Laptop na enkele downloads eerst snel dan enorm traag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vurnality
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-03-2023
Let op, ik vond dit de beste rubriek indien dit verkeerd staat graag verplaatsen naar de juiste rubriek

Mijn vraag

Mijn laptop had ik ongeveer een maand terug complete reset gegeven en opnieuw Windows 10 erop gezet. Nu heb ik enkele downloads uitgevoerd en vermoedelijk heeft het iets meegenomen.

Als ik nu mijn laptop opstart is hij voor ongeveer 5 minuten lekker vlot zoals altijd was. En dan vanuit het niets is hij opeens enorm traag. Zo traag dat ik 30 seconden ongeveer wacht voordat een scherm tevoorschijn komt als ik er op druk zoals chrome.

Ook als ik een film wil kijken is hij traag maar als de film eenmaal klaar staat kan ik hem zonder problemen bekijken. Maar als ik pauzeer duurt het even voordat hij reageert.

Als ik de laptop herstart is hij weer 5 minuten normaal kwa reageren. En dan weer ontzettend traag.

Ik vermoed een virus of dergelijke dat mogelijk een proces laat werken waarmee MN laptop traag is.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 64 bit
Malwarebytes
Eset smart security

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Malwarebytes beide schans(threat en normale volgens mij) deze hebben 3 infecties in quarantaine gezet.
Eset smart security custom scan van harde schijf, opstart etc. Deze gaf 4 infecties die opgeschoond zijn

Ik heb ongeveer 30 tot 35 svchost processen tegelijk lopen. Ik heb enkele file location geopend kwam altijd in System32 maar misschien is er iets dat die svchost processen het trager maken. Ik weet dat er veel processen van zijn maar 30 is wel veel volgens mij

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Bij twijfel wel/geen virus is een nieuwe verse installatie van je OS altijd de slimste optie die het minste tijd vergt (zolang je natuurlijk niet weer die "downloads met iets" gaat uitvoeren)

Het is echter niet duidelijk welk component nu de traagheid met zich meebrengt, cpu, HDD, geheugen en/of welk proces. Voor hetzelfde geld is het een soort bitcoinminer die zich mooi heeft verstopt of ben je mogelijk zelfs onderdeel van een botnetwerk geworden. Er zijn te veel mogelijkheden en je geeft niet voldoende info om daar wat zinnigs over te zeggen. Een verse installatie is meestal binnen een half uurtje gedaan maar troubleshooten kan je dagen tot weken kosten zonder resultaat.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vurnality
Nja backuppen zie ik tegenop is altijd zon werk als je 200gb hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe groot is het percentage van je HD of SSD dat je nog beschikbaar hebt?

Opschonen van caches door middel van bijvoorbeeld ccleaner wil ook nog wel eens 'wonderen' doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vurnality
Hdd 264 GB nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vurnality
De CPU is de veroorzaker. Windows Explorer neemt gemiddeld 60 procent in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:01

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zet je resource manager eens open en kijk welke van de 3 flink gaat pieken (schijf, cpu, geheugen), dan kan je aardig stuk gericht gaan kijken waar de vertraging vandaan komt.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vurnality
De CPU komt tegen 100% door Explorer van Windows. Dus die sloot ik en toe. Liep alles smootb alleen moet ik de Explorer weet starten en dan laggt t weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk in de Taskmanager welke processen lopen die je niet gebruikt maar wel verantwoordelijk zijn voor veel CPU-tijd. Sommige software wil graag automatisch starten terwijl dat helemaal niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vurnality
Zoals ik zei. De Explorer. Exe is de veroorzaker. Die is nu killed en werkt smooth. Alleen die Explorer heb ik wel normaliter nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat zijn de specs van die laptop? Dikke kans dat je HDD de bottleneck is. Win 10 draait nou eenmaal een stuk beter vanaf SSD.

Verder: check even je searchindexer service. Die wil dit verschijnsel ook wel eens veroorzaken. Eithe that, of een virusscanner die op de achtergrond dingen loopt te scannen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je hier iets aan: [url]https://https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-hardware/100-cpu-usage-windows-10/0e3edc9b-62ac-4e7e-85f4-f6d4a55d0049?page=~pagenum~[/url]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vurnality
http://prntscr.com/ft713a
(ja moet nog even gyazo fixen ipv deze lightshot bende)

Maar als ik nu programmas gebruiken ga stijgt de explorer soms naar 80% cpu usage.
Pagina: 1