Desktop blijft tikken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist mijn pc in elkaar gezet voor de allereerste keer.
Maar nu ik hem heb aangesloten aan mijn scherm en hem voor de eerste keer aanzet, hoor ik telkens een tik. Deze tik komt elke 0.5 seconde terug, ik heb totaal geen idee waar de tik vandaan komt en hoe ik dit kan oplossen. Heeft iemand wel een idee? Ik wil hem wel aanzetten maar ik ben bang dat ik dan schade aanricht.

Het kan mogelijk aan de voeding liggen, maar dit is meer een gedachte van een leek.
Ook kan het zijn dat ik teveel koelpasta heb gebruikt, misschien ook niet zo'n groot probleem dat mijn pc blijft tikken wanneer de stroom aanstaat.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 314,95€ 314,95
1Asus Prime X370-Pro€ 152,-€ 152,-
1Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G€ 301,29€ 301,29
1Seagate Barracuda, 4TB€ 109,70€ 109,70
1Sharkoon BW9000-V (Closed) Zwart€ 65,95€ 65,95
1Sitecom Wi-Fi USB Adapter AC450€ 22,95€ 22,95
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 24,95€ 24,95
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
2Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 127,-€ 127,-
1BitFenix Whisper BWG450M€ 79,50€ 79,50
1Samsung 850 EVO 250GB€ 93,-€ 93,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 12:51
1 Seagate Barracuda, 4TB

Daarvandaan. Koppel die maar eens los en kijk of het probleem verholpen is.
Soms zijn er firmware updates beschikbaar die dergelijk euvel verhelpen.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Corrupte HDD, wisselen en opnieuw proberen.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Clifdon schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 22:04:
1 Seagate Barracuda, 4TB

Dit, sowieso, Seagate schijven kopen is hetzelfde als storten naar een goed doel. Je betaald en krijgt er niks (goeds) voor terug.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Clifdon schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 22:04:
1 Seagate Barracuda, 4TB

Ik heb nog geen enkele schijf aangesloten op mijn moederbord, anders begin ik met mijn SSD. Mijn logica is omdat dit dan mijn 'hoofschijf' word, of is deze logica complete bullshit?
Ook weet ik niet of mijn bekabeling wel helemaal in orde is.

Mijn GPU zit in een VGA poort.
Mijn moederbord zit in een moederbord poort.
Mijn CPU zit zowel op het moederbord op CPU als op de voeding.

Dit zijn de enige kabels die ik tot nu toe heb aangesloten op de voeding zelf.

Rest is het gebruikelijke, USB 2.0, USB 3.0, HD AUDIO (AAFP), een 'PANEL' en al mijn fans op de juiste plaatsen.
Mijn GPU zit op de PCIEX16_1 plaats, de dichtsbijzijnste van de CPU. Er zit voor de rest geen extra RGB in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Direct de stroom er af en alles goed nakijken. je bent wel met dure gear bezig gelijk je 1e build.

begin dus minimaal en kijk hoe het dan gaat. check altijd of alles bij elkaar past qua werking

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:41

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Fan van je voeding? Ik heb wel eens een voeding gehad waarbij het leek of de fan tegen een kabeltje aantikte. RMA gestuurd en bleek inderdaad dat de tik daar vandaan kwam. Ook andere fans checken als je toch bezig bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hackus schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 22:15:
Direct de stroom er af en alles goed nakijken. je bent wel met dure gear bezig gelijk je 1e build.

begin dus minimaal en kijk hoe het dan gaat. check altijd of alles bij elkaar past qua werking
Begin minimaal, als in; eerst het moederbord inpluggen en de stroom erop, en zo verder uitbouwen met de overige bekabeling?
Hij staat na een paar uur klooien (vooral met de kabels) eindelijk in mekaar en als die weer uit elkaar moet zou ik het zonde vinden maar wel noodzakelijk natuurlijk.

Mijn scherm kreeg wel contact, dus was wel aan. Zonder een goede opstart, maar hij had wel contact. Misschien de GPU dus niet en dan blijft over mijn RAM, CPU, voeding en CPU-koeling. Omdat mijn SSD/HDD nog niet ingeplugd waren konden deze het niet zijn.

Zou zonde zijn om nog een paar dagen te moeten wachten op een nieuwe voeding :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
Foto van de binnenkant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je MB en CPU geven max 2666Mhz RAM aan of speciale OC series(MB). Waarom kop je dan 3000Mhz ?
Test eens met andere RAM module. Is alles nieuw spul ?
(paar uur montage, lijkt me erg veel)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 23:58

Zorian

What the fox?

Doe inderdaad eerst maar eens een reeds goeie, scherpe foto's waarop alles goed te zien is.
Dus: Connectoren, fans, onderdelen, etc.
Tikkende geluiden is bijna altijd een stervende HDD (maar die is afgekoppeld zeg je) of een fan die aanloopt/iets in de bladen heeft zitten zoals een kabeltje. Ik vermoed het 2e. Kijk alle fans na, ook die van je GPU en zorg dat alle kabels ruim uit de buurt zijn van de bladen.

En aangezien je in je vorige topic zei dat een nieuwe voeding je probleem verholp daarnet, welke zit er nu in dan?

[ Voor 12% gewijzigd door Zorian op 08-07-2017 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hackus schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 22:55:
Je MB en CPU geven max 2666Mhz RAM aan of speciale OC series(MB). Waarom kop je dan 3000Mhz ?
Test eens met andere RAM module. Is alles nieuw spul ?
(paar uur montage, lijkt me erg veel)
Mijn MB geeft tot 3200MHz aan en mijn CPU tot 2666MHz zie ik nu inderdaad.
Kan dit echt het probleem zijn dat hij niet opstart?
Zorian schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 23:08:
Doe inderdaad eerst maar eens een reeds goeie, scherpe foto's waarop alles goed te zien is.
Dus: Connectoren, fans, onderdelen, etc.
Tikkende geluiden is bijna altijd een stervende HDD (maar die is afgekoppeld zeg je) of een fan die aanloopt/iets in de bladen heeft zitten zoals een kabeltje. Ik vermoed het 2e. Kijk alle fans na, ook die van je GPU en zorg dat alle kabels ruim uit de buurt zijn van de bladen.

En aangezien je in je vorige topic zei dat een nieuwe voeding je probleem verholp daarnet, welke zit er nu in dan?
In mijn pc zit nog steeds dezelfde voeding als eerst, heb er geen nieuwe ingezet maar de kabels wel correct kunnen inpluggen (denk ik dan).

Morgen zal ik een aantal foto's posten om een overzicht te maken hoe ik het in elkaar heb gezet.
Ik hoop dat ik dan vooruit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Verwijderd schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 23:14:
[...]

[...]

In mijn pc zit nog steeds dezelfde voeding als eerst, heb er geen nieuwe ingezet maar de kabels wel correct kunnen inpluggen (denk ik dan).

Morgen zal ik een aantal foto's posten om een overzicht te maken hoe ik het in elkaar heb gezet.
Ik hoop dat ik dan vooruit kan.
Wat je kan proberen is alle fans afkoppelen waar mogelijk. Die van de GPU kan je tegenhouden (KORT!) of gewoon even de GPU eruit wippen.
Ook kan je voelen aan diverse onderdelen of je de tik voelt. Wel eerst jezelf statisch ontladen terwijl je de kast vast hebt.
En gebruik alsjeblieft die MS-Tech voeding vanaf heden niet meer at all. Dat ding is van zodanig slechte kwaliteit dat ie je componenten kan slopen, en dat wil je niet.
Kan je een voeding lenen van iemand? Zou ook best eens kunnen dat de tik uit de voeding komt. Daar zit een fan in, en bovendien een relais welke ook kan tikken als er iets goed mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zorian schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 23:49:
[...]

Wat je kan proberen is alle fans afkoppelen waar mogelijk. (1) Die van de GPU kan je tegenhouden (KORT!) of gewoon even de GPU eruit wippen. (2)
Ook kan je voelen aan diverse onderdelen of je de tik voelt. Wel eerst jezelf statisch ontladen terwijl je de kast vast hebt.
En gebruik alsjeblieft die MS-Tech voeding vanaf heden niet meer at all. (3) Dat ding is van zodanig slechte kwaliteit dat ie je componenten kan slopen, en dat wil je niet.
Kan je een voeding lenen van iemand? (4) Zou ook best eens kunnen dat de tik uit de voeding komt. Daar zit een fan in, en bovendien een relais welke ook kan tikken als er iets goed mis is.
1- Alle fans zijn gewoon af te koppelen, zal dit geen warmteoverschot veroorzaken?
2- GPU haal ik er voor de zekerheid maar even uit, voordat ik een nieuwe kan halen.
3- MS-Tech voeding? Bedoel je hiermee de kabels of mijn Bitfenix voeding?
4- Helaas kan ik van niemand een voeding lenen, misschien bij een computerzaak langsgaan om te vragen of ze mij in het algemeen kunnen helpen of dat ik een -tweedehands- voeding kan kopen die geschikt is en mijn huidige terugsturen.

Let's hope for the best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Verwijderd schreef op zondag 9 juli 2017 @ 00:00:
[...]

1- Alle fans zijn gewoon af te koppelen, zal dit geen warmteoverschot veroorzaken?
2- GPU haal ik er voor de zekerheid maar even uit, voordat ik een nieuwe kan halen.
3- MS-Tech voeding? Bedoel je hiermee de kabels of mijn Bitfenix voeding?
4- Helaas kan ik van niemand een voeding lenen, misschien bij een computerzaak langsgaan om te vragen of ze mij in het algemeen kunnen helpen of dat ik een -tweedehands- voeding kan kopen die geschikt is en mijn huidige terugsturen.

Let's hope for the best.
Volgens mij haal ik je voeding door de war met die van iemand anders, excuus. :9 Was in een ander topic ook aan het helpen.
Bitfenix ken ik niet qua voedingen eigenlijk, maar zou het persoonlijk niet kopen.
Fans kunnen best eventjes afgekoppeld zijn, je hebt het over enkele minuten waarbij de pc niets staat te doen. Dat kan prima.

Zou in eerste instantie eens alle fans afgaan.
De voeding kan je ook snel checken, haal hem desnoods even van zijn plek en luister dan met je oor bij de fan, hoor je snel zat of de voeding tikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even een filmpje maken, en deze delen met ons.
wat je zou kunnen doen, en daar hoorde ik nog niemand over.
leg de kast op zijn zij. maak de zijkant open waar je zicht hebt op al je componenten. plug alle kabels er weer terug in. zoals monitor, toetsenbord en muis. en start het systeem.

hoor je de tik, luister waar het vandaan komt.
maak de ruimte waar je in zit eens donker. en kijk of je gevolgd van de tik ergens een ''flits'' ziet.
Bij mij bleek het de voeding te zijn die inwendig sluiting maakte. RMA en nieuwe voor uitgekozen.

en wat voor een tik is het eigenlijk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Papier oprollen naar een koker, dan aan je oor leggen, en luisteren in je kast, waar het lawaai vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 23:14:
[...]

Nope dat is geen probleem en 3200Mhz ook niet voor je CPU. Er is dan ook geen enkele CPU op de markt die aangeeft 2666Mhz officieel te ondersteunen. Het enige is dat alles dat boven de gespecificeerde ondersteunde snelheid wordt gezet als overklokken wordt beschouwd. Zou anders een beetje zinloos zijn dat er zoveel snel geheugen op de markt is :P. Komt ook nog bij dat werkgeheugen out-of-the-box bijna nooit al op de geadverteerde snelheid draait, dit moet je eerst in de BIOS instellen met een XMP-profiel of handmatig.

Misschien lees ik erover heen, maar ik zie het nog nergens: Krijg je wel beeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zoals beloofd hier een aantal foto's. Als er nog andere foto's van de kast nodig zijn, laat maar weten.
De 'Koelpasta overdosis' foto was gisteren al genomen, waarschijnlijk zal mijn fan er dus eerst weer af moeten zodat ik de koelpasta kan minimaliseren.

Iemand enig ander idee waar het mis zou gaan?

http://bit.ly/2uEOYVE
Verwijderd schreef op zondag 9 juli 2017 @ 09:32:
[...]
Misschien lees ik erover heen, maar ik zie het nog nergens: Krijg je wel beeld?
Mijn beeldscherm krijgt wel contact, maar hij blijft op zwart staan.
Dit omdat wanneer ik mijn voeding uit had gezet hij wel weer text aangaf of die weer kon overschakelen naar zijn DP ipv HDMI waarmee ik hem nu aanstuur.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2017 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaat alles wel draaien wanneer je de pc aan zet, of het is echt alleen de tik die je hoort en verder niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:33
Hoe rot het ook klinkt haal eerst je setup eens uit de kast, en sluit het minimale aan buiten de kast.

Dus alleen voeding, geheugen en CPU.
Volgens mij heeft je CPU een geïntegreerde videokaart dus sluit je beeldscherm direct op het moederbord aan zonder de GTX1060 op het mainboard.

Wat gebeurd er dan?
Krijg je beeld dan weet je dat je componenten werken. Check dan eens of er geen sluiting is met componenten in de kast, afstandsbusje op de verkeerde plek?

Je koeler loshalen van je CPU kan altijd nog, kijk eerst maar eens of je überhaupt beeld kan krijgen en in de BIOS kan komen. Temperaturen kan je daaruit aflezen van je CPU en overige moederbord componenten.

Zoals JVRadeon ook zegt, blijft het systeem aan of valt deze meteen weer uit?

Bla Bla Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afstandbusjes vergeten? Ik denk eerder dat die tikjes de voeding is welke kortsluit en continu probeert te starten.
Moederbord eerst buiten de kast testen, als het dan nog door blijft gaan dan voeding testen met een paperclip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
https://drive.google.com/...RngL4VzAyNmZrQ1ljZkE/view

Hier een video van de tikjes, geen enkele fan start.
Heb nu mijn GPU en 2x RAM eruit gehaald.

