Verkoop via ABN bankieren app, veilig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

Wish

ingwell

Topicstarter
De lens in mijn onderschrift staat ook te koop via Marktplaats. Nu zijn er al twee gegadigden die hem wel willen kopen, maar de betaling willen doen via hun ABN bankieren app op de telefoon. Hoeveel risico loop ik hiermee dat ze een "valse" app hebben en ik uiteindelijk naar mijn centen kan fluiten?

Beiden willen het niet via mijn eigen laptop doen (bang dat ik hun gegevens skim) en zelf ben ik geen voorstander van cash (ik heb al eens wat vals geld mogen vasthouden). Mijn eigen bank is die van de ING, dus het gaat ook niet meteen over, maar zie ik pas maandag het resultaat.

Dus hoe groot is het risico?

No drama

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Groot. Cash is je beste optie imo, afgezien van iemand die ook ING heeft (waarmee je 't meteen ziet.)

[ Voor 49% gewijzigd door CyBeR op 08-07-2017 11:45 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-06 23:31
Je hebt ook tikkie. Een idee?
Want wat jij beschrijft klinkt als een slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:22
Groot, niet doen.
Cash of idd tikkie. (de app)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Doe dit alleen als je beide dezelfde bank hebt en het dus direct overgemaakt is. In jouw geval dus niet doen. Dan maar gewoon lekker contant laten betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CT
  • Laatst online: 15-06 20:00

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Met de ING app kan je een betalingsverzoek aanmaken (menu aan de linker kant)
Deze kan je naar hun whatsapp of wat dan ook sturen (of via de ABN app de QR code in de ING app scannen).
Als ze dan via ABN betalen zie je wel DIRECT het bedrag.

En als ze een 'nep' app gebruiken zal die hele functie er denk ik niet in zitten, anders is er wel erg veel werk in zo'n nep-app gestoken 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door CT op 08-07-2017 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wish
  • Nu online

Wish

ingwell

Topicstarter
Ah... thanks, dat zijn nog eens goede opties (Tikkie en het betalingsverzoek). Ik ga de heren eens mailen en kijken of ze afhaken.

No drama

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:32

MsG

Forumzwerver

Wellicht ook interessant voor wat inzicht:
Opgelicht via nep ING app

Hier is daadwerkelijk opgelicht met een namaak-app.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

CT schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 11:46:
Met de ING app kan je een betalingsverzoek aanmaken (menu aan de linker kant)
Deze kan je naar hun whatsapp of wat dan ook sturen (of via de ABN app de QR code in de ING app scannen).
Als ze dan via ABN betalen zie je wel DIRECT het bedrag.
Dat is wel een goeie optie trouwens ja, aangezien die met ideal betaald worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wish
  • Nu online

Wish

ingwell

Topicstarter
Goed, dat was een interessant gesprek. 1 gegadigde laat helemaal niks meer van zich horen, met de ander heb ik onderstaand gesprek gevoerd, waarbij de uitkomst is dat ik de oplichter ben. We alterneren per quote, eerste quote is van mij:
Hoe laat wil je komen? Ik zie trouwens dat het mogelijk is om vanuit mijn ING app een betalingsverzoek aan te maken, die jij dan kan inscannen via je ABN app. Zijn we beiden zeker :)
Hoe werkt dat ? Sorry msar ik ben echt voorzichtig met zulke dingen Maar*

Via mijn eigentelenfoon het geld overmaken is het beste voor mij.

U kunt ook meekijken of alles klopt of jets

Iets niet klopt
In mijn app maak ik een betaalverzoek aan voor het bedrag. Dat betaalverzoek maakt een QR code aan. Die QR code scan jij dan in met je ABN app op je eigen telefoon. Het grote voordeel hiervan is dat dit via iDeal gaat en ik het geld meteen op de rekening zie.
https://www.ing.nl/partic...oek-via-de-app/index.html

(bekijk ook de demo)

Het gaat dus ook gewoon via je eigen telefoon
Even overleggen met me vader of dit wel een goed idee is
dat is prima - het is volgens mij voor beiden de meest veilige optie

En anders neem je je vader mee, kan hij meekijken :)
[hij reageert hier met een afbeelding, van deze link: https://www.veiligbankier...p-betaalverzoek-whatsapp/
right
Hiervoor ben ik dus heel bang snapt u

Daarom doe ik alles via mijn eigen bankieren
1. Ik maak het betaalverzoek zichtbaar aan in mijn ING app.
2. Die genereert een QR code (ik stuur je dus niks toe)
3. Die QR code scan je met je ABN app
4. Je accordeert eenmalig(!) zelf het verzoek voor het opgegeven bedrag.
5. Ik ben geen onbekende: als je bij mijn woonhuis komt weet je mijn naam, telefoonnummer en adresgegevens... dat zou wel een hele domme zet zijn van een oplichter
6. Mijn telefoon en die van jou zien elkaar nooit meer.

ik ben best een slimme jongen, maar ik zou echt niet weten hoe ik een dergelijke QR code moet spoofen en dan ook nog je inloggegevens moet achterhalen.

en anders bel je maandag je bank met de situatie en vraag of het plausibel is...
Mij gaat het erom dat de transactie meteen zichtbaar is omdat dit via ideal gaat.

