Adapter Wifi/ethernet via USB gebruiksklaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Hallo mensen,

Mijn laptop heeft een defecte ethernet. En de DVD mankeert ook wat, misschien kan hij nog lezen.

Ik wou er Linuxmint op installeren, maar die heeft om te beginnen echt een internetverbinding nodig, alvorens ik daarmee de wifi op kan zetten.

Nu heb ik gezien dat je voor pakweg €20 USB adapters kan kopen met wifi of ethernet.
Maar ik ben bang dat die ook niet zonder drivers van internet of DVD aan de praat zijn te krijgen.

Ik zoek dus eigenlijk een USB dingetje die het direct doet, zodra ik die er in steek. Ook zonder internet verbinding!

Welke moet ik hebben???

Beste antwoord (via Bruin Poeper op 09-07-2017 15:23)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan beter een USB Ethernet adapter kopen, die doen het vaak direct zonder speciale drivers, voornamelijk met ASIX of RealTek chipsets.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:58
Waarom heeft Mint eerst een internet verbinding nodig voordat wifi werkt, mist de juiste driver? Kun je deze dan eventueel niet op een ander systeem downloaden en vanaf usb drive installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:27

lier

MikroTik nerd

Meeste Linux distro's kan je vanaf USB installeren via (bijvoorbeeld) een ISO.

Hoe weet je zeker dat ethernet het niet doet? Om welke laptop gaat het?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En als je specifiek op zoek gaat naar een USB WiFi ding, kijk dan naar de chipsets van die dingen. Op basis daarvan is vaak makkelijker te vinden wat de driversupport is binnen je OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
@Nielson,@lier: Ik heb via USB de basis Linuxmint geïnstalleerd. Ik heb Broadcom b43 nodig.

"De" driver blijkt bij installatie weer om een andere driver te vragen, uiteraard via internet. Het is dus een meertrapsraket. Geen idee hoeveel trappen die heeft...
Mijn probleem is ook dat ik weinig Linux ervaring heb, ik moet helemaal nog leren hoe je via USB stick overgebrachte dingen uitpakt en op de juist plaats zet.
Ik kan dingen op de desktop uitgepakt krijgen, maar kan het syteem niet zo naar mijn hand zetten dat hij deze neemt ipv op internet te zoeken.
Ik heb daar wel wat tips voor bij de hand, maar het is een ingewikkeld studie voor een beginneling.

Overigens heb ik ook nog gedacht aan zo'n ethernet ding voor de ExpressCard slot die je aan de zijkant er in kan steken.
Maar dat lijkt ook spul van vroeger. En werkt dat dan wel meteen, out of the box?
Misschien heeft iemand zoiets voor me liggen??

[ Voor 34% gewijzigd door Bruin Poeper op 08-07-2017 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
[b][message=51838655,noline]
Hoe weet je zeker dat ethernet het niet doet?
Doordat ik niet zie dat hij het wel doet. OK?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Je kan beter een USB Ethernet adapter kopen, die doen het vaak direct zonder speciale drivers, voornamelijk met ASIX of RealTek chipsets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
Die ASIX ziet er wel veelbelovend uit. Linux schijnt er drivers voor ingebouwd te hebben.
https://www.amazon.com/Pl...-Chromebook/dp/B00484IEJS

Maar mijn Linuxmint (18.1, 18.2) moet bij installatie véél van het internet halen voordat het Linuxmint is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
@johnkeates. Bedoel je deze?
http://www.realtek.com.tw...&Level=5&Conn=4&ProdID=21

Linux driver is inderdaad 0kBytes groot :)
http://www.realtek.com.tw...Down=false&Downloads=true

P.S.: Ik heb je het 'beste antwoord' gegeven. Voor de lezers: ik vond dit nuttig advies, maar dit betekent niet dat ik een succesvolle praktijkproef heb gedaan.

[ Voor 223% gewijzigd door Bruin Poeper op 09-07-2017 15:28 . Reden: verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
ASIX heeft vaak nagenoeg complete functionaliteit zonder firmware download, RealTek heeft over het algemeen op z'n minst 100Mbit fd zonder firmware, en soms meer. Met firmware gaan ze tot 1GbE en TCP offloading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
@johnkeates
Ik heb mijn pluim iets te vlug uitgedeeld, ik hoop dat je dit nog leest.
Ik zou deze willen kopen, maar ik wil graag nog wat meer zekerheid of hij direct werkt.
Ik heb een Linuxmint 18.1 of 18.2 met unetbootin geinstalleerd.

http://www.mediamarkt.nl/...pf%7C1388982%7C%7Cp%7C%7C
Om het af te maken heb ik echt internet nodig.
Gaat dit product mij direct internet leveren?
Mijn indruk is dat de linux kernel de drivers ingebouwd heeft, dat die kernel na de Linuxmint basisinstallatie compleet is, en dat die deze adapter dan gelijk aan de praat brengt.

