• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Kan ik met mijn moederbord en processor 4K filmbestanden afspelen zonder een videokaart ? voor 4k bluray dvd heb je de nieuwste processor nodig heb ik begrepen.

moederbord: MSI Z77A-G45
processor: i7 3770K
ram: 16GB

[ Voor 21% gewijzigd door Farabi op 08-07-2017 19:03 ]

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-10 20:11
Ik zou zeggen: probeer het even ;)

• Farabi
  • Niet online
upje schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 19:05:
Ik zou zeggen: probeer het even ;)
ik heb geen 4k scherm, vandaar mijn vraag. als het gaat, wil ik er een kopen :P

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-10 20:11
Staat gewoon bij de specs van je moederbord:
1 x HDMI® port with max. resolution up to 1920x1200 @60Hz

Dus nee. Misschien volgende keer even zelf opzoeken?

• Farabi
  • Niet online
upje schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 19:14:
Staat gewoon bij de specs van je moederbord:

Dus nee. Misschien volgende keer even zelf opzoeken?
dat weet ik. ik heb het over het afspelen van 4K bestanden. dit heeft toch niets met je hdmi poort te maken ? bij een 4K bluray zou dit niet gaan met die specs zoals je zegt. of vergis ik me ?

[ Voor 9% gewijzigd door Farabi op 08-07-2017 19:19 ]

Verwijderd

Wat heeft het afspelen van 4k voor nut als het moederbord geen mogelijkheid heeft om 60Hz 4k door te geven. Daar heb je een videokaart als een GT 1030 of RX 550 voor nodig.

• jeppert
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-09-2022
Hij kan de 4K bestanden gewoon afspelen, alleen zal de kwaliteit nooit boven de genoemde specs van het moederbord uitkomen :). Ook niet met 4K scherm.

• Farabi
  • Niet online
Hmm, dus voor optimale kwaliteit heb ik toch een videokaart nodig. Fullhd gaat gewoon he met deze setup? Of krijg ik hierdoor ook geen optimale kwaliteit als met een videokaart?

Dus wat ik begrijp is dat de resolutie niets te maken heeft met mijn processor maar met de ondersteunde resoluties van mijn moederbord. Klopt dit?

[ Voor 29% gewijzigd door Farabi op 08-07-2017 19:47 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

lennox-06 schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 19:16:
[...]

dat weet ik. ik heb het over het afspelen van 4K bestanden. dit heeft toch niets met je hdmi poort te maken ? bij een 4K bluray zou dit niet gaan met die specs zoals je zegt. of vergis ik me ?
Je moet dat natuurlijk wel ergens naartoe kunnen gooien. Prima dat dat ding 4K af kan spelen, maar hij moet 't natuurlijk ook kunnen weergeven.
lennox-06 schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 19:42:
Dus wat ik begrijp is dat de resolutie niets te maken heeft met mijn processor maar met de ondersteunde resoluties van mijn moederbord. Klopt dit?
Heeft ook met je CPU te maken, gezien daar de IGP inzit. Maar sowieso moet je moederbord het aankunnen.

• Farabi
  • Niet online
TERW_DAN schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 19:49:
[...]

Je moet dat natuurlijk wel ergens naartoe kunnen gooien. Prima dat dat ding 4K af kan spelen, maar hij moet 't natuurlijk ook kunnen weergeven.

[...]

Heeft ook met je CPU te maken, gezien daar de IGP inzit. Maar sowieso moet je moederbord het aankunnen.
Als ik een moederbord koop die 4K ondersteund zit ik dan goed met mijn cpu?

Of is het wijzer/goedkoper om een videokaart aan te schaffen ?

[ Voor 57% gewijzigd door Farabi op 08-07-2017 19:58 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het is sowieso wijzer om een videokaart aan te schaffen. Een moederbord ga je echt niet meer vinden voor deze CPU.

Verwijderd

TERW_DAN schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 19:59:
Het is sowieso wijzer om een videokaart aan te schaffen. Een moederbord ga je echt niet meer vinden voor deze CPU.
2e hands lukt dat vast wel, maar of dat het waard is is een ander verhaal.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 20:09:
[...]

2e hands lukt dat vast wel, maar of dat het waard is is een ander verhaal.
Denk dat dat serieus nog hard tegenvalt. Z77s zijn vrij schaars.
Verder heb je een goed punt, als je ze al gaat vinden is het de kans groot dat het het geld niet waard is.