Dan ga ik hem nu maar helemaal uit elkaar halen en hem op de doos bouwen voordat ik mijn kast er weer bij betrek.

-edit-
Ik heb hem zojuist uit de case gehaald en opnieuw opgezet.
Ik zie dat de fan van mijn voeding telkens wel wilt draaien maar terugschiet. Dit gaat om niet eens 1/10e van een ronde wat hij maakt om vervolgens terug te gaan naar zijn oude positie. Dat bij elke 2e tik ongeveer.

Conclusie: Voeding is kapot ??

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2017 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14:50
klinkt aannemelijk,. of heb je misschien een "semi passive" voeding? die zn fan uit gooit op -50% belasting (en die af en toe dus op springt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjhgvr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-08 14:27
Je PSU: 360 Watt

GTX 1060 ~ 280 W
AMD Ryzen 7 1700 ~ 65 W

En dan rest van je hardware nog...
Mijn mening: die PSU voldoet niet, ook al deedtie het wel.

ignore

[ Voor 6% gewijzigd door sjhgvr op 09-07-2017 14:04 ]

oisd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
DaPi schreef op zondag 9 juli 2017 @ 13:54:

GTX 1060 ~ 280 W
AMD Ryzen 7 1700 ~ 65 W

meneer heeft een 450w voeding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DaPi schreef op zondag 9 juli 2017 @ 13:54:

GTX 1060 ~ 280 W
AMD Ryzen 7 1700 ~ 65 W

Hier staat die op 320W.
Daarnaast is mijn GTX1060 nog niet ingeplugd bij de eerste test na het opbouwen uit de case.

https://pcpartpicker.com/list/DMqZm8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjhgvr
450 * 0.8 = 360
Oh wacht .. GTX 1060 verbruikt minder .. dat zal vast het totale systeem verbruik zijn wat ik ergens gevonden heb.

Ik had vandaag weer beter mijn laptop niet aan kunnen zetten... continue as you were.

[ Voor 87% gewijzigd door sjhgvr op 09-07-2017 14:02 ]

oisd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
wat bedoel je hiermee?
80% efficientie ofzo?

&edit, idd 1060 is veel zuiniger, daar heb k nog over heen gelezen ook... xD

450 watt zou echt meer dan genoeg moeten zijn voor zon setup tog? volges mij zou n 300-350 zelf moeten kunnen

[ Voor 36% gewijzigd door JWL92 op 09-07-2017 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaosstorm
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:23
Verwijderd schreef op zondag 9 juli 2017 @ 13:57:
[...]

Hier staat die op 320W.
Daarnaast is mijn GTX1060 nog niet ingeplugd bij de eerste test na het opbouwen uit de case.

https://pcpartpicker.com/list/DMqZm8
Dus je hebt geen gpu in je pc? Geen wonder dat het niet werkt.
De ryzen 1700 heeft geen interne grafische kaart zoals de intel i7's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjhgvr
JWL92 schreef op zondag 9 juli 2017 @ 14:04:
[...]
wat bedoel je hiermee?
80% efficientie ofzo?
Juppers.
PSU is gerate voor 80+.
En veel hoger zou ik dan ook niet vanuit gaan.
Maar nogmaals, het graka verbruik (zoals ik eerder noemde) was te hoog.
Deze PSU zou dat zeker moeten kunnen redden.

oisd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjhgvr
Chaosstorm schreef op zondag 9 juli 2017 @ 14:06:
[...]

Dus je hebt geen gpu in je pc? Geen wonder dat het niet werkt.
De ryzen 1700 heeft geen interne grafische kaart zoals de intel i7's.
Maar dat verklaard het tikken toch niet?
Dan zou ik eerder BIOS beebs verwachten.

[edit]srry, dat had nog in mn vorige post gemoeten.[/edit]

[ Voor 10% gewijzigd door sjhgvr op 09-07-2017 14:08 ]

oisd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
DaPi schreef op zondag 9 juli 2017 @ 14:06:
[...]

Juppers.
PSU is gerate voor 80+.
efficientie en geleverde(gelabelde) waardes zijn andere dingetjes tho... (die wel samen hangen)

valt vast wel erges terug te lezen op t forum,. maar komt r op neer dat je met 80% efficientie op n degelijke 450 watt voeding, eerder 500 watt uit de muur trekt, dan dat ie maar 400 leverd

edit: @ hierboven, zonder gpu.... tja, systeem start wel gewoon, maar kan geen beeld toveren. dan ziek ik geen reden in om te errorren tbh.. (denk aan server machine zonder graka)

[ Voor 13% gewijzigd door JWL92 op 09-07-2017 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjhgvr
JWL92 schreef op zondag 9 juli 2017 @ 14:08:
[...]

efficientie en geleverde(gelabelde) waardes zijn andere dingetjes tho... (die wel samen hangen)

valt vast wel erges terug te lezen op t forum,. maar komt r op neer dat je met 80% efficientie op n degelijke 450 watt voeding, eerder 500 watt uit de muur trekt, dan dat ie maar 400 leverd

edit: @ hierboven, zonder gpu.... tja, systeem start wel gewoon, maar kan geen beeld toveren. dan ziek ik geen reden in om te errorren tbh.. (denk aan server machine zonder graka)
Ah ik lees het nu ja! Thnx! Weer wat geleerd vandaag!

oisd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaosstorm
DaPi schreef op zondag 9 juli 2017 @ 14:06:
[...]

Juppers.
PSU is gerate voor 80+.
De 450W is wat de voeding levert en komt de 20% verlies / inefficientie daar bovenop.
Dat zou wel gek zijn anders, dan koop je een 1000W voeding en levert die maar 800 :P ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
Chaosstorm schreef op zondag 9 juli 2017 @ 14:10:
[...]

De 450W is wat de voeding levert en komt de 20% verlies / inefficientie daar bovenop.
Dat zou wel gek zijn anders, dan koop je een 1000W voeding en levert die maar 800 :P ?
zou je daar met de marktings trucs van vandaag de dag van opkijken tho? :+

&edit,
om t weer ff duidelijk te maken.
probeer op te starten met: moederboard, cpu, 1 ram lat, & grafische kaart.
heb je dan beeld? & geen getik? mooi, machine uit, je ssd r in/aan hangen en je os installen.
laat die seagate aub liggen.... k hoor niks dan slechte verhalen over die dingen. en onder load, ratalen die dingen als een ziekte.
(ik draai zelf met een 10 jaar oude western digital blue cavier 320gb als data schijfje wat afhankelijk van mn usage nog wel is t luiste onderdeel in mn pc is)

[ Voor 40% gewijzigd door JWL92 op 09-07-2017 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaosstorm
DaPi schreef op zondag 9 juli 2017 @ 14:07:
[...]
Maar dat verklaard het tikken toch niet?
Dan zou ik eerder BIOS beebs verwachten.

[edit]srry, dat had nog in mn vorige post gemoeten.[/edit]
Maar wat versta je onder tikken? Is het een fan die een kwart slag draait en stopt of komt het "getik" van een specifiek onderdeel?

