Videokaart upgrade van systeem uit 2011

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-03 15:22
Situatie
Toen ik van de week thuis kwam zag ik dat er een groep uit was geknald. Vermoedelijk kortsluiting, want na het terugklikken van de groep probeerde ik mijn PC aan te zetten, maar helaas, er gebeurde niks: geen zoemende fans, geen lampjes, niks. Ik concludeerde dat de voeding was overleden en heb inmiddels advies gekregen om de volgende voeding aan te schaffen voor mijn huidige systeem (zie verderop): pricewatch: Corsair TX550M V2

Mogelijk zou ik, nu ik toch een nieuwe voeding erin zet, ook wel mijn videokaart(en) willen upgraden, zodat ik de komende jaren nog wat nieuwere games kan spelen.

Ik zoek...?
Advies voor al dan niet een videokaart upgrade. Ik vind het zonde om gelijk een heel nieuw systeem aan te schaffen, want op zich ben ik tevreden met (de snelheid van) mijn systeem. Het gaat er mij niet om dat ik de laatste, meest snelle (en dus duurste) videokaart erin zet, maar meer dat ik de komende jaren de wat nieuwere games kan blijven spelen (voor ik over een tijd een nieuw systeem aanschaf).

Heb je bepaalde voorkeuren/eisen?
De features die ik nodig heb zijn de mogelijkheid om twee monitoren aan te sluiten, dus een videokaart met tweemaal een DVI uitgang en een HDMI uitgang om mijn TV aan te sluiten.

Wat is je budget?
In principe heb ik geen budget, het gaat er mij meer om welke investering prijs/kwaliteit verhoudingsgewijs de moeite waard is.

Het gaat om een PC die ik in 2011 heb gekocht:
  • Cooler Master CM 690 II Advanced - Midtowermodel - ATX ( EPS12V/ PS/2 ) - zwart - USB/eSata/Audio
  • Product : Sony Optiarc AD-7260S - Schijfstation - DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM - 24x24x12x - Serial ATA - intern - 5.25" - zwart
  • G.Skill Ripjaws - Geheugen - 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1333 MHz / PC3-10666 - CL9 - 1.5 V - niet-gebufferd
  • Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ - Vaste schijf - 1 TB - intern - 3.5" - SATA-300 - 7200 tpm -buffer: 32 MB
  • MSI P67A-GD65 (B3) - Moederbord - ATX - LGA1155 Socket - iP67 - USB 3.0, FireWire - Gigabit Ethernet - HD Audio (8-kanaals)
  • Intel Core i5 2500K / 3.3 GHz - LGA1155 Socket - L3 6 MB - doos
  • OCZ Vertex 3 Series - Vast station - 120 GB - intern - 2.5" - SATA-600
  • XFX XXX Edition P1-650X-NLH9 - Voeding ( intern ) - ATX12V 2.2/ EPS12V 2.91 - 100-240 Volt wisselstroom V - 650 Watt - actieve P
  • Dell UltraSharp U2311H - LCD-scherm - TFT - 23" - breedscherm - 1920 x 1080 / 60 Hz - 300 cd/m2 - 1000:1 - 10000:1 (dynamisch)
  • Creative Inspire T6160 - 5.1-kanaal PC multimedia luidsprekersysteem voor een thuistheater - 50 Watt (Totaal) - zwart
  • Scythe Mugen 2 rev.B SCMG-2100 - Koeler voor processor - ( Socket 478, Socket 754, Socket 940, Socket 775, Socket 939, Socket 11
  • Logitech Deluxe 250 - Toetsenbord - PS/2 - zwart - Engels - oorspronkelijke fabrikant
  • Logitech Gaming Mouse G500 - Muis - laser - 10 knop(pen) - met bekabeling - USB
  • Creative Fatal1ty Pro Series Gaming Headset - Hoofdtelefoon ( oorkap )
  • TP-Link TL-WN851N - Netwerkadapter - PCI - 802.11b, 802.11g, 802.11n (draft 2.0)
  • 2 keer (in crossfire): XFX RADEON HD 6850 - Grafische adapter - Radeon HD 6850 - PCI Express 2.1 x16 - 1 GB GDDR5 - DVI, HDMI, DisplayPort
Advies/vraag
Het liefst hou ik de upgrade klein, zodat ik over 5 tot 10 jaar een nieuw systeem kan kopen, maar nu even de nieuwste spellen kan blijven spelen. Dus liever geen uitgebreide moederbord/processor knutseltoestanden. Probleem voor mij is dat ik niet thuis ben in het processoren loskoppelen, pasta smeren (althans, dat herinner ik me nog van vroeger), etc, waardoor ik een beetje huiverig ben voor het vervangen van mijn processor. Videokaarten uit en in mijn PCI slotjes prikken gaat me nog wel lukken. Het liefst houd ik daarom mijn huidige processor als dat ook een optie is, al dan niet overgeclockt.