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:02
Lijkt me sterk dat een 3770 niet genoeg kracht heeft om 4k af te spelen. Gewoon een leuk videokaarten halen en kijken bij de specs. Denk dat elke medium hedendaagse videokaart gehakt maakt van 4k video's..

Volgens mij kan een oude GeForce 750 zelf hardwarematig 4k video encoden. Vaak wordt het encoden niet door de cpu maar gpu gedaan om de cpu to ontlasten.(correct me if im wrong)

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-10 14:15

BiLo

PSN: toiletcleaner

Bartosy schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 20:23:
Lijkt me sterk dat een 3770 niet genoeg kracht heeft om 4k af te spelen. Gewoon een leuk videokaarten halen en kijken bij de specs. Denk dat elke medium hedendaagse videokaart gehakt maakt van 4k video's..

Volgens mij kan een oude GeForce 750 zelf hardwarematig 4k video encoden. Vaak wordt het encoden niet door de cpu maar gpu gedaan om de cpu to ontlasten.(correct me if im wrong)
yes you're wrong :)

Dat werd hierboven al gepost, een videokaart lijkt de goedkoopste oplossing

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:02
DylanE schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 20:28:
[...]

yes you're wrong :)

Dat werd hierboven al gepost, een videokaart lijkt de goedkoopste oplossing
Dat snapte ik wel had het meer in algemene zin over de cpu en zijn kracht.
Volgens mij kunnen sommige Chinese tv boxen van 70 euro 4k afspelen.. 3770k is dan
Toch hoop ik wat krachtiger.

[ Voor 13% gewijzigd door Bartosy op 08-07-2017 20:33 ]

• kaizoku94
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-11-2023
Als je een nieuwere Intel cpu hebt i3, 5 of 7 (kaby lake series) dan heb je geen videokaart nodig.
YouTube: H.265/HEVC Playback Comparison - Skylake vs. Kaby Lake

Edit --
Bartosy schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 20:29:
[...]

Volgens mij kunnen sommige Chinese tv boxen van 70 euro 4k afspelen.. 3770k is dan
Dat komt door hardware acceleration/decoding.

[ Voor 47% gewijzigd door kaizoku94 op 08-07-2017 21:02 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-10 13:34
Bartosy schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 20:29:
[...]

Dat die boxen met ARM processor 4K video kunnen afspelen komt omdat ze dat hardwarematig kunnen afspelen (met een ingebouwde videodecoder). De 3770K heeft een veel oudere videodecoder, die oudere codecs ondersteunt en niet die hoge resolutie, alles zou dan softwarematig via de CPU moeten gedecodeerd worden en dat is behoorlijk intensief. Zo'n Chinese tv box zou softwarematig nog geen 1080p film kunnen afspelen.

En zoals al gezegd, een socket 1155 heeft nooit de juiste videopoorten voor 4K 60Hz, de HDMI poorten zijn max HDMI 1.4, en de moederborden met Displayport die ik kan vinden, zijn Displayport 1.1, ook max 4K 30Hz. Dat is wat de poorten ondersteunen, maar de HD 4000 iGPU van de 3770K ondersteunt max 1920x1200 op HDMI en 2560x1600 op Displayport. 4K is dus uitgesloten.

De goedkoopste oplossing is een GPU, anders zouden moederborden, processor en geheugen vervangen moeten worden. Een Nvidia GT 1030 heb je voor pakweg €75 en een AMD RX 550 voor iets meer dan €90. Al deze videokaarten kunnen 4K 60Hz en HEVC codecs aan: categorie: Videokaarten

Maar om Netflix 4K af te kunnen spelen heb je omwille van de DRM een Nvidia GTX 1050 Ti of beter nodig (of een Intel Kaby Lake CPU maar dus géén AMD). In beide gevallen ben je dan dus zeker €150 kwijt. Om UHD Bluray video's af te spelen heb je ook een Intel Kaby Lake CPU nodig (en dat gaat dan weer niet met een Nvidia GPU), de DRM vereisten wat betreft hardware zijn ridicuul geworden. Heb je je 4K video elders verkregen dan volstaan de hierboven genoemde GT 1030 en RX 550.

• Farabi
  • Niet online
MacPoedel schreef op zondag 9 juli 2017 @ 12:45:
[...]

