NLE Internet icm een Draytek Bridged modem en pfSense

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-10 20:21
Ik probeer mijn NLE (zelfde als Telfort) internet verbinding via een Draytek Vigor 2760n modem Bridged naar mijn pfSense router te krijgen.

Ik heb het modem werkend en die traint netjes in op de maximale snelheid. Tevens als die in Bridged mode staat krijg ik met mijn PC netjes een IP en kan ik gewoon goed internetten. Dit was toen ik VLAN Tag Insertion 34 op het modem meegaf. (Om IP TV werkend te krijgen zou dat uit moeten en zou ik de VLAN interfaces in pfSense aan moeten maken).

Maar zelfs met VLAN Tag Insertion 34 aan kreeg ik geen fatsoenlijke verbinding met pfSense. Hij krijgt wel een IP, je kan dan even internetten maar al snel is het weg en zie ik Packet Loss naar 100% schieten. Daarna is de Gateway offline, om 5-10 minuten later weer online te komen. Dit herhaald zich de hele tijd.

Wat ik ook geprobeerd heb is om VLAN Tag Insertion op het modem Uit of op 0 te zetten, om vervolgens de WAN VLAN op 34 te zetten in pfSense. Maar op die manier kon ik helemaal geen internetverbinding/ip krijgen.

De WAN Gateway in pfSense staat gewoon op DHCP (automatisch ip)

Tevens heb ik al een andere LAN kabel geprobeerd. Dus ik ben intussen een beetje door mijn opties heen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en misschien een tip kunnen geven waar ik al tijden overheen kijk. Ik weet dat @ThinkPad het werkend heeft, dus misschien dat die ook even mee kan kijken (naar dit topic).

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Beste antwoord (via Saeverix op 10-07-2017 14:39)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:04
Probeer het eens via deze handleiding (pagina 15/21).
Die stappen heb ik gevolgd destijds bij Telfort en werkte prima. Na migratie Telfort > NLEx hoefde ik niet eens wat aan te passen in het modem.

Bij mij staat de MTU trouwens op 1500 (volgens mij default al, heb het niet zelf aangepast dacht ik) ipv de 1492 die in de handleiding wordt genoemd.

De 'VLAN Tag insertion' staat bij mij uit, ik trek via m'n managed switch/virtuele netwerkkaarten ESXi de VLANs uit elkaar.

Dit zijn de settings uit mijn Vigor 130 onder "Internet Access > MPoA / Static or dynamic IP":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/93Sytc0YHWlRbwX7ncJ6Gw7K/full.png
Ik heb pfSense als een VM draaien, de virtuele netwerkkaart waar WAN op binnenkomt luistert op VLAN34. Hierdoor krijgt pfSense het verkeer al untagged binnen en hoef ik binnen pfSense niks met VLANs te doen. Gewoon de interface op DHCP en gaan met die banaan.

Probeer trouwens ook eens om pfSense achter de V10 te zetten (in DMZ). Dan weet je iig dat pfSense werkt, want dat heb je nog niet uitgesloten.

Volgens mij moet je in Windows ook ergens (geen idee waar) een VLAN kunnen instellen. Zet de VLAN Tag Insertion op het modem nog weer eens uit en probeer dat nog eens om te kijken of je dan internet hebt (en houdt).

Je kunt Draytek Support (support <apendingetje> draytek.nl) ook nog vragen, daar heb ik ook wel eens contact mee gehad.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 09-07-2017 13:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Probeer het eens via deze handleiding (pagina 15/21).
Die stappen heb ik gevolgd destijds bij Telfort en werkte prima. Na migratie Telfort > NLEx hoefde ik niet eens wat aan te passen in het modem.

Bij mij staat de MTU trouwens op 1500 (volgens mij default al, heb het niet zelf aangepast dacht ik) ipv de 1492 die in de handleiding wordt genoemd.

De 'VLAN Tag insertion' staat bij mij uit, ik trek via m'n managed switch/virtuele netwerkkaarten ESXi de VLANs uit elkaar.

Dit zijn de settings uit mijn Vigor 130 onder "Internet Access > MPoA / Static or dynamic IP":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/93Sytc0YHWlRbwX7ncJ6Gw7K/full.png
Ik heb pfSense als een VM draaien, de virtuele netwerkkaart waar WAN op binnenkomt luistert op VLAN34. Hierdoor krijgt pfSense het verkeer al untagged binnen en hoef ik binnen pfSense niks met VLANs te doen. Gewoon de interface op DHCP en gaan met die banaan.

Probeer trouwens ook eens om pfSense achter de V10 te zetten (in DMZ). Dan weet je iig dat pfSense werkt, want dat heb je nog niet uitgesloten.

Volgens mij moet je in Windows ook ergens (geen idee waar) een VLAN kunnen instellen. Zet de VLAN Tag Insertion op het modem nog weer eens uit en probeer dat nog eens om te kijken of je dan internet hebt (en houdt).

Je kunt Draytek Support (support <apendingetje> draytek.nl) ook nog vragen, daar heb ik ook wel eens contact mee gehad.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 09-07-2017 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-10 15:21
Nle heeft de zelfde inatellingen als telfort. Dus daar zou je het moeten zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-10 20:21
Ik heb het voorlopig maar opgegeven. Vind de Experiabox V10 ook wel aardig stabiel draaien, en de WiFi heb ik via een Ubiquiti Unifi Access Point dus ook stabiel.

@ThinkPad ik weet zeker dat pfSense werkt, want die heeft altijd stabiel gedraaid icm Ziggo en een oud Bridged modem. Alleen om 1 of andere reden had ik nu packetloss of totaal geen IP (als ik via pfSense de VLANs wou splitsen).

Denk dat ik het thuis nog wel eens weer probeer als ik daar ook VDSL heb. Bedankt voor jullie hulp jongens!

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Is het niet een setting die is blijven hangen uit de Ziggo periode?

Geen idee of je pfSense fysiek of als VM hebt draaien, maar in dat laatste geval even nieuwe install proberen?