Alleen vast bellen abbonement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:10
Sinds kort zijn we overgestapt op T-Mobile 4G voor thuis als alternatief voor de vaste internetverbinding. Dit omdat we in het buitengebied wonen en 1-2 Mbit via ADSL niet echt geweldig is.
Alleen is het mobiel bereik binnen erg slecht (huis zelf is goed geïsoleerd en staat midden in een dicht/hoog bosgebied), daarom willen we nog wel de vaste telefoonverbinding behouden. Op dit moment loopt nog het ADSL en bel abonnement van XS4ALL, maar ruim 50 euro/maand betalen (onbeperkt bellen abbo) voor alleen de telefoonverbinding is een beetje overdreven.

Nu heb ik al lopen zoeken en eigenlijk is KPN de enigste provider die een alleen vast bellen abonnement heeft, maar dan ga je ook al snel richting de 30 euro/maand, wat ik nog veel vind aangezien je al een onbeperkt mobiel bellen abonnement hebt voor 15 euro/maand.
Alternatief is VoIP over de 4G verbinding (als dat al werkt zonder vast IP), maar met ik ben bang dat met veel bellen (meer dan uur per dag) de databundel van de 4G verbinding er ook snel doorheen gaat.

Heeft er iemand misschien nog een idee of tip, zie ik iets over het hoofd of is wat wij willen gewoon niet mogelijk voor een betaalbaar (zeg 20 euro/maand) bedrag?

(ik hoop trouwens dat dit het goede subforum is, zat nog te twijfelen aan Telecomproviders en Leveringen, maar dat is natuurlijk vooral mobiel)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
Ook niet alleen een vast abonnement, wel goedkoper, in totaal 32 euro/maand (22 euro voor internet + 10 euro voor bellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:07

vr6-only

Blub Blub

Meeste VOIP providers gebruiken codecs met 64 tot 128Kbit/s. Dat is per 60 min bellen niet eens 50MB. Volgens mij is de beste oplossing om een Voip toestel + Budgetphone abonnement te nemen.

https://www.budgetphone.nl/nl/persoonlijke-abonnementen

Verbruikcalculator: https://toolstud.io/data/...&speed=64&speed_unit=Kbps

[ Voor 17% gewijzigd door vr6-only op 08-07-2017 14:57 ]

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Het dataverkeer van VOIP bellen is verwaarloosbaar te noemen gelukkig, stel het zou 128 Kbps zijn (wat best veel is voor VOIP) dan zou 24/7 non-stop bellen zo'n 42 Gigabyte kosten. Een wat realistischer belvolume voor zwaardere gebruikers is iets van 10 uur per maand, dan zit je dus op 576 MiB: http://www.wolframalpha.com/input/?i=128+kbps+*+10+hours

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:22
Ik ken de situatie. Ook wij hebben geen Coax-aansluiting voor Ziggo thuis liggen, waardoor je volledig bent toegewezen op het kopernetwerk (ADSL) van KPN en draadloze oplossingen over 4G. Nu halen wij een nog iets hogere snelheid over ADSL waardoor dat werkbaar is... maar ik snap dat je verder wil kijken.

Veruit de beste langetermijnoplossing is kijken of het mogelijk is dat er een betere vaste verbinding naar je huis komt te liggen. Zijn er glasvezelinitiatieven in de buurt? Al eens contact opgenomen met KPN of Ziggo voor mogelijkheden? Kleine kans, maar vragen kan altijd.
De stabiliteit van een dergelijke verbinding gaat boven alles.

KPN lijkt de enige te zijn die nog puur een telefoonabonnement aanbiedt. Voor 12,50 per maand mag je dan bellen voor 13 cent per minuut naar andere vaste nummers en 26 cent naar andere mobiele nummers. Er zijn ook abonnementen waarbij je onbeperkt mag bellen, voor een meerprijs. https://www.kpn.com/bellen/abonnementen.htm
Hoeveel ben je van plan te bellen?

De dochters en anderen die gebruik maken van het KPN netwerk (Tele2, Telfort, XS4all, Online) bieden enkel bellen aan in combinatie met internet. In het geval van Tele2 en Online zit je dan op 32 of 31 euro per maand (en een klantenservice om van te huilen, maar vooruit).