Er is best een kans dat de pc zonder videokaart niet wil opstarten en direct reset en dat je dan alles aan / uit hoort gaan?
JWL92 schreef op zondag 9 juli 2017 @ 14:12:
[...]
zou je daar met de marktings trucs van vandaag de dag van opkijken tho? :+
Tja als je zo'n rommel voeding (ms tech ding) zou kopen dan kan die inderdaad vaak het aangegeven wattage niet leveren :+. (ik zei niet dat dit een rommel voeding is, maar meer in de zin van "als").
Inderdaad, ik had een aantal jaren geleden 4 Seagate's in raid 5, die zijn allemaal na 1 of 2 jaar smart error's gaan geven met weinig gebruik ook nog 8)7 .

[ Voor 34% gewijzigd door Chaosstorm op 09-07-2017 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
Chaosstorm schreef op zondag 9 juli 2017 @ 14:15:
[...]

Maar wat versta je onder tikken? Is het een fan die een kwart slag draait en stopt of komt het "getik" van een specifiek onderdeel?

Er is best een kans dat de pc zonder videokaart niet wil opstarten en direct reset en dat je dan alles aan / uit hoort gaan?

[...]

Tja als je zo'n rommel voeding zou kopen dan kan die inderdaad vaak het aangegeven wattage niet leveren :+.
dit dus,
misschien een mogelijkheid, om als alles weer draaid, en je er nog last van heb een filmpje te maken?
groote kans dat 1 van de tweakertjes t geluid wel herkent.
t kan ook gewoon een knullig kabeltje zijn dat half tegen een van je fans draaid om maar wat te noemen. maar laten we eerst is zorgen dat je beeld heb :9

@chaos, volges mij is bitfenix tog wel een enigsinds gerespecteerd merk. t is iig geen MS-TECH _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 9 juli 2017 @ 12:11:
https://drive.google.com/...RngL4VzAyNmZrQ1ljZkE/view

Hier een video van de tikjes, geen enkele fan start.
Heb nu mijn GPU en 2x RAM eruit gehaald.
Hier nogmaals de link naar het filmpje met het geluid van het tikken.
Eenmaal uit de case gehaald doet hij nog hetzelfde en zie ik dat de fan dus wel telkens stroom krijgt maar niet genoeg om hem ook maar 1/10e te doen ronddraaien. Dus hij valt telkens terug in zijn oude positie.

Kabeltjes die fans raken is het ook 100% niet, omdat ik merk dat mijn CPU koeler fans niet draaien en er voor de rest nog geen koelers zijn aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Verwijderd schreef op zondag 9 juli 2017 @ 14:26:
[...]

Hier nogmaals de link naar het filmpje met het geluid van het tikken.
Eenmaal uit de case gehaald doet hij nog hetzelfde en zie ik dat de fan dus wel telkens stroom krijgt maar niet genoeg om hem ook maar 1/10e te doen ronddraaien. Dus hij valt telkens terug in zijn oude positie.

Kabeltjes die fans raken is het ook 100% niet, omdat ik merk dat mijn CPU koeler fans niet draaien en er voor de rest nog geen koelers zijn aangesloten.
Dat klinkt verrekte veel als het tikken van een relais.
Zou eens een andere voeding erin zetten (even lenen van iemand anders) en kijken wat er dan gebeurt.
Of de fan echt vast zit is simpel te testen: Pak een dun object (schroevendraaier bijvoorbeeld) en probeer de fan voorzichtig rond te draaien. Draait ie soepel? Dan zit die niet vast.

[ Voor 11% gewijzigd door Zorian op 09-07-2017 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:57

rdejongjr

Gnome

Verwijderd schreef op zondag 9 juli 2017 @ 14:26:
[...]
Heerlijk geluid van een klikkend relais.

Als hij dat ook doet wanneer de voeding helemaal los hangt en je pin 15+16 van de atx stekker met elkaar verbind is de voeding helaas rot uit de doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

rdejongjr schreef op zondag 9 juli 2017 @ 14:38:
[...]

Heerlijk geluid van een klikkend relais.

Als hij dat ook doet wanneer de voeding helemaal los hangt en je pin 15+16 van de atx stekker met elkaar verbind is de voeding helaas rot uit de doos.
Of om het simpeler te zeggen: De groene en een willekeurige zwarte draad (ik pak meestal degene 1-2 pinnen ervanaf) kortsluiten met een paperclip. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Zorian op 09-07-2017 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWL92
Zorian schreef op zondag 9 juli 2017 @ 14:37:
[...]

Dat klinkt verrekte veel als het tikken van een relais.
Zou eens een andere voeding erin zetten (even lenen van iemand anders) en kijken wat er dan gebeurt.
zelfde gedachte hier,
had je de voeding ook al los (zonder iets aangeslote op t moederboard of andere hardware) getest?

r zijn misschien ook wel lieve tweakers in je omgeving met een voedingtje te veel :P
Zorian schreef op zondag 9 juli 2017 @ 14:41:
[...]

Of om het simpeler te zeggen: De groene en een willekeurige zwarte draad (ik pak meestal degene 1-2 pinnen ervanaf) kortsluiten met een paperclip. ;)
das dus precies waar paperclips vandaag de dag voor zijn _/-\o_

[ Voor 25% gewijzigd door JWL92 op 09-07-2017 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zonder moederbord of CPU geeft hij geen tikken.
Met moederbord en CPU geeft hij wel tikken, ook wanneer de CPU niet is ingeschakeld. Wanneer moederbord is ingeplugd (met of zonder CPU) willen mijn fans draaien maar zoals al gezegd lukt dat niet. Dus ook de fans op mijn CPU koeler.

Dat word dus de Bitfenix terugsturen naar de retailer en ergens anders een nieuwe halen.

-edit- Fans zijn gewoon handmatig te draaien, deze zitten dus niet vast.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2017 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 11:57
Ik heb mijn vraag tekens dat het de voeding is, heb je soms een oud systeem waar je de voeding kan testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
THE_FIREFOX schreef op zondag 9 juli 2017 @ 15:13:
Ik heb mijn vraag tekens dat het de voeding is, heb je soms een oud systeem waar je de voeding kan testen?
Ik heb helaas geen ander systeem waar ik mijn onderdelen op kan testen.
Ben ook op zoek naar een leen-voeding en wanneer ik die heb hou ik jullie weer op de hoogte. Jammer dat er niks open is op een zondag, anders had ik binnen een uur wel een nieuwe voeding thuis liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Verwijderd schreef op zondag 9 juli 2017 @ 15:20:
[...]

Ik heb helaas geen ander systeem waar ik mijn onderdelen op kan testen.
Ben ook op zoek naar een leen-voeding en wanneer ik die heb hou ik jullie weer op de hoogte. Jammer dat er niks open is op een zondag, anders had ik binnen een uur wel een nieuwe voeding thuis liggen...
M'n onderbuik gevoel zegt dat het systeem niet in de POST komt door bijv een defecte CPU of overklok.

