Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Pentax en infrarood was voor mij altijd een plezierige werkende combo.
Maar nu zie ik een grijze band, altijd aan de onderzijde van elke plaat, op de infraroodfoto's die ik maak met mijn Pentax K-S2. Ik maak gebruik van een IR-720 filter.
Ik weet zeker dat de band komt van de Pentax K-S2: op een andere Pentax (K-30) body is de band er niet. Met een ander merk IR filter is de band er ook alleen op de K-S2. Voor de zekerheid ook een ander objectief geprobeerd: geen verschil.
De band is zeker geen artefact dat ontstaat door licht dat via de zoeker binnenvalt, want deze was afgeplakt.
Firmware is de laatste versie; AA settings allemaal geprobeerd-geen verschil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AN8jzHIgiwA4auS6KPnPQWyPyU=/800x/filters:strip_icc()/f/image/shwqJ6OQfm0hsJq3H17SYaiB.jpg?f=fotoalbum_large
Waardeloze foto, maar het laat zien waarover ik het heb.

Licht dit aan de sensor? Is het een bug? Het internet laat me niets vergelijkbaars zien.
Iemand een idee hoe dit komt?

[ Voor 14% gewijzigd door AlterEgo op 03-03-2020 15:05 . Reden: linkfix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 18:07

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Sowieso lijkt er grijze banding in te zitten, bovenin is ook grijs namelijk.

Tenminste op mijn Canon krijg ik knal roze foto's, lijkt hier geen sprake van wat toch wel raar is.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Een helder moment, drie jaar later.... 8)7 8)7 8)7
Het gebeurt niet alleen bij infrarood opnamen. En ook niet speciek bij deze camera (hoewel de vorm van deze streep natuurlijk wel met de constructie van de camera te maken heeft).

Het is wèl licht dat door de zoeker de camera binnenvalt bij lange belichtingstijden vanaf statief.
Een simpel stukje dik, zwart tape voor de zoeker verhelpt het probleem totaal :X

Wie weet heeft iemand er nog iets aan.

[ Voor 1% gewijzigd door AlterEgo op 07-08-2020 10:36 . Reden: typo's ]