Hoe slecht is het mobiele bereik precies? Je ontvangst immers wel T-mobile 4G, right? Is een mobiele telefoon, eventueel met signaalrepeaters (of Vodafone met VoWIFI) echt geen optie? Het is eigenlijk heel gek, maar op mobiel vlak kan je al onbeperkt bellen voor minder dan een tientje per maand, terwijl er eigenlijk geen concurrentie is op de vaste markt waardoor dat erg duur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoxLenny
Richh schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 15:07:
Veruit de beste langetermijnoplossing is kijken of het mogelijk is dat er een betere vaste verbinding naar je huis komt te liggen. Zijn er glasvezelinitiatieven in de buurt? Al eens contact opgenomen met KPN of Ziggo voor mogelijkheden? Kleine kans, maar vragen kan altijd.
De stabiliteit van een dergelijke verbinding gaat boven alles.
Helaas, we zijn hier met 2 woonhuizen en 1 bedrijf 'naast elkaar' (lees: alsnog 100-400 meter uit elkaar) afgesloten van de buitenwereld, openbare weg is 1,5 km verder. Alle 3 werken we met 4G verbindingen voor het internet, verder ook alleen elektra en water (en dus een brakke adsl verbinding), ook geen riool of gas. Dichtstbijzijnde coax aansluiting is iets van 3 km verder. Glas is wel hemelsbreed relatief dichtbij (1 km), maar dat is van een bedrijventerrein met alleen maar zakelijke, symmetrische verbindingen zonder overboeking. Eenmalig richting de 10.000 euro om te laten aanleggen en dan nog maandelijks richting de 500 euro voor een 50/50 verbinding oid....
Mabib is wel bezig, maar dat zal nog een duren.
Ook nagedacht over richtantenne, maar voor vrij zicht moeten we iets van 25-30 meter boven maaiveld komen.
KPN lijkt de enige te zijn die nog puur een telefoonabonnement aanbiedt. Voor 12,50 per maand mag je dan bellen voor 13 cent per minuut naar andere vaste nummers en 26 cent naar andere mobiele nummers. Er zijn ook abonnementen waarbij je onbeperkt mag bellen, voor een meerprijs. https://www.kpn.com/bellen/abonnementen.htm
Hoeveel ben je van plan te bellen?
Bellen gaat al snel richting een uur per dag, onbeperkt bellen abbo is dan wel fijn.
Hoe slecht is het mobiele bereik precies? Je ontvangst immers wel T-mobile 4G, right? Is een mobiele telefoon, eventueel met signaalrepeaters (of Vodafone met VoWIFI) echt geen optie? Het is eigenlijk heel gek, maar op mobiel vlak kan je al onbeperkt bellen voor minder dan een tientje per maand, terwijl er eigenlijk geen concurrentie is op de vaste markt waardoor dat erg duur is.
Wegvallende verbinding, geen bereik, als je naar buiten loopt in een keer melding krijgen dat je 10 gemiste oproepen hebt terwijl de telefoon niet is overgegaan, etc.
4G router staat op zolder bij een raam (er komt nog een externe antenne op het dak) en dan nog halen we maar iets van 10-15 Mbit terwijl er T-Mobile 4G masten staan op 1,2 / 1,8 / 2,2 en 2,7 km.
vr6-only schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 14:57:
Meeste VOIP providers gebruiken codecs met 64 tot 128Kbit/s. Dat is per 60 min bellen niet eens 50MB. Volgens mij is de beste oplossing om een Voip toestel + Budgetphone abonnement te nemen.

https://www.budgetphone.nl/nl/persoonlijke-abonnementen

Verbruikcalculator: https://toolstud.io/data/...&speed=64&speed_unit=Kbps
Ow, dat valt wel mee, ik had gedacht dat het meer zou zijn. Ik heb inmiddels ook dit topic gevonden op het forum van T-Mobile. Hierin hebben mensen via hun Fritzbox (en andere routers) VoIP werkend gekregen op de 4G voor thuis verbinding. Hier ga ik nog eens in duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:32
FoxLenny schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 16:49:

Wegvallende verbinding, geen bereik, als je naar buiten loopt in een keer melding krijgen dat je 10 gemiste oproepen hebt terwijl de telefoon niet is overgegaan, etc.
4G router staat op zolder bij een raam (er komt nog een externe antenne op het dak) en dan nog halen we maar iets van 10-15 Mbit terwijl er T-Mobile 4G masten staan op 1,2 / 1,8 / 2,2 en 2,7 km.
Tip van mij: installeren LTE watch programma: http://www.lte-anbieter.info/ltewatch/huawei.php
Log via dit programma in op je huawei LTE modem van 4g voor thuis, en zet je modem vast op alleen de 1800 band. Gezien je snelheid van 15 lijk je op de 900 band te zitten waardoor snelheid tegenvalt. Althans, heeft mijn snelheid hier van 14->45mbit verbeterd. Signaalsterkte iets minder op hogere frequentie maar snelheid en stabiliteit is nog altijd dik in orde dus.
Pagina: 1