Was het moederbord geseald toen je hem binnen kreeg? In geval dat het niet was bestaat er een kans dat er nog een overklok van de vorige gebruiker in de bios staat ingesteld. Probeer eens een CMOS clear en met 1 DIMM (Lees de handleiding voor de juiste DIMM slot). Mocht systeem dan niet booten, pak een andere DIMM totdat alle DIMM's als enkel DIMM op het moederbord is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan de voeding zijn, maar dit tikkende geluid kun je ook krijgen wanneer er ergens anders in je systeem kortsluiting wordt gemaakt, waardoor de SCP beveiliging van de voeding inschakelt. Je hebt het over een overdosis koelpasta. Welke koelpasta gebruik je precies? Misschien is er wat in of naast de socket op het moederbord gekomen.

Je hebt het systeem (dus moederbord en al) nog niet buiten de kast getest toch? En dan gewoon met 1 reepje geheugen en op een houten ondergrond of de doos van je moederbord. (Niet op een metalen ondergrond of de antistatische zak waar je moederbord in zat. Die zak is van binnen antistatisch, maar de buitenkant geleidt vaak juist stroom.). Ook gewoon alle fans en overbodige kabeltjes zoals USB en de front panel connectors loskoppelen.

Ik snap dat het wel weer een werkje is om te doen, maar veel anders zit er op het moment denk gewoon niet op. Ja oké aan een andere voeding komen en dan maar hopen dat dat het probleem is, maar dat kost je misschien nog meer moeite :P. Als je alles buiten de kast test, voorkom je in ieder geval al sluiting met de kast en moet het dus wel aan 1 van de onderdelen liggen waar iets niet goed gaat. Je pc kun je dan aanzetten door met een schroevendraaier de + en - pinnetjes van de frontpanel connector voor de power button op je moederbord tegelijkertijd aan te raken.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2017 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 9 juli 2017 @ 15:33:
Kan de voeding zijn, maar dit tikkende geluid kun je ook krijgen wanneer er ergens anders in je systeem kortsluiting wordt gemaakt, waardoor de SCP beveiliging van de voeding inschakelt. Je hebt het over een overdosis koelpasta. Welke koelpasta gebruik je precies? Misschien is er wat in of naast de socket op het moederbord gekomen.

Je hebt het systeem (dus moederbord en al) nog niet buiten de kast getest toch? En dan gewoon met 1 reepje geheugen en op een houten ondergrond of de doos van je moederbord. (Niet op een metalen ondergrond of de antistatische zak waar je moederbord in zat. Die zak is van binnen antistatisch, maar de buitenkant geleidt vaak juist stroom.). Ook gewoon alle fans en overbodige kabeltjes zoals USB en de front panel connectors loskoppelen.

Ik snap dat het wel weer een werkje is om te doen, maar veel anders zit er op het moment denk gewoon niet op. Ja oké aan een andere voeding komen en dan maar hopen dat dat het probleem is, maar dat kost je misschien nog meer moeite :P. Als je alles buiten de kast test, voorkom je in ieder geval al sluiting met de kast en moet het dus wel aan 1 van de onderdelen liggen waar iets niet goed gaat. Je pc kun je dan aanzetten door met een schroevendraaier de + en - pinnetjes van de frontpanel connector voor de power button op je moederbord tegelijkertijd aan te raken.
Mijn moederbord zat in een antistatische zak.
Ik heb nu mijn moederbord en alle componenten op de doos van het moederbord gemonteerd. Hij staat dus niet meer in de kast zelf.
Waar zouden de + en - pinnetjes van mijn frontpanel connector zitten? Ik heb ook gezien dat ze dit deden maar weet niet waar het bij mijn Asus Prime X370-PRO zitten.
De koelpasta die ik heb gebruikt zat bij mijn CPU fan, 'Scythe thermal grease'.

Ik zal de fan maar eens demonteren en kijken hoe ik de overbodige koelpasta kan weghalen, dmv een wattenstaafje en een flesje schoonmaak alcohol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
@Verwijderd Je had toch eerder al zonder de CPU op het moederbord getest en toen waren er geen klikken vanuit de voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
ik betwijfel of schoonmaken gaat helpen, tenzij deze elektrisch geleidend is en je r zoveel opgegooid heb dat je moederboard onder zit?

de koelpasta is meer bedoeld als bind middel tussen de package en het koelblok. Mocht r te veel of te weinig op zitten krijg je slechter contact, wat resulteert in hogere systeem temps, maar zou niet direct je cpu mogen laten falen.. tenzij je temps eerder extreem uit de hand gelopen zijn maar dat lijkt me sterk in deze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
THE_FIREFOX schreef op zondag 9 juli 2017 @ 16:14:
@Verwijderd Je had toch eerder al zonder de CPU op het moederbord getest en toen waren er geen klikken vanuit de voeding?
De keren dat ik me voeding had getest zat er altijd een cpu in.
Hier nieuwe foto's van mijn cpu en koeler. Met de hoeveelheid koelpasta.

http://bit.ly/2uEOYVE

Toen ik mijn koeler eraf wilde halen bleef mijn cpu er aan plakken en bleef het moederbord 'safety-handle' zoals die er in zat. Hij was dus horizontaal ipv verticaal.
Heb met een draaiende beweging mijn cpu eraf kunnen halen en nu zit ik met het dilemma om hem verder schoon te maken of het opnieuw te proberen nu de hoeveelheid koelpasta lager is dan eerst.
Ook maak ik me zorgen over mijn CPU zelf, of de koelpasta schade aan heeft gericht, daar staan ook foto's van en misschien met jullie kennis kunnen jullie aangeven of dit mogelijk een oorzaak is van het tikken.

-om op jwl92 terug te komen-
Mijn CPU is nieuw gekocht en nog niet aangesloten geweest.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2017 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
volges mij ziek een randje koelpasta op de zij/onderkant van de cpu zitten.... (ik zie iig iets grijs waar mn grijze massa zegt dat t groen hoort te zijn)

edit; randje schoonmaken, goed kijken of de socket van je moederboard wel schoon is, en of er geen pinnetjes op de cpu verbogen zijn.
duidelijk iets minder pasta gebruiken dan de 1e keer ... :P een rijstkorrel in t midden is meestal voldoende. (druk van de koeler spreid het zelf uit).

heeft je moederboard de mogelijkheid om zonder cpu een bios post te krijgen?

[ Voor 54% gewijzigd door JWL92 op 09-07-2017 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 11:08
Er zit ook veelste veel koelpasta op, en inderdaad aan de onderkant loopt ook een streepje. Probeer dat eerst eens schoon te krijgen. Dan begin je met een schone processor EN koeler, ongeveer een rijstkorrel aan koelpasta en dan monteer je de koeler weer.

Tevens heb ik nog nergens een echt bevestigend antwoord gezien over de afstandsbusjes? *(of ik heb er overheen gelezen?) Heb je deze nou wel of niet gebruikt?

Mocht je eventueel in de buurt wonen heb ik nog wel een andere voeding liggen om te testen,

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 18:12
Heb je nou serieus de hele cpu lopen insoppen met koelpasta zodat het over de rand van je cpu is geperst? Waarom kijk je niet een filmpje voordat je ermee aan de slag gaat. Sorry hoor, maar dit is niet zo slim van je...