Mijn vraag is dus, als ik mijn huidige processor zou houden, zou een wat snellere videokaart dan een optie zijn? Als ik dus bij mij huidige processor zou blijven (al dan niet OC'd), zou ik graag advies krijgen over welke (semi-)nieuwe videokaart nog rendabel is met de huidige moederbord/geheugen/processor configuratie en tot hoever ik mijn processor zou moeten overclocken?

Mogelijk vind je dat als ik een videokaart upgrade doe, ook minstens het geheugen moet worden vervangen? Ik sta ook open voor het advies van niet upgraden. Misschien vind je dat ik beter de huidige videokaarten kan behouden en dan over een paar jaar helemaal een nieuw systeem kan aanschaffen, omdat het relatief weinig zin zal hebben om te investeren in alleen een videokaart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het liefst hou ik de upgrade klein, zodat ik over 5 tot 10 jaar een nieuw systeem kan kopen
Met enige nuance; games, en zeker high-end fps shooters of iets als GTA5, lijken in "ongeveer" 3 tot 5 jaar de laatste tijd in ieder geval een verdubbeling van RAM zien en "ongeveer" een factor 1.8 aan grafische power nodig.

De kleinste upgrade die ik kan bedenken, voor jou, maar ook enigszins gebaseerd op ervaringen van anderen in de topics:
- zet er 16GB RAM in totaal (2x 8GB dus) zodat je heeeel eventueel over een paar jaar nog 16GB erbij kan zetten als je het nog kan krijgen tegen die tijd.

- overklokken van CPU om een nieuwe GPU te blijven "voeden". Neemt niet weg dat als je nu een GTX1080 zou kopen, dat je in 2019 waarschijnlijk een nieuwe moet kopen.

- een voeding van een goed merk/review van tenminste 500W mits/maar/tot 750W met het oog op een nieuwe GPU in 2019.

Alles bij elkaar; ik denk dat je met een relatief grote investering van een goede GPU, RAM en voeding, nog een jaar of 2 mee kan. Daarna wordt het waarschijnlijk een nieuw systeem kopen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-09 23:36
Ik zou pas extra RAM in een dergelijk (DDR3) systeem erbij prikken wanneer je een duidelijk tekort constateert. Deze staafjes kun je bij de volgende upgrade namelijk weggooien, en die ligt echt niet 5 tot 10 jaar verder.

Ik zou er een 1060-6G bij prikken, dan ga je toch een goeie factor 3-4 vooruit. Een 2500K kan het nu nog wel bijbenen, maar over 2 tot 3 jaar verwacht ik dat dat niet meer zo zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melchuzz
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:14
@Bernaar
MAX3400 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 17:47:
[...]

Met enige nuance; games, en zeker high-end fps shooters of iets als GTA5, lijken in "ongeveer" 3 tot 5 jaar de laatste tijd in ieder geval een verdubbeling van RAM zien en "ongeveer" een factor 1.8 aan grafische power nodig.

De kleinste upgrade die ik kan bedenken, voor jou, maar ook enigszins gebaseerd op ervaringen van anderen in de topics:
- zet er 16GB RAM in totaal (2x 8GB dus) zodat je heeeel eventueel over een paar jaar nog 16GB erbij kan zetten als je het nog kan krijgen tegen die tijd.

- overklokken van CPU om een nieuwe GPU te blijven "voeden". Neemt niet weg dat als je nu een GTX1080 zou kopen, dat je in 2019 waarschijnlijk een nieuwe moet kopen.

- een voeding van een goed merk/review van tenminste 500W mits/maar/tot 750W met het oog op een nieuwe GPU in 2019.

Alles bij elkaar; ik denk dat je met een relatief grote investering van een goede GPU, RAM en voeding, nog een jaar of 2 mee kan. Daarna wordt het waarschijnlijk een nieuw systeem kopen.
-Ram zou ik even kijken of je meer dan 8gb gebruikt (is aardig persoonlijk natuurlijk, de ene heeft 40 pagina's open en de andere liever geen om maar als voorbeeld te noemen :p)

-Ja, je kan je processor altijd wel wat overklokken maar vergis je niet, de 2500(k) is een best wel aardige cpu nog steeds en zou pas met iets van een 1070 gaan zweten.