Dat die boxen met ARM processor 4K video kunnen afspelen komt omdat ze dat hardwarematig kunnen afspelen (met een ingebouwde videodecoder). De 3770K heeft een veel oudere videodecoder, die oudere codecs ondersteunt en niet die hoge resolutie, alles zou dan softwarematig via de CPU moeten gedecodeerd worden en dat is behoorlijk intensief. Zo'n Chinese tv box zou softwarematig nog geen 1080p film kunnen afspelen.

En zoals al gezegd, een socket 1155 heeft nooit de juiste videopoorten voor 4K 60Hz, de HDMI poorten zijn max HDMI 1.4, en de moederborden met Displayport die ik kan vinden, zijn Displayport 1.1, ook max 4K 30Hz. Dat is wat de poorten ondersteunen, maar de HD 4000 iGPU van de 3770K ondersteunt max 1920x1200 op HDMI en 2560x1600 op Displayport. 4K is dus uitgesloten.

De goedkoopste oplossing is een GPU, anders zouden moederborden, processor en geheugen vervangen moeten worden. Een Nvidia GT 1030 heb je voor pakweg €75 en een AMD RX 550 voor iets meer dan €90. Al deze videokaarten kunnen 4K 60Hz en HEVC codecs aan: categorie: Videokaarten

Maar om Netflix 4K af te kunnen spelen heb je omwille van de DRM een Nvidia GTX 1050 Ti of beter nodig (of een Intel Kaby Lake CPU maar dus géén AMD). In beide gevallen ben je dan dus zeker €150 kwijt. Om UHD Bluray video's af te spelen heb je ook een Intel Kaby Lake CPU nodig (en dat gaat dan weer niet met een Nvidia GPU), de DRM vereisten wat betreft hardware zijn ridicuul geworden. Heb je je 4K video elders verkregen dan volstaan de hierboven genoemde GT 1030 en RX 550.
ik zou jouw antwoordt als het beste antwoord willen markeren, maar ik weet niet hoe dat gaat. dit was een zeer dudelijke uitleg. ik heb mijn pc ook hierdoor verkocht. ik gebruik nu mijn full hd laptop als htpc voor 1080p films. ik wil in de toekomst een 4k tv kopen met een 4k laptop, dit lijkt mij de beste oplossing. ik heb een samsung ht d5500 home cinema set die max 1080p ondersteund, die 4k laptop moet via de ht set gaan (voor geluid), kom ik dan in problemen met het beeld ?

[ Voor 3% gewijzigd door Farabi op 12-07-2017 12:30 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

De resolutie van je notebookscherm heeft niets te maken met wat je er verder op aansluit. Dus als jouw notebook nu een HDMI2.0 of displayport heeft, kun je daar gewoon je notebook gebruiken om er een 4K scherm op aan te hangen.
Als je dit doorlust via een home cinema set die geen 4K output heeft gaat dat niet lukken. Maar gebruik die dan enkel voor de audio, en sluit de monitor direct aan.

• Farabi
  • Niet online
TERW_DAN schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 13:29:
De resolutie van je notebookscherm heeft niets te maken met wat je er verder op aansluit. Dus als jouw notebook nu een HDMI2.0 of displayport heeft, kun je daar gewoon je notebook gebruiken om er een 4K scherm op aan te hangen.
Als je dit doorlust via een home cinema set die geen 4K output heeft gaat dat niet lukken. Maar gebruik die dan enkel voor de audio, en sluit de monitor direct aan.
hoe kan ik dit enkel via audio doen? hdmi moet ik dan niet gebruiken neem ik aan ? wat voor soort andere uitgangen kan ik gebruiken ?

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:05
lennox-06 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 12:27:
[...]

ik zou jouw antwoordt als het beste antwoord willen markeren, maar ik weet niet hoe dat gaat. [..]
Dan had je de vraag als 'Vraag' moeten aanmaken.. Je hebt nu een generiek topic aangemaakt. Is opzich niet erg. Gewoon +1'n die hap :P

*sowieso

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

lennox-06 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 13:47:
[...]

hoe kan ik dit enkel via audio doen? hdmi moet ik dan niet gebruiken neem ik aan ? wat voor soort andere uitgangen kan ik gebruiken ?
Sluit 'm aan via 3.5mm jack, of optical. Of HDMI voor geluid en iets anders voor beeld.
Pagina: 1