Riekt naar kortsluiting op je moederbord. En dan ben je behoorlijk de sjaak...

[ Voor 16% gewijzigd door spokje op 09-07-2017 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
spokje schreef op zondag 9 juli 2017 @ 16:29:
Heb je nou serieus de hele cpu lopen insoppen met koelpasta zodat het over de rand van je cpu is geperst? Waarom kijk je niet een filmpje voordat je ermee aan de slag gaat. Sorry hoor, maar dit is niet zo slim van je...

Riekt naar kortsluiting op je moederbord. En dan ben je behoorlijk de sjaak...
Ik heb genoeg filmpjes bekeken maar enkel het koelpasta toepassen niet de juiste instructies gevolgd. Het zou niet op het moederbord moeten zitten als ik het goed zie en de pinnetjes van de CPU zijn ook niet verbogen.
GoldenBatt schreef op zondag 9 juli 2017 @ 16:27:
Er zit ook veelste veel koelpasta op, en inderdaad aan de onderkant loopt ook een streepje. Probeer dat eerst eens schoon te krijgen. Dan begin je met een schone processor EN koeler, ongeveer een rijstkorrel aan koelpasta en dan monteer je de koeler weer.

Tevens heb ik nog nergens een echt bevestigend antwoord gezien over de afstandsbusjes? *(of ik heb er overheen gelezen?) Heb je deze nou wel of niet gebruikt?

Mocht je eventueel in de buurt wonen heb ik nog wel een andere voeding liggen om te testen,
Afstandsbusjes heb ik gebruikt om mijn koeler op te hogen en zo de juiste hoogte te krijgen om hem goed op mijn CPU te krijgen.
Ik woon helaas in Breda, iets te ver weg van Hengelo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
ik denk dat de afstandbusjes voor t moederboard bedoeld werden, niet zo zeer de koeler..? (correct me if im wrong)

indien je moederboard het ondersteund, (wat ik in deze prijs range wel verwacht) probeer, zonder cpu te booten. krijg je niks? andere beeps? let us know.
maak je cpu schoon, rijstkorrel principe, en opnieuw proberen op goed geluk. met t idee, dat die door de hoeveelheid geen goed contact had met de socket, of idd kortsluiting veroorzaakte.

enige mogelijke intressante info diek zo snel kon vinden over je moederboard,
5X Protection III: Multiple hardware safeguards to protect components from damage by power or electrical surges

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 9 juli 2017 @ 15:52:
[...]
Waar zouden de + en - pinnetjes van mijn frontpanel connector zitten? Ik heb ook gezien dat ze dit deden maar weet niet waar het bij mijn Asus Prime X370-PRO zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fm7xpa5Hixr3m38CWEH5MRsm/full.png
En dan de PWRBTN# en de GND die daar rechts naast zit.

Edit: zie nu de nieuwe foto's pas, zou eerst maar kijken of je al die koelpasta onder de CPU vandaan kan krijgen, want de kans is heel groot dat hier het probleem zit zoals hierboven al genoemd.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2017 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 11:08
Verwijderd schreef op zondag 9 juli 2017 @ 16:34:
[...]

Ik heb genoeg filmpjes bekeken maar enkel het koelpasta toepassen niet de juiste instructies gevolgd. Het zou niet op het moederbord moeten zitten als ik het goed zie en de pinnetjes van de CPU zijn ook niet verbogen.

[...]

Afstandsbusjes heb ik gebruikt om mijn koeler op te hogen en zo de juiste hoogte te krijgen om hem goed op mijn CPU te krijgen.
Ik woon helaas in Breda, iets te ver weg van Hengelo.
Afstandsbusjes bij je koeler kan (mits deze wel meegeleverd zijn met de koeler, anders doe je iets niet goed!). Maar heb je het moederbord ook gemonteerd op afstands busjes? Of heb je die in de kast gelegd en vast geschroeft?

Er zijn uitzonderingen (kasten waar al ingebouwde afstandsbusjes in zitten), maar normaal monteer je eerst afstandsbusjes in de kast, daar leg je het moederbord op, en die schroef je vervolgens vast. Als je het moederbord zo in kast monteerd zonder busjes ligt deze op een plaat metaal. Aangezien overal op het moederbord contact en soldeer punten zitten sluit dit dan kort, en frituur je de hele boel...

Dus nogmaals, heb je afstandsbusjes tussen het moederbord en de kast zitten?

Dit soort dingen dus: Afbeeldingslocatie: https://content.hwigroup.net/images/old/articles/000132-15.jpg

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JWL92 schreef op zondag 9 juli 2017 @ 16:42:
ik denk dat de afstandbusjes voor t moederboard bedoeld werden, niet zo zeer de koeler..? (correct me if im wrong)

indien je moederboard het ondersteund, (wat ik in deze prijs range wel verwacht) probeer, zonder cpu te booten. krijg je niks? andere beeps? let us know.
maak je cpu schoon, rijstkorrel principe, en opnieuw proberen op goed geluk. met t idee, dat die door de hoeveelheid geen goed contact had met de socket, of idd kortsluiting veroorzaakte.

enige mogelijke intressante info diek zo snel kon vinden over je moederboard,
5X Protection III: Multiple hardware safeguards to protect components from damage by power or electrical surges
Helaas heb ik geen koelpasta meer (logisch!) dus even snel langs de Mediamarkt en daar hadden ze het natuurlijk ook niet... |:(
Morgen dus een nieuwe kans om mijn koelpasta er helemaal schoon op te zetten.
Ik heb mijn moederbord nu met en zonder cpu erin op het stroom gezet. Beide krijg ik dezelfde tik zoals vandaag geplaatst is. Het lijkt mij nog steeds dat de voeding het probleem is, ik heb bij de cpu de meeste koelpasta er af kunnen krijgen en er zit geen koelpasta op het moederbord gelukkig.
GoldenBatt schreef op zondag 9 juli 2017 @ 17:03:
[...]

Afstandsbusjes bij je koeler kan (mits deze wel meegeleverd zijn met de koeler, anders doe je iets niet goed!). Maar heb je het moederbord ook gemonteerd op afstands busjes? Of heb je die in de kast gelegd en vast geschroeft?

Er zijn uitzonderingen (kasten waar al ingebouwde afstandsbusjes in zitten), maar normaal monteer je eerst afstandsbusjes in de kast, daar leg je het moederbord op, en die schroef je vervolgens vast. Als je het moederbord zo in kast monteerd zonder busjes ligt deze op een plaat metaal. Aangezien overal op het moederbord contact en soldeer punten zitten sluit dit dan kort, en frituur je de hele boel...

Dus nogmaals, heb je afstandsbusjes tussen het moederbord en de kast zitten?

Dit soort dingen dus: [afbeelding]
Mijn kast heeft van zichzelf al afstandsbusjes om het moederbord op te bevestigen. Hier zit dus een kleine ruimte tussen het moederbord en de kast zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

En wat als je de voeding geheel uit de pc haalt en loskoppelt? Dan de groene en een zwarte draad van de 24pins connector met een paperclip verbinden met elkaar. Doet ie dan ook het getik?

