Toon posts:

Micro-ATX HTPC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Moederpoes
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 16-01 15:27
Beste tweakers,

Momenteel ben ik in de markt voor een nieuw zelfbouw htpc systeem. De standaard android en NUC oplossingen die ik gezien heb komen een heel eind maar ik wil toch net wat meer flexibiliteit en zelfbouw is natuurlijk ook gewoon leuk.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Opstelling komt in het tv-meubel te staan ( ruimte is hxdxb 165x325x500mm) en wordt uiteraard op de TV aangesloten momenteel 1080p en dat blijft de komende 3 jaar iig zo. Aan de achterkant van de kast kan de warmte weg.
Met de pc zou ik graag alle gangbare formaten video, ook blurays willen kunnen afspelen en vanilla minecraft erop spelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoop rond de 500,- uit te komen en iig ruim onder de 1000,- te blijven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een kleine (120GB) sata SSD van crucial liggen en eventueel nog 2x4GB ddr3 kingston value geheugen al wil ik een nieuw platform met ddr4 voor eventuele toekomstige upgrade.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat ik het met een pentium G4600, 4GB ddr4, een kwaliteitsvoeding, waarschijnlijk iets van 400 of 450 watt zodat ik later nog een videokaart kan toevoegen een heel eind kom. Ik denk dat een HD 630 genoeg frames uit vanilla minecraft kunnen halen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag een kwaliteit build maken die zo stil mogelijk is. Ik zoek een zwarte liefst matte kast. De voeding en kast moeten bij een upgrade prima mee te nemen zijn. Eventueel een videokaart later toevoegen moet ook kunnen.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Graag zou ik hulp krijgen bij het uitzoeken van de kast, voeding en moederbord. Waarbij ik in mijn achterhoofd hou dat de bitterheid van slechte kwaliteit veel langer blijft hangen dan de zoetheid van een goedkope deal.

Het volgende lijstje heb ik samen kunnen stellen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4600 Boxed€ 83,50€ 83,50
1MSI B250M Bazooka€ 75,99€ 75,99
1Silverstone Grandia GD05B€ 95,-€ 95,-
1Streacom FC9 Alpha Fanless Zwart (met optisch slot)€ 235,-€ 235,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 73,81€ 73,81
1LG BH16NS55 Zwart€ 65,65€ 65,65
1Corsair RM550x€ 90,-€ 90,-
1Seasonic G-series 450 watt€ 68,50€ 68,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 787,45

• lactaxative
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 29-11-2021
In de Streacom kast moet een slot-loading blu-ray drive. Ik ben er niet helemaal in thuis, dus ik weet niet welke je zou moeten kiezen. Als ik snel kijk, zit hier wel een behoorlijke meerprijs aan (bovenop de meerprijs van de behuizing). Verder is het idee van deze behuizing een nano PSU te gebruiken, iets als pricewatch: Streacom ZF240. Ook hier zit een flinke meerprijs aan, en ongetwijfeld mindere kwaliteit. De uitbreidbaarheid met GPU moet je niet teveel bij voorstellen. Mogelijk zou een kleine 1050 Ti wel kunnen, maar de rest past niet, en heb je het vermogen of air flow niet voor. Daar komt dan nog bij dat een dergelijke nanoPSU vaak maar 2 SATA aansluitingen heeft, waarvan je er waarschijnlijk 1 kwijt bent aan je blu-ray, en 1 aan je boot SSD. Er blijft dan dus weinig over. Al met al denk ik niet dat deze behuizing is wat jij zoekt.

De silverstone behuizing ligt een stuk simpeler, je kunt er praktisch alles mee doen wat je wilt.

Verder zijn de 450 en 550 watt voedingen van Seasonic G-series niet interessant, met name de koeling op deze voedingen is niet goed genoeg voor de prijs, waardoor ze wat veel herrie maken. Verder hangt de beste keuze qua voeding een beetje af van hoe serieus je bent over die gpu erbij, en welk kaliber je dan aan zit te denken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Moederpoes
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 16-01 15:27
Oke dan is de streacom behuizing idd niet zo'n goed idee. Dan kies ik de silverstone.

Ik heb mezelf nog wat meer ingelezen in de voedingen en bij het volgende uitgekomen.

Ik heb gemerkt dat het moeilijk is om een goede voeding te vinden met een vermogen onder de 450 watt. Aangezien ik niet ga overclocken met deze build, ook niet na een eventuele upgrade moet deze vengeance 400w het geheel makkelijk kunnen trekken. Een i3 met 1060 of vergelijkbaar moet ook nog makkelijk kunnen.

Zoals gezegd is heb ik de crucial ssd nog liggen en kan ik hier prima gebruiken. Ik ben nog niet zeker over het moederbord. Daar ga ik me nu nog verder in verdiepen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4600 Boxed€ 83,50€ 83,50
1MSI B250M Bazooka€ 77,54€ 77,54
1Silverstone Grandia GD05B€ 95,-€ 95,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 73,81€ 73,81
1LG BH16NS55 Zwart€ 65,65€ 65,65
1Corsair Vengeance 400W€ 58,87€ 58,87
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 454,37

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee