Wat kan ik best upgraden?

Pagina: 1
Acties:

• Ignace74
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-05-2025
Situatie:
- 3 24" schermen (2x 1920*1200 en 1x 1920*1080) maar ik heb te weinig schermruimte. Ik zou er nog een 4e scherm kunnen aanhangen maar dat vind ik geen optie qua bureauruimte/indeling
- geen games maar heb de ruimte nodig voor beursgrafieken, nieuwsfeed en wat office toepassingen. (zie foto).

Ik dacht om 2 24" schermen te vervangen door 1 40 of 43" 4k scherm(3840x2160@60hz).
Indien dit werkbaar is misschien nog een 2e scherm erbij.
Aangeraden videogeheugen voor 4k scherm is 2 GB las ik.

Specs huidige config:

CASE: Antec met 450W voeding
MOBO: Asrock 880GMH/USB3 pricewatch: ASRock 880GMH/USB3
CPU: AMD athlon II X3 445 (3.10GHz)
GPU: Radeon HD 5450 512 MB + intern radeon HD 4250 512 MB (shared memory)
RAM: 8GB (4X2GB) DDR3
SSD: Samsung SSD 850 EVO 250GB
HDD: Maxtor 200GB
OS windows 10 pro maar denk terug windows 7 erop te zetten omdat interne GPU geen W10 driver heeft. Ik krijg het scherm wel werkende maar sommige zaken geven conflict.

Mijn vraag is zou dat lukken met enkel mijn videokaart te upgraden?
Ik weet dat mobo PCIE 2 ondersteund en niet 3 maar dat is niet erg vermoed ik voor mijn doeleinden.
Huidige cpu load 30% en RAM 50%

Voorstel:
- scherm/tv pricewatch: Philips 43PUS6101 Zwart € 399
- videokaart: GT1030 2GB +/- € 80 of tweedehands of welke zouden jullie aanraden?

Indien enkel GPU een no go is wat zou je dan aanraden?

http://imgur.com/vXpeu1j

[ Voor 4% gewijzigd door Ignace74 op 07-07-2017 22:39 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:40

D4NG3R

kiwi

:)

Zie foto

Welke foto?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Ignace74
Oeps, beginpost aangepast. :-)

[ Voor 198% gewijzigd door Ignace74 op 07-07-2017 21:49 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:40

D4NG3R

kiwi

:)

Ignace74 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 21:40:
[...]

Oeps, beginpost aangepast. :-)
De foto is nog steeds niet toegankelijk. ;)

Upload em even naar imgur.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Ignace74
D4NG3R schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 22:34:
[...]

De foto is nog steeds niet toegankelijk. ;)

Upload em even naar imgur.
Bedankt, aangepast. :-)

• Beowulf65
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-06-2023
Ik zag in het verleden dit voorbijkomen, misschien iets voor jou?

YouTube: 14 Monitors on a Single Windows 8 PC with USB Graphics Adapters

• Ignace74
Bedankt, :)
3840x2160@60hz lukt daar niet mee. Op 30hz werken zie ik niet zitten. ;)
Zo'n adapter kosten bijna zoveel als goedkope graka. :)

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-02 22:38
En daarnaast is het beun de haas gehalte wellicht ook niet ideaal :+
In principe moet volgens mij elke GTX 10x0 (Ti of nie) over DP 4K 60Hz en over HDMI 2 ook 4K 60Hz ondersteunen.
Zodra die poorten zijn doorverbonden zou je goed moeten zitten. Wil je dan 4GB VRAM hebben zit je met een GTX 1050 Ti volgens mij gebakken.

Wacht vooral even of iemand hier iets tegen te werpen heeft - ik zit er op het moment niet heel diep in - maar ik kan me niet voorstellen dat de HDMI poort componenten/interface(s) deelt met de DP poort. HDMI met DVI zou me niet verbazen, maar dat maakt voor jou niet uit ;)
een 1050ti moet dan perfect volstaan (en is zowaar goed leverbaar).

Weet je overigens zeker dat die athlon x3 je zo te zien vrij enthousiaste multitasken nog gaat trekken? Ik ben helemaal voor enige terughoudendheid mbt. upgraden for the hell of it maar dat ding wordt tegenwoordig door de gemiddelde telefoon voorbij gerekend :P

Overigens raad ik je met klem af een TV met vaak budget-paneel te gaan gebruiken. Het is maar zeer de vraag of dat ding 4:4:4 chroma ondersteunt (en doet sowieso geen DP dus daar gaat je eerste €50 aan een actieve converter al weer) en dan kom je dus met blurry, onscherpe letters in beeld. (4:2:0 chroma is prima voor films, ook high bitrate, maar met officewerk is het echt huilen).
Je zou dan moeten kijken naar een scherm als pricewatch: Philips BDM4350UC Zwart
Dat is wel helemaal geschikt voor jouw toepassingen, en in tegenstelling tot de goedkopere Humax monitoren (en volgens mij het scherm waar jij naar linkt) gaat deze wel volledig 4:4:4 weergeven, en dus bruikbaar zijn voor officetoepassingen en je fancyschmancy grafiekjes :+

• Ignace74
Bedankt iceheart.

