Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HP pavilion klemmetje verloren om flatcable vast te zetten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• noltha
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-07 12:38
Mijn vriendin heeft een oude laptop (hp Pavilion dv9500) waarvan ik de cooling fan van schoongemaakt hebt.

Ik ben bij het uit elkaar halen echter van de flatline die linksbeneden zit een klemmetje van het socket kwijt geraakt (10 pins flatline verbinding naar de power/led/accu LEDS) Het is het klemmetje om hem vast te drukken zeg maar.
Hebben jullie een truukje om die flat cable alsnog vast te klemmen zonder klemmetje?
Helaas geen genoeg karma om een plaatje toe te voegen.

Het gaat om die dunne witte connector linksonder (rechts van de 77Y2 code die op dat zilveren socket staat):
https://is.alicdn.com/img/pb/435/339/477/477339435_538.jpg

De laptop doet het wel echter branden de eerder genoemde lampjes niet meer.

Ik heb al geprobeerd om een stukje tape te gebruiken om de boel vast te zetten = no go.
Stukje rubber ertussen, zodat het een beetje klemt = no go :'(

Ryzen 5800X3D / RTX3070Ti nvidia / Be quiet Dark base 700

Beste antwoord (via noltha op 07-07-2017 21:58)

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Je beste kans is om te identificeren wat voor connector het precies is en een vervangend klepje te vinden + erin te klikken. Op Farnell (FFC and FPC board connectors) heb je de keuze uit honderden, en (schaamteloze reclame voor mijn eigen dienst) deze kun je dan bestellen via https://muxtronics.nl/onderdelen.

Het is even zoekwerk, maar wanneer je de rijafstand en aantal spoortjes weet, kun je al een hoop connectoren wegfilteren. Kost een paar euro, maar dan zit het wel weer écht goed vast. Hotglue of andere oplossingen zorgen op den duur toch altijd voor slecht contact, en telkens opnieuw je laptop openmaken om het weer goed te doen is ook niet al te best voor het plastic van de behuizing enzo. Je kunt je vergewissen van de exacte maten van de connector door hem precies op te meten met een schuifmaat en te vergelijken met de tekeningen in de datasheets van connectoren die erop lijken.

Als je hem daartussen niet vindt (en ook niet op bijv. rs-online.nl), kun je als hele vieze oplossing een stukje plastic *precies* zo groot maken als het originele klepje, erop leggen met tape en dan een stukje schuim (bijv. noppenschuim / elastisch verpakkingsschuim) gebruiken tussen de connector en de behuizing van je laptop om het nieuwe 'klepje' en tape vast te blijven drukken. Dit heeft bij één van mijn laptops bijna een jaar gehouden.

Alle reacties

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Misschien heeft @sebastius of @mux de gouden tip voor je. :) Ik denk wel dat je goed de Sjaak bent.

Edit :
Het gedeelte was je kwijt bent is dus zwart?

[ Voor 89% gewijzigd door Lip op 08-07-2017 09:55 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb zoiets wel eens gefixed met wat hotglue aan de zijkanten, maar het best is natuurlijk die clipjes niet afbreken.

• noltha
Ik ben vergeten te melden dat rechts het clipje een klein stukje is afgebroken en dat ik dus dat hele insteekgevalletje kwijt ben. Op het plaatje is het gedeelte wat ik bedoel antraciet..dat balkje.

[ Voor 20% gewijzigd door noltha op 07-07-2017 20:49 ]

• firebird_1979
  • Niet online
noltha schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 20:46:
Ik ben vergeten te melden dat rechts het clipje een klein stukje is afgebroken en dat ik dus dat hele insteekgevalletje kwijt ben. Op het plaatje is het gedeelte wat ik bedoel antraciet..dat balkje.
De foto is een beetje onduidelijk, maar je bedoelt dat plastic dingetje dat je open en dicht doet om de flatcable in te klemmen?

Hotglue werkt daar wel voor, maar dan gaat ie ook niet makkelijk meer los natuurlijk....

Als de flatcable zelf is afgebroken heb je wel een groter probleem.

[ Voor 20% gewijzigd door firebird_1979 op 07-07-2017 21:16 . Reden: 2x quotes ]

Acties:
  • Beste antwoord

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Je beste kans is om te identificeren wat voor connector het precies is en een vervangend klepje te vinden + erin te klikken. Op Farnell (FFC and FPC board connectors) heb je de keuze uit honderden, en (schaamteloze reclame voor mijn eigen dienst) deze kun je dan bestellen via https://muxtronics.nl/onderdelen.

Het is even zoekwerk, maar wanneer je de rijafstand en aantal spoortjes weet, kun je al een hoop connectoren wegfilteren. Kost een paar euro, maar dan zit het wel weer écht goed vast. Hotglue of andere oplossingen zorgen op den duur toch altijd voor slecht contact, en telkens opnieuw je laptop openmaken om het weer goed te doen is ook niet al te best voor het plastic van de behuizing enzo. Je kunt je vergewissen van de exacte maten van de connector door hem precies op te meten met een schuifmaat en te vergelijken met de tekeningen in de datasheets van connectoren die erop lijken.

Als je hem daartussen niet vindt (en ook niet op bijv. rs-online.nl), kun je als hele vieze oplossing een stukje plastic *precies* zo groot maken als het originele klepje, erop leggen met tape en dan een stukje schuim (bijv. noppenschuim / elastisch verpakkingsschuim) gebruiken tussen de connector en de behuizing van je laptop om het nieuwe 'klepje' en tape vast te blijven drukken. Dit heeft bij één van mijn laptops bijna een jaar gehouden.

• noltha
Thx voor deze tips Mux!

Ik ga eens rustig op zoek en filteren of ik het klepje kan vinden. :)

Gaat vast wel goed komen, ik post in ieder geval even terug of het gelukt is ja of nee.

Eerst even een potje bier, fijn weekend allemaal!

• firebird_1979
  • Niet online
Ik wist niet dat je die klepjes los kon kopen, mijn laptop met tandenstoker+hotglue doet het al bijna 3 jaar. 8)

• noltha
firebird_1979 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 22:52:
Ik wist niet dat je die klepjes los kon kopen, mijn laptop met tandenstoker+hotglue doet het al bijna 3 jaar. 8)
Het is in mijn geval ook geen klepje maar meer een klemmetje die je ertussen klemt. ;)

Pagina: 1