Nieuwe game PC build (~1600 euro)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashmender
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-04-2023
Hallo,

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga dit systeem bouwen om te gamen. Ik wil alle nieuwe titles op hoge kwaliteit (ultra) kunnen spelen. Ook hoop ik een systeem te bouwen die een beetje future proof is met gamen. Daarnaast gebruik ik hem voor mijn studie en werk. Ik werk regelmatig met VM's.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen absolute maximumprijs maar ik hoop niet te ver boven de 1600 euro uit te komen. Als ik door net iets meer te betalen een grote performance boost krijg of net wel de componenten kan halen die ik wil dan ga ik er voor.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een DVD drive, een muis en toetsenbord. De rest van mijn huidige computer is gedateerd en kan niet mee naar mijn nieuwe build.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zat zelf te denken aan een ryzen 5 of 7. en als gpu een gtx 1080.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb aardig wat onderzoek gedaan inmiddels en nijg zelf naar een ryzen/nvidea combi.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hoe stiller hoe beter. maar als dit ver boven mijn budget of van de performance af zou gaan zet ik de muziek wel wat harder :9 .

Ga je overklokken?
Ik wil wel gaan overklokken maar hoeft het systeem niet tot het uiterste te pushen. Zolang alles maar lekker vloeiend speelt vindt ik het prima.

Wat verwacht je van ons?
Zoals ik eerder al zei heb ik veel research gedaan. Ik heb enige kennis met het bouwen van computers alleen over het samenstellen van de componenten ben ik nooit zeker. Ik hoop goed advies te ontvangen over mijn huidige wenslijst. Al het commentaar is welkom.

Ik heb aan mijn wenslijst nog geen RAM toegevoegd. Overal op internet staat dat snelle RAM een grote impact heeft op de ryzen zijn performance. Vandaar dat ik graag van jullie hoor wat jullie ervaringen zijn en welke geschikt zijn.

Ook bezit ik op dit moment over een (niet echt) geweldig scherm. Namelijk een Acer v203H. Aangezien ik op dit moment nog niet ver over de 1600 euro heen kan vroeg ik me af ik het systeem hiermee tijdelijk gewoon zou kunnen gebruiken. Dit is geen G-sync scherm en ik zou niet weten of dat een groot verschil maakt. Zodra ik weer wat meer geld beschikbaar heb ga ik een 1440p scherm aanschaffen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700X Boxed zonder koeler€ 358,73€ 358,73
1ASRock Fatal1ty AB350 Gaming K4€ 112,51€ 112,51
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 615,89€ 615,89
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 67,-€ 67,-
1NZXT S340 Elite Zwart€ 95,51€ 95,51
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 24,95€ 24,95
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
1Corsair RM550x€ 90,-€ 90,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 93,-€ 93,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.507,58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiet Stiemer
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-09 10:15
Er valt niet veel op je lijstje aan te merken. CPU/mobo combinatie is prima, je hebt in ieder geval de mogelijkheid te overklokken. Qua RAM zou ik gewoon setje van 2x8GB DDR4 2666MHz nemen: bijvoorbeeld pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16. Dat voldoet in ieder geval sowieso. Je zou nog kunnen denken over andere opslag configuratie, meer SSD ruimte bijvoorbeeld. Games zijn wel echt groot tegenwoordig, een 250GB schijf zit met Windows, programma's en enkele flinke games snel vol! Misschien kun je dan een 1TB hdd nemen ipv 2TB om wat op de kosten te besparen.