Een tweedehands GTX 960 is dan ook een optie vermoed ik?

Geen idee of die X3 dat trektmaar indien niet en ik vervang mobo/cpu/ram dan is die graka toch geen weggesmeten geld?

Good point, (4:4:4 chroma). Ik had er wel al eens over gelezen maar omdat je dat amper ergens terugvind bij specificaties was ik het vergeten.

Ik heb toch niks over Humax gezegd.;)
Mijn link, ook een Philips scherm met IPS maar geen idee of die 4:4:4 weergeeft.
Hoe weet je dat de Philips BDM4350UC dat wel doet?

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Heb je toevallig een TV in de buurt die je eens zou kunnen aansluiten? Resolutie lijkt mij niet met die grafieken niet direct het probleem. Wellicht kun je eerst proberen wat meer grafieken naast elkaar te gooien op b.v. een 40" 1080p TV.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07-2025
HDMI 2.0 support geen 4:4:4 chroma op 60Hz met een 10bit paneel (zoals die Philips). Displayport wel.
http://www.hdmi.org/manuf...2_0/hdmi_2_0_faq.aspx#145

[ Voor 14% gewijzigd door uname -r op 14-07-2017 03:11 ]

• iceheart
Ignace74 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 02:15:
Bedankt iceheart.

Een tweedehands GTX 960 is dan ook een optie vermoed ik?

Geen idee of die X3 dat trektmaar indien niet en ik vervang mobo/cpu/ram dan is die graka toch geen weggesmeten geld?

Good point, (4:4:4 chroma). Ik had er wel al eens over gelezen maar omdat je dat amper ergens terugvind bij specificaties was ik het vergeten.

Ik heb toch niks over Humax gezegd.;)
Mijn link, ook een Philips scherm met IPS maar geen idee of die 4:4:4 weergeeft.
Hoe weet je dat de Philips BDM4350UC dat wel doet?
Dat zou kunnen. Is een tweedehands 960 zoveel goedkoper? Gezien het professionele gebruik ging ik er een beetje van uit dat tweedehands geen optie was maar als jij het ziet zitten zie ik geen probleem.
Let wel op hoeveelheid VRAM voor je framebuffer inderdaad, geloof dat dat met 4K inderdaad hard aantellen kan.
@zeadope heeft ook een goed punt btw, wellicht dat het handiger is alles over displayport te doen.

Die Philips monitor weet ik even niet zeker, zal straks even gaan snuffelen.

Mbt. Vervangen mobo/CPU heb je gelijk, die graka blijft sowieso bruikbaar.

edit inmiddels ben ik er uit: die Philips zijn meerdere reviews van te vinden waaruit blijkt dat het scherm wel "volwaardig" als 4K monitor functioneert. Daarvan kan ik het ook niet in een specs-lijstje vinden, maar is het mij dus wel bekend. Humax noemde ik voornamelijk omdat dat schermen zijn die in de pricewatch nogal prominent naar voren komen als bijzonder goedkope 4K schermen, maar vervolgens toch niet helemaal doen wat je van een monitor verwacht, dus ;)

Overigens realiseer ik me nu dat een GTX 960 een heel groot voordeel voor je heeft: de meeste hebben twee of drie DP uitgangen die netjes 4:4:4 chroma (3x)10bit 4K 60Hz gaan doen.
Als je er daar eentje voordelig van kunt krijgen is het inderdaad je beste optie :)

[ Voor 23% gewijzigd door iceheart op 14-07-2017 14:20 ]

• Ignace74
iceheart schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 09:22:
[...]

Dat zou kunnen. Is een tweedehands 960 zoveel goedkoper? Gezien het professionele gebruik ging ik er een beetje van uit dat tweedehands geen optie was maar als jij het ziet zitten zie ik geen probleem.
Let wel op hoeveelheid VRAM voor je framebuffer inderdaad, geloof dat dat met 4K inderdaad hard aantellen kan.
@zeadope heeft ook een goed punt btw, wellicht dat het handiger is alles over displayport te doen.