[ Voor 6% gewijzigd door Zorian op 09-07-2017 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zorian schreef op zondag 9 juli 2017 @ 17:35:
En wat als je de voeding geheel uit de pc haalt en loskoppelt? Dan de groene en een zwarte draad van de 24pins connector met een paperclip verbinden met elkaar. Doet ie dan ook het getik?
Welke groene en zwarte draad heb je het over? Mijn 24pins connector heeft alleen zwarte kabels.
https://drive.google.com/...qLNsuRngL4WVZrRDhpelJheEE

Het is dan 18+10 moederbord/cpu kabel in en 24 pins moederbord kabel uit?
Ik begrijp niet zo goed welke groene kabel ik moet verbinden met welke zwarte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Verwijderd schreef op zondag 9 juli 2017 @ 17:48:
[...]

Welke groene en zwarte draad heb je het over? Mijn 24pins connector heeft alleen zwarte kabels.
https://drive.google.com/...qLNsuRngL4WVZrRDhpelJheEE

Het is dan 18+10 moederbord/cpu kabel in en 24 pins moederbord kabel uit?
Ik begrijp niet zo goed welke groene kabel ik moet verbinden met welke zwarte.
Oh je hebt zo'n voeding. Kijk even via Google naar een typische 24 pins connector. Daar zal je de groene op zien, net als de zwarte. Vervolgens dezelfde pinnen opzoeken bij je eigen die verbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WokeBroke
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-08 08:32
Het ziet er naar uit op 003, dat er 3 pinnetjes met elkaar verbinding maken. Warmtebegleidings pasta lijkt me stroomgeleident materiaal? Als het warmte geleid zal het ook wel stroom geleiden?

Goed schoon maken en hopen dat er geen blijvende schade is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://nl.wikihow.com/De-...-een-computer-controleren

Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/g2b7h.png

Pak de ATX connector, Lipje aan de rechterkant, Pak een paperclip, ene eind in de 4e pin van boven andere eind in de 3 pinnen onder de andere pin waar je net de ene eind in hebt gestoken.
Stop er een stroomkabel in en kijk of hij nog tikt zodra je de stroom erop zet. Ook even kijken wat de fan doet.

Werkt de voeding dan kan je moederbord waarschijnlijk retour

(of in dit geval de CPU voorzichtig schoonmaken aangezien er letterlijk overal pasta opzit)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2017 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Je hebt in ieder geval te veel pasta gebruikt, maar dat is nu wel vaak genoeg gezegd denk ik :P

Mijn 2 cents:
Ik hoor een klikkend relais, wat inderdaad impliceert dat je ergens kortsluiting in je build hebt. De vraag is echter waar dit kortsluiting zit, in de voeding zelf? Of een defect component? Het zou zelfs een ventilator kunnen zijn.

Welke koelpasta heb je precies gebruikt? Er zijn pasta's die wel energie geleiden, maar ook die geen energie geleiden. Mocht je er eentje hebben die dat wél doet, dan vermoed ik inderdaad (te zien op foto 003) dat de pasta voor kortsluiting zorgt tussen twee pinnen en dat de boel daardoor niet werkt. De vervolgvraag is welke componenten je daar nu verder mee hebt beschadigd...
In ieder geval zou ik je CPU heeeel voorzichtig schoonmaken (die pinnetjes verbuigen zeer makkelijk, mocht er eentje breken dan heb je een probleem!) evenals de socket en het moederbord. En het opnieuw proberen.

Heb je al enkel de voeding gestart met een paperclip, om te kijken of je voeding het wel gewoon doet? Ik hoop voor je dat de voeding gewoon defect is ontvangen en dat de rest van je componenten nog leeft :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 9 juli 2017 @ 18:01:
http://nl.wikihow.com/De-...-een-computer-controleren

[afbeelding]

Pak de ATX connector, Lipje aan de rechterkant, Pak een paperclip, ene eind in de 4e pin van boven andere eind in de 3 pinnen onder de andere pin waar je net de ene eind in hebt gestoken.
Stop er een stroomkabel in en kijk of hij nog tikt zodra je de stroom erop zet. Ook even kijken wat de fan doet.

Werkt de voeding dan kan je moederbord waarschijnlijk retour

(of in dit geval de CPU voorzichtig schoonmaken aangezien er letterlijk overal pasta opzit)
Bedankt voor de heldere uitleg.
Ik heb zojuist een paperclip gepakt en die op de juiste manier in de kabel gestoken, hieruit blijkt dat mijn voeding dus wel werkt, en de fout in mijn moederbord of mijn cpu zal zitten?
De fan ging draaien en ik hoorde geen getik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
Even iets geks guys, mijn ervaring is dat de clip van de cpu connector(8pin) naar beneden wijst in de kast. Ik weet niet of het per moederbord anders is maar kan het zijn dat de cpu plug verkeerd om aangesloten zit? Molex zou niet andersom moeten passen. Maar op mijn werk stoppen we ook 2 pin molex in 3 pin en met wat kracht gaat dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net me cpu er weer in gedaan, zowel de Ryzen als de kabel zelf. De fan had een kleine moeite met opstarten maar begon toch helemaal rond te gaan op dezelfde snelheid als toenet.
Mijn tikken blijven toch niet weg vanuit de voeding, terwijl toen ik mijn voeding met de paperclip methode aan had gesloten gewoon rustig zijn ding deed.

Er zit nog geen enkele fan aangesloten en de + en - van het moederbord staan nog niet 'aan' omdat ik hiervoor een stuk van mijn case nodig heb en hem dan het liefst in mijn case gelijk verwerk.

Hoe nu verder? Aantal tests doen om te zien of hij stroom blijft geven en zo mijn moederbord opbouwen met meer componenten of hebben jullie een beter idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
@Verwijderd Daaruit zou ik concluderen dat je voeding het nog doet :) Een van de componenten lijkt dan kortsluiting te veroorzaken.

Je hebt alles nog steeds uitgebouwd nu op de moederbord-doos gemaakt van niet-geleidend materiaal?
En je hebt het minimale getest: enkel moederbord, 1 geheugenreepje, CPU en CPU-koeler? Waarbij je de beide geheugenreepjes los van elkaar hebt getest en de CPU-koeler ventilator ook eens hebt vervangen door een andere fan (of geen fan, voor een paar seconden kan dat wel)?

Als daar nog steeds kortsluiting uit ontstaat vrees ik dat je moederbord en/of CPU defect zijn geraakt. Dat kan al out of the box zijn geweest (dead on arrival, DOA) maar het kan ook zijn dat de koelpasta, mits hij geleidend was, de veroorzaker is geweest van permanente schade. Ik zou zelf sowieso proberen uit te zoeken of de koelpasta mogelijk de schuldige kan zijn, of dat je hier sowieso niks aan hebt kunnen doen.

In beide gevallen zou ik het moederbord en de CPU terugsturen naar de winkel waar je het hebt gekocht en garantie afwachten. In ieder geval binnen de 14 dagen WKOA-termijn. En daarna duimen dat je webshop/fabrikant coulant is en je snel een vervangend product kan leveren.