Ik weet niet precies hoe het met de warmteproductie van Ryzen zit, maar misschien voldoet een kleinere koeler al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashmender
Bedankt voor de snelle reply,

Dan is de enige vraag eigenlijk nog of dit met mijn huidige scherm geen problemen veroorzaakt. De komende paar maanden heb ik nog geen geld voor een nieuw scherm namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeldor
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:10
Heel mooi systeem. Het enige wat ik zelf zou doen is kiezen voor een 1700 omdat je toch gaat overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 11:43
Ik zou een 1700 nemen als je bereid bent eventjes in de bios te duiken voor een overclock. Daarnaast zou ik een modernere hdd nemen zoals;

pricewatch: Seagate Barracuda, 2TB

En ryzen cpu's profiteren meer van snel geheugen dan intel dus ik zou een 3000/3200 single rank setje proberen te bemachtigen. Je kunt nog even op het ryzen forum kijken welk geheugen het best uitpakt. Maar in ieder geval natuurlijk 16gb met 8 kun je amper fatsoenlijk vms draaien.

pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiet Stiemer
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-09 10:15
Over je scherm: Nouja het is best te doen natuurlijk, alleen het is inderdaad wel een oudje :D Maar aangezien de resolutie wat lager is dan normaal levert dat je natuurlijk wel extra veel fps op ;)

Er is wel één dingetje en dat is de aansluiting. Volgens mij heeft je scherm alleen een VGA (d-sub) aansluiting, die 1080 (en meeste andere moderne kaarten) hebben die er niet meer op zitten. Er zit wel DVI-D op waar converters voor zijn. Maar ja, dan moet je daar weer een goede voor vinden, geld uitgeven en het risico lopen dat je beeldkwaliteit er op achteruit gaat. Misschien is het dan een beter idee om die 20 euro die je aan een converter zou besteden, besteed aan een tweedehands monitor met DVI-D aansluiting (of HDMI/DP natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gopher
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2023
Ik zie dat je wilt overclocken, geef wat minder uit aan de 1700 en doe eerst een lichte OC, de standaard koeler kan al redelijk hoge OC aan. Verder heeft de 1700 net zo veel potentie als de 1700X, alleen komt deze met koeler en is die goedkoper.

Tevens zou je kunnen kijken naar sneller Ram kijken dan de 2666 dit kun je redelijk goed overclocken bij de laatste bios en Ryzen performt dan een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashmender
Bedankt voor alle reacties,

ik heb de 1700x ingeruild voor een 1700. Ik heb nog 2 vragen. Gopher geeft aan dat de stock koeler goed presteert. Is dit genoeg om over te clocken zonder dat de cpu heel warm wordt. Dan zou ik (tijdelijk?) zonder extra koeler kunnen doen.

En hoe zit het met andere gtx 1080 varianten. Ik zie dat de MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G zojuist is gestegen in prijs naar 688 euro. Zit er veel verschil tussen alle aftermarket kaarten of zou ik er ook gewoon een andere in kunnen stoppen die iets lager is in prijs zonder veel performance te verliezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kernkopper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-05 14:20
De 1070/1080 GPU's zijn duurder momenteel door schaarste o.a. omdat miners ze opkopen. Je kan ook heel goed een 2e handse kopen, of idd een goedkopere aftermarket kaart zoeken.

Kijk anders ook een bij het kortingen forum hier op tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gopher
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2023
Ashmender schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 15:48:
Bedankt voor alle reacties,

ik heb de 1700x ingeruild voor een 1700. Ik heb nog 2 vragen. Gopher geeft aan dat de stock koeler goed presteert. Is dit genoeg om over te clocken zonder dat de cpu heel warm wordt. Dan zou ik (tijdelijk?) zonder extra koeler kunnen doen.

En hoe zit het met andere gtx 1080 varianten. Ik zie dat de MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G zojuist is gestegen in prijs naar 688 euro. Zit er veel verschil tussen alle aftermarket kaarten of zou ik er ook gewoon een andere in kunnen stoppen die iets lager is in prijs zonder veel performance te verliezen?
Qua koeling heb ik geen ervaring, maar als ik video's zie op youtube en de mensen geloof kun je een redelijk goede OC behalen met de stock koeler zonder al te veel lawaai. En uiteraard is dit enkel onder hoge load wanneer deze heet aan 't worden is :-).

Mogelijk in de ryzen ervaringen topic kijken ofzo.
Pagina: 1