En als het je beter doet voelen, neem gerust je vader mee - kan hij mij ook in de ogen kijken (en weten waar mijn huis woont). Krijgt hij ook een bakkie koffie
Sorry meneer ik denk dat ik temaken heb met een oplichter ik zoek wel verder

Mijn vader vind het ook geen goed idee met die links enso
bel me anders. je komt bij mij thuis.... nogmaals, dat zou een domme zet zijn voor een oplichter. Zo niet, veel plezier verder
Ik maak het geld via mijn telefoon over anders houd het helaas op voor mij
Dat doe je dus ook. Op basis van een betaalverzoek. Anders houdt het voor
mij op. Bel je bank anders maandag.
Wat uitermate vermoeiend... die mensen komen bij mij thuis, ze krijgen een dikke lens mee (als ze betalen) en dan vertrouwen ze het niet? Ok. Toch fijn dat ik hier even verhaal heb gehaald, ik vertrouw hen nu niet meer... thanks voor de input.

No drama

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Misschien helpt het nog als je verteld dat er nep betaal apps zijn. Geen idee of ze die info nu hebben. Mogelijk komt het wat vreemd over als ze niet weten van die nep apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
QR-code scannen werkt overigens alleen als de andere ook de ING-app heeft. Anders moet je het betalingsverzoek versturen via Whatsapp/SMS/e-mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Mensen die anderen meteen voor oplichter uitmaken zijn 99 van de 100 keer oplichters. Kijk maar naar de tv progamma's, het eerste wat ze ze allemaal zeggen: 'ik ben geen oplichter, ik ben opgelicht.'

Laat het lekker, en kijk naar een andere koper. En dan gewoon cash. Ze hebben het geld zogenaam op de bank, laat ze dan maar pinnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Gewoon geen verdere zaken doen. Hij weet zelf heel goed dat een betaalverzoek bij hem niet gaat werken als hij met zo'n neppe app gaat betalen.

Wat je ook kan doen is de betaling via Marktplaats verlopen, dan heb je wel te maken met transactie kosten, maar dat is ook een manier om veilig te betalen (dit gaat dan ook via iDeal).

Bovendien als je contant geld wilt ontvangen, kan je toch ook bij de bank afspreken? Daar kunnen ze het geld gewoon controleren.

[ Voor 16% gewijzigd door MysticX op 08-07-2017 16:47 ]

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
1500 euro willen uitgeven voor een lens als thuiswonende puber? (kan wel, maar toch, lekker doorgaan met nieuwe koper zoeken, scheelt je ook een hoop gezeur met vragen als, die lens doet het niet etc...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
RWK__ schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 16:46:
Gewoon geen verdere zaken doen. Hij weet zelf heel goed dat een betaalverzoek bij hem niet gaat werken als hij met zo'n neppe app gaat betalen.

Wat je ook kan doen is de betaling via Marktplaats verlopen, dan heb je wel te maken met transactie kosten, maar dat is ook een manier om veilig te betalen (dit gaat dan ook via iDeal).
Als je dan toch Marktplaatsbetalingen aan wilt raden doe dan meteen PayPal, heb je nog enigszins bescherming ook en je koper ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Nu online

Wish

ingwell

Topicstarter
PilatuS schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 16:34:
Misschien helpt het nog als je verteld dat er nep betaal apps zijn. Geen idee of ze die info nu hebben. Mogelijk komt het wat vreemd over als ze niet weten van die nep apps.
Ja, daar begon de discussie eigenlijk mee, heb ik hier niet neergezet.
Anoniem: 454358 schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 16:42:
Mensen die anderen meteen voor oplichter uitmaken zijn 99 van de 100 keer oplichters. Kijk maar naar de tv progamma's, het eerste wat ze ze allemaal zeggen: 'ik ben geen oplichter, ik ben opgelicht.'

Laat het lekker, en kijk naar een andere koper. En dan gewoon cash. Ze hebben het geld zogenaam op de bank, laat ze dan maar pinnen.
Tja, ik ben dan weer geen fan van cash - ik heb al eens vals geld in de handen gedrukt gekregen
RWK__ schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 16:46:

Die optie zie ik niet bij Marktplaats, hoe dan? Ik zie wel Paypal, dat zou voor mij ook nog wel een optie zijn?
https://www.marktplaats.n...ktplaats/betalen.dot.html

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sypie schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 16:47:
[...]

