Nieuwe router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wouter5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:26
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een nieuwe router.

Wat is je budget?
Tot maximaal 200€.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta voor alle merken open.
Een voorwaarde is dat het toestel een goedwerkende AP-mode heeft.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken?
Het toestel zal zich achter een Telenet-router bevinden, om problemen met dubbele NAT te vermijden zal ik het toestel dus in AP-mode zetten. Ik heb reeds enkele producten beken van TP-Link, maar deze ontbreken een dedicated AP-mode.
Ik hecht veel belang aan een goed bereik met stabiele prestaties. VPN en allerlei andere opties interesseren mij minder (eigenlijk nagenoeg niet); daarvoor heb ik een Synology NAS.

Welke routers heb ik al bekeken ?
Netgear R7800 Nighthawk X4S = mijn huidige favoriet
ASUS AC87 --> oud model.
TP-LINK AC3150 en AC 3200 --> geen dedicated AP-mode.
(Synology RT2600ac AC2600) --> valt een beetje buiten budget (Geweldig merk voor NAS, maar misschien overkill voor een AP?)

Wat denken jullie ?

Alle reacties

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Een Router willen kopen om in ap modus te zetten? Dat is toch zonde, als je alleen maar hem als access point gaat gebruiken?
Waarom kies je dan niet voor Ubiquiti? Een AC-LR of iets in die richting?

• wouter5
Ik vrees dat de wifiprestaties en bereik maar ondermaats of hoogstens gemiddeld zullen zijn in vergelijking met een router.

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-02 08:05
Huh? Het zal eerder omgekeerd zijn :-)

Trouwens "geen dedicated ap mode" hoeft geen probleem te zijn. Je kan zowat elke router als AP instellen, heb ik ook al vaak gedaan met TP-Link.

[ Voor 66% gewijzigd door mathias82 op 08-07-2017 15:56 ]

• wouter5
Ik denk dat ik mijn woorden ga moeten terugtrekken ivm ubiquiti. Hoe kan zon klein ding dergelijke prestaties neerzetten :o

Anyhow ik weet inderdaad dat je dmv de router in te pluggen in de lanpoort (ipv wan) en dhcp uit te schakelen, je hetzelfde kan bekomen, maar ik lees toch enkele slechte ervaringen hiermee op het internet.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Koop een UniFi AC AP Lite. Als je meerdere zones wil dekken is de Lite ook de juiste keuze. Als je een goed signaal op lange afstand hebt en maar 1 AP wil gebruiken kan je voor de LR gaan. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is LR (Long Range) niet 'harder' of 'beter', maar aangepast zodat het signalen over een langere afstand beter kan detecteren en meer compenseert voor een slechte SNR. Dat gaat ten koste van het aantal clients dat je tegelijk kan bedienen en afhankelijk van hoe veel er gecompenseerd moet worden ook van de bandbreedte.

tl;dr: neem ene AC AP Lite, of als je een hal of veld wil bedienen en AC AP LR.

• wouter5
Ok het gaat om een appartement met een relatief kleine tuin. Mijn grootste zorg was vooral het bereik op de bovenverdieping.
De AC AP LR is dan misschien wat overbodig. Waarom de AC AP Lite en niet de AC AP Pro ? Die lijkt me toch op 5 ghz band hogere doorvoersnelheden te kunnen voorzien. Natuurlijk wel een serieus prijsverschil, maar past nog in mijn budget.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
wouter5 schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 16:37:
Ok het gaat om een appartement met een relatief kleine tuin. Mijn grootste zorg was vooral het bereik op de bovenverdieping.
De AC AP LR is dan misschien wat overbodig. Waarom de AC AP Lite en niet de AC AP Pro ? Die lijkt me toch op 5 ghz band hogere doorvoersnelheden te kunnen voorzien. Natuurlijk wel een serieus prijsverschil, maar past nog in mijn budget.
De keuze tussen LITE, LR of PRO mag je zelf maken, denk hierbij aan wat jij allemaal doet op je huidige WiFi netwerk en welke problemen je nu ondervindt.

• wouter5
En zo kom ik bij een type toestel en merk waar ik nog niet eens aan had gedacht. Bedankt tweakers ! De keuze is gemaakt (alleen nog kiezen tussen LITE of PRO).

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Ik denk dat de Pro in dit geval nog weinig voordeel biedt. 5Ghz heeft op langere afstanden geen zin, dus die extra bandbreedte ga je niet ervaren. Wat eerder zin heeft (als je meer bandbreedte wil) is later (als je dan later denkt: ik wil meer) een tweede UniFi kopen. Die apparaten kunnen samenwerken om er voor te zorgen dat je apparatuur met de juiste AP verbonden blijft. Normaal blijft een apparaat met de meest recent verbonden AP in verbinding, ook als er een 'betere' in de buurt is. (Er zijn standaarden voor die dat probleem oplossen, maar Microsoft en Google implementeren die niet dus dat helpt weinig) De UniFi apparaten hebben de mogelijkheid om onderling te kijken welke AP dicht bij is waarna de rest de client devices kicken zodat ze opnieuw verbinding gaan maken. Zo kan je dus zones maken met een beetje overlap zodat je met je telefoon door je hele huis en tuin kan lopen en de AP's zorgen dat je op het juiste AP verbinding krijgt.

• wouter5
Inderdaad die "unification" lijkt me heel interessant, maar zal iets zijn voor als we groter gaan bouwen. Dan kan k zelf overal een ethernetaansmuiting voorzien (wat nu niet het geval is).

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:29
edit: oeps, verkeerde topic

[ Voor 94% gewijzigd door celshof op 17-08-2017 11:22 ]

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-12-2025

MikeVM

- Baloo -

1 als je maar 1 NAT wilt, dan wil je eigenlijk een acces point. AP's zijn best goedkoop in vergelijking met routers. bijvoorbeeld pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
en voor een gemiddeld huis is het aanbevolen om 2 of meer AP's te gebruiken.
deze wifi's zijn niet de makkelijkste in te stellen, maar aangezien je woorden als NAT kent, zal dat wel geen probleem zijn.

2 de instelmogelijkheden van de telenet modem/router laat vaak te wensen over, dus ik vind een eigen router met degelijke instelmogelijkheden onmisbaar.

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Pagina: 1