Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mibosa
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Op dit moment ben ik het bezit van G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX RAM die draait op een Gigabyte AB350 Gaming 3 moederbord. Deze zou op 3200MHz moeten draaien maar draait out of the box niet hoger dan 2400MHz. Nu las ik op meerdere fora dat dit een kwestie is van het XMP profile in de BIOS op profile 1 te zetten en het zou direct moeten werken, voor sommigen dan. Bij mij helaas niet het geval en dit eindigt in een bootloop. Heb de CMOS moeten resetten om mijn PC weer opgestart te krijgen.

Het lijkt er in ieder geval op dat het bij sommigen direct werkt en bij sommigen hetzelfde probleem naar voren komt als bij mij. Als er iemand ervaring heeft met dit RAM-geheugen in combinatie met dit moederbord hoor ik graag hoe je het werkend hebt gekregen op 3200MHz. Het geheugen zou perfect samen moeten gaan met dit moederbord en de Ryzen 5 1600 CPU. Ook staat het geheugen op de Qualified Vendor List van het Gigabyte moederbord en beschikt het over b-die, wat ideaal samen zou moeten werken met de Ryzen CPU.

[ Voor 13% gewijzigd door Mibosa op 08-07-2017 00:50 ]

Beste antwoord (via Mibosa op 10-07-2017 16:41)

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Fijn dat je het probleem hebt opgelost en er hier melding van maakt, is t topic in ieder geval compleet ;) Van sluiten van topics zal op Tnet geen sprake zijn, tenzij het topic nergens over gaat. In dit geval is het een relevant probleem met oplossing, dat blijft dus open voor een ieder die een herkenbaar probleem heeft.

Veel plezier met je build

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Al gekeken naar de laatste update van je bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mibosa
  • Niet online
millman schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 06:51:
Al gekeken naar de laatste update van je bios?
Ja, gelijk na het in gebruik nemen van het moederbord heb ik de BIOS geflashed naar F7 (de nieuwste)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mibosa
  • Niet online
Topic mag dicht. Probleem bleek te liggen aan de geheugen-slots. De bankjes stonden niet in dual channel opgesteld, wat ik later wel gedaan had. Ik was alleen vergeten de BIOS te resetten na het in dual-channel geplaatst te hebben. Na het resetten werkte het XMP profiel wel.

[ Voor 15% gewijzigd door Mibosa op 09-07-2017 15:57 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Fijn dat je het probleem hebt opgelost en er hier melding van maakt, is t topic in ieder geval compleet ;) Van sluiten van topics zal op Tnet geen sprake zijn, tenzij het topic nergens over gaat. In dit geval is het een relevant probleem met oplossing, dat blijft dus open voor een ieder die een herkenbaar probleem heeft.

Veel plezier met je build