Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

VM-netwerk bereikbaar maken vanaf thuisnetwerk?

Pagina: 1
Acties:

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik heb 2 servers met VMware. 1 daarvan is mijn NUC thuis en 1 daarvan staat in het datacentrum. Deze hebben allebei pfSense in een VM geïnstalleerd.

Ik vroeg me af of ik ook mijn servers kan bereiken vanaf thuis zonder static routes, aangezien mijn thuisrouter een Google Wifi-router is. Mijn uiteindelijke doel zou zijn applicaties als Sickbeard, Nzbget, ElasticSearch, Graphite op mijn dedicated server te draaien.

DC VM LAN netwerk range: 192.168.1.0/24 (Server VMware Pfsense)
Thuis VM LAN netwerk range: 192.168.2.0/24 (NUC VMware Pfsense)
Thuis Google Wifi netwerk range: 192.168.86.0/24

Ik heb nu met een OpenVPN tunnel al redelijk wat werkend gekregen. Het DC LAN kan bij Thuis VM LAN en andersom, hun standaard gateway is een Pfsense VM. Om de Google Wifi bereikbaar te maken moet ik alleen een static route instellen op alle devices e.g. MacBook, Raspberry Pi, Synology, e.d.

Is het ook mogelijk om dit zonder static routes te doen? De standaard gateway van alle devices is namelijk de Google Wifi router.

Ik ben al bezig geweest om te kijken of het configureren van een IGMP proxy hielp, maar dat maakte weinig uit, al kan dat aan mijn configuratie gelegen hebben.

Het doel is nu al wel bereikt. Mijn MacBook zonder VPN te kunnen verbinden naar mijn VM's en een Synology NFS share bereikbaar maken vanaf een VM in het datacentrum zonder overal aparte VPN clients te configureren.

TLDR: Kan ik een 192.168.2.0/24 VMware netwerk bereikbaar maken vanaf mijn thuisnetwerk 192.168.86.0/24 met Pfsense terwijl mijn hoofdrouter een Google Wifi router is?