Bartosy schreef op zaterdag  8 juli 2017 @ 20:29:
[...]
Dat snapte ik wel had het meer in algemene zin over de cpu en zijn kracht.
Volgens mij kunnen sommige Chinese tv boxen van 70 euro 4k afspelen.. 3770k is dan 
Toch hoop ik wat krachtiger.

Dat die boxen met ARM processor 4K video kunnen afspelen komt omdat ze dat hardwarematig kunnen afspelen (met een ingebouwde videodecoder). De 3770K heeft een veel oudere videodecoder, die oudere codecs ondersteunt en niet die hoge resolutie, alles zou dan softwarematig via de CPU moeten gedecodeerd worden en dat is behoorlijk intensief. Zo'n Chinese tv box zou softwarematig nog geen 1080p film kunnen afspelen.
En zoals al gezegd, een socket 1155 heeft nooit de juiste videopoorten voor 4K 60Hz, de HDMI poorten zijn max HDMI 1.4, en de moederborden met Displayport die ik kan vinden, zijn Displayport 1.1, ook max 4K 30Hz. Dat is wat de poorten ondersteunen, maar de HD 4000 iGPU van de 3770K ondersteunt max 1920x1200 op HDMI en 2560x1600 op Displayport. 4K is dus uitgesloten.
De goedkoopste oplossing is een GPU, anders zouden moederborden, processor en geheugen vervangen moeten worden. Een Nvidia GT 1030 heb je voor pakweg €75 en een AMD RX 550 voor iets meer dan €90. Al deze videokaarten kunnen 4K 60Hz en HEVC codecs aan: 
categorie: Videokaarten
Maar om Netflix 4K af te kunnen spelen heb je omwille van de DRM een Nvidia GTX 1050 Ti of beter nodig (of een Intel Kaby Lake CPU maar dus géén AMD). In beide gevallen ben je dan dus zeker €150 kwijt. Om UHD Bluray video's af te spelen heb je ook een Intel Kaby Lake CPU nodig (en dat gaat dan weer niet met een Nvidia GPU), de DRM vereisten wat betreft hardware zijn ridicuul geworden. Heb je je 4K video elders verkregen dan volstaan de hierboven genoemde GT 1030 en RX 550.