Die Philips monitor weet ik even niet zeker, zal straks even gaan snuffelen.

Mbt. Vervangen mobo/CPU heb je gelijk, die graka blijft sowieso bruikbaar.

edit inmiddels ben ik er uit: die Philips zijn meerdere reviews van te vinden waaruit blijkt dat het scherm wel "volwaardig" als 4K monitor functioneert. Daarvan kan ik het ook niet in een specs-lijstje vinden, maar is het mij dus wel bekend. Humax noemde ik voornamelijk omdat dat schermen zijn die in de pricewatch nogal prominent naar voren komen als bijzonder goedkope 4K schermen, maar vervolgens toch niet helemaal doen wat je van een monitor verwacht, dus ;)

Overigens realiseer ik me nu dat een GTX 960 een heel groot voordeel voor je heeft: de meeste hebben twee of drie DP uitgangen die netjes 4:4:4 chroma (3x)10bit 4K 60Hz gaan doen.
Als je er daar eentje voordelig van kunt krijgen is het inderdaad je beste optie :)
V&A aangeboden: MSI GeForce GTX 960 GAMING 4G + doos voor 100 euro
Per toeval gezien, geen idee of dat een normale prijs is en/of die persoon te vertrouwen is, geen rating, maarja dat heb ik ook niet. :-)
Of naar welke kaarten zou jij allemaal uitkijken als ik tweedehands zou zoeken?

VRAM = hoeveelheid ram die videokaart heeft of mis ik iets?
2GB per 4k scherm las ik dus deze met 4 GB zou er 2 kunnen aansturen (indien ik er ooit nog 2e bijwil)

Ik heb ook nog gezocht naar 4:4:4 tv's en Samsung UE40KU6000W pricewatch: Samsung UE40KU6000W Zwart lijkt me dan beter te zijn. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/49717647
Wel op 8 bit. Is dat iets om over te struikelen of..?

Voordeel, ik vertrouw Samung meer dan Philips en is ietske duurder dan scherm dat ik postte en redelijk wat goedkoper dan philips scherm dat jij postte.
Of is mijn wantrouwen toz Philips in deze onterecht?

[ Voor 43% gewijzigd door Ignace74 op 15-07-2017 01:33 . Reden: m'n antwoord stond erboven ipv eronder :-) ]

• iceheart
Philips is een stickertje, maar Samsung produceert ook voldoende rommel met brakke elco's en wat nog meer. Van dit specifieke Philips scherm wéét ik dat het goed aangeschreven staat en dat het het scherm is wat ik zou kopen als ik mezelf het budget gunnen zou. Die Samsung zal ook wel oke zijn, maar hou er wel rekening mee dat tv's trager opstarten, vervelender zijn met menus en allerlei beeld'verbetering' proberen op je materiaal los te laten die je dan weer moet zien uit te zetten. Ik vind het altijd maar vragen om gedonder - maar het kan zeker wel. :)
8 bit is totaal geen issue, niet voor jouw gebruik (alhoewel 10 bit uiteraard een leuke extra is en als je zoiets koopt, mag het ook best een beetje leuk zijn, toch? :+ )

VRAM is ram op je videokaart, ja :)
En 4GB lijkt me inderdaad de juiste keuze.
De kaart is m.i. geschikt, over de verkoper laat ik me niet uit, dat is aan jou :)
Oh en inderdaad, een gtx 960 is voor jou waarschijnlijk een zweet spot. Er zullen andere geschikte kaarten zijn, maar veel zul je geloof ik niet besparen (niet als je die tweede uitgang wel wil hebben vzviw).

[ Voor 10% gewijzigd door iceheart op 15-07-2017 02:50 ]

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:28
Alleen ophalen bij mensen die paar dagen actief zijn. Staat er nu ook een voor 80 euro maar alleen verzenden..

wees er altijd terughoudend in gebruik de reviews op tweakers. Bij twijfel ophalen.

• Ignace74
Switchie schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 02:29:
Heb je toevallig een TV in de buurt die je eens zou kunnen aansluiten? Resolutie lijkt mij niet met die grafieken niet direct het probleem. Wellicht kun je eerst proberen wat meer grafieken naast elkaar te gooien op b.v. een 40" 1080p TV.
Ik ben net tot de vasstelling gekomen dat m'n 2e graka hdmi heeft dus ik kan inderdaad m'n TV (Samsung 6xxx 40" HD) erop aansluiten. Al vrees ik het ergste. ;)
iceheart schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 02:48:
Philips is een stickertje, maar Samsung produceert ook voldoende rommel met brakke elco's en wat nog meer. Van dit specifieke Philips scherm wéét ik dat het goed aangeschreven staat en dat het het scherm is wat ik zou kopen als ik mezelf het budget gunnen zou. Die Samsung zal ook wel oke zijn, maar hou er wel rekening mee dat tv's trager opstarten, vervelender zijn met menus en allerlei beeld'verbetering' proberen op je materiaal los te laten die je dan weer moet zien uit te zetten. Ik vind het altijd maar vragen om gedonder - maar het kan zeker wel. :)
8 bit is totaal geen issue, niet voor jouw gebruik (alhoewel 10 bit uiteraard een leuke extra is en als je zoiets koopt, mag het ook best een beetje leuk zijn, toch? :+ )

VRAM is ram op je videokaart, ja :)
En 4GB lijkt me inderdaad de juiste keuze.
De kaart is m.i. geschikt, over de verkoper laat ik me niet uit, dat is aan jou :)
Oh en inderdaad, een gtx 960 is voor jou waarschijnlijk een zweet spot. Er zullen andere geschikte kaarten zijn, maar veel zul je geloof ik niet besparen (niet als je die tweede uitgang wel wil hebben vzviw).
Is er geen guide voor tv instellingen, als je die als pc monitor wil gebruiken? :-)

verkoper van €100 kaart reageert niet en die van die €80 kaart is al verdwenenen...

welke displayport naar hdmi kabel heb ik dan nodig volgens jou?
Bartosy schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 03:38:
Alleen ophalen bij mensen die paar dagen actief zijn. Staat er nu ook een voor 80 euro maar alleen verzenden..

wees er altijd terughoudend in gebruik de reviews op tweakers. Bij twijfel ophalen.
Bedankt, had het reeds gezien en hem bericht gestuurd voor info. Blijkbaar was dat voldoende om hem te laten vertrekken. :D

[ Voor 68% gewijzigd door Ignace74 op 16-07-2017 03:23 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:30
Nog steeds wordt 10 bit bij Nvidia niet goed ondersteund:
azz_kikr schreef op donderdag 17 november 2016 @ 21:13:
Vanaf de 200 reeks supporten de nvidia kaarten 10/12 bit maar enkel in directx exclusive fullscreen mode. In opengl of niet exclusive ondersteunen ze maar 8-bit. Nvidia blokkeert dit. Enkel op de quadro kaarten en de drivers ervan heb je true 10bit.
De kaarten kunnen het dus prima aan, maar Nvidia vindt dat dat bij een Quadro hoort en je dus 3x zoveel voor een gpu mag neerleggen als je dit wilt.

• iceheart
pricewatch: Club 3D DisplayPort 1.2 to HDMI 2.0 UHD Active Adapter
Is trouwens goedkoper dan ik me herinner.

Instellingen 'guide', tja dat verschilt van TV tot TV natuurlijk ;) eerlijk gezegd durf ik niet zo snel naar iets algemeens te wijzen.

White feather heeft een goed punt, dat had ik me even niet bedacht. Dat in acht nemende, als je dus toch voor een tv of twee zou gaan, zou alles met een hdmi 2 poort en displayport aansluiting volstaan.
Of het veel scheelt weet ik niet want je zult toch die 4GB vram voor framebuffer willen aanhouden, maar dan kun je in v&a in elk geval wat breder sorteren :)

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07-2025
White Feather schreef op zondag 16 juli 2017 @ 05:43:
Nog steeds wordt 10 bit bij Nvidia niet goed ondersteund:

[...]

De kaarten kunnen het dus prima aan, maar Nvidia vindt dat dat bij een Quadro hoort en je dus 3x zoveel voor een gpu mag neerleggen als je dit wilt.
Nvidia is zo onduidelijk hierover.
Op hun site staat in kleine letters onderaan bij de specs: 8K res. met 8-bit support op 60Hz.
Ik zou verwachten dan 4K res. met 10-bit op 60Hz dan geen probleem moet zijn.

De kaarten kunnen het aan.
https://www.techpowerup.c...A/GeForce_GTX_1080/3.html
Modern bandwidth-rich GPUs such as the GTX 1080 have native support for large color palettes, such as 10-bit (1.07 billion colors) and 12-bit (68.7 billion colors), to accelerate HDR content without software emulation. This includes support for 10-bit and 12-bit HVEC video decoding at resolutions of up to 4K @ 60 Hz, or video encoding at 10-bit for the same resolution.
Alsnog geen definitieve antwoord kunnen vinden of in Windows UI en OpenGL, 10-bit beschikbaar is. (DirectX en HEVC 10-bit iig wel).
Pagina: 1