• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Topicstarter
Morning :W

N.a.v. het hemelse gedonder dat van de week voorbij kwam vroeg ik mij af wat er gebeurd als er blikseminslag bij een windmolen is. Waar gaat de stroom heen en kunnen ze hier tegen? Even op internet gezocht maar ik kom er vrij weinig over tegen.

Voor zover ik (met het blote oog) kan zien zitten er geen "zichtbare metalen pinnen" aan het einde van de wieken om de energie weg te dragen, echter lijkt het mij toch wel dat er hier maatregelen voor zijn genomen.

Bij onderstaande video zie je (vanaf 2.50) een inslag bij zo een molen, waarna hij vrolijk door blijft draaien. Wie kan deze vraag ophelderen? :)

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-11 21:29
Zover ik weet zit er een ijzeren pin op een windmolen, en de bliksem zoekt altijd het hoogste punt om in te slaan.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:08

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Nee, dat is niet waar. Het pad is grillig en hoeft niet perse op het hoogste punt in te slaan. Zie bijvoorbeeld hier:http://www.schaapbliksem.nl/onweer/bliksem.htm

Ik denk dat de hele metalen buitenkant goed geaard is.

[ Voor 18% gewijzigd door Mr_gadget op 08-07-2017 11:39 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

BlazeMuis schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 11:18:
en de bliksem zoekt altijd het hoogste punt om in te slaan.
Nope, dat is gister (of eergisteren) nog weer bewezen. Een boerderij omringd door hoge bomen, waarbij de boerderij werd geraakt i.p.v. de bomen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-11 21:29
Raven schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 11:47:
[...]

Nope, dat is gister (of eergisteren) nog weer bewezen. Een boerderij omringd door hoge bomen, waarbij de boerderij werd geraakt i.p.v. de bomen.
Interessant, mij is namelijk altijd verteld dat bliksem inslaat op het hoogste punt.

Weer wat geleerd :)

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Slavy schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 11:16:

Bij onderstaande video zie je (vanaf 2.50) een inslag bij zo een molen
offtopic:
Ziet er gaaf uit, zeg!

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:20

iMars

Full time prutser

Raven schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 11:47:
[...]

Klopt! Ik heb altijd geleerd dat de bliksem de makkelijkste "weg" pakt. Meestal is dat het hoogste punt, maar niet altijd. Het zoekt het punt met het meeste/makkelijkste/kortste geleiding: Wikipedia: Bliksem

Leuk feitje:
Vrijwel alle dingen geleiden stroom beter dan lucht dat doet. Daarom zal de bliksem bij voorkeur via bijvoorbeeld bomen en hoge gebouwen stromen (hoogste punt).
In een woestijn zal de bliksem het laagste punt opzoeken. Het zand is namelijk een zeer goede isolator, en de bliksem zal dus het punt opzoeken waar zo min mogelijk zand hoeft te worden doorkruist om bij het grondwater te komen.

Koop hier mijn P1 reader :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

BlazeMuis schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 11:48:
[...]

Interessant, mij is namelijk altijd verteld dat bliksem inslaat op het hoogste punt.
Nee, de weg van de minste weerstand. Vaak is dat een hoog punt, maar dat hoeft natuurlijk niet. Als het dak van een boerderij beter geleidt dan bomen, dan zal de bliksem daarop inslaan.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Onweer slaat in via de weg van de minste weerstand. Bij een windmolen zal dit vaak via de buitenkant worden weggeleid omdat dat de minste weerstand heeft.
Bij een boerderij is soms is een zinken dakgoot (op 3 meter boven de grond) een betere route dan een hoge boom die er naast staat.

Vanwege de weersomstandigheden (luchtvochtigheid, wind, opwaartse warme luchtstromen), is het vaak zeer moeilijk te bepalen waar de bliksem in kan slaan.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:09

Illusion

(the art of)

Zeker hebben die bliksemafleiders. Daar is ook gewoon een norm voor:

NEN-EN-IEC 61400-24:2010 Wind turbines - Deel 24: Bliksembeveiliging

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wieken van windmolens hebben een polyester omhulsel en afhankelijk van de constructie van de wieken zit er metaal in verwerkt. Heb je wieken met een draaibare punt dan zit daar een stuk metaal in, dat zorgt voor de aandrijving van dat flapje. Heb je een wiek die uit één geheel bestaat dan wordt die in z'n geheel gedraaid aan in de kegel waar die aan vast zit.

Boven op het dak van de gondel (de bak boven op de grote mast) zitten bliksemafleiders, anders zijn je windvaantje en radiator de sjaak. Deze bliksemafleiders zijn verbonden met de buitenkant, de mast. Beneden op de fundering wordt het hele zooitje goed geaard. Blikseminslag heeft dus geen invloed op het elektriciteitsnetwerk van en naar een windmolen. Het elektriciteitsnetwerk is galvanisch gescheiden met de aarding van een windmolen.

Verwijderd

Gaat gewoon de aarde in neem ik aan?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Yes. Zulke spanningspieken kun je niet op een nette manier gebruiken voor je energienet.