Als je dan toch Marktplaatsbetalingen aan wilt raden doe dan meteen PayPal, heb je nog enigszins bescherming ook en je koper ook.
als verkoper zou ik geen paypal meer willen accepteren. Als de koper gaat klagen ben je vrijwel altijd het bokje, en moet je het terugnemen. En dan missen er ineens dingen of is het kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Met contant geld natuurlijk ook goed opletten dat het niet (voor een deel) vals is.
[...]

Paypal is ook een goede optie. Alleen kost het een percentage als je die extra zekerheid wil. Voor de TS als verkoper is het sowieso niet aan te raden. Die heeft alleen de nadelen en niet de voordelen. Als de koper een claim indient heeft de TS geen enkel bewijs dat er iets geleverd is. De kans is dan heel groot dat de TS kan fluiten naar zijn geld en product.

Paypal is wel een prima optie als je de familie optie gebruikt. Dit kost geen percentage en een claim is niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

hcQd schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 16:36:
QR-code scannen werkt overigens alleen als de andere ook de ING-app heeft. Anders moet je het betalingsverzoek versturen via Whatsapp/SMS/e-mail.
Neuh die QR-code is gewoon een linkje naar een iDeal site van ING.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
[...]

Ja, je moet met alles voorzichtig zijn, maar met Paypal kan ook van alles fout gaan. Achteraf kan de koper een claim bij Paypal indienen, en 9 van de 10 keer geeft Paypal het voordeel aan de koper.

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Wish schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 16:48:

Tja, ik ben dan weer geen fan van cash - ik heb al eens vals geld in de handen gedrukt gekregen
Goed opletten, evt een pen kopen. De valse biljetten die ik heb gezien waren echt wel als fake herkenbaar. Met cash weet je wat je hebt, al dat wazige gedoe met die nep apps is een groter probleem dan nep geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
[...]

Die optie zie ik niet bij Marktplaats, hoe dan? Ik zie wel Paypal, dat zou voor mij ook nog wel een optie zijn?
Alleen als familie optie is het voor jou dus aan te raden. Dit kost geen percentage en een claim is niet mogelijk. Anders echt niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149800

Gewoon over laten maken en als het op jou rekening staat ophalen.

Anders lekker laten gaan.
Willen ze het meteen kunnen ze contant betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-06 12:57

Saven

Administrator

Je kan via ING een iDeal betaalverzoek genereren toch? Zo heb ik gister een vriend betaald. Dan kunnen ze gewoon via hun eigen telefoon betalen en staat het er bij jou direct op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online

Ik heb de optie wel kunnen activeren op mijn eigen account, maar ik zie dat er zelf ook nog niks hierover te vinden is op Marktplaats zelf.

Hier in ieder geval een bericht erover: https://www.rtlz.nl/perso...-gewoon-met-ideal-betalen

Maar de enige opties die je hebt, zijn toch:

- Betaalverzoek via de ING app
- iDeal verzoek via Marktplaats app
- Contant geld ontvangen en dit direct bij het bij zijn laten controleren
- Iemand in de familie die ook ABN heeft en die het bedrag kan ontvangen? Als de koper het bedrag stort heb je het gewoon binnen enkele seconden binnen? (en dat is echt zo, het mag gewoon niet langer dan dan dat duren, zelfs in het weekend heb je het bedrag gewoon gelijk binnen)

Maar goed, als iemand het al over een ABN app heeft, dan moeten alle alarmbellen rinkelen en zou ik beter wachten die wel gewoon netjes en open staat voor een normale transactie.

[ Voor 36% gewijzigd door MysticX op 08-07-2017 16:57 ]

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Nu online

Wish

ingwell

Topicstarter
Saven schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 16:53:
Je kan via ING een iDeal betaalverzoek genereren toch? Zo heb ik gister een vriend betaald. Dan kunnen ze gewoon via hun eigen telefoon betalen en staat het er bij jou direct op.
Anders lees je even het topic door :) . Dat was nou juist de bedoeling.

No drama

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:40
Oplichter tegen verkoper: 'Volgens mij ben jij een oplichter'.

Deze koper lekker links laten liggen. Als hij niet wilt betalen op jouw manier, wat verder een uitermate veilige manier is, dan zou ik een andere koper zoeken.

Het is een nep app, als je dezelfde bank zou hebben dan komen ze vaak met het smoesje dat het soms inderdaad enkele minuten tot uren kan duren, maar kijk op mijn telefoon maar de betaling na dan zie je dat het is afgeschreven............................

