Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ik snap er niets meer van TRIDENT 2466mhz

Pagina: 1
Acties:

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb zojuist een DDR4 4266mhz kit geinstaleerd van trident z. 16GB. Nieuwe bios uit 2017
ASUS 270G moederbord))... heb even alles op STOCK draaien zonder CPU overclocks etc...

PC werkte prima @ Corsair ram op 3200mhz (mijn vorige geheugen).
PC werkt ook prima met Trident @ 3200.

Ik gebruik CPU Z om te kijken hoe de auto timings staan in windows 10

Maar waarom wordt het geheugen op CAS 18 gezet als het op 3200mhz loopt... en op CAS 15 als het op 3466mhz loop. WTF?
Ik laat timings altijd ''AUTO'' in bios want dat werkt altijd, aangezien XMP bij mij nog nooit heeft gewerkt, altijd vastlopers en problemen!

Geheugen voltage naar fabrikants aanbeveling

[ Voor 4% gewijzigd door A87 op 07-07-2017 19:52 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:34
A87 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 19:51:
Ik heb zojuist een DDR4 4266mhz kit geinstaleerd van trident z.
4266mhz? Je bedoeld MHz? En je bedoeld 2466?
16GB. Nieuwe bios uit 2017
ASUS 270G moederbord))... heb even alles op STOCK draaien zonder CPU overclocks etc...

PC werkte prima @ Corsair ram op 3200mhz (mijn vorige geheugen).
PC werkt ook prima met Trident @ 3200.

Ik gebruik CPU Z om te kijken hoe de auto timings staan in windows 10

Maar waarom wordt het geheugen op CAS 18 gezet als het op 3200mhz loopt... en op CAS 15 als het op 3466mhz loop. WTF?
3466? Je bedoeld 2466? En, opnieuw, mhz? MHz? Echt, het helpt geweldig als je de getallen en eenheden correct noemt, voorkomt misverstanden!
Ik laat timings altijd ''AUTO'' in bios want dat werkt altijd, aangezien XMP bij mij nog nooit heeft gewerkt, altijd vastlopers en problemen!

Geheugen voltage naar fabrikants aanbeveling
...maar... eh... ik mis je probleem in de TS!

Als je je afvraagt waarom CAS18 op 3200MHz en CAS15 op 2466MHz: dat is nog best begrijpelijk als je de werking van DDR geheugen op vrij diep niveau kent:
CPU doet een verzoek om de inhoud van adres 'X'. RAM begint dat verzoek te verwerken op een flank van de klik, maar RAM is eigenlijk helemaal niet zo snel. Het heeft tijd nodig om de data uit het geheugen te halen en bij de processor af te leveren. En die tijd, dat is gewoon een absolute tijd, onafhankelijk van de klokfrequentie. Zeg, 6 nanoseconde ofzo. Per merk/type verschillend. En al die tijd moet de processor geduldig wachten.

Maar goed, er is dus een instelling die de processor verteld hoe lang die moet wachten: CAS latency. En gek genoeg wordt die latency in klokcycles uitgedrukt. Maar omdat die wachttijd een absolute vertraging is, is die CAS latency dus per klokfrequentie verschillend. Maar, als je het gaat narekenen, blijkt die CAS latency vertaald naar vertraging in beide gevallen ongeveer gelijk te zijn:
18 / 3200MHz = 5.625ns;
15 / 2466MHz = 6.08ns;
(en als ik deze getallen zo zie, zou CAS14 @2466MHz ook moeten kunnen werken)

Afgezien van dit alles: goede kans dat je weinig tot niets hiervan merkt.

Nou kan het zomaar zijn dat bovenstaande totaal niet is wat je wilde weten... in dat geval: welke vraag had je dan wel? :)

• A87
  • Niet online
Ik kan topic titel niet meer aanpassen is idd fout moet zijn 4266mhz (topic titel).

thanks for info. Ik dacht dat MHZ meer belangrijk was maar dit is dus niet zo :).
Ik had dus nieuw geheugen gekocht omdat ik ben overgestapt van Corsair wat draaide op 18CAS bij 3200mhz... Als je dan BF1 speelt met 64spelers merk je al een groot verschil tussen 2400mhz en 3200mhz.
Daarom heb ik dit nieuwe geheugen van G.Skill omdat alles in mijn systeem echt snel is zowel GPU als CPU.

[ Voor 97% gewijzigd door A87 op 07-07-2017 21:46 ]

• vanaalten
A87 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 21:40:
thanks for info. Ik dacht dat MHZ meer belangrijk was maar dit is dus niet zo :).
Ik ben niet zo thuis in de praktische aspecten, maar CAS latency *KAN* belangrijk zijn, maar MHz-en ook. Hangt nogal van het soort gebruik af. Doe je heel veel random access van kleine beetjes geheugen, dan is een lage CAS latency belangrijk. Doe je vooral hele grote blokken geheugen uitlezen, dan boeit CAS latency niets en gaat het vooral om de doorvoersnelheid in MHz-en. Maar een toename van 50% in klokfrequentie zal je sowieso wel merken. CAS 15 of 18 daarentegen denk ik alleen in benchmark getalletjes.

• A87
  • Niet online
Nog iets, als ik in de bios kijk bij ''handmatig CAS'' dan komt er echt een lijst tevoorschijn van +-50 getallen hoe moet je dit in godesnaam configureren. (ASUS)
Vroeger kon je er maar een stuk of 10 invullen dit was appeltje eitje!

Ik wil voor gaming meer MHZ maar die tabel aanpassen is onmenselijk moeilijk.
Vroeger was het dus dit easy >
YouTube: Asus Crosshair V - Setting Memory Speeds and Timings (Corsair Vengea...

[ Voor 62% gewijzigd door A87 op 07-07-2017 21:59 ]

• vanaalten
Trial & error, gok ik zo. En het klinkt alsof je richting overklokken gaat - dus dan ben je misschien beter af in Overclocking & Tweaking

Maar ik gok dat het een kwestie is van de frequentie omhoog gooien (meer MHz-en) en dan proberen om de CAS latency ongeveer 6 * f/1000 te maken (met f = frequentie in MHzen). En dan bij voorkeur naar boven afronden. En dan kijken hoe stabiel het draait. Maar wellicht ook even op internet kijken of er nog wat te vinden is of het daadwerkelijk verschil in ervaring maakt. Mooi dat je kan opscheppen over de frequentie, maar als niemand er iets van merkt is dat redelijk zinloos.

• A87
  • Niet online
Ik heb hier nog een interessant stuk gevonden
http://www.overclock.net/...hen-memory-set-at-3200mhz

Ik heb de latencies nu eindelijk op 19 19 19 19 39.

Ziet er naar uit dat moederbord bugged op deze voltages > VCCIO en SYSTEM AGENT VOLTAGE
raar dat dat met geheugen te maken heeft. 8)7 Die staan standaard veel te laag namelijk.

Ik heb de nieuwste bios. Zijn er meer voltages die te doen hebben met de bios?
Draait nu op 4ghz op CAS19, eindelijk....

[ Voor 75% gewijzigd door A87 op 08-07-2017 01:07 ]

Pagina: 1