Huidige setup : I5-4460 @ 3.2GHz -ASRock B85M Pro4 - MSI Radeon R9 280 Gaming 3G - Crucial MX100 256GB SSD - Crucial Ballistix 8GB 1600mhz - CoolerMaster N300 - Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Vraag
Beste antwoord (via piqueno11 op 07-07-2017 19:46)
Als je het mij vraagt zou ik overigens wel voor die IBOOD laptop gaan, maar daar wel meteen een 8GB reepje in zetten. Ik persoonlijk sleep niet graag elke dag met een zware laptop, ik vind een ultrabook dan toch een stuk fijner.
Alle reacties
Verwijderd
Mocht ik met de 4gb ram later niet genoeg aan hebben dan kan ik die altijd vervangen voor een 8gb stickje, dus dat moet geen probleem zijn.Verwijderd schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 16:33:
Zou als het ff kan toch echt voor meer dan 4GB RAM gaan, ongeacht of je nu Windows of Linux gaat draaien.
Huidige setup : I5-4460 @ 3.2GHz -ASRock B85M Pro4 - MSI Radeon R9 280 Gaming 3G - Crucial MX100 256GB SSD - Crucial Ballistix 8GB 1600mhz - CoolerMaster N300 - Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Verwijderd
Stel voor dat je ff gaat lezen in het Windows 10 topic elders op tweakers.net en daar gaat vragen hoe of dat zij het werken met 4GB RAM vinden. Denk dat het gros van de mensen daar je zal afraden dat te gaan doen.piqueno11 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 16:34:
[...]
Mocht ik met de 4gb ram later niet genoeg aan hebben dan kan ik die altijd vervangen voor een 8gb stickje, dus dat moet geen probleem zijn.
Denk dat je echt jezelf een plezier moet doen en voor een laptop met minimaal 8GB RAM moet gaan.
Heb je dan een laptop wat je mij kan aanraden wat binnen mijn budget zit?Verwijderd schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 16:37:
[...]
Stel voor dat je ff gaat lezen in het Windows 10 topic elders op tweakers.net en daar gaat vragen hoe of dat zij het werken met 4GB RAM vinden. Denk dat het gros van de mensen daar je zal afraden dat te gaan doen.
Denk dat je echt jezelf een plezier moet doen en voor een laptop met minimaal 8GB RAM moet gaan.
categorie: Laptops
Ik denk dat meer dan 4GB geheugen echt fijner gaat werken.
Verwijderd
Heb er eens naar gekeken en er wel een paar gevonden. Bijvoorbeeld een heel kekke maar helaas wel slechts met een i3 en 128GB SSD: https://tweakers.net/pric...0ua-gv092t/specificaties/ Die CPU en SSD hoeven niet echt een bezwaar te zijn maar kan me zo voorstellen dat je liever een i5 hebt en een grotere SSD. Om die reden is wellicht de volgende meer adequaat, al is die wel meer dan €700,-: https://www.laptopshop.nl...nbook-ux410ua-gv028t.html
Volgens mij moet je met goed zoeken wellicht nog wel meer configuraties kunnen vinden van dat betreffende model van Asus want die staan op de site van Asus wel genoemd: https://www.asus.com/Laptops/ASUS-ZenBook-UX430UA/
Die blauwe vind ik persoonlijk wel een kek ding. Maar zoals eerder gezegd kan ik me voorstellen dat je meer wilt dan een i3 en meer dan een 128GB SSD. Al zou het ook maar zo kunnen zijn dat die duurdere ook in die blauwe uitvoering verkrijgbaar is natuurlijk.
Bedankt allen.
Is dat zo ja? Ik vind die Yoga's niet echt gemakkelijk qua upgraden en het is soms maar de vraag of er een bankje vrij is en of die 4GB niet vast gesoldeerd is. Ik zou even dit met 100% zekerheid controleren voordat je een kat in de zak koopt en straks problemen hebt met troubleshooten van een bug met 20 tabbladen met een IDE of virtualisatie zoals VMware. Ik vind zelf 8GB te karig voor virtualisatie als HBO-ICT student.piqueno11 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 17:56:
Bedankt, heb toch maar de 2in1 laptop via iBood besteld gezien dit mij het beste bang for buck lijkt. En mocht het idd zijn dat de 4gb ram niet voldoende is kan ik deze altijd makkelijk upgraden.
