Nieuwe Tweedehands Luidsprekers (Vloerstaanders / Stereo)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:10
Hoi Tweakers!

Als dagelijks bezoeker en lezer, breng ik ook weer eens een post op het forum in. Ditmaal een vraag over de aankoop van nieuwe Luidsprekers.

Wat zoek je
Ik zoek nieuwe (stereo) Vloerstaanders om mijn huidige Jamo S426'jes te vervangen. Als muziek- en filmliefhebber heb ik dit moment al te lang uitgesteld en vraag me af hoe ik het zo lang met deze speakers uit heb kunnen houden. Ik heb besloten om niet nieuwe vloerstaanders te kopen, maar tweedehands. Er worden namelijk al decennia enorm goede speakers gemaakt en ik hoef niet perse het nieuwste model te hebben of de eerste eigenaar te zijn. Een mag ook best ergens (enigszins uit het zicht) een klein krasje of deukje zitten en tweedehands krijg je al snel veel meer 'bang for buck'. Ik ben dus op zoek naar wat oudere High-end speakers.

Wat is je budget?
Mijn budget ligt ongeveer tussen de 500 en 700 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik zal er de helft van de tijd muziek mee luisteren, met name Jazz en Concertmuziek. Vrijwel geen (Lees: <1% van de tijd) electronica/house/techno/rock/etc. Dit betekent niet dat de laagweergave niet belangrijk is. Integendeel, de lage noten bij concerten door de contrabas of orgel moeten goed doorkomen. De andere helft van de tijd zal ik films kijken. Als aanvulling op mijn huidige stereoset welke ik bij films inschakel heb ik een Magnat Vector 203 Center en Magnat 301s Subwoofer die ik op termijn ook wil vervangen door een model van SVS (waarschijnlijk de PB2000)

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik ben, ook op basis van luistersessie bij Audiozaken, geneigd naar luidsprekers die enigszins neutraal overkomen. Speakermerken als Dali en sommige modellen van KEF vond ik zeer aangenaam om naar te luisteren. B&W (de modellen die ik beluisterd heb) is bijvoorbeeld niet echt mijn smaak en vind deze met klassieke muziek niet echt 'sprankelen'.

Ik overweeg de volgende speakers:
- KEF Q11
- Focal Chorus 726v

Hopelijk kunnen jullie me tips geven over andere speakers die ik over het hoofd zie of de twee speakers die ik op het oog heb tegen elkaar afzetten.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

2e hands is niet nieuw.

Luisteren doe je thuis op jou systeem in jou ruimte.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
Bedankt voor 'jou' reactie Hackus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
TomG88 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 18:47:
Hoi Tweakers!

Als dagelijks bezoeker en lezer, breng ik ook weer eens een post op het forum in. Ditmaal een vraag over de aankoop van nieuwe Luidsprekers.

...Ik zoek nieuwe (stereo) Vloerstaanders om mijn huidige Jamo S426'jes te vervangen. Ik heb besloten om niet nieuwe vloerstaanders te kopen, maar tweedehands. Er worden namelijk al decennia enorm goede speakers gemaakt en ik hoef niet perse het nieuwste model te hebben of de eerste eigenaar te zijn. Een mag ook best ergens (enigszins uit het zicht) een klein krasje of deukje zitten en tweedehands krijg je al snel veel meer 'bang for buck'. Ik ben dus op zoek naar wat oudere High-end speakers.

...Mijn budget ligt ongeveer tussen de 500 en 700 euro

...Ik zal er de helft van de tijd muziek mee luisteren, met name Jazz en Concertmuziek. Vrijwel geen (Lees: <1% van de tijd) electronica/house/techno/rock/etc. Dit betekent niet dat de laagweergave niet belangrijk is. Integendeel, de lage noten bij concerten door de contrabas of orgel moeten goed doorkomen.

...Als aanvulling op mijn huidige stereoset welke ik bij films inschakel heb ik een Magnat Vector 203 Center en Magnat 301s Subwoofer die ik op termijn ook wil vervangen door een model van SVS (waarschijnlijk de PB2000)

...Hopelijk kunnen jullie me tips geven over andere speakers die ik over het hoofd zie of de twee speakers die ik op het oog heb tegen elkaar afzetten.

Alvast bedankt!
Als het ook magnetostaten mogen zijn ... deze bvb:
https://www.marktplaats.n...624&previousPage=lr&pos=8
Samen met een SVS ... hmmm.

Overige mening, zie post Hackus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:05
Focal Chorus heb ik vaker voorbij zijn komen hier, men is over het algemeen zeer tevreden over.
Dynaudio maakt ook speakers die de klankcategorie van Dali past. Dus dat is ook een merk om naar uit te kijken.

Verder is het lastig om speakers tweedehands te kopen als je niet precies weet wat je wilt. De ene speaker is de anderen niet. Puntje bij paaltje klinkt alles uiteindelijk wel naar tevredenheid (je oor went eraan), maar een goed afgewogen beslissing is tweedehands niet te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
LA-384 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 19:17:
Verder is het lastig om speakers tweedehands te kopen als je niet precies weet wat je wilt. De ene speaker is de anderen niet. Puntje bij paaltje klinkt alles uiteindelijk wel naar tevredenheid (je oor went eraan), maar een goed afgewogen beslissing is tweedehands niet te maken.
Is toch niet anders als bij nieuwkoop.

Ik "wen" gedeeltelijk aan klank, maar als het echt afwijkend is van door mij gezochte "gewenste klank" dan lukt dat echt niet.

Het is zowiezo een moeilijke opgave om een set samen te stellen die voor een groot procent voldoet aan de eisen die men vaak heeft ... realistische weergave / live benadering / kamervullend / ruim podium enz ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:05
Dat is inderdaad niet anders bij nieuwkoop, maar waar je in een goede audiozaak in korte tijd een aantal speakers kunt beluisteren onder dezelfde omstandigheden, is dat tweedehands niet mogelijk. Dat bedoel ik te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
Het is inderdaad lastig om meerdere speakers te vergelijken die je niet direct, in dezelfde omstandigheden, naast elkaar hoort. Toch durf ik met mijn voorkeur voor een neutraal geluid, eerdere reviews en jullie adviezen wel af te gaan op een bepaald type model. Zoals Finesse ook aangeeft zal alles inderdaad wennen. Het geluid uit je nieuwe speakers worden op een gegeven moment dan de standaard.

@Finesse Goede tip om ook elektro-/magnetostaten te overwegen.

@LA-384 De positieve reviews waren inderdaad 1 van de redenen om deze optie te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Reviews zeggen weinig ... zo ervaarde ik Focal Chourus 816v als wat saaie weergevers ... "beleving" ontbrak.

Magnepan daarentegen ... rustige, onvermoeibare, detailrijke weergave ... maar ... plaatsing gevoelig en hebben wat power nodig, maar van mij krijgen deze een zeer positieve review.

En zo heeft eenieder zijn voorkeur / ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-10 14:20
Het voordeel van 2e hands is dat mochten ze echt niet bevallen of in je eigen luister omgeving niet het gewenste resultaat geven dan zijn ze zo weer door verkocht.

Ben zelf zeer tevreden over de Dali's die hier staan, vooral met Jazz.

Collectie

Pagina: 1