Ict-dienstverlener is aansprakelijk (...)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07:25
nieuws: Ict-dienstverlener is aansprakelijk voor verloren gaan van gegevens na update

Ik lees eerst dit:
De rechter stelde daarbij vast dat er geen verplichting op de ict-dienstverlener rustte om ervoor te zorgen of te controleren dat bruikbare back-ups werden gemaakt, maar de dienstverlener had volgens de rechter wel de verplichting om een back-up te maken vóór de installatie van de update.
Vervolgens lees ik dit:
De rechter vindt dat de ict-dienstverlener als deskundige er niet op mocht vertrouwen dat de back-up in het eigen systeem van de huisarts bruikbaar was.
Dat lijkt mij tegenstrijdig. De eerste zin is volgens mij een verkeerde interpretatie van de uitspraak, als ik in de uitspraak de volgende zinnen lees:
Voor beantwoording van de onder 2.5 gestelde vraag is doorslaggevend of [gedaagde] als redelijk bekwaam en redelijk handelend ICT-dienstverlener er zonder controle op mocht vertrouwen dat de back-up in het eigen systeem van [eiseres] c.s. bruikbaar was. Naar het oordeel van de rechtbank is dat niet het geval.
Daar staat volgens mij dat de dienstverlener er juist niet op had mogen vertrouwen dat de back-up bruikbaar was.

De tweede zin is bijna 1-op-1 gekopieerd uit de uitspraak en benadrukt dat de ict-dienstverlener had moeten controleren dat de back-up bruikbaar was, zeker gezien de volgende twee zinnen uit de uitspraak:
Onder deze omstandigheden had ICT-dienstverlener of eerst een back-up moeten maken en controleren, of de bestaande back-up op bruikbaarheid moeten controleren, alvorens tot installatie van de update over te gaan. Indien hij niet in staat was om de bestaande back-up te controleren, had hij een nieuwe back-up moeten (laten) maken (al dan niet op zijn eigen server) en deze moeten controleren.

[ Voor 17% gewijzigd door richy3908 op 08-07-2017 10:50 ]