Bedankt allen.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ja hoor, de productexpert op Ibood geeft aan dat je de 4gb ram kan vervangen voor een 8gb ramTrue schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 18:04:
[...]
Is dat zo ja? Ik vind die Yoga's niet echt gemakkelijk qua upgraden en het is soms maar de vraag of er een bankje vrij is en of die 4GB niet vast gesoldeerd is. Ik zou even dit met 100% zekerheid controleren voordat je een kat in de zak koopt en straks problemen hebt met troubleshooten van een bug met 20 tabbladen met een IDE of virtualisatie zoals VMware. Ik vind zelf 8GB te karig voor virtualisatie als HBO-ICT student.
De mening zijn verdeeld over de kundigheid van iBood op dit forum. Ik zou voor de zekerheid toch even kijken of je dat ding kan open schroeven voordat je 'm voor de eerste keer instelt.piqueno11 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 18:08:
[...]
Ja hoor, de productexpert op Ibood geeft aan dat je de 4gb ram kan vervangen voor een 8gb ram
http://laptopmedia.com/hi...otos-and-upgrade-options/
[ Voor 3% gewijzigd door Fietsbel op 07-07-2017 18:15 ]
39
Dit is voor mij wel te doenFietsbel schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 18:14:
Het schijnt inderdaad mogelijk te zijn, maar iets voor de gemiddelde consument? nope
http://laptopmedia.com/hi...otos-and-upgrade-options/
Wat wel vaak voorkomt is dat er tegelijk gewerkt wordt in een database en aan een applicatie die daar gebruikt van maakt. Dan heb je dus een XAMP of Tomcat draaien, samen met een IDE en een RDBMS, dat tikt toch wel aan qua geheugen.
4GB is dan toch wel echt te weinig, ik heb zelf spijt van mijn 8GB die niet uit te breiden is. Als ik nu de keuze zou moeten maken zou ik voor 16GB gaan, hoewel dat waarschijnlijk niet binnen je budget past.
Dit is een betere optie neem ik aan: pricewatch: Lenovo ThinkPad L560 20F1001YMH (bied hem aan voor +/- €500,-
Deze heb ik namelijk aan TS aangeboden, maar er zijn nog wat twijfels bij hem denk ik.
[ Voor 9% gewijzigd door miccamw2 op 07-07-2017 19:29 ]
Groter, zwaarder, lagere klok, lagere turboklok, oudere soc, DDR3, DVD-drive, Windows 7, ouder type, geen touch, geen tent/tablet, geen HDMI.miccamw2 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 19:08:
@DGonlag2 @Verwijderd @Fietsbel @True
Dit is een betere optie neem ik aan: pricewatch: Lenovo ThinkPad L560 20F1001YMH (bied hem aan voor +/- €500,-
Deze heb ik namelijk aan TS aangeboden, maar er zijn nog wat twijfels bij hem denk ik.
Het is een totaal andere laptop van hetzelfde merk, maar dat is het wel. Ja hij is in sommige opzichten beter, maar ook in vele slechter. Ze zijn eigenlijk totaal niet te vergelijken. En hij is tweedehands.
Het helpt ook niet mee dat ik het niet heb met mensen die hun eigen producten gaan aanbieden in een aankoopadviestopic.
Als je het mij vraagt zou ik overigens wel voor die IBOOD laptop gaan, maar daar wel meteen een 8GB reepje in zetten. Ik persoonlijk sleep niet graag elke dag met een zware laptop, ik vind een ultrabook dan toch een stuk fijner.
Bedankt, ik ga dan denk ik inderdaad voor die 2in1 laptop van Ibood en koop ik er meteen een 8gb reepje om te upgraden. Denk dat dit dan wel het beste keuze is.DGonlag2 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 19:43:
Bovenstaande is zeker waar. Een aantal van die punten is echter de vraag of het nadelen zijn (ddr3 vs ddr4 maakt volgens mij weinig uit, touch en tablet modus is persoonlijk, hdmi is handig, maar je mist dan wel weer een vga die vaak op school van pas komt mbt beamers, windows 10 is toch gratis als student, groter scherm kan handig zijn maar ook onhandig).