-Ik zou een videokaartje in de 9xx serie halen omdat die toch een stuk zuiniger zijn en dat scheelt toch ook weer wat geld op je voeding, voeding moet je wel veranderen naar mijn mening maar dat is maar of je je er zelf prettig bij voelt. maar de 9xx is zeker een goede optie, zeker omdat de budget killers al een aantal maanden op de markt zijn zijn ook de 9xx serie kaarten erg goed te doen (helaas van etherium dat ze wat hoger liggen dan dat het zou moeten :c)

-En als je nog wat geld over heb zou ik zeker een ssd'tje in de mix gooien, want ik spreek uit ervaring als ik zeg dat je je gaat irriteren aan de sloomheid van je hdd en je 'horse' power die je pc heeft.

PS: videokaart ligt natuurlijk aan de werkzaamheden, het is maar een voorstel :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou een 2e hands 970 nemen, die is goed genoeg voor 60fps op 1080p een je kan er nog even mee vooruit op die resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernaar
lactaxative schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 18:20:
Ik zou pas extra RAM in een dergelijk (DDR3) systeem erbij prikken wanneer je een duidelijk tekort constateert. Deze staafjes kun je bij de volgende upgrade namelijk weggooien, en die ligt echt niet 5 tot 10 jaar verder.

Ik zou er een 1060-6G bij prikken, dan ga je toch een goeie factor 3-4 vooruit. Een 2500K kan het nu nog wel bijbenen, maar over 2 tot 3 jaar verwacht ik dat dat niet meer zo zal zijn.
Heb je nog een specifiek merk dat je aanraadt? En overclocken is niet nodig bij de 1060 dus?
Melchuzz schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 19:53:
@Bernaar

[...]

-Ja, je kan je processor altijd wel wat overklokken maar vergis je niet, de 2500(k) is een best wel aardige cpu nog steeds en zou pas met iets van een 1070 gaan zweten.

-Ik zou een videokaartje in de 9xx serie halen omdat die toch een stuk zuiniger zijn en dat scheelt toch ook weer wat geld op je voeding, voeding moet je wel veranderen naar mijn mening maar dat is maar of je je er zelf prettig bij voelt. maar de 9xx is zeker een goede optie, zeker omdat de budget killers al een aantal maanden op de markt zijn zijn ook de 9xx serie kaarten erg goed te doen (helaas van etherium dat ze wat hoger liggen dan dat het zou moeten :c)

[...]

PS: videokaart ligt natuurlijk aan de werkzaamheden, het is maar een voorstel :p
Heb je toevallig ook nog een aantal tips, welke uit de 9xx je dan zou aanraden?

Om enige indicatie te geven: qua spellen zou ik graag de nieuwste (huidige en/of toekomstige) The Elder Scroll en Sid Meiers Civilization willen kunnen spelen.

En welke voeding is volgens jou een betere keuze en waarom?

[ Voor 23% gewijzigd door Bernaar op 07-07-2017 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 20:34:
Ik zou een 2e hands 970 nemen, die is goed genoeg voor 60fps op 1080p een je kan er nog even mee vooruit op die resolutie.
+
een videokaart met tweemaal een DVI uitgang en een HDMI uitgang
Dan moeten we wel meer weten over resoluties; zomaar kans dat een dergelijke GPU niet 3x 2160p30 eruit gooit bijvoorbeeld. Of wat voor DVI-aansluitingen er benodigd zijn. Dit brengt het aantal merken fabrikanten met een GTX970 al heeel erg terug.

/edit: er is trouwens nog steeds geen budget genoemd; dat wordt dan vervelend upgraden.

[ Voor 7% gewijzigd door MAX3400 op 07-07-2017 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernaar
MAX3400 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 20:40:
[...]

+

[...]

Dan moeten we wel meer weten over resoluties; zomaar kans dat een dergelijke GPU niet 3x 2160p30 eruit gooit bijvoorbeeld. Of wat voor DVI-aansluitingen er benodigd zijn. Dit brengt het aantal merken fabrikanten met een GTX970 al heeel erg terug.