Dus; rapporteer de koper en blokkeer hem. Daar wil je geen zaken mee doen of wat dan ook.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:22
PilatuS schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 16:34:
Als ik het zo lees dan weet de koper dat donders goed. B)
Probeert gewoon een excuus te verzinnen "zijn vader".

Enige optie dan nog:
- vooraf overmaken
- cash en dan direct samen inwisselen bij de bank

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-06 12:57

Saven

Administrator

Wish schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 16:55:
[...]

Anders lees je even het topic door :) . Dat was nou juist de bedoeling.
Topic iets te lang open laten staan en te eigenwijs om replies te laden :+ Maar idd, als potentiele kopers te moeilijk doen lekker laten gaan, je raakt die lens toch wel kwijt. Deze twee waren iig oplichters.

[ Voor 6% gewijzigd door Saven op 08-07-2017 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Nu online

Wish

ingwell

Topicstarter
RWK__ schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 16:53:
[...]

Ik heb de optie wel kunnen activeren op mijn eigen account, maar ik zie dat er zelf ook nog niks hierover te vinden is op Marktplaats zelf.

Hier in ieder geval een bericht erover: https://www.rtlz.nl/perso...-gewoon-met-ideal-betalen

Maar de enige opties die je hebt, zijn toch:

- Betaalverzoek via de ING app
- iDeal verzoek via Marktplaats app
- Contant geld ontvangen en dit direct bij het bij zijn laten controleren
- Iemand in de familie die ook ABN heeft en die het bedrag kan ontvangen? Als de koper het bedrag stort heb je het gewoon binnen enkele seconden binnen? (en dat is echt zo, het mag gewoon niet langer dan dan dat duren, zelfs in het weekend heb je het bedrag gewoon gelijk binnen)

Maar goed, als iemand het al over een ABN app heeft, dan moeten alle alarmbellen rinkelen en zou ik beter wachten die wel gewoon netjes en open staat voor een normale transactie.
Ik heb die optie nog niet:
Betalen of betaald worden met iDEAL op Marktplaats

Binnenkort beschikbaar: betalen of betaald worden met iDEAL op Marktplaats. Snel, makkelijk en vertrouwd. Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan nu in!
Uit het RTL-Z artikel:
Vorige week hebben de eerste gebruikers toegang gekregen tot de nieuwe dienst. De komende tijd moet het stapsgewijs aangeboden worden aan alle accounthouders. Gebruikers die zich hebben aangemeld en zijn goedgekeurd door OBP krijgen een zichtbare 'gecontroleerde status'.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Nu online
CyBeR schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 16:50:
Neuh die QR-code is gewoon een linkje naar een iDeal site van ING.
Scan zo'n QR-code maar eens. Het bevat geen URL, maar een SEPA Credit Transfer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Wish schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 17:00:
[...]

Ik heb die optie nog niet:

[...]

Uit het RTL-Z artikel:

[...]
Oh ja, dat was het. Helaas moet je er dan nog even op wachten.. :F

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
LED-Maniak schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 16:56:
[...]

Enige optie dan nog:
- vooraf overmaken
- cash en dan direct samen inwisselen bij de bank
Of Paypal met de vrienden en familie optie zodat je geen risico loopt op een claim en geen fee betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 888777

hcQd schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 17:01:
[...]

Er zijn verschillende QR betaalverzoeken mogelijk... via iDEAL maar ook een gewone betaling (SCT).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Nu online

Wish

ingwell

Topicstarter
PilatuS schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 17:07:
[...]

Of Paypal met de vrienden en familie optie zodat je geen risico loopt op een claim en geen fee betaald.
Ja, dat cash zie ik nog steeds niet zitten. Ik heb mijn bro Maxwell de Paypal optie aangeboden, maar mijn vermoeden is dat hij niet meer gaat reageren.

Overigens die andere knakker stelde ik voor om het via de ABN website (en zijn e-dentifier) te doen, op mijn laptop (die wilde ook alleen maar via de app betalen). Die kwam met het volgende antwoord:
Ik vind het niet erg hoor ik begrijp u volledig maar via een ander IP adres kom ik niet in bij mijn Abn en gaat de fraude alert af als u begrijpt laat maar weten, ik begrijp u volledig

[ Voor 34% gewijzigd door Wish op 08-07-2017 17:14 ]

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Wish schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 17:10:
[...]