Allen bedankt.
Ook kun je overwegen nu een tweedehandsreepje te nemen van 16GB.
Ik denk dat 8GB voldoende is als je richting software engineering gaat, maar 16GB is wel echt noodzakelijk als je meer ITSM / virtualisatie op gaat.
Maximale dat in de 2in1 laptop kan is 8gb geloof ik. Er is namelijk maar plek voor 1 reepje.True schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 19:48:
Ik wil je eigenlijk op je hart drukken om een 16GB reepje te overwegen, het is een investering die je doet voor de komende 4 jaar, kost nu wat meer, maar stel je verkoopt 'm geheugen is altijd weer tweedehands te verkopen voor 70-80% van de nieuwprijs.
Ook kun je overwegen nu een tweedehandsreepje te nemen van 16GB.
Ik denk dat 8GB voldoende is als je richting software engineering gaat, maar 16GB is wel echt noodzakelijk als je meer ITSM / virtualisatie op gaat.
Ik geloof wel dat ik voldoende heb aan 8gb
Er zijn wel degelijk 16GB reepjes. Alleen zie ik nu dat die krengen gewoon 100+€ kosten. Nee dan zou ik het ook gewoon met 8GB doen hoor.piqueno11 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 19:51:
[...]
Maximale dat in de 2in1 laptop kan is 8gb geloof ik. Er is namelijk maar plek voor 1 reepje.
Ik geloof wel dat ik voldoende heb aan 8gb
Veel plezier er in ieder geval mee.
Hoeveel je nodig hebt zal zoals @True aangeeft liggen aan de richting die je binnen de studie gaat kiezen. Voor software development kom je inderdaad met 8GB wel uit de voeten, maar bij andere richtingen waar virtualisatie aan te pas komt heb je toch wel veel profijt van 16GB.
16GB is denk ik sowieso een erg goede investering voor een laptop waar je meerdere jaren mee doet (mogelijk de gehele studie). Je komt daardoor wel net buiten je budget.
Ik denk zelf dat bij nader inzien, als er ingesprongen wordt op virtualisatie en dus de noodzaak voor 16GB, dat er dan beter gekozen kan worden voor een andere laptop met twee bankjes, zodat er na een tijd nog een upgrade gedaan kan worden van 8(of 12) naar 16GB. 2in1 + 16GB is weer erg duur en niet echt bang-for-your-buck. Maar al met al kun je met 8GB het ook wel voor elkaar krijgen met virtualisatie, immers het staat ook zeker niet vermeld in de mededeling van de studie.DGonlag2 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 19:56:
Er zijn ook single sticks van 16GB.
Hoeveel je nodig hebt zal zoals @True aangeeft liggen aan de richting die je binnen de studie gaat kiezen. Voor software development kom je inderdaad met 8GB wel uit de voeten, maar bij andere richtingen waar virtualisatie aan te pas komt heb je toch wel veel profijt van 16GB.
16GB is denk ik sowieso een erg goede investering voor een laptop waar je meerdere jaren mee doet (mogelijk de gehele studie). Je komt daardoor wel net buiten je budget.
2in1 + 8GB zou prima moeten werken.
Bij software ontwikkeling wordt juist veel virtualisatie gebruikt en beschikbaar geheugen verdwijnt dan als sneeuw voor de zon. Docker is bijvoorbeeld erg populair. Die 16GB is voor mij persoonlijk een absolute ondergrens.DGonlag2 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 19:56:
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Kwistnix schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 20:06:
Die 16GB is voor mij persoonlijk een absolute ondergrens.
Daar had je toch bijna een puntRamon schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 20:12:
En het is onzin dat 16GB de minimale ondergrens is voor virtualisatie.
Verwijderd
Je had je zinnen daar echt op gezet of niet?piqueno11 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 19:57:
Bedankt allen. Keuze is gemaakt. 2in1 laptop van Ibood + 8gb reepje
Vee plezier met je laptop en belangrijker nog je opleiding! Zullen ongetwijfeld dingen bij zitten die je niet zo je van het zult vinden maar ach, dat zul je nadien in je werk ook tegen gaan komen. Eerst de vervelende dingen doen, houd je de leuke als toetje.