Je zou met een vervangend moederbord of een vervangende CPU nog kunnen testen of het daarmee wél werkt. Maar daar zit een groot risico aan: stel dat je CPU de boosdoener is en dat hij zo defect is dat hij een moederbord sloopt waar hij in zit... ik zou dat risico niet nemen en de boel terugsturen, en afwachten wat de webshop zegt.

Edit: wat je nog wel kan doen, is enkel het moederbord aan de voeding hangen en daarna de boel starten. Zoiets werkt natuurlijk niet, je systeem zou nooit kunnen opstarten en het schakelt zichzelf vermoedelijk vrij snel weer uit - maar in jouw geval kan je dan wel in die korte tijd horen of je voeding hetzelfde geluid blijft maken.
Daarmee zou je nog kunnen uitsluiten of het moederbord de boosdoener is.

[ Voor 13% gewijzigd door Richh op 09-07-2017 20:30 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar het kan ook zijn dat de koelpasta, mits hij geleidend was, de veroorzaker is geweest van permanente schade. Ik zou zelf sowieso proberen uit te zoeken of de koelpasta mogelijk de schuldige kan zijn, of dat je hier sowieso niks aan hebt kunnen doen.
Vooral niet de moederbord/cpu RMA sturen als er nog koelpasta opzit :+, anders kan je sowiezo rekenen op reparatiekosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Je moet nu onderdelen gaan uitwisselen of verwijderen.

Videokaart uitwisselen, en testen,
voeding uitwisselen,(dus lenen omdat je er anders 2 hebt en je pc werkt nog steeds niet), en testen,
zoveel mogelijk hardware verwijderen, en testen,
kortsluiting door verkeer in elkaar zetten kan ook nog,
cpu heb je daar niet teveel pasta op gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 9 juli 2017 @ 17:03:
[...]

[afbeelding]
En dan de PWRBTN# en de GND die daar rechts naast zit.

Edit: zie nu de nieuwe foto's pas, zou eerst maar kijken of je al die koelpasta onder de CPU vandaan kan krijgen, want de kans is heel groot dat hier het probleem zit zoals hierboven al genoemd.
Terugkomend op deze afbeelding, hiervoor heb ik toch wel mijn case nodig om hem aan te zetten?
Ik zie wel een oranje + op mijn moederbord, vlak bij deze connectors. Maar ik snap niet zo goed hoe ik wat moet doen om hem aan te zetten.

Ik heb zojuist alles aangesloten en mijn CPU en bijbehorende koeler deden het nog steeds niet en mijn voeding bleef dezelfde tik geven.
Maar wanneer ik mijn GPU erin stak begonnen de ventilatoren wel te draaien en mijn voeding nog sneller te tikken...
Lijkt mij dat het probleem dus sowieso bij de cpu of het moederbord moet zitten, zoals al eerder aangegeven.
Ik ga eens langs bij een computerwinkel om te kijken wat ze op voorraad hebben om zo snel aan een nieuw moederbord te komen, wanneer de cpu toch het probleem is kan ik volgens mij het moederbord gewoon retour sturen en een nieuwe cpu halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjhgvr
Hier wat gekke gokjes (Gezien het je eerste build is);
- CPU juist geplaatst ? Niet gedraaid? Volgens mij is/was dit ooit wel eens mogelijk. (Dus: Gelet op pijltjes op CPU en socket?
- RAM Modules goed doorgeduwd? Die klemmetjes aan de zijkanten van de sloten zitten overal gelijk? Mooi de modules inklemmend?

Edit: Duidelijk scherpe foto's zouden misschien meer uitkomst kunnen bieden.

[ Voor 11% gewijzigd door sjhgvr op 10-07-2017 16:20 ]

oisd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DaPi schreef op maandag 10 juli 2017 @ 16:19:
Hier wat gekke gokjes (Gezien het je eerste build is);
- CPU juist geplaatst ? Niet gedraaid? Volgens mij is/was dit ooit wel eens mogelijk. (Dus: Gelet op pijltjes op CPU en socket?
- RAM Modules goed doorgeduwd? Die klemmetjes aan de zijkanten van de sloten zitten overal gelijk? Mooi de modules inklemmend?

Edit: Duidelijk scherpe foto's zouden misschien meer uitkomst kunnen bieden.
Met de AMD Ryzen CPU kan het volgens mij niet op een onjuiste manier erin geplugd worden. De CPU zit met de driehoek linksonder zo uit mijn hoofd.
RAM modules zitten doorgeduwd, omdat ik op mijn Macbook wel eens me ram heb vervangen is het wel duidelijk wanneer deze er niet zou zitten.

Mijn gok is nog steeds dat mijn CPU gaar is dus binnenkort maar eens terugsturen. Moederbord doet de GPU het wel op, dus het kan ook aan de AM4 socket liggen maar dit lijkt mij onwaarschijnlijk omdat ik hier niet zo snel 'schade' kan zien. Ik heb helaas geen andere AM4 processor liggen om het te testen. Ik hou jullie op de hoogte over de voortgang van dit project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:26
Probeer nou eerst eens die desktop uit te bouwen en op de doos op te starten met alleen mobo, processor, 1 reepje RAM en je voeding aangesloten. Eventueel je videokaart, al hoeft dat niet eens om te testen of ie sluiting maakt of niet.

Je kan zonder kast de computer starten door de twee pinnetjes voor PWR_SW even met schroevendraaiertje ofzo te verbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-Flash forward een week later-

Naar een plaatselijke winkel gebracht, die merkten er niks aan, vrijdag opgehaald, in elkaar gezet, opnieuw het probleem ondervonden.
Vandaag weer langsgegaan en gezien hoe hun het in elkaar hadden gezet, blijkt dat ik mijn voedingskabel van mijn moederbord er verkeerd in heb gestoken. Mijn fout was dat ik een voeding heb waar je twee ingangen heb met M/B. Mijn kabel was zo stroef dat ik dacht dat ik er maar een in moest steken, kwestie van begrijpend lezen denk ik dan maar. Te zien op deze foto: https://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/2001330569.jpeg

Bedankt voor het gepuzzel en de adviezen! Mijn PC werkt nu gelukkig naar behoren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freggel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:58
Verwijderd schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:42:
-Flash forward een week later-

Naar een plaatselijke winkel gebracht, die merkten er niks aan, vrijdag opgehaald, in elkaar gezet, opnieuw het probleem ondervonden.
Vandaag weer langsgegaan en gezien hoe hun het in elkaar hadden gezet, blijkt dat ik mijn voedingskabel van mijn moederbord er verkeerd in heb gestoken. Mijn fout was dat ik een voeding heb waar je twee ingangen heb met M/B. Mijn kabel was zo stroef dat ik dacht dat ik er maar een in moest steken, kwestie van begrijpend lezen denk ik dan maar. Te zien op deze foto: https://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/2001330569.jpeg

Bedankt voor het gepuzzel en de adviezen! Mijn PC werkt nu gelukkig naar behoren!
Da's wel kunstig! Gelukkig is het nog heel en werkt alles nog! _/-\o_ Veel game-plezier. :)
Pagina: 1