Ja, dat cash zie ik nog steeds niet zitten.
Als je vaker zulk soort dingen verkoopt kan het handig zijn om een geldtester te kopen. Nou zijn die dingen nieuw niet heel erg goedkoop, maar misschien is het wat. Los van dat kom je met een UV lamp ook ver genoeg. Knappe vervalser die geld weet te drukken die door de UV test komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Nu online

Wish

ingwell

Topicstarter
PilatuS schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 17:13:
[...]
Als je vaker zulk soort dingen verkoopt kan het handig zijn om een geldtester te kopen. Nou zijn die dingen nieuw niet heel erg goedkoop, maar misschien is het wat. Los van dat kom je met een UV lamp ook ver genoeg. Knappe vervalser die geld weet te drukken die door de UV test komt :)
Nee, meestal verkoop ik geen hele dure spullen gelukkig :). Hij kan ook meelopen naar de cafetaria op de hoek, die hebben ook een geldtester (weet ik uit ervaring :) ), misschien dat die brave mensen wel een beetje raar opkijken, maar dan koop ik wel een frietje extra voor de moeite.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Of eventueel via een service als sowdan ?
Hun gewoon ideal gebruiken bij hun eigen bank/app, jij ziet meteen of je het geld hebt ontvangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:56
Gewoon Tikkie. Geen gezeik en meteen status als het is betaald. Er wordt ook een Ideal link/betaalverzoek gegenereerd. ABN AMRO is de maker ervan maar werkt met alle banken in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 14:49 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:22
Wish schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 17:10:
[...]

Overigens die andere knakker stelde ik voor om het via de ABN website (en zijn e-dentifier) te doen, op mijn laptop (die wilde ook alleen maar via de app betalen). Die kwam met het volgende antwoord:

[...]
Dit is gewoon onzin. Geef hem de opties, verder geen tijd aan besteden.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Anoniem: 454358 schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 16:42:

Dat deed diegene niet bepaald meteen. En ik moet zeggen, ik kan diegene begrijpen. Het is al erg vreemd dat je cash weigert. Ik begrijp de redenatie, maar als ik iets bij iemand ophaal, dan zou ik dat ook erg twijfelachtig vinden. Als de gegadigden direct de app op hun telefoon wilde gebruiken, dan ben ik het ermee eens, dat zijn zeer waarschijnlijk oplichters. Maar als ik als koper als enige optie eerst krijg om op de laptop van een ander het geld over te maken, dan zou ik dat ook weigeren. En als je dan niet al te technologisch onderlegt ben en er komen andere, in hun ogen, vage, opties, dan begrijp ik wel dat je daar niet in gelooft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Nu online

Wish

ingwell

Topicstarter
CurtPoindexter schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 17:22:
[...]

En vlot ook. Ik heb het echt van de week pas ontdekt (ik zit bij de Rabo dus ABN is natuurlijk niks :P) en het werkt als een malle. Geen lange registratie, echt rekeningnummer en gaan.
Net even geïnstalleerd. Echt handig, wel met een max van €750 per keer, maar wil hem er best 3 sturen.

No drama

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Helaas geldt dat maximum niet alleen per keer maar ook per 24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Nu online

Wish

ingwell

Topicstarter
Chaos schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 17:40:
Helaas geldt dat maximum niet alleen per keer maar ook per 24 uur.
Ah... denk niet dat mijn nieuwe beste vriend drie dagen in een rij bij mij op bezoek wil komen.
Om fraude en zakelijk gebruik te voorkomen zit er een aantal grenzen aan het gebruik van Tikkie. Zo mag je verzoekje niet hoger zijn dan € 750 en kan je per verzoek en per 24 uur niet meer dan € 750 innen.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

hcQd schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 17:01:
[...]

Ah inderdaad de QR heeft geen url. Maar als je het betaalverzoek op de een of andere manier deelt gaat dat wel gewoon via een ing.nl url.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:41
Heb je geen kennis met een bedrijf, of ben je Goed met de mensen in de frietzaak?
Dan laat je iemand daar pinnen en laat je het hun overschrijven naar jouw rekening.
Zo heb ik een keer €14.000 gepint bij een cafetaria.
(Auto gekocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

:') ohja elke frietzaak heeft 14k in de kassa?

Maar de QR code van ING is idd een SEPA code, die kan je (neem ik aan) direct inscannen met de ABN App (iig met de Knab app bijv.) dus dat moet geen probleem zijn. (whatsapp is dus niet nodig, perse).

Tikkie is tot 750, en volgens mij zie je bij een Tikkie betaling ook niet direct het bedrag op je ING rekening, je stort het namelijk eerst op een ABN rekening en die maakt het vervolgens over. (maar wellicht is dat nu anders?)

