Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffie500
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-09 19:25
ik weet niet of dit de goede plaatst is om mijn vraag te stellen.

Ik wil al lang starten met fotografie als hobby en dan vooral m'n kinderen, landschappen en macro fotografie.
Ervaring heb ik niet en weet dus ook niet goed waar te beginnen. heb een tijdje geleden met een Sony DSC-HX400 foto's gemaakt maar daar kun je geen macro foto's mee maken.

Start ik best met een cursus en koop ik dan een goed toestel of koop ik een goed toestel en begin er gewoon aan.
Ook het aanbod van toestellen is enorm, spiegelreflex, systeem camera of full frame en dan nog alle lenzen die te koop zijn.
Eenmaal een keuze gemaakt moet je ook bij dat merk blijven voor je lenzen enz.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie als je aan het begin staat van je hobby?

Ik hoor veel goede dingen over de Sony A6000 (lenzen zijn duur) en de panasonic DMC-G80 of moet ik toch naar een instap dslr gaan. Moeilijke keuzes! alvast bedankt voor de hulp

Beste antwoord (via Maffie500 op 11-07-2017 09:00)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Koop een tweede hands camera. DSLR liefst goedkoop (des te minder is het verlies als het tegenvalt) zet deze op diafragma voorkeuze en begin te fotograveren (oh ja niet vergeten ook auto ISO aanzetten). Schiet in RAW bekijk je resultaat nauwkeurig en probeer zo min mogelijk foto's over te houden. Als je het na tien keer nog leuk vindt Ga dan door en laat een gevorderde fotograaf naar je werk kijken. Luister naar zijn kritiek en omarm deze en ga verder.
De huidige camera's zijn eigenlijk allemaal zoveel beter dan de Praktika waar ik mee begon dat dat niet uitmaakt voor het resultaat. Richt je eerst vooral op compositie en gebruik van diafragma controle over DOF etc. Succes

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie521
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-02 10:07
Hallo maffia500

Wat is het budget, heb je al eens wat in een winkel geprobeerd. Systeem of Dslr is ook een keuze die van eigen smaak afhangt

Goeie lenzen zijn van elk merk duur. Denk dus niet dat je daar veel verschil in gaat krijgen. Bij de Sony nex serie zit je met een kleinere hoeveelheid in keuze. Dan zou je. Naar de à serie kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffie500
Robbie521 schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 13:11:
Hallo maffia500

Wat is het budget, heb je al eens wat in een winkel geprobeerd. Systeem of Dslr is ook een keuze die van eigen smaak afhangt

Goeie lenzen zijn van elk merk duur. Denk dus niet dat je daar veel verschil in gaat krijgen. Bij de Sony nex serie zit je met een kleinere hoeveelheid in keuze. Dan zou je. Naar de à serie kunnen kijken.
Budget rond de 1000€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie521
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-02 10:07
Voor alleen body of body met lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffie500
Eigenlijk met lens als het kan. Ik vermoed dat ik ook een macrolens en een zoomlens nodig heb maar dat is voor later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:14
Panasonic FZ1000 of FZ2000 iets ? heb je alles in 1 pakket en geen gesleur met lensen etc.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffie500
Renegade666 schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 15:25:
Panasonic FZ1000 of FZ2000 iets ? heb je alles in 1 pakket en geen gesleur met lensen etc.
Ik denk niet dat je daar macro fotografie mee kunt doen en dat wil ik echt wel kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:14
Maffie500 schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 16:02:
[...]

Ik denk niet dat je daar macro fotografie mee kunt doen en dat wil ik echt wel kunnen
Zit gewoon een marco stand op hoor ;)
Heb zelf de FZ1000

Weet niet hoe extreem macro je wilt hebben.
Hoe dichter bij, hoe meer je naar DLSR + marco lens moet id.

BV:
https://www.dpreview.com/forums/thread/3716943

[ Voor 7% gewijzigd door Renegade666 op 08-07-2017 17:08 ]

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maffie500 schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 14:46:
Eigenlijk met lens als het kan. Ik vermoed dat ik ook een macrolens en een zoomlens nodig heb maar dat is voor later.
Je wilt dus nu met een prime beginnen? Of bedoel je dat je nu een zoomlens wilt en later een telelens?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Koop een tweede hands camera. DSLR liefst goedkoop (des te minder is het verlies als het tegenvalt) zet deze op diafragma voorkeuze en begin te fotograveren (oh ja niet vergeten ook auto ISO aanzetten). Schiet in RAW bekijk je resultaat nauwkeurig en probeer zo min mogelijk foto's over te houden. Als je het na tien keer nog leuk vindt Ga dan door en laat een gevorderde fotograaf naar je werk kijken. Luister naar zijn kritiek en omarm deze en ga verder.
De huidige camera's zijn eigenlijk allemaal zoveel beter dan de Praktika waar ik mee begon dat dat niet uitmaakt voor het resultaat. Richt je eerst vooral op compositie en gebruik van diafragma controle over DOF etc. Succes

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1