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Wist je dat er ook uit de aarde een reactie komt in de richting van de bliksemstraal? Een soort van staande bliksemschicht die uit verschillende punten de andere kant op beweegt. Heeft een fotograaf eens mooi vast gelegd, maar ik kan het zo niet meer vinden. Die is zelf ook trouwens 3 keer geraakt. Loopt nog steeds rond, de mazzelaar.
Die het eerste contact maakt, die krijgt de volle ontlading. Het zal er dus ook aan liggen wat als eerste contact maakt. Dat zal uiteindelijk ook weer met beste geleiding te maken hebben, maar niet altijd. Hoe hoger iets is, hoe meer kans het heeft. Het is alleen geen garantie.

Ik neem aan dat het in zo'n windmolen verder wel goed geregeld is, anders zou het energienet een flinke optater krijgen en er dingen kapot gaan.

Vind het nog altijd wel interessant dat mensen proberen om bliksem in te zetten als natuurlijke energiebron. Volgens mij tot op heden niet gelukt.

Si vis pacem, para bellum

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
wel eens gezien dat de "gondel" van de windmolen in de fik gevlogen was.. de wieken draaiden er niet minder om ;)

404 Signature not found

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ex Nunc schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 12:50:
Wist je dat er ook uit de aarde een reactie komt in de richting van de bliksemstraal? Een soort van staande bliksemschicht die uit verschillende punten de andere kant op beweegt. Heeft een fotograaf eens mooi vast gelegd, maar ik kan het zo niet meer vinden. Die is zelf ook trouwens 3 keer geraakt. Loopt nog steeds rond, de mazzelaar.
Die het eerste contact maakt, die krijgt de volle ontlading. Het zal er dus ook aan liggen wat als eerste contact maakt. Dat zal uiteindelijk ook weer met beste geleiding te maken hebben, maar niet altijd. Hoe hoger iets is, hoe meer kans het heeft. Het is alleen geen garantie.

Ik neem aan dat het in zo'n windmolen verder wel goed geregeld is, anders zou het energienet een flinke optater krijgen en er dingen kapot gaan.

Vind het nog altijd wel interessant dat mensen proberen om bliksem in te zetten als natuurlijke energiebron. Volgens mij tot op heden niet gelukt.
Daar moest ik ook meteen aan denken, denk dat ik t 10 jaar terug eens ergens had gelezen.

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Topicstarter
Illusion schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 12:13:
Zeker hebben die bliksemafleiders. Daar is ook gewoon een norm voor:

NEN-EN-IEC 61400-24:2010 Wind turbines - Deel 24: Bliksembeveiliging
Thanks! Meer info hierover? :)

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:02
Er zit metaal verwerkt in de bladen. Niet alleen voor bliksem, maar ook voor statische ontlading.
Het rotorlager word vergezeld met een sleepring voor aarde. Je wilt geen vonken in het lager, want dan krijg je slijtage en kans op brand.

Daarnaast zit er veel beveiligingen in de elektronica, toch gaat dat het meeste kapot.

Het ECN heeft er een publicatie over.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-11 15:26

MrMonkE

★ EXTRA ★

BlazeMuis schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 11:48:
[...]

Weer wat geleerd :)
Bliksem slaat volgens je oude redenatie alleen in op de mount everest. :+

★ What does that mean? ★

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

Om nog even wat food-for-thought toe te voegen:

Een natuurkundig proces van natuurgeweld dat gepaard gaat met vele miljoenen volts over afstanden van vele kilometers gaat zich echt niet druk maken om een "paar ohm" meer of minder op de laatste meters.

Punt is: ja, hoge objecten pakken vaker de bliksem dan lage (zie flatgebouwen), maar op de schaal van laagbouw domineert de willekeur bijna volledig de uitkomst. Bliksem maakt zijstappen van de orde honderden meters. Waarom mensen blijven beweren dat een prikpennetje van een paar meter hoog dan alles aantrekt is me een raadsel

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-11 07:39
GemengdeDrop schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 20:44:
Om nog even wat food-for-thought toe te voegen:

[.] Waarom mensen blijven beweren dat een prikpennetje van een paar meter hoog dan alles aantrekt is me een raadsel
Nou, vooral omdat als het de ontlading het behaagt om bij jouw huis in de buurt te gaan overslaan, het naar grote waarschijnlijkheid WEL dat staafje wordt waar het gebeurt, en niet je schoorsteen of dak. En dat scheelt dan weer een heel pak aan schade.

En dat aarding zeker wel uitmaakt bleek 2 jaar geleden in Delft toen de bliksem insloeg in een paar jaar oud huis met staalconstructie in plaats van in de kerk 50 meter verder op. Die kerk had zeker afleiders, maar het huis was recent en dus een nieuwere aardpen met lagere weerstand. De gevelplaten lagen 10 meter verder op straat.

• Joen7
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-01-2024
sugarlee89 schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 18:41:
[...]

Daar moest ik ook meteen aan denken, denk dat ik t 10 jaar terug eens ergens had gelezen.
YouTube: Amazing Upward Lightning!
Pagina: 1