Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unreal0
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-09 19:19
Beste Tweakers,

Ik heb een kleine vraag maar wel iets wat ik me eigenlijk al heel lang afvraag:

Waarom zoomt een iPad zover in tijdens het filmen? Als je wissel tussen de foto en videocamera in de normale camera app zie je gelijk dat er flinke stukken van de rand worden weggesneden en de kwaliteit van het beeld hierdoor ook lager is. Nu is dit vgm niet iets van iPad's maar iets wat alle camera apparaten hebben, alleen heb ik nooit geweten waarom.

Dus, weet iemand dit? Het lijkt me interessant de reden/theorie hierachter te weten!

Beste antwoord (via unreal0 op 19-08-2017 12:42)

• B.Schuimpje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-09 15:39
Dit is inderdaad standaard voor bijna alle devices. De voornaamste oorzaak is dat video een lagere resolutie heeft. Hierdoor wordt een cropfactor toegepast op de sensor, en dat resulteert erin dat een FullHD of 4K rechthoek in het midden van de sensor gebruikt wordt voor het beeld. Door de manier waarop lenzen werken betekent dit dat het beeld verder ingezoomd lijkt; dit is eigenlijk wat men bij foto's digitale zoom noemt.

Een andere optie is om de gehele sensor te gebruiken en om de gemeten data samen te voegen; daarmee zijn theoretisch veel betere prestaties mogelijk. Ook is daarmee het zoomeffect verdwenen. Echter moet voor 30 en 60 fps video dan zoveel rekenkracht gebruikt worden voor de beeldverwerking dat het een heel duur verhaal zou worden. Ter vergelijking: dure DSLs schieten tussen de 5 en 10 foto's per seconde op hun volledige sensorgrootte. Meer rekenkracht is dus simpelweg niet (betaalbaar) voor handen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb altijd aangenomen dat dit voor (softwarematige) beeldstabalitatie is. Dat heb je bij foto's niet nodig, bij video niet.

🌞🍃

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• B.Schuimpje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-09 15:39
Dit is inderdaad standaard voor bijna alle devices. De voornaamste oorzaak is dat video een lagere resolutie heeft. Hierdoor wordt een cropfactor toegepast op de sensor, en dat resulteert erin dat een FullHD of 4K rechthoek in het midden van de sensor gebruikt wordt voor het beeld. Door de manier waarop lenzen werken betekent dit dat het beeld verder ingezoomd lijkt; dit is eigenlijk wat men bij foto's digitale zoom noemt.

Een andere optie is om de gehele sensor te gebruiken en om de gemeten data samen te voegen; daarmee zijn theoretisch veel betere prestaties mogelijk. Ook is daarmee het zoomeffect verdwenen. Echter moet voor 30 en 60 fps video dan zoveel rekenkracht gebruikt worden voor de beeldverwerking dat het een heel duur verhaal zou worden. Ter vergelijking: dure DSLs schieten tussen de 5 en 10 foto's per seconde op hun volledige sensorgrootte. Meer rekenkracht is dus simpelweg niet (betaalbaar) voor handen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaPPa03
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-09 08:38
Als aanvulling op het verhaal van B.Schuimpje, het 'croppen' op de sensor bij video maakt het ook mogelijk om alleen het midden van de lens te gebruiken. Op bijna alle mobiele devices zit een groothoeklens, dit zorgt voor veel vervorming in de hoeken wat je zult zijn bij bewegend beeld. Door alleen het middelste van de sensor te gebruiken, gebruik je ook direct het middelste van de lens, waar de minste vervorming zit.

Flight & Race simulation Discord // Mijn YouTube kanaal / Subscribe