijk op.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ook deze heeft 10Gb SFP+ uplinks en geen 10 GBASE-T uplinks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 9 juli 2017 @ 12:10:
[...]

Ook deze heeft 10Gb SFP+ uplinks en geen 10 GBASE-T uplinks
Je moet beter kijken, hij heeft 4 10 GBASE-T poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt gelijk, maar neemt niet weg dat dit niet echt een oplossing is om een 10Gb server aan te sluiten op een LAN die verder alleen maar 1Gb clients heeft.

Eigenlijk is het best bizar dat er in het lagere segment maar 1 switch is die 10GBASE-T poorten heeft. Dat is de al eerder genoemde ASUS. Ik snap best dat SFP+ veel meer gebruikt wordt. Het stroom verbruik is echt veel lager bij SFP+ poorten dan 10GBASE-T, maar daar staat weer veel duurdere bekabeling tegenover.

Voor Thuis/SoHo gebruik lijkt me, vooral door de eenvoud, 10GBASE-T veel praktischer. Er wordt van standaard Cat6a of Cat7 kabel gebruik gemaakt.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2017 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07:33
Verwijderd schreef op zondag 9 juli 2017 @ 12:21:
Voor Thuis/SoHo gebruik lijkt me, vooral door de eenvoud, 10GBASE-T veel praktischer. Er wordt van standaard Cat6a of Cat7 kabel gebruik gemaakt.
Eenvoud? Bekabelings-eisen,wanddozen zijn zelfs een stuk kritischer tov good old 1000BaseT dat je met een CAT5E afkan.

En verder .... ik moet de eerste use-case voor 10Gb in een thuisomgeving nog zien.
Meestal gewoon een hogert tweak-gehalte of "gewoon-omdat-het-kan" project.
Zelfs al heb je morgen 8K TV in huis, met de HEVC-codec, dan kom je met een 100BaseT interface nog toe.
Heb je thuis eventueel een storage-cluster draaien die synchroon repliceert begrijp ik de noodzaak voor 10G wel ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-07 15:58

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-07 15:58
Cisco SMB SG350XG-2F10-K9 12 Port Stackable Managed 10 Gb Ethernet Switch

Vindt ik een mooiere en beter 10Gb switch prijs is aan de hoge kant maar dan heb je ook wat

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-07 09:50
Verwijderd schreef op zondag 9 juli 2017 @ 12:21:
Je hebt gelijk, maar neemt niet weg dat dit niet echt een oplossing is om een 10Gb server aan te sluiten op een LAN die verder alleen maar 1Gb clients heeft.

Eigenlijk is het best bizar dat er in het lagere segment maar 1 switch is die 10GBASE-T poorten heeft. Dat is de al eerder genoemde ASUS. Ik snap best dat SFP+ veel meer gebruikt wordt. Het stroom verbruik is echt veel lager bij SFP+ poorten dan 10GBASE-T, maar daar staat weer veel duurdere bekabeling tegenover.

Ik vind het niet zo vreemd. Wie heeft er nu eigenlijk _echt_ 10GE nodig thuis, of in een SoHo omgeving. Je laptopje, of zelfs 5 laptopjes tegelijk, gaan echt niet 1Gbit vol trekken hoor. Er moet echt _heeeel_ wat gebeuren mocht je meer dan 1Gbit nodig hebben.

De meeste SoHo/SMB omgevingen hebben echt genoeg aan 1Gbit. Het is leuk, tweakers speelgoed zegmaar. Maar zelf zou ik er echt geen cent meer dan een goede 1Gbit switch uitgeven.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Pagina: 1