Ik schiet er niets mee op als ik toch eerst drivers moet ophalen...

Stel me gerust, of waarschuw svp.

Enneh... hoe vertel ik Linux dat hij niet mijn standaard eth moet gebruiken, maar die van USB?
Ik denk niet dat Linux zomaar snapt dat dat ding stuk is.

[ Voor 10% gewijzigd door Bruin Poeper op 09-07-2017 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:11
Die is gebaseerd op de RTL8153. Werkt out-of-the-box met de r8152 driver (geen firmware nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
Voor de volgers.

Ik vond nog een review van de TPlink UE200 (RTL8152B) op een linux machine: https://morfitronik.pl/re...hernet-usb-ue200-tp-link/

Dat platte kabeltje van de TPlink lijkt me wat kwetsbaar; lijkt me moeilijk te buigen over de brede zijde.
Daarom heb ik liever rond. Ik denk dat deze Edimax UE-4208 (met AX88772B) ook in aanmerking kan komen: pricewatch: Edimax USB 2.0 Fast Ethernet Adapter

Omdat mijn modem/router met gigabit soms moeite heeft is het misschien verstandiger om een 10/100 type te nemen. Anderzijds zijn de gigabit adapters wat recenter, ook kwa software; de snelheid op zich boeit me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nielson schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 14:28:
Waarom heeft Mint eerst een internet verbinding nodig voordat wifi werkt, mist de juiste driver? Kun je deze dan eventueel niet op een ander systeem downloaden en vanaf usb drive installeren?
Even dit nog verduidelijken. Het probleem zit niet in de drivers maar in de firmware. Broadcom heeft alleen een open-source driver wrapper vrijgegeven. Deze is afhankelijk van een proprietary firmware blob die niet met de installatiemedia meegeleverd kan/mag worden omdat de licentievoorwaarden de GPLv2 bijten. Daarom moet het (als de licentievoorwaarden je reet kunnen roesten tenminste) apart gedownload worden.

Neemt niet weg dat je gelijk hebt natuurlijk dat je die blob los kunt downloaden en vervolgens vanaf (bijvoorbeeld) USB kunt installeren.

Voir de toekomst: vermijd hardware dat geen fatsoenlijke OSS-support heeft. Dat betekent o.a. geen Broadcom-meuk voor je networking...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
Nou, ik heb de TPlink UE300 van de Mediamarkt gehaald.
Die doet het onder Linuxmint 18.2 (met alleen de basisinstallatie vanaf USB-iso) dus direct!!!
Nu kan ik verder :)

Ik heb hem ook op Windows Vista geprobeerd.
Maar daar moet ik dus eerst de drivers apart voor binnen halen via een andere computer.
Vista heeft geen MS ondersteuning meer, ik heb windowsupdate daar uitgeschakeld.
Kan nu nog niets zeggen hoe dat verder gaat.

Linux is deze keer in het voordeel _/-\o_

Op Windows10 verbindt hij direct, zonder gedoe.
Met modem tg789bvn verbindt hij steeds goed op 1 gigabit (doet ie beter dan mijn HP Omen met Realtek PCIe GBE family controller...).
Pas op: als je de adapter uit de computer trekt en hem daarna weer terug steekt maakt hij géén verbinding meer. Ik vermoed dat je die netjes moet uitwerpen ofzo.
Ik kon pas na herstarten weer verder.
{Wat blijkt: die USB mag/moet je dus als administrator bij 'Apparaten' verwijderen}
{Bij nader inzien is hij toch verdraaglijker als je de USB- of LAN-stekker er zo maar uit trekt; misschien was er op de achtergrond nog een belangrijk (installatie?)-proces bezig toen het fout ging}

Prima apparaatje!!!
Iedereen bedankt voor de adviezen, ik ben helemaal gelukkig.

[ Voor 242% gewijzigd door Bruin Poeper op 10-07-2017 18:23 ]

Pagina: 1