/edit: er is trouwens nog steeds geen budget genoemd; dat wordt dan vervelend upgraden.
Het ene scherm is degene uit mijn componentenlijst, ik geloof dat daar de resolutie 1920 x 1080 was. Het andere scherm heb ik er later bij gekregen en die is wat kleiner. Als ik de aansluiting bekijk zijn het allebei DVI-D (single link).

Ik weet niet of het nog informatief is als ik vertel dat mijn huidige videokaarten prima twee beeldschermen aan konden, dus dan moet een nieuwer model het ook aan kunnen, of kan je dat niet zo stellen?

Is er nog een verschil in de hoeveelheid GB van deze videokaart? Welke raden jullie aan?

[ Voor 4% gewijzigd door Bernaar op 07-07-2017 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Bernaar schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 20:48:
[...]

Ik weet niet of het nog informatief is als ik vertel dat mijn huidige videokaarten prima twee beeldschermen aan konden, dus dan moet een nieuwer model het ook aan kunnen, of kan je dat niet zo stellen?
DVI-D is soms al lastiger te vinden en dan zeker 2x. Ondanks dat Nvidia voor een bepaalde GPU stelt dat resolutie X of Y mogelijk is, zijn er fabrikanten die outputs met minder specificaties monteren.

In de zoektocht naar een GPU zou ik toch zeker (helaas) de websites van fabrikanten afstruinen naar een bepaalde GPU, bijvoorbeeld de 970, en expliciet op zoek gaan naar de maximale / tegelijke resoluties voor jouw setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernaar
MAX3400 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 20:40:
[...]

Ik bedoelde in mijn startpost uit te leggen dat er geen echt budget is, maar ik vooral zoveel mogelijk prijs/kwaliteit upgrade wil met het huidige systeem. Maar laten we zeggen een paar honderd euro (bijvoorbeeld rond de €300).
MAX3400 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 20:51:
[...]

DVI-D is soms al lastiger te vinden en dan zeker 2x. Ondanks dat Nvidia voor een bepaalde GPU stelt dat resolutie X of Y mogelijk is, zijn er fabrikanten die outputs met minder specificaties monteren.

In de zoektocht naar een GPU zou ik toch zeker (helaas) de websites van fabrikanten afstruinen naar een bepaalde GPU, bijvoorbeeld de 970, en expliciet op zoek gaan naar de maximale / tegelijke resoluties voor jouw setup.
Ik zie wel dat mijn huidige videokaarten een allebei 2 aansluitingen hebben die eruit ziet als DVI-I (dual link) en daar draaiden allebei de schermen prima op (en ook de TV via HDMI).

[ Voor 23% gewijzigd door Bernaar op 07-07-2017 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-09 23:36
Bernaar schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 20:58:
[...]

Ik bedoelde in mijn startpost uit te leggen dat er geen echt budget is, maar ik vooral zoveel mogelijk prijs/kwaliteit upgrade wil met het huidige systeem. Maar laten we zeggen een paar honderd euro (bijvoorbeeld rond de €300).

[...]

Ik zie wel dat mijn huidige videokaarten een allebei 2 aansluitingen hebben die eruit ziet als DVI-I (dual link) en daar draaiden allebei de schermen prima op (en ook de TV via HDMI).
Ik heb zelf toevallig pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G die tot mijn verbazing nog twee van die ouderwetse DVI-D poorten had. ;)

De leverbaarheid van alle kaarten is inmiddels dermate ver teruggelopen dat je niet meer aan 1 specifieke kaart moet vasthouden. Alles met 2x DVI-D en twee/drie ventilatoren is prima. Desnoods is een displayport to DVI-D adapter ook nog een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernaar
Denken jullie dat de nieuwe voeding (pricewatch: Corsair TX550M V2) geschikt is mocht ik een upgrade doen naar de GTX970 of 1060?

[ Voor 35% gewijzigd door Bernaar op 09-07-2017 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is inderdaad een goede voeding en zelfs eigenlijk overkill voor jouw pc i.c.m een GTX 1060 of 970. Met een 1060 zal je tijdens zware belasting ongeveer rond de 225 watt belasting zitten en met en 970 rond de 275-300 watt (afhankelijk van welk model kaart je precies neemt). Als je nog 10 jaar (of nog iets langer) met je pc wilt doen dan is de TX550M V2 goed geschikt. Maar een goedkopere pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W is bijvoorbeeld ook goed voor 7-8 jaar en past verder goed bij jouw pc.
Pagina: 1