Wegenbelasting betalen nadat auto verkocht is?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-05 22:03
Hi allemaal!

Tot voor kort heb ik een golf 5 diesel gehad (totaal 2 weken in bezit gehad). Nu krijg ik een acceptgiro binnen van 345 euro voor 3 maanden aan wegenbelasting. Moet ik hiervoor de wegenbelasting bellen of toch maar betalen?

Lijkt me raar dat ik 345 euro moet betalen voor een auto die ik zelf nog geen eens één maand in bezit had :(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ja je betaald de wegenbelasting en alles wat je teveel betaald hebt storten ze weer terug.

Maar een belletje naar de belastingdienst zal je beter helpen als hier, mogelijk hebben hun nog een voorstel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:29
Ik neem aan dat je de auto wel daadwerkelijk hebt overgeschreven en een vrijwaringsbewijs in bezit hebt?

Ik zou gewoon betalen, het restant krijg je vanzelf weer terug. Dit bedrag was wat lager geweest als je voor betalen per maand had gekozen...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Xander schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 12:58:
Ik neem aan dat je de auto wel daadwerkelijk hebt overgeschreven en een vrijwaringsbewijs in bezit hebt?

Ik zou gewoon betalen, het restant krijg je vanzelf weer terug. Dit bedrag was wat lager geweest als je voor betalen per maand had gekozen...
Dit is de eerste brief die ik van de wegenbelasting heb gekregen voor het betalen daarvan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-05 12:45

Chakotay

Lick here to continue

Knamix schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 13:01:
[...]

Dit is de eerste brief die ik van de wegenbelasting heb gekregen voor het betalen daarvan :)
Een vrijwaringsbewijs krijg je niet van de belastingdienst, maar bij de PostNL-balie of garagebedrijf waar de auto is overgeschreven naar de nieuwe eigenaar. Tegenwoordig is het niet meer dan een kassabonnetje met wat text erop.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Chakotay schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 13:10:
[...]

Een vrijwaringsbewijs krijg je niet van de belastingdienst, maar bij de PostNL-balie of garagebedrijf waar de auto is overgeschreven naar de nieuwe eigenaar. Tegenwoordig is het niet meer dan een kassabonnetje met wat text erop.
Dat snap ik :) Vrijwaringsbrief heb ik online gekregen. Duidde meer op het betalen van de wegenbelasting (dat ik niet kon kiezen tussen het betaling in één maand of kwartaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:29
Betalen per maand kan volgens mij ook alleen per automatische incasso. Eenmalig een machtiging afgeven en ze incasseren voor de rest van je leven (?) automatisch de wegenbelasting van alle auto's die jij op naam hebt staan. Als ik een andere auto koop dan schrijven ze een maand later automatisch de belasting daar voor af en storten ze het restant van de vorige auto terug.

Maar dit is je eerste auto? Geen idee of je dat op voorhand had kunnen regelen.

Betalen per acceptgiro kan alleen maar per kwartaal of per jaar, dat is de reden van deze factuur.

Uit de link van @MicGlou:
Als u een auto of motor verkoopt aan een particulier of een niet door de RDW erkend autobedrijf, moet u op een postNL-kantoor het kenteken laten overschrijven op naam van de koper. U krijgt dan een vrijwaringsbewijs. Wij zetten de motorrijtuigenbelasting op dat moment automatisch stop. Teveel betaalde belasting ontvangt u automatisch terug.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
Of je wacht even als de betalingstermijn niet verstreikt, dan krijg je een nieuwe acceptgiro met een eindtarief. Helaas rekt de betalingstermijn niet op, dus houd die in de gaten, maar gewoon afwachten op de nieuwe acceptgiro. En als die later komt dan de uiterlijke betalingstermijn dan heb je pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-05 12:45

Chakotay

Lick here to continue

Xander schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 13:14:
Betalen per maand kan volgens mij ook alleen per automatische incasso. Eenmalig een machtiging afgeven en ze incasseren voor de rest van je leven (?) automatisch de wegenbelasting van alle auto's die jij op naam hebt staan. Als ik een andere auto koop dan schrijven ze een maand later automatisch de belasting daar voor af en storten ze het restant van de vorige auto terug.

[...]
Klopt, ik heb dat ooit 1x opgegeven, en vervolgens voor een stuk of 4 voertuigen daarna nooit meer een brief gehad om het te kiezen, maar wel maandelijkse incasso's :)

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:17
Vorkie schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 12:56:
Ja je betaald de wegenbelasting en alles wat je teveel betaald hebt storten ze weer terug.

Maar een belletje naar de belastingdienst zal je beter helpen als hier, mogelijk hebben hun nog een voorstel :)
Dit klopt helemaal ...
Want dit heb ik al vaker meegemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Xander schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 13:14:
Eenmalig een machtiging afgeven en ze incasseren voor de rest van je leven (?) automatisch de wegenbelasting van alle auto's die jij op naam hebt staan.
Ze blijven dat doen tot je ze zegt dat je het niet meer wil.

Per maand betalen is sowieso wel handig, ook in dit soort gevallen. Ze corrigeren de teveel betaalde wegenbelasting erg snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:53

mark-k

AKA markkNL

Weet je zeker dat het je wegenbelasting is? 345 euro is namelijk ook precies de boete voor het niet verzekeren van een motorvoertuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0h4life
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:43
mark-k schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 15:04:
Weet je zeker dat het je wegenbelasting is? 345 euro is namelijk ook precies de boete voor het niet verzekeren van een motorvoertuig.
Ik dacht dat die rond de €400 lag, maar dat is al een tijd geleden voor mij en gelukkig kwijtgescholden wegens onterecht.

Maar voor de OP:

Zoals hierboven al is vermeld krijg je sowieso na aankoop van je auto een rekening voor de resterende periode motorrijtuigenbelasting, in jouw geval dus een volle periode.

Vervolgens, als je voor de aankomende periode hebt betaald en je hebt je voertuig verkocht dan krijg je een eindafrekening voor de periode dat je de auto daadwerkelijk in bezit had.
Sommigen zullen geld terug ontvangen, andere zullen een gereduceerd bedrag moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:48

Crazy-

Best life ever

Ja maar dan had ie een acceptgiro van het CJIB gehad en niet van de bd :-)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommzz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 10:58
Die is €400,-, en bij staandehouding zelfs €550,-
@TS: Gewoon betalen, het verschil krijg je vrij vlot weer op je rekening teruggestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:53

mark-k

AKA markkNL

Tommzz schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 17:21:
[...]

Die is €400,-, en bij staandehouding zelfs €550,-
@TS: Gewoon betalen, het verschil krijg je vrij vlot weer op je rekening teruggestort.
Hmm, dan is die veranderd sinds de laatste keer dat ik iemand daarover heb horen jammeren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ik moest nog een deel op de voorruit hangen in t begin. Weet niet meer hoe t zat. Volgens mij in 96 afgeschaft.

Edit

Deel 3 was t

http://www.volkskrant.nl/...-meer-op-de-ruit~a502526/

[ Voor 35% gewijzigd door sugarlee89 op 08-07-2017 20:39 ]

Pagina: 1