Maar het moment dat deze 'jongen' met zijn fictieve vader jouw direct voor oplichter uitmaakt, zou ik sowieso alle contact verbreken en een andere koper zoeken. Hier gaat niks goeds van komen. En ik vermoed dat het inderdaad een App-oplichter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Nu online
CT schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 21:39:
\Maar de QR code van ING is idd een SEPA code, die kan je (neem ik aan) direct inscannen met de ABN App (iig met de Knab app bijv.) dus dat moet geen probleem zijn. (whatsapp is dus niet nodig, perse).
Als overschrijvingen tussen verschillende banken direct zou plaatsvinden, dan ja. Voorlopig toch maar via iDeal tenzij bij dezelfde bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-06 01:38
Wat een toeval dat je twee kopers hebt en beide met een ABN AMRO app willen betalen. Dat vind ik ten eerste al apart. Ik heb meermalen dure dingen verkocht en gekocht ( >1000 euro) en niemand wilde per internetbankieren betalen of besprak vooraf hoe er betaald moest worden.. Meestal gewoon cash en met laaste verkoop (twv 400 euro) ben ik even naar de bank meegereden zodat ie kon pinnen. Dat zou dus mijn voorstel zijn: je komt langs, bekijkt de lens en vervolgens rijden we naar de bank om het geld te pinnen. Of, hij komt met cash en jullie rijden naar jouw bank om het direct na betaling op je rekening te storten.

Maar, don't worry. De koper is een oplichter. Daar ben ik vrijwel 100% zeker van. Die gozer kan gewoon op jouw computer of welke andere computer verbonden met het internet inloggen op de ABN AMRO site en geld overmaken. Net als dat ie overal kan pinnen en betalen met zn pinpas. Er wordt neit eens gekeken naar het IP-adres, Waarom zou je dat doen? Je hebt je toch geidentificeerd middels de pincode en bijbehorende bankpas.. Elk bankfiliaal heeft ook computers staan, dus dat zou ook nog een voorstel kunnen zijn; we rijden naar de bank en gebruiken daar de computer. Maar zal ie niet willen, want: hij wil betalen met een nep-App en daarom hamert ie erop dat dat de enige betaalmanier is. Hij wil die lens gewoon voor nop meenemen.

Ik zou eens kijken of je bijv. Alberto Stegeman kan strikken. Op iemand van Tros Opgelicht of misschien PowNed/GeenSTijl ofzo?. Een opzetje voor een leuke verborgen camera actie :)

Overigens zijn er hier op tweakers ook al topics geweest van mensen die opgelicht zijn met een nep ABNAMRO-app. Paar weken terug nog iemand die zn Mac verkocht.

[ Voor 36% gewijzigd door koektrommeltje op 09-07-2017 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 102% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 14:50 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-06 16:17

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Ik vind sowieso dat jij als verkoper bepaalt waar en hoe de koop zal plaatsvinden. Eventueel eis je dat je samen naar een geldautomaat loopt en het bedrag daar opgenomen en overhandigd wordt. Als een koper voorwaarden gaat stellen dan zou ik ook op mijn hoede zijn.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:05
@Wish dit zijn oplichters. Melden aan mp, verder gaan met je leven.

Ben met de verkoop van mijn MB (sig) een weekend zoet geweest met mensen die allemaal dezelfde truc wilden uithalen. Ik heb er 10 gemeld bij MP en na check heeft MP er 9 direct verwijderd en 1 om opheldering gevraagd. Er was serieus dus geen enkele serieuze gegadigde.

MP is kaduuk, ik probeer het dus via andere kanalen.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koektrommeltje
Ik kan niet copy-pasten, maar als je even zoekt op user Mischo kom je op zn topic uit. Die gozer is dus zn Mac kwijt doordat de koper betaalde met een nep ABN AMRO app. In hetzelfde topic meldt ook een ander zich, die in 3 dagen 10 geinteresseerden had voor zn Mac die ook met de ABN AMRO app wilden betalen :D

Voor dit soort acties moet je eigenlijk gewoon afspreken en een agent paraat hebben die binnen 1 minuut terplekke is. De wijkagent ofzo in burger. Kunnen ze eindelijk zo'n laf figuur op heterdaad betrappen en de bijbehorende telefoon in beslag nemen voor onderzoek en tegelijkertijd tig delicten oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
koektrommeltje schreef op zondag 9 juli 2017 @ 10:39:
Ik kan niet copy-pasten, maar als je even zoekt op user Mischo kom je op zn topic uit. Die gozer is dus zn Mac kwijt doordat de koper betaalde met een nep ABN AMRO app. In hetzelfde topic meldt ook een ander zich, die in 3 dagen 10 geinteresseerden had voor zn Mac die ook met de ABN AMRO app wilden betalen :D

Voor dit soort acties moet je eigenlijk gewoon afspreken en een agent paraat hebben die binnen 1 minuut terplekke is. De wijkagent ofzo in burger. Kunnen ze eindelijk zo'n laf figuur op heterdaad betrappen en de bijbehorende telefoon in beslag nemen voor onderzoek en tegelijkertijd tig delicten oplossen.
Klopt. Dat ben ik, die van die Mac.

Topic is gesloten btw. Jammer, want je kunt hier niet vaak genoeg voor waarschuwen imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 792093

Manier die ik gebruik is gewoon handelwaar bekijken, naar de bank geld pinnen en hij/zij/ik overhandig het geld/handelwaar.

Maar die twee waren oplichters, met 99% zekerheid te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
NiGeLaToR schreef op zondag 9 juli 2017 @ 10:41:
[...]

Klopt. Dat ben ik, die van die Mac.

Topic is gesloten btw. Jammer, want je kunt hier niet vaak genoeg voor waarschuwen imho.
Snap ik ook niet zo. Dat je niet 10 topics wilt hebben, oke. Maar als je gewoon een topic openlaat en dat lekker laat vullen met reacties, blijft het onder de aandacht van iedereen.

Eigenlijk moeten er gewoon een paar lui zijn, die zo'n knakker erin luizen en middels een burgerarrest overdragen aan de politie. Bij gebrek aan echte politieagenten die hiertegen optreden. Gewoon camera'tje plaatsen en met minimaal 2 personen in de woning aanwezig zijn.

Kun je in ieder geval een foto'tje van die lui online plempen ;) En de auto waarmee ze komen vastleggen. Ook weer een prima aanwijzing waar de politie verder op kan speuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@koektrommeltje geloof mij, ik heb dat weekend talloze manieren bedacht om oplichters te pakken te krijgen - maar het risico dat je zelf loopt is aanzienlijk. Als het uit loopt op een handgemeen dan trek je zelf potentieel aan het kortste eind als blijkt dat je een valstrik hebt opgezet etc.

Politie hoort dit aan te pakken, doet dit niet en zelf politie agent spelen wordt potentieel ook bestraft. Blijft er 1 optie over: waarschuwen, preventie en.. marktplaats.

Ik heb ze de tip gegeven om zelf wat macbooks te koop te zetten om zo adv reacties en ip's de bende die hier achter zit te ontmaskeren. Ze jatten namelijk eerste bestaande accounts, daar gaan ze mee reageren op advertenties om ter plekke de 'transactie' te doen. Auto parkeren ze verderop. Ze mikken zich verder op regio's als Groningen e.d., juist niet alleen grote steden/randstad. Wellicht zijn mensen in het 'buitengebied' beter van vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

CurtPoindexter schreef op zondag 9 juli 2017 @ 10:19:
[...]

Frietzaken die (deels) zwart draaien, en dat doen ze bijna allemaal wel met hun cash-stroom, zullen wel 14K cash kunnen regelen.

Of ze dat doen voor een vreemde is even punt twee natuurlijk.
Dat verklaart dan waarom ik bij opsporing verzocht altijd overvallen zie op frietkotten. Leek mij altijd een nutteloos doelwit, maar met 14k in de kassa kan ik mij voorstellen dat je direct een doelwit bent.

Overigens doe ik al weer tijden best goed zaken op marktplaats, je moet alleen absoluut geen 'populaire' spullen daar te koop zetten en/of zoeken. Dus een Macbook, iPad, iphone etc. dat is 99% van de gevallen een oplichter/oplichting. Doe dat lekker 'veilig' op V&A hier, alleen wel bij de accounts ouder dan 1 dag 8)

[ Voor 23% gewijzigd door CT op 09-07-2017 11:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:06
CT schreef op zondag 9 juli 2017 @ 11:09:
[...]

Dat verklaart dan waarom ik bij opsporing verzocht altijd overvallen zie op frietkotten. Leek mij altijd een nutteloos doelwit, maar met 14k in de kassa kan ik mij voorstellen dat je direct een doelwit bent.

Overigens doe ik al weer tijden best goed zaken op marktplaats, je moet alleen absoluut geen 'populaire' spullen daar te koop zetten en/of zoeken. Dus een Macbook, iPad, iphone etc. dat is 99% van de gevallen een oplichter/oplichting. Doe dat lekker 'veilig' op V&A hier, alleen wel bij de accounts ouder dan 1 dag 8)
Ik weet niet, maar ik heb het idee dat je 14k pint bij een frietzaak en vervolgens maakt die frietzaak het geld per bank over naar jouw bankrekening. Ik kan me niet echt voorstellen dat ze dat geld in cash meegegeven aan een derde partij.

Verder als ze per se met de ABN Amro app willen betalen zou je erop kunnen staan dat ze de bestaande app deleten en even opnieuw downloaden uit de Play Store/App Store en vervolgens (terwijl je meekijkt) het geld daarmee overmaken? Dat lijkt me best veilig. Hoewel een oplichter daar natuurlijk niet mee akkoord zal gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Snowdog of laten inloggen op je eigen pc, maar dan nog, je hebt het geld pas als het op je rekening staat en niet eerder. Overboeken zonder onderpand is risicovol.

*onderpand als in weten wie het is, waar die woont, etc. Alleen vertrouwen is niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:06
NiGeLaToR schreef op zondag 9 juli 2017 @ 13:05:
@Snowdog of laten inloggen op je eigen pc, maar dan nog, je hebt het geld pas als het op je rekening staat en niet eerder. Overboeken zonder onderpand is risicovol.

*onderpand als in weten wie het is, waar die woont, etc. Alleen vertrouwen is niet genoeg.
Tsjah, op je eigen PC laten inloggen, ik kan me voorstellen dat mensen daar meer bedenkingen bij hebben dan het op de eigen telefoon regelen. Ik zou er zelf wel vertrouwen in hebben als ik zie dat het de officiele app uit de store is.

Verder zou ik persoonlijk het onderpand ook niet super nuttig vinden, ik heb in meerdere topics gelezen dat politie weinig tegen dit soort personen doet en ik denk dat je zelf verder weinig tegen dit soort personen begint. Je kan er dan wel langsgaan om verhaal te halen, maar ik vrees dat dat weinig gaat uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Snowdog al komt het toch niet zover; bij de 10 pogingen die ik ondervond haakte men direct af als ik ook maar 1 vraag stelde.

Ook als je zegt zelf ABN te hebben haakten men direct af. Mij verwijten van poging tot oplichting kwam ook een aantal keer voor, zodra ik vragen ging stellen.

Kritisch blijven helpt dus nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Jazzy schreef op zondag 9 juli 2017 @ 10:35:
Ik vind sowieso dat jij als verkoper bepaalt waar en hoe de koop zal plaatsvinden. Eventueel eis je dat je samen naar een geldautomaat loopt en het bedrag daar opgenomen en overhandigd wordt. Als een koper voorwaarden gaat stellen dan zou ik ook op mijn hoede zijn.
Want tussen de verkopers zitten niet genoeg oplichters? Ik zie niet in waarom de verkoper het zou beslissen, maar voor mij als een verkoper 'bepaald' dat het niet cash mag en alleen op de computer van diegene, dan zoekt hij maar mooi iemand anders.

Los ervan dat ik als verkoper ook nooit akkoord zou gaan met iemand die het vanaf telefoon wil overmaken, want dat is al helemaal waarschijnlijk dat het oplichting is. De hier aangedragen apps zijn dan wel een uitkomst. Als ik geen Windows Mobile had :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-06 20:16
Sissors schreef op zondag 9 juli 2017 @ 15:09:
Want tussen de verkopers zitten niet genoeg oplichters?
Lijkt me verwaarloosbaar ten opzichte van het aantal malafide kopers - tenminste, als het uitgangspunt is dat je de waren fysiek ophaalt. Waarom zou een oplichter in vredesnaam mensen fysiek ontvangen en dan van een geheel 'nepproduct' voorzien?

Er wordt ongetwijfeld nog genoeg gesjoemeld (oneerlijke productbeschrijvingen) maar bij een fysieke particuliere koop loopt de verkoper het meeste risico - bij alle 'slechte' scenarios staat hij/zij waarschijnlijk (vrijwel) met lege handen (fake app, nepgeld).
Ik zie niet in waarom de verkoper het zou beslissen, maar voor mij als een verkoper 'bepaald' dat het niet cash mag en alleen op de computer van diegene, dan zoekt hij maar mooi iemand anders.
Geen cash accepteren is echt niet onredelijk. Ook al zijn er nog genoeg mensen die liever cash ontvangen (met als risico vals geld), de technisch onderlegde persoon stuurt in 2017 gewoon een iDeal-linkje.

En heel bekend is dat niet, want men maakt er flink reclame voor. ING heeft momenteel een hoop posters op outdoorlocaties om dat een beetje aan de man te krijgen.
Los ervan dat ik als verkoper ook nooit akkoord zou gaan met iemand die het vanaf telefoon wil overmaken,
Rare voorwaarde. Mijn criterium is dat ik het op m'n bankrekening bijgeschreven wil zien. Of iemand dat met een eigen laptop, telefoon of iDeal doet interesseerr me niet.
want dat is al helemaal waarschijnlijk dat het oplichting is.
Dat is onzin. Genoeg kopers die 'in goed vetrouwen' reguliere interbancaire betalingen doen. Het is alleen niet slim om dat als verkoper te accepteren als het om meer dan een tientje